Hur få pengar från kontant till digitalt?

Cadillac_The_King
23 februari 2013 ·

Chevrolet_v8 skrev:

Volvo142_73a skrev:

Chevrolet_v8 skrev:

hur gör manom man ska betala räkningar det går ju inte med kontanter när inte banken godkänner

Det gör man via internetbanken

jo men inte när man har cash i plånboken då blir de svårt om det är långt till löning

inte sant du kan ju inte stoppa in pengar i datorn om vissa banker inte har pengar insättning aoutomater

Mattsson_91 Självlärd
23 februari 2013 · 3 083 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:

Chevrolet_v8 skrev:

Volvo142_73a skrev:

Det gör man via internetbanken

jo men inte när man har cash i plånboken då blir de svårt om det är långt till löning

inte sant du kan ju inte stoppa in pengar i datorn om vissa banker inte har pengar insättning aoutomater

Men helt ärligt, hur många har kontanter i dagens läge? Förutom dom som är 65+

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Muttley
23 februari 2013 ·

Volvo142_73a skrev:

Chevrolet_v8 skrev:

Chevrolet_v8 skrev:

jo men inte när man har cash i plånboken då blir de svårt om det är långt till löning

inte sant du kan ju inte stoppa in pengar i datorn om vissa banker inte har pengar insättning aoutomater

Men helt ärligt, hur många har kontanter i dagens läge? Förutom dom som är 65+

Rätt många faktiskt.  Kontanter är bra. En bankjävel ska tillhandahålla pengar och sluta upp med kontantfritt.

Mattsson_91 Självlärd
23 februari 2013 · 3 083 Inlägg

tkd_rille skrev:

Volvo142_73a skrev:

Chevrolet_v8 skrev:

inte sant du kan ju inte stoppa in pengar i datorn om vissa banker inte har pengar insättning aoutomater

Men helt ärligt, hur många har kontanter i dagens läge? Förutom dom som är 65+

Rätt många faktiskt.  Kontanter är bra. En bankjävel ska tillhandahålla pengar och sluta upp med kontantfritt.

Rätt skönt o slippa hålla på med kontanter. Enda gången jag använder kontanter är om jag ska köpa nått via t.ex. blocket

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Muttley
23 februari 2013 ·

Volvo142_73a skrev:

tkd_rille skrev:

Volvo142_73a skrev:

Men helt ärligt, hur många har kontanter i dagens läge? Förutom dom som är 65+

Rätt många faktiskt.  Kontanter är bra. En bankjävel ska tillhandahålla pengar och sluta upp med kontantfritt.

Rätt skönt o slippa hålla på med kontanter. Enda gången jag använder kontanter är om jag ska köpa nått via t.ex. blocket

Klart de är skönt. Men kontanter används i för stor utsträckning för att bankerna ska sluta med det.  De går helt enkelt i fel ordning då de är de som ska vara sist.

Cadillac_The_King
24 februari 2013 ·

Volvo142_73a skrev:

tkd_rille skrev:

Volvo142_73a skrev:

Men helt ärligt, hur många har kontanter i dagens läge? Förutom dom som är 65+

Rätt många faktiskt.  Kontanter är bra. En bankjävel ska tillhandahålla pengar och sluta upp med kontantfritt.

Rätt skönt o slippa hålla på med kontanter. Enda gången jag använder kontanter är om jag ska köpa nått via t.ex. blocket

sj hatar man kontanter spec en kroner mm

Mattsson_91 Självlärd
24 februari 2013 · 3 083 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:

Volvo142_73a skrev:

tkd_rille skrev:

Rätt många faktiskt.  Kontanter är bra. En bankjävel ska tillhandahålla pengar och sluta upp med kontantfritt.

Rätt skönt o slippa hålla på med kontanter. Enda gången jag använder kontanter är om jag ska köpa nått via t.ex. blocket

sj hatar man kontanter spec en kroner mm

Eller hur. Dom tar plats, försvinner o är allmänt jobbiga bara smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
JonR
24 februari 2013 · 3 259 Inlägg

Timjoh skrev:
känns som dom som jobbar svart eller med kriminella saker kan dra nytta av detta...
Eftersom en automat är begränsad till 10 000kr dagen eller veckan? att det inte väcker samma misstanke på något vis om du sätter in stora summor ofta pga att automaten är begränsad och måste då delas upp.
Samt att du slipper den personliga kontakten.

Bara en tanke

Det "system" dom har idag för att hitta tex svartjobbare som sätter in sina pengar på banken är bland annat att summorna som sätts in känns igen över en längre period. Logiskt tycker jag då det är mer misstänksamt att sätta in 10.000kr en gång i månaden i ett år än att komma in på banken och sätta in 120.000kr direkt med tex ett kvitto på en bilförsäljning.

Källa: Jag frågade Swedbanks personal helt enkelt! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Martin 9-3 Fisketokig
24 februari 2013 · 2 997 Inlägg

JonR skrev:

Timjoh skrev:
känns som dom som jobbar svart eller med kriminella saker kan dra nytta av detta...
Eftersom en automat är begränsad till 10 000kr dagen eller veckan? att det inte väcker samma misstanke på något vis om du sätter in stora summor ofta pga att automaten är begränsad och måste då delas upp.
Samt att du slipper den personliga kontakten.

Bara en tanke

Det "system" dom har idag för att hitta tex svartjobbare som sätter in sina pengar på banken är bland annat att summorna som sätts in känns igen över en längre period. Logiskt tycker jag då det är mer misstänksamt att sätta in 10.000kr en gång i månaden i ett år än att komma in på banken och sätta in 120.000kr direkt med tex ett kvitto på en bilförsäljning.

Källa: Jag frågade Swedbanks personal helt enkelt! smile

Mvh/Jon

En svartjobbare kan med lätthet sätta in dessa pengar och sen betala mat och bensin och alla övriga inköp mm med svarta sedlar.

Stoppar med andra ord inte svartjobben alls. Det ligger i skatteverkets intresse och inte Swedbanks.
Banken vill slippa hantering och rånrisk bara. Finns nog någon de kan lura med de argumenten...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
JonR
24 februari 2013 · 3 259 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

JonR skrev:

Timjoh skrev:
känns som dom som jobbar svart eller med kriminella saker kan dra nytta av detta...
Eftersom en automat är begränsad till 10 000kr dagen eller veckan? att det inte väcker samma misstanke på något vis om du sätter in stora summor ofta pga att automaten är begränsad och måste då delas upp.
Samt att du slipper den personliga kontakten.

Bara en tanke

Det "system" dom har idag för att hitta tex svartjobbare som sätter in sina pengar på banken är bland annat att summorna som sätts in känns igen över en längre period. Logiskt tycker jag då det är mer misstänksamt att sätta in 10.000kr en gång i månaden i ett år än att komma in på banken och sätta in 120.000kr direkt med tex ett kvitto på en bilförsäljning.

Källa: Jag frågade Swedbanks personal helt enkelt! smile

Mvh/Jon

En svartjobbare kan med lätthet sätta in dessa pengar och sen betala mat och bensin och alla övriga inköp mm med svarta sedlar.

Stoppar med andra ord inte svartjobben alls. Det ligger i skatteverkets intresse och inte Swedbanks.
Banken vill slippa hantering och rånrisk bara. Finns nog någon de kan lura med de argumenten...

Nej självklart stoppar det inte svartjobbaren men det gör det 100% krångligare och räkningar är besvärliga att betala med kontanter. Om en svartjobbare sätter in pengarna så finns ju det registrerat eller hur? Sen om han/hon gör av med pengarna från kontot är ju oväsentligt. Är det någon som upprepat sätter in kontanter under en längre period så finns det för alltid kvar i registren. Sen om skatteverket misstänker nån för att jobba svart så kan dom säkerligen begära ut dom där registren och få dom utan minsta bekymmer, men säkerligen hjälper swedbank till med att tipsa.

Sen att om swedbanks huvudsyfte är att bli kvitt rånrisken eller inte har jag inte kommenterat än men så kan det vara, men knappast enbart.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang