Turbokonverterad problem, oljan kommer ur avgasröret

jjpl
21 februari 2013 · 254 Inlägg

Tjena.

Har turbo konvertad en Audi V8 1993 och när jag vart klar med allting och skulle starta såg jag ett problem...

Problemet är att oljan kommer ur avgasröret ( har inte anslutit downpipen men oljan kommer ur avgashuset.

Turbon är frisk och är ny.

Jag har kopplat så här:

Har kopplat 1 slang från oljefilterhållare/adapter till oljekylare och från oljekylaren till turbon och från returen till oljefilterhållaren/adaptern igen.

Har ingen extra oljepump mellan eller liknande.

Någon som varit med om liknande problem och kan ge lite tips kanske?

Volvo S70R (1998)
Mickius
21 februari 2013 · 4 670 Inlägg

Varför leder du in oljan i en kylare innan turbon? Bara en undran?

Returen ska ha fritt fall ner tillbaka? Sen tror jag du måste leda oljan ner i tråg eller liknande igen.

Senast redigerat av mickius (21 februari 2013)

Aga_Diff Bärs!
21 februari 2013 · 3 456 Inlägg

Oljan lär ner i tråget igen..

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
jjpl
21 februari 2013 · 254 Inlägg

mickius skrev:
Varför leder du in oljan i en kylare innan turbon? Bara en undran?

Man kan aldrig leda in oljan i en oljekylare efter turbon. Du har ju inget tryck i returen.

Volvo S70R (1998)
Mickius
21 februari 2013 · 4 670 Inlägg

alpis skrev:

mickius skrev:
Varför leder du in oljan i en kylare innan turbon? Bara en undran?

Man kan aldrig leda in oljan i en oljekylare efter turbon. Du har ju inget tryck i returen.

Syftade på varför du vill ha kall olja in i turbo?

O du svarade på din egna fråga? Returen har inget tryck men ändå leder du in oljan i ett trycksystem? Syftet med oljefiltret/din adapter är ju att det blir tryck där inne o leder runt oljan till resten av motorn

Senast redigerat av mickius (21 februari 2013)

jjpl
21 februari 2013 · 254 Inlägg

mickius skrev:

alpis skrev:

mickius skrev:
Varför leder du in oljan i en kylare innan turbon? Bara en undran?

Man kan aldrig leda in oljan i en oljekylare efter turbon. Du har ju inget tryck i returen.

Syftade på varför du vill ha kall olja in i turbo?

Jag har oljekylare originalt på audin, vill inte ta bort den eftersom den sitter originalt så tog kopplade därifrån till turbon.

Volvo S70R (1998)
Mickius
21 februari 2013 · 4 670 Inlägg

alpis skrev:

mickius skrev:

alpis skrev:
Man kan aldrig leda in oljan i en oljekylare efter turbon. Du har ju inget tryck i returen.

Syftade på varför du vill ha kall olja in i turbo?

Jag har oljekylare originalt på audin, vill inte ta bort den eftersom den sitter originalt så tog kopplade därifrån till turbon.

Du är väl medveten om att du kommer slita ut turbon illa kvickt när den får arbeta med kall olja?

Sen nästa fråga har oljekylaren termostat eller inte?

Senast redigerat av mickius (21 februari 2013)

hangman
21 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Oljan vad jag vet måste ner i tråget eller ventilkåpan, Ofta enklare och billigare borra och gänga en anslutning på ventilkåpan sen dra returen av olljan dit ( om det är möjligt såklart )

tar du oljan och leder den tillbaka till samma lilla begränsade utrymme för oljefiltret, Det är ingen bra ide helt enkelt blir det för lite cirkulation på all olja.

Att det kommer olja hur avgassystemet finns bara 2 svar på om du inte monterat downpipen, Antingen är motorns oljeringar längst ner på kolvarna helt slut, eller så har nån polare vart snäll när du meckat hällt olja in i avgassystemet.

Det är ju en v8, sätter du turbon efter motorn där avgassystemen går ihop, eller långt bak?

jjpl
21 februari 2013 · 254 Inlägg

hangman skrev:
Oljan vad jag vet måste ner i tråget eller ventilkåpan, Ofta enklare och billigare borra och gänga en anslutning på ventilkåpan sen dra returen av olljan dit ( om det är möjligt såklart )

tar du oljan och leder den tillbaka till samma lilla begränsade utrymme för oljefiltret, Det är ingen bra ide helt enkelt blir det för lite cirkulation på all olja.

Att det kommer olja hur avgassystemet finns bara 2 svar på om du inte monterat downpipen, Antingen är motorns oljeringar längst ner på kolvarna helt slut, eller så har nån polare vart snäll när du meckat hällt olja in i avgassystemet.

Det är ju en v8, sätter du turbon efter motorn där avgassystemen går ihop, eller långt bak?

När jag hade bara grenrören på innan så kom de ingen olja ur avgaset så nej ringarna är inte slut.

Volvo S70R (1998)
hangman
21 februari 2013 · 2 174 Inlägg

alpis skrev:

hangman skrev:
Oljan vad jag vet måste ner i tråget eller ventilkåpan, Ofta enklare och billigare borra och gänga en anslutning på ventilkåpan sen dra returen av olljan dit ( om det är möjligt såklart )

tar du oljan och leder den tillbaka till samma lilla begränsade utrymme för oljefiltret, Det är ingen bra ide helt enkelt blir det för lite cirkulation på all olja.

Att det kommer olja hur avgassystemet finns bara 2 svar på om du inte monterat downpipen, Antingen är motorns oljeringar längst ner på kolvarna helt slut, eller så har nån polare vart snäll när du meckat hällt olja in i avgassystemet.

Det är ju en v8, sätter du turbon efter motorn där avgassystemen går ihop, eller långt bak?

När jag hade bara grenrören på innan så kom de ingen olja ur avgaset så nej ringarna är inte slut.

då har nån *polare* hällt i olja i avgassystemet.

Turbon sitter efter förbränningen som du vet, och om du INTE kopplat på downpipe, hur fan ska det komma olja in i avgassystemet?  Med tex trasig turbo så rinner det ju igenom ner i kattarna sen ut, Men det ryker ju, inte riktigt rinner som du berättar.

Hur som helst har du kopplat slangarna fel och det där kommer inte funka vidare bra.

Har du laddtrycks styrning? Andra spridare, etanol ? Ändrat kompet något?

När turbon börjar ladda och suga ut avgaserna bildas extrem värme i cylindrarna, Bränslet är det ända som smörjer så se till att du har bredbandslambda innan du gör något annat och en mappad box eller så du kan ställa allt manuellt.


Du får nog läsa på lite mer men lycka till.

jonTe
22 februari 2013 · 5 710 Inlägg

hangman skrev:
Oljan vad jag vet måste ner i tråget eller ventilkåpan, Ofta enklare och billigare borra och gänga en anslutning på ventilkåpan sen dra returen av olljan dit ( om det är möjligt såklart

Dra returen till ventilkåpan? Det finns mig veteligen inte en enda bil som har oljereturen kopplad till vetilkåpan.
Returoljan måste ha FRITT fall ned till icke trycksatt plats. Kopplar man returen till kåpan måste oljan rinna uppåt (om man nu inte har turbon ½meter över motorn förståss) och det kommer inte att fungera. Man kan lösa det genom att pumpa olja från returen men det är i detta fall väldigt onödigt.

hangman skrev:
tar du oljan och leder den tillbaka till samma lilla begränsade utrymme för oljefiltret, Det är ingen bra ide helt enkelt blir det för lite cirkulation på all olja.

Nä det handlar inte om det.....det handlar om att oljan är trycksatt både på oljetrycksidan in i turbon och på returen. Det klarar inte turbon tätningar.


>>alpis, som du säkert har förstått av andra i tråden och av min text ovan kan du inte köra som du har kopplat.
Turbons lagring bygger på att man har olja in under tryck och att returoljan skall kunna rinna från lagret obehindrat.
Det är väldigt viktigt att returen håller en grövre dimension än tryckledningen (minst så stort som returhålet på turbon är), faller fritt ned i blocket eller oljetråget och hamnat över oljenivån. Kommer man under oljenivån får man "vattenlås" och det fungerar ej.

Har man tryck på returen (som i ditt fall) kommer olja ta sin väg genom turbons lagring och rinna ut antingen på tubinsidan eller på kompressorsidan eller bägge.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
jojje81 George
22 februari 2013 · 1 956 Inlägg

Risken är rätt stor att du tryckt sönder packningen på turbon.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
jojje81 George
22 februari 2013 · 1 956 Inlägg

hangman skrev:

jojje81 skrev:
Risken är rätt stor att du tryckt sönder packningen på turbon.

packningar på turbon förresten, Det ger bara utvändiga läckage, Men däremot om lagerna inne i turbon gått ner sig, då läcker han ut via avgashuset.

Om du läser TS första inlägg så skriver han att oljan kommer ut ur avgashuset.. och då tar jag för givet att han menar avgashuset på turbon

Jag vet att det inte finns packning utan att det är lager.. uttryckte mig så för att TS enklare ska förstå!

Som sagt så har han kört tryck genom turbon och därmed är risken stor att lagren på avgassidan gått. Eller så trycker det helt enkelt igenom olja där.

Gör om gör rätt.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Nico-the-kid
22 februari 2013 · 509 Inlägg

Det sitter tätningar i turbon också,de ser ut som små kolvringar ,men det enda som kan vara fel är som sagt  att oljereturen måste ha fritt fall in i tråget/blocket.




hangman skrev:

jojje81 skrev:
Risken är rätt stor att du tryckt sönder packningen på turbon.

packningar på turbon förresten, Det ger bara utvändiga läckage, Men däremot om lagerna inne i turbon gått ner sig, då läcker han ut via avgashuset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang