940 Turbo dör på tomgång efter belastning

volvo____
16 februari 2013 · 60 Inlägg

problemet är att bilen har ingen tomgång just efter man har beslastat motorn, mest om man drar på och sen släpper och frikopplar, men även om man varvar på tomgång och sen släpper gasen. Om man duttar till på gasen 2 - 3 gånger innan den hinner gå ner i varv då håller den sig på tomgång. i övrigt så är tomgången och allt annat bra.

för att detta inte ska hända så måste man ha en tomgång på ca 1500rpm och de som händer då är följande:
Man varvar upp den, släpper gasen helt och låter den sjunka, då går den ner till runt 500 rpm (precis så den inte dör) och sen efter 2-3 sekunder så börjar den sakta gå upp mot 1500rpm igen.


Setup:
t3/t4 turbo
gröna r spridare
3 tums lmm med slutnummer 012
Enem kam (kommer ej ihåg vad den heter)
återcirkulerande dumpventil
bsr chip
3.8 bar i bränsletryck

jag har sökt efter tjuvluft läkage, provtryckt intercoolern men hittar inga läckor
jag har testat byta till original lmm + r spridare problemet kvarstår.
har testat både lmm och spridare original och problemet kvarstår men bra mycket lindrigare.
har testat med olika bränsletryck och det blir endast marginell skillnad
har testat både med och utan dumpventil
har testat med och utan tomgångsmotor
lambda värdet är bra

har ej testat med original kammen men enem kammen har gått klockrent i en b23et tidigare så de ska väll inte vara nå problem??

har kört fast totalt med detta problem så jag är mycket tacksam för hjälp!

Senast redigerat av volvo____ (18 februari 2013)

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
LinKaaN Motor Intresserad
17 februari 2013 · 136 Inlägg

testat byta relät till soppan?
hade samma bekymmer i min
står på relät hur gammal de är. dem på volvo sa att man borde byta dem var 5e år
mitt va orginal från 94

antar du kör orgial sprut förtfarande smile

Senast redigerat av LinKaaN (17 februari 2013)

Vilken bil går det snabbast att värma upp mat i?
-Nissan Micra
volvo____
17 februari 2013 · 60 Inlägg

LinKaaN skrev:
testat byta relät till soppan?
hade samma bekymmer i min
står på relät hur gammal de är. dem på volvo sa att man borde byta dem var 5e år
mitt va orginal från 94

antar du kör orgial sprut förtfarande smile

såg att jag hade nog beskrivit problemet lite dåligt har ändrat nu, ber om ursäkt för de smile
är ganska säker på att de inte är relät iaf tongue

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
Pvpjtgb1111 Land-Rover Allergiker
17 februari 2013 · 65 Inlägg

Har du rengjort tomgångsmotorn?  Hade samma problem på en 940 och efter rengjord tomgångsmotor blev det avsevärt bättre. Kan även bli massa sot i spjällhuset som ställer till det.

Senast redigerat av Pvpjtgb1111 (17 februari 2013)

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma
Saab 900i "Jubileumsversion" (1988)
volvo____
17 februari 2013 · 60 Inlägg

Pvpjtgb1111 skrev:
Har du rengjort tomgångsmotorn?  Hade samma problem på en 940 och efter rengjord tomgångsmotor blev det avsevärt bättre. Kan även bli massa sot i spjällhuset som ställer till det.

tomgångsmotorer har jag testat 2st olika och jag tror båda fungerar som dom ska. sot i spjällhuset kan nog vara mycket möjligt, ska testa rengöra smile

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
volvo____
18 februari 2013 · 60 Inlägg

måste man ha ett chip anpassat för luftmassemätarn? sitter en 012 lmm från 960, original är ju 016
chippet är från bsr och det gjorde jag före allt annat.

har sett att många har viking chip anpassat för r spridare och 012 lmm men kan de ha någon åverkan på tomgången?

Senast redigerat av volvo____ (18 februari 2013)

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
jimb_o TSR
22 februari 2013 · 100 Inlägg

Har exakt samma problem med min och samma setup fast med hemmagjord 3"Lmm med 016
Och även chip anpassat för den och spridarna
men får likadant ändå kör utan tomgångsmotorn nu då går det bra förutom vid kallstarta då har jag en tomgång på typ 400
Skulle oxå gärna få reda på vad det kan vara smile

Volvo 945 Classic "TSR" (1998)
Volvo V70 2,4t "TSR" (2000)
volvo____
23 februari 2013 · 60 Inlägg

jag har just löst problemet idag fyfan vilken lättnad! big_smile jag bytte slangen mellan turbo och lmm, jag hade original som bara är 2.5 tum som jag bara hade med lite våld tvingat på min 3 tums lmm och det räckte tydligen för att ändra luftflödet så det blir fel i lmmen (smalare slang ger ju högre flöde) och nu idag har jag bytt till ett 3 tums rör hela vägen. så upptäckte jag även en liten tjuvluftläcka i spjällhuspackningen som jag tror kan ha gjort en del också. men problemet är åtgärdat nu.

Senast redigerat av volvo____ (23 februari 2013)

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
jimb_o TSR
23 februari 2013 · 100 Inlägg

Jaha där ser man jag har redan 3" insugsrör men det är kanske inte helt tätt där får leta och packningarna till insug och spjällhus har jag redan bytt hmm

Volvo 945 Classic "TSR" (1998)
Volvo V70 2,4t "TSR" (2000)
volvo____
27 februari 2013 · 60 Inlägg

jo jag såg att du hade 3" rör där smile men börja att söka efter tjuvluft och när du är 110% säker på att den inte tjuvar luft nån stans då äre bara börja testa dig fram, finns ju en hel del grejer som kan påverka tyvär

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
jimb_o TSR
28 februari 2013 · 100 Inlägg

tog bort spridarna och satte dit orginal då går den bra så troligtvis flödar nån av dom spridarna smile får bli lite ultraljudstvätt å sen prova dom i riggen smile

Volvo V70 2,4t "TSR" (2000)
Volvo 945 Classic "TSR" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang