Dåliga avgasvärden på honda crx - letar mer tips på vad som kan vara fel

Inox
13 februari 2013 · 204 Inlägg

Hej alla!

De är så att jag besiktiga min Honda crx -91:a idag (130211)
Jag fick följande fel på värdena som är ett jävla problem hela tiden!:
* CO 2500 3.1 (0.3)
* HC 311 (100)

Har köpt ny katt som jag skall sätta på innan men kan de vara något annat fel än katten?
_________________

Alla värden:

* Co 0.2 (0.5)
* Hc 311 (100)
* CO 2500 3.1 (0.3)
* Lambda 0.98 (0.97-1.03) - går de att höja lambdan ? tänkte om den går för fett?

Edit: det hjälpte inte med att byta katten. Jag fick lite lägre siffror på hc men co är den samma. Vad kan det tänkas vara?

Tack på förhand /Sam

simlar
13 februari 2013 · 5 529 Inlägg

Lambdan säger att den går lite för fett iaf.

Om du bara vill få den genom besiktningen så kan du hälla i  några liter E85.

Är den nyligt servad? Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Inox
13 februari 2013 · 204 Inlägg

simlar skrev:
Lambdan säger att den går lite för fett iaf.

Om du bara vill få den genom besiktningen så kan du hälla i  några liter E85.

Är den nyligt servad? Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift?

Hade i ca 5l e85 och en halv flaska k-sprit. bilen är servad med ny olja och filter. de måste juh vara något annat typ ventilerna eller kolvringar?

simlar
13 februari 2013 · 5 529 Inlägg

Inox skrev:

simlar skrev:
Lambdan säger att den går lite för fett iaf.

Om du bara vill få den genom besiktningen så kan du hälla i  några liter E85.

Är den nyligt servad? Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift?

Hade i ca 5l e85 och en halv flaska k-sprit. bilen är servad med ny olja och filter. de måste juh vara något annat typ ventilerna eller kolvringar?

Hmm. Ja något är det som gör det iaf.
För med nyservad bil, ny katt och lite sprit i tanken bör ju avgasvärdena vara riktigt fina tycker man. hmm


Googlade lite och det verkar som att en dålig lambdasond kan orsaka dessa avgasvärden.
För om insprutningen får konstiga signaler/inga signaler från lambdan så fetar den på med bränsle för att förhindra motorskador.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Inox
13 februari 2013 · 204 Inlägg

simlar skrev:

Inox skrev:

simlar skrev:
Lambdan säger att den går lite för fett iaf.

Om du bara vill få den genom besiktningen så kan du hälla i  några liter E85.

Är den nyligt servad? Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift?

Hade i ca 5l e85 och en halv flaska k-sprit. bilen är servad med ny olja och filter. de måste juh vara något annat typ ventilerna eller kolvringar?

Hmm. Ja något är det som gör det iaf.
För med nyservad bil, ny katt och lite sprit i tanken bör ju avgasvärdena vara riktigt fina tycker man. hmm


Googlade lite och det verkar som att en dålig lambdasond kan orsaka dessa avgasvärden.
För om insprutningen får konstiga signaler/inga signaler från lambdan så fetar den på med bränsle för att förhindra motorskador.

har googlat hur mycket som helst alla skriver bara etanol och k-sprit -.-

simlar
13 februari 2013 · 5 529 Inlägg

Inox skrev:

simlar skrev:

Inox skrev:

Hade i ca 5l e85 och en halv flaska k-sprit. bilen är servad med ny olja och filter. de måste juh vara något annat typ ventilerna eller kolvringar?

Hmm. Ja något är det som gör det iaf.
För med nyservad bil, ny katt och lite sprit i tanken bör ju avgasvärdena vara riktigt fina tycker man. hmm


Googlade lite och det verkar som att en dålig lambdasond kan orsaka dessa avgasvärden.
För om insprutningen får konstiga signaler/inga signaler från lambdan så fetar den på med bränsle för att förhindra motorskador.

har googlat hur mycket som helst alla skriver bara etanol och k-sprit -.-

Vad googlar du efter? Jag googlade efter "lågt lambdavärde" och fick fram dessa:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145089
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … 7#p1922388
http://www.zatzy.com/teknik/355024-hoeg … ambda.html

Och avgasvärdena dessa personer har verkar ganska lika dina.
En lambdasond är trots allt en slitagedel som kan gå sönder efter ett x antal tusen mil precis som allt annat på en bil.

Har du en luftmassemätare kan du kolla den också.
Bara starta motorn och koppla ur den, går motorn sämre med LMMen bortkopplad så fungerar den, blir det ingen skillnad på motorgången så är LMMen trasig.
Om du inte har en LMMen har du mest troligt en insugstempgivare, där vet jag dock inte om man kan kolla funktionen på samma sätt.
Det kan ju även vara en motortempgivare till sprutet som gör det så sprutet alltid kör i kallstartsläge.

Kolla det billigaste/enklaste först, någon givare till sprutet bör det ju vara när motorn går för fett. Hade det varit avgasläckage så hade lambdvärdet eventuellt varit för högt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Inox
13 februari 2013 · 204 Inlägg

simlar skrev:

Inox skrev:

simlar skrev:

Hmm. Ja något är det som gör det iaf.
För med nyservad bil, ny katt och lite sprit i tanken bör ju avgasvärdena vara riktigt fina tycker man. hmm


Googlade lite och det verkar som att en dålig lambdasond kan orsaka dessa avgasvärden.
För om insprutningen får konstiga signaler/inga signaler från lambdan så fetar den på med bränsle för att förhindra motorskador.

har googlat hur mycket som helst alla skriver bara etanol och k-sprit -.-

Vad googlar du efter? Jag googlade efter "lågt lambdavärde" och fick fram dessa:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145089
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … 7#p1922388
http://www.zatzy.com/teknik/355024-hoeg … ambda.html

Och avgasvärdena dessa personer har verkar ganska lika dina.
En lambdasond är trots allt en slitagedel som kan gå sönder efter ett x antal tusen mil precis som allt annat på en bil.

Har du en luftmassemätare kan du kolla den också.
Bara starta motorn och koppla ur den, går motorn sämre med LMMen bortkopplad så fungerar den, blir det ingen skillnad på motorgången så är LMMen trasig.
Om du inte har en LMMen har du mest troligt en insugstempgivare, där vet jag dock inte om man kan kolla funktionen på samma sätt.
Det kan ju även vara en motortempgivare till sprutet som gör det så sprutet alltid kör i kallstartsläge.

Kolla det billigaste/enklaste först, någon givare till sprutet bör det ju vara när motorn går för fett. Hade det varit avgasläckage så hade lambdvärdet eventuellt varit för högt.

Det sitter ingen LMM innan insuget vad jag vet eller har sett iaf. lambdan kostar juh inte många kronor (800:-) och som sakt har jag bytt katten så de kan juh inte vara den. Det jag börjar fundera på är om den är chippad eller om ägaren innan mig har ställt om tändningen eller dyligt eller om termostaten inte funkar som den skall och i värsta fall är det väl kolvringar/ventilspelet. bilen är inne på verkstad nu då jag inte har garage så får se vad dem säger senare idag

simlar
13 februari 2013 · 5 529 Inlägg

Inox skrev:

simlar skrev:

Inox skrev:

har googlat hur mycket som helst alla skriver bara etanol och k-sprit -.-

Vad googlar du efter? Jag googlade efter "lågt lambdavärde" och fick fram dessa:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145089
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … 7#p1922388
http://www.zatzy.com/teknik/355024-hoeg … ambda.html

Och avgasvärdena dessa personer har verkar ganska lika dina.
En lambdasond är trots allt en slitagedel som kan gå sönder efter ett x antal tusen mil precis som allt annat på en bil.

Har du en luftmassemätare kan du kolla den också.
Bara starta motorn och koppla ur den, går motorn sämre med LMMen bortkopplad så fungerar den, blir det ingen skillnad på motorgången så är LMMen trasig.
Om du inte har en LMMen har du mest troligt en insugstempgivare, där vet jag dock inte om man kan kolla funktionen på samma sätt.
Det kan ju även vara en motortempgivare till sprutet som gör det så sprutet alltid kör i kallstartsläge.

Kolla det billigaste/enklaste först, någon givare till sprutet bör det ju vara när motorn går för fett. Hade det varit avgasläckage så hade lambdvärdet eventuellt varit för högt.

Det sitter ingen LMM innan insuget vad jag vet eller har sett iaf. lambdan kostar juh inte många kronor (800:-) och som sakt har jag bytt katten så de kan juh inte vara den. Det jag börjar fundera på är om den är chippad eller om ägaren innan mig har ställt om tändningen eller dyligt eller om termostaten inte funkar som den skall och i värsta fall är det väl kolvringar/ventilspelet. bilen är inne på verkstad nu då jag inte har garage så får se vad dem säger senare idag

Nä en lambdasond är ju inte så värst dyrt, och nya delar är alltid kul big_smile

Om termostaten är dålig så den alltid står öppen så skulle du märka det att motorn aldrig kommer upp i arbetstemp nu på vintern och att du har dålig värme i kupén. Om termostaten är dålig och aldrig öppnar så märker du det genom att motorn blir alldeles för varm.

Ja om det är kolvringarna så blir det en dyr affär :X
Ventilspelet bör inte vara så värst dyrt, har för mig man justerar ventilspelet manuellt på de flesta Honda-motorer. Det är bara att det är tidskrävande och man kan behöva ett speciellt ventiljusteringsverktyg för att komma åt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Inox
13 februari 2013 · 204 Inlägg

simlar skrev:

Inox skrev:

simlar skrev:

Vad googlar du efter? Jag googlade efter "lågt lambdavärde" och fick fram dessa:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145089
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … 7#p1922388
http://www.zatzy.com/teknik/355024-hoeg … ambda.html

Och avgasvärdena dessa personer har verkar ganska lika dina.
En lambdasond är trots allt en slitagedel som kan gå sönder efter ett x antal tusen mil precis som allt annat på en bil.

Har du en luftmassemätare kan du kolla den också.
Bara starta motorn och koppla ur den, går motorn sämre med LMMen bortkopplad så fungerar den, blir det ingen skillnad på motorgången så är LMMen trasig.
Om du inte har en LMMen har du mest troligt en insugstempgivare, där vet jag dock inte om man kan kolla funktionen på samma sätt.
Det kan ju även vara en motortempgivare till sprutet som gör det så sprutet alltid kör i kallstartsläge.

Kolla det billigaste/enklaste först, någon givare till sprutet bör det ju vara när motorn går för fett. Hade det varit avgasläckage så hade lambdvärdet eventuellt varit för högt.

Det sitter ingen LMM innan insuget vad jag vet eller har sett iaf. lambdan kostar juh inte många kronor (800:-) och som sakt har jag bytt katten så de kan juh inte vara den. Det jag börjar fundera på är om den är chippad eller om ägaren innan mig har ställt om tändningen eller dyligt eller om termostaten inte funkar som den skall och i värsta fall är det väl kolvringar/ventilspelet. bilen är inne på verkstad nu då jag inte har garage så får se vad dem säger senare idag

Nä en lambdasond är ju inte så värst dyrt, och nya delar är alltid kul big_smile

Om termostaten är dålig så den alltid står öppen så skulle du märka det att motorn aldrig kommer upp i arbetstemp nu på vintern och att du har dålig värme i kupén. Om termostaten är dålig och aldrig öppnar så märker du det genom att motorn blir alldeles för varm.

Ja om det är kolvringarna så blir det en dyr affär :X
Ventilspelet bör inte vara så värst dyrt, har för mig man justerar ventilspelet manuellt på de flesta Honda-motorer. Det är bara att det är tidskrävande och man kan behöva ett speciellt ventiljusteringsverktyg för att komma åt.

Har ingen dålig temp inne i cupén men motorn håller sej strax under mitten på tempmätaren. hoppas på att de är lambdan med då för den går ju lite fett nu skulle vilja ha den på ca 1.01

simlar
13 februari 2013 · 5 529 Inlägg

Inox skrev:

simlar skrev:

Inox skrev:

Det sitter ingen LMM innan insuget vad jag vet eller har sett iaf. lambdan kostar juh inte många kronor (800:-) och som sakt har jag bytt katten så de kan juh inte vara den. Det jag börjar fundera på är om den är chippad eller om ägaren innan mig har ställt om tändningen eller dyligt eller om termostaten inte funkar som den skall och i värsta fall är det väl kolvringar/ventilspelet. bilen är inne på verkstad nu då jag inte har garage så får se vad dem säger senare idag

Nä en lambdasond är ju inte så värst dyrt, och nya delar är alltid kul big_smile

Om termostaten är dålig så den alltid står öppen så skulle du märka det att motorn aldrig kommer upp i arbetstemp nu på vintern och att du har dålig värme i kupén. Om termostaten är dålig och aldrig öppnar så märker du det genom att motorn blir alldeles för varm.

Ja om det är kolvringarna så blir det en dyr affär :X
Ventilspelet bör inte vara så värst dyrt, har för mig man justerar ventilspelet manuellt på de flesta Honda-motorer. Det är bara att det är tidskrävande och man kan behöva ett speciellt ventiljusteringsverktyg för att komma åt.

Har ingen dålig temp inne i cupén men motorn håller sej strax under mitten på tempmätaren. hoppas på att de är lambdan med då för den går ju lite fett nu skulle vilja ha den på ca 1.01

Ja då bör termostaten vara som den ska. Men man kan ju byta den iaf för säkerhetsskull om man känner för det.

Lambdavärdet ska ju ligga på 1,0 om allt är som det ska, då går den varken för fett eller för snålt.

Hoppas du får fixat bilen utan allt för stora kostnader smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Inox
13 februari 2013 · 204 Inlägg

simlar skrev:

Inox skrev:

simlar skrev:

Nä en lambdasond är ju inte så värst dyrt, och nya delar är alltid kul big_smile

Om termostaten är dålig så den alltid står öppen så skulle du märka det att motorn aldrig kommer upp i arbetstemp nu på vintern och att du har dålig värme i kupén. Om termostaten är dålig och aldrig öppnar så märker du det genom att motorn blir alldeles för varm.

Ja om det är kolvringarna så blir det en dyr affär :X
Ventilspelet bör inte vara så värst dyrt, har för mig man justerar ventilspelet manuellt på de flesta Honda-motorer. Det är bara att det är tidskrävande och man kan behöva ett speciellt ventiljusteringsverktyg för att komma åt.

Har ingen dålig temp inne i cupén men motorn håller sej strax under mitten på tempmätaren. hoppas på att de är lambdan med då för den går ju lite fett nu skulle vilja ha den på ca 1.01

Ja då bör termostaten vara som den ska. Men man kan ju byta den iaf för säkerhetsskull om man känner för det.

Lambdavärdet ska ju ligga på 1,0 om allt är som det ska, då går den varken för fett eller för snålt.

Hoppas du får fixat bilen utan allt för stora kostnader smile

Vad är pengar? wink nä men fan, hoppas de inte blir allt för blödigt. jobbigt med dåliga avgasvärden  hade varit skönt att slippa allt fusk på bilprovningen

volvo740_robban
13 februari 2013 · 130 Inlägg

för att veta om kolvringarna eller ventilerna är dåliga så kan du ju göra ett komptest på maskinen smile å en bil ska gå igenom ändå är ju bara gay å hålla på me k sprit å sånt då de ska inte behövas så känner ja när man börjar me sån skit iaf.

Inox
13 februari 2013 · 204 Inlägg

volvo740_robban skrev:
för att veta om kolvringarna eller ventilerna är dåliga så kan du ju göra ett komptest på maskinen smile å en bil ska gå igenom ändå är ju bara gay å hålla på me k sprit å sånt då de ska inte behövas så känner ja när man börjar me sån skit iaf.

menar de vill att det bara skall funka med vanlig bensin sen lite k-sprit gör väl ingen men skall inte gå åt en halv förmögenhet att besiktiga

Maffia
13 februari 2013 · 383 Inlägg

Ser att du har extraktorgrenrör, byt det till orginal så ska du se att den går igenom. Lambdan sticker inte in tillräckligt i grenröret så det blir fel värde. Lambdan ska även sitta på samma ställe som orginal annars blir det fel.

Standard problem på hondor med extraktor.

KHRacing
13 februari 2013 ·

Inox skrev:

simlar skrev:
Lambdan säger att den går lite för fett iaf.

Om du bara vill få den genom besiktningen så kan du hälla i  några liter E85.

Är den nyligt servad? Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift?

Hade i ca 5l e85 och en halv flaska k-sprit. bilen är servad med ny olja och filter. de måste juh vara något annat typ ventilerna eller kolvringar?

förlåt mig i förväg för följande oki:

Men: AAHAH

E85 & K-sprit är "EXAKT" samma sak. bara det att i E85 är det 15% bensin tillsatt

gisasr på ventiltätningarna/kolvringarna

Senast redigerat av KHRacing (15 februari 2013)

Inox
13 februari 2013 · 204 Inlägg

Maffia skrev:
Ser att du har extraktorgrenrör, byt det till orginal så ska du se att den går igenom. Lambdan sticker inte in tillräckligt i grenröret så det blir fel värde. Lambdan ska även sitta på samma ställe som orginal annars blir det fel.

Standard problem på hondor med extraktor.

fy fan om de löser mina problem ! då blir jag galen xD TACK för tipset!

Inox
15 februari 2013 · 204 Inlägg

Vid 2500 RPM ser värdena ut såhär: http://fuskbugg.se/dl/jpGcJn/DSC_0104.jpg

Vid tomgång ser värderna ut såhär: http://fuskbugg.se/dl/fqaMCS/DSC_0105.jpg

OBS! vid liten bild klicka på den så blir den större!

Någon som kan tänka sej vad detta kan bero på? Har bytt katten, bytt olja, olje filter, rotor, fördelarlock, stift och sen satta på original grenrör.

volvo740_robban
16 februari 2013 · 130 Inlägg

vid 2500 så säger lamdavärdet att den går lite för fett.... vid tomgång så säger de att den går för snålt....

Mack Forum- och sitemoderator
16 februari 2013 · 26 161 Inlägg

Luktar det apa efter bilen när du kör, och har du ovanligt hög bränsleförbrukning?

Senast redigerat av Mack (16 februari 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
caromania Forummoderator
16 februari 2013 · 9 296 Inlägg

Inox skrev:

Maffia skrev:
Ser att du har extraktorgrenrör, byt det till orginal så ska du se att den går igenom. Lambdan sticker inte in tillräckligt i grenröret så det blir fel värde. Lambdan ska även sitta på samma ställe som orginal annars blir det fel.

Standard problem på hondor med extraktor.

fy fan om de löser mina problem ! då blir jag galen xD TACK för tipset!

Detta är som sagt det vanligaste förekommande felet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang