Ekonomi: Viktiga saker att tänka på vid köp av bil?

Tiger1978 Fattig student
13 februari 2013 · 1 282 Inlägg

Spara ihop till en fin skattebefriad bil, det dyker på blocket med jämna mellanrum.. Ingen skatt, brukar vara billig försäkring, visst kan en sån bil kanske kunna dricka lite mer och kanske krångla lite oftare, men det brukar vara billiga delar om det är en "vanligare" bil..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
AndreAron
13 februari 2013 · 222 Inlägg

Tack för alla svar! Har verkligen fått mig att tänka ännu mer då jag inte hade service och däck kostnader mm på huvudet smile

Men kollade runt på internet och om jag ställer bilen på farsan så kostar en halvförsäkring runt 3000 om året och runt 2000 i skatt, som tidigare personer nämnt. Bensinen skiftar ju så om man har lite ont om cash är det bara att skita i och köra och istället få skatt och försäkring betald.

Så jag ska då troligtvis skaffa bil, ingen tvekan om saken wink men först kommer ju självklart jobb och körkort tongue

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson
Caffe
13 februari 2013 · 1 436 Inlägg

AndreAron skrev:
Tack för alla svar! Har verkligen fått mig att tänka ännu mer då jag inte hade service och däck kostnader mm på huvudet smile

Men kollade runt på internet och om jag ställer bilen på farsan så kostar en halvförsäkring runt 3000 om året och runt 2000 i skatt, som tidigare personer nämnt. Bensinen skiftar ju så om man har lite ont om cash är det bara att skita i och köra och istället få skatt och försäkring betald.

Så jag ska då troligtvis skaffa bil, ingen tvekan om saken wink men först kommer ju självklart jobb och körkort tongue

Om du ska ha bilen som intressegrej behöver du ju inte vänta tills du har körkort. Du "behöver" ju något att övningsköra i och så kan det vara kul att fixa till den innan man får köra. För med kortet i hand lär det köras mer än skruvas (iaf till soppan är slut).

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
horbybonnen
13 februari 2013 · 1 160 Inlägg

Audi_powah skrev:

horbybonnen skrev:
18 år hur lugnt o försiktigt kör man då. bara en tanke.har en son på 20 som  redan skrotat tre bilar.

Redan skrotat tre bilar? Herregud... Snart så kanske han skrotar sitt eget liv om han fortsätter i den takten, eller ännu värre.. Någon annans neutral

Röstar för en pratstund som du borde ta med din son tongue

Men återigen, för Ts: 2000-2500 kommer du undan med om du äger en billig bil. Lycka till! smile

som sagt han är hänvisad till buss nu

sk8ville
13 februari 2013 · 653 Inlägg

Jag hade en bmw e36 325 som första bil, köpte den några veckor innan jag fyllde 18 och tog körkortet. Jobbade varannan helg medan jag gick i skolan, så jag hade 4500-5000 att leva på varje månad, av det hamnade ungefär 3,5-4 på bilen smile

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
AndreAron
13 februari 2013 · 222 Inlägg

Caffe skrev:

AndreAron skrev:
Tack för alla svar! Har verkligen fått mig att tänka ännu mer då jag inte hade service och däck kostnader mm på huvudet smile

Men kollade runt på internet och om jag ställer bilen på farsan så kostar en halvförsäkring runt 3000 om året och runt 2000 i skatt, som tidigare personer nämnt. Bensinen skiftar ju så om man har lite ont om cash är det bara att skita i och köra och istället få skatt och försäkring betald.

Så jag ska då troligtvis skaffa bil, ingen tvekan om saken wink men först kommer ju självklart jobb och körkort tongue

Om du ska ha bilen som intressegrej behöver du ju inte vänta tills du har körkort. Du "behöver" ju något att övningsköra i och så kan det vara kul att fixa till den innan man får köra. För med kortet i hand lär det köras mer än skruvas (iaf till soppan är slut).

Haha jo det kan man göra, har faktiskt kollat på några bilar, men har som sagt inget jobb så det blir lite svårt att finansiera det hela wink har jju en fina Audi A3 som jag övningskör med, så det får duga smile

Senast redigerat av AndreAron (13 februari 2013)

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson
AndreAron
13 februari 2013 · 222 Inlägg

sk8ville skrev:
Jag hade en bmw e36 325 som första bil, köpte den några veckor innan jag fyllde 18 och tog körkortet. Jobbade varannan helg medan jag gick i skolan, så jag hade 4500-5000 att leva på varje månad, av det hamnade ungefär 3,5-4 på bilen smile

Varannan helg?! yikes Hur många timmar jobbade du då och vad tjänade du? låter rätt mycket för mig smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson
DavidSan
13 februari 2013 · 227 Inlägg

sk8ville skrev:
Jag hade en bmw e36 325 som första bil, köpte den några veckor innan jag fyllde 18 och tog körkortet. Jobbade varannan helg medan jag gick i skolan, så jag hade 4500-5000 att leva på varje månad, av det hamnade ungefär 3,5-4 på bilen smile

Hade oxå turen att jobba extra efter skolan och låg på ca 6k + studiebidrag (1050:-) och bilen kostade mig ca 4000 i månaden med allt runt om kring smile så vore inte fel att skaffa extra jobb om du har möjlighet wink

sk8ville
13 februari 2013 · 653 Inlägg

AndreAron skrev:

sk8ville skrev:
Jag hade en bmw e36 325 som första bil, köpte den några veckor innan jag fyllde 18 och tog körkortet. Jobbade varannan helg medan jag gick i skolan, så jag hade 4500-5000 att leva på varje månad, av det hamnade ungefär 3,5-4 på bilen smile

Varannan helg?! yikes Hur många timmar jobbade du då och vad tjänade du? låter rätt mycket för mig smile

Jobbade som personlig assistent så det var mycket ob tilläg o så smile blev ca 30-40 timmar i månaden smile i dom 4500-5000 så räknade jag ju med studiebidrag man fick för man gick i skolan oxå smile

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang