Tjuter och låter konstigt när jag trycker ner kopplingen. Volvo 745 turbo -89

Nylund91
13 februari 2013 · 195 Inlägg

Har satt i en b230fk motor i 745an, m47 växellåda, hårdare tryckplatta och sinterlamell.
När jag trycker ner kopplingen så funkar den till en början men efter 1-2 växlingar så fungerar den inte alls och det tjuter riktigt högt nerifrån växellådan. Om man pumpar några gånger på pedalen så kan det funka att växla en gång före det börjar låta igen. Det är lika bra tryck i pedalen hela tiden.
Jag har prövat byta båda bromscylindrarna utan att det blivit bättre och jag har luftat kopplingen flera gånger så det är troligen ingen luft i systemet.
Växellådan tog jag från en 945gl -94 som den funkade perfekt i.  tryckplattan, svänghjulet och lamellen tog jag ifrån en 945 turbo -95 med rasad växellåda, men kopplingen fungerade perfekt på den innan lådan rasade.

Mellan svänghjulet och tryckplattan satt det brickor när jag plockade ner det från den andra bilen, tydligen för att få mer tryck påtryckplattan, har gjort likadant på min bil nu.
Försökte förklara så bra som möjligt.

Tacksam för snabba svar då jag ska skruva imorgon igen smile

modeen
13 februari 2013 · 8 Inlägg

låter som att urtrampningslagret/tryckplattan är trasig.. eller att du har glömt heva dit nå vet inte exakt hur de ser ut i en hydraliskstyrd koppling på volvo,, men något sådant är det

BMW 320D xdrive "kebabsläden" (2015)
Mercedes w210 300DT "avantgarde" (1999)
Nylund91
13 februari 2013 · 195 Inlägg

modeen skrev:
låter som att urtrampningslagret/tryckplattan är trasig.. eller att du har glömt heva dit nå vet inte exakt hur de ser ut i en hydraliskstyrd koppling på volvo,, men något sådant är det

Ja de kan ju vara urtrampningslagret. Men fe funkade helt felfritt när lådan satt på 945an.

modeen
13 februari 2013 · 8 Inlägg

brukar då oftast vara det eller tryckplattan när de tjuter åde

BMW 320D xdrive "kebabsläden" (2015)
Mercedes w210 300DT "avantgarde" (1999)
Nylund91
13 februari 2013 · 195 Inlägg

modeen skrev:
brukar då oftast vara det eller tryckplattan när de tjuter åde

Ska troligen ta isär de imorn, får kolla lite mer på det dåsmile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang