Behöver hjälp med högtalare

megane97
24 februari 2013 · 15 Inlägg

Hej! har en lite löjlig fråga, men behöver hjälp med vart jag ska ha mina högtalare i bilen, en megane 97a coupe.
Är nämligen så att jag har 2 st pioneer 120w fram, framdörrarna, kommer inte ihåg tummen på de, men idag köpte jag 2st nya högtalare, 80watts som är några tum mindre än de fram, och de var de enda som passade bak:| Brukar inte bakhögtalare vara större tum än framhögtalarna? Skumt i vilket fall tycker då jag.. Nu till min fråga, blir det bättre ljud om jag tar och byter de fram med de där bak? Har en pioneer 4*45 watts stereo.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 februari 2013 · 8 744 Inlägg

Nåt fel på högtalarna fram? Eftersom du vill byta ut dom tänkte jag. Om du skriver ut modellnamn på högtalarna så är de lättare att avgöra vilka som är bäst. Ang. storlekarna så varierar de, en del bilar har större bak än fram, andra tvärt om. Jag ser ingen vits att ha stora/dyra högtalare bak, om man inte kör dom som basar. Annars är det mest utfyllnad för baksätespassagerarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
megane97
27 februari 2013 · 15 Inlägg

Lite sent svar kanske, men nej, inget fel på främre högtalarna men tänkte väl det skulle ge lite bättre ljud om jag har högtalare både fram och bak.. Men blev sådärhmm Bakre har jag fäst på hatthyllan som jag har hört att man helst inte ska göra? Och de främre börjar "brusa" rätt kraftigt på lite högre volym samt oljud från insidan av dörren, men kanske man kan täta i dörren med något material? Något billigt exempel på materia man kan använda?

Funderar också på om jag kan ersätta diskanterna med högtalarna jag har i dörren, nu är dessa betydligt mindre än original-diskanterna, kan man överhuvudtaget sätta dom där?

Dessa är de jag har i dörren: http://www.bluespot.co.uk/car-audio.asp … 3-speakers

Bakre är pioneer 120w, vet ej tummen på de men tippar på 6-7 nånting.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang