Nissan 350Z a la Fast And The Furious

Köpte bilen i oktober 2012. Bilen kommer från från början från Florida i USA och byggdes av samma företag som var med och tunade/stylade bilarna till den första Fast and the Furious-filmen, Toucan Industries. Min avsikt och mitt mål är att försöka bevara F&F-andan över hela bilen eftersom den härstammar från den eran och platsen samt är väldigt välbevarad. En liten touch av mitt eget tycke och smak kommer det dock bli. Några få uppdateringar till nutida grejer kommer att ske.
  • 97 Följare
  • 77 782 Visningar
  • Projektet avslutat 11 augusti 2016
MPv6
26 mars 2014 · 240 Inlägg

Mera fix! Kör i princip all ledig vaken tid jag har nu, känner att det kommer behövas... smile

Insuget får vara färdigpolerat nu. Möjligtvis att jag bättrar på det sista när det sitter på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-83b2af9c5a6dcf586442093085e6732d.jpg

Nåt sånt där kanske kan funka?

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-4eeeba831eb048c2074ddfc9ab79ca23.jpg

Är ju visserligen inte så stora fel på det röda heller just i min bil då det lirar bra med det röda i övrigt, men jag har länge velat ha ett polerat insug så nu får det bli så tills vidare iaf. Kanske ändrar mig senare... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-4970198ad93ccec38c42ab53a865e9c4.jpg

Jag kollade lite videos och tutorials innan jag gav mig på att ta bort insuget. Är ju inga konstigheter egentligen men jag har aldrig gjort det förut. Eller jag TRODDE inte det var några konstigheter, såg ju enkelt ut i alla videos. Skillnaden är dock, tror jag, att jag har kompressor i min 350z, så det är lite slangar som går in till insuget som jag inte såg i några tutorials eller videos. Se inringade slang nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-e260fa34351bc4f3ab9a6faf6e99f989.jpg

Följde slangen och den går ner till kompressorn nånstans, såg inte var den slutade. Jag gissar att det har nåt med luft att göra iaf kanske? Nån som vet?

Sen har vi dessa som sitter längst in, undertill där spjällhuset sitter fast i insuget:

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-ccf0155b4e0b8ea5fb244f50c5080377.jpg

Jag satte klämmor runt dessa innan jag drog bort dem för jag har ingen aning om vad de är till för. Nån som vet? Dom var iaf en riktig pain in the ass få bort, trångt och bökigt som satan. Men det gick till slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-123b9205a0c1a904676693fcf0698137.jpg

Toppen av insuget borttaget. Torkade rent lite grann och det såg ju rätt snyggt och prydligt ut tyckte jag. Nu fick man ju såklart tankar om en plenum spacer, självklart... tongue Vet du inte hur det är med plats och så. Blir inget sånt nu iaf, men det vore ju trevligt! Fick även idén att ge mig på att putsa upp spjällhuset och delen av insugsröret som sitter mellan den svarta plastdelen och den blåa silikonslangen. Så dom är bortplockade och ska snyggas till härnäst. Vill även byta alla silikonslangar till röda eller svarta, men det tror jag inte hinns med just nu innan mässan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-e5726e61bef874daf096d18db64c0d86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-38c03009f4f3467d1d791b777487cc82.jpg

oscargrundstrom
26 mars 2014 · 171 Inlägg

Fränt projekt, prem lagd smile

MPv6
26 mars 2014 · 240 Inlägg

Kvällens jobb: spjällhus och mellandel av insugsröret

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-4cbdf53a94b92a3e98699f28abdd159b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-d59c9a2ec3f9756b959a70ddad2284e2.jpg

Hinner tyvärr inte lägga ribban suuuuuperhögt på alla grejer nu, skulle kunna fått till det något bättre. Börjar känna lite tidspress. Men men, blev väl bättre än innan iaf! smile

MPv6
28 mars 2014 · 240 Inlägg

Stötte på lite krångel igår kväll. Skrev ett foruminlägg om det men tänkte jag kan posta det här också ifall nån som har koll läser här.

- - -

Har haft lite prylar bortskruvade på min 350z för lite tillsnyggning. Har tagit bort insuget och insugsröret för att sätta dit polerat insug och fräscha till lite granna. Har även plockat bort mittkonsoll för lackering och då passat på att greja lite med elektroniken där under. Eller grejat och grejat, jag ska sätta dit lite nya knappar bara, inget superavancerat.

Hur som helst. Fick ihop allting igår med insuget och insugsröret igen och det ser fint ut. Like so:

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-5cefb52870cbabc9458560cb8e48cb10.jpg

Skulle sen starta upp bilen för att kolla så allting funkar. Då hände nåt "intressant". I första läget när man vrider om startnyckeln, tror det läget kallas radioläget eller nåt, så aktiveras stereon, förutsatt att jag har tryck in knappen i mittkonsollen som styr stereon, lite blinkade mätare, ljus vid slutstegen m.m. Allt frid och fröjd.

När jag vrider startnyckeln till andra läget så hör man hur pumpen går igång och surrar lite, fler saker som "hoppar igång" så att säga. Kanonbra tyckte jag. Vred tillbaka nyckeln till off-läget igen och skulle vrida hela vägen för att starta bilen.

Då hör man en ytterst kort ögonblick hur startmotorn "vill" gå igång, den är på g liksom, men det blir bara ett kort sånt ljud och sen dör hela bilen. Bokstavligt talat dör. Alla blinkande mätare dör, stereon, ljuset vid slutstegen, allting. Jag vred av nyckeln helt och provar att ställa den i radioläget samt tändningsläget igen. Ingenting funkar. Bilen har totalt stängt av liksom.

Jag tog bort kabeln från minuspolen på batteriet och satte dit den igen. Då blixtrade det till lite grann så nån kräm finns det ju kvar i batteriet. Gjorde samma procedur igen med radioläget, tändningsläget, vred av och vred sen hela vägen för att starta bilen. Samma sak igen. Bilen är helt död.

VAD kan detta bero på? Jag har ett Optima Yellow top-batteri. Jag har läst lite om dessa, att dom ska vara så bra så, men att dom är känsliga. Grejen är den att mitt batteri har varit helt urladdat ett par gånger, vilket beror på att det är nåt i bilen som drar ur det. Har inte hunnit felsöka detta. Har hört/läst att om ett Optima YT blir helt urladdat så är det mer eller mindre värdelöst sen. Är det nån som kan verifiera detta? Har batteriet på laddning för tillfället och ska även prova i helgen att ladda upp ett Biltema-batteri som satt i bilen när jag köpte den och testa med det.

Den mest akuta frågan är dock, vad hände med bilen?? Den verkar som sagt ha hamnat i nåt "shut down"-läge och det verkar ju ha med batteriet att göra då allting verkar nollas igen bara jag tar bort minuspolen och sätter dit den igen.

Möjliga orsaker jag kan komma på själv:

1. Batteriet är dött. Men det stämmer inte riktigt för tidigare i veckan, typ i måndags kväll, så startade jag upp bilen utan problem. Detta var INNAN jag hade skruvat bort insuget och insugsröret. Även efter att jag har skruvat dit allting så funkar ju första läget när man vrider om startnyckeln, och även andra. Jag kan även aktivera blinkade mätare, stroboskop och neon med knapparna i mittkonsollen även om tändningen är helt i "off"-läge. Så nån kräm finns det ju i batteriet iaf. Det är när man ska starta motorn det blir problem.

2. Batteriklämman på minuspolen måste tightas åt ordentligt. Har upplevet detta förut, att bilen inte startade när jordkabeln bara trycktes ner på batteriets minuspol med handkraft. Minns ej om det blev så förra gången, men går bilen ner i "shut down"-läge pga detta, att jordkabeln inte sitter på ordentligt på minuspolen?

3. Nån av kontakterna till spjällhuset eller luftmassemätaren har blivit lite skadad när jag har tagit bort insugsröret. Typ gamla torra kablar som är skröpliga.

Men återigen, varför går bilen ner i totaldött läge? Det känns inte som det skulle ha nåt att göra med insuget/insugsröret då det verkar vara mer nåt elektriskt fel.

All hjälp är mycket uppskattad! Ska spendera helgen åt att försöka lösa detta.

TomBjorklund VAGIS Car Club
28 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Bilens elektronik brukar kunna få riktiga frispel när spänningen sjunker för lågt.
Skillnaden mellan att köra mätare och belysning kontra att vrida ur massor med effekt på kort tid som startmotorn kräver är väldigt stor.

Min A3a fick blinkande och halvt lysande displayer när spänningen var för låg utan att ens köra startmotorn, (vilket inte ens gick då så klart). Så ut som att någon lekt med basebollträ över instrumentpanelen 50/50 som lös och blinkade.

Låter som att du enbart har plockat bort rena fysiska delar, frågan är väl om du möjligen har kopplat något som kortsluts när du får "bilen-igång-ström"? Men det borde hände på bara radioläget.

Troligen räcker det med ett fräscht batteri, hållertummarna för det!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
MPv6
28 mars 2014 · 240 Inlägg

t_one21 skrev:
Bilens elektronik brukar kunna få riktiga frispel när spänningen sjunker för lågt.
Skillnaden mellan att köra mätare och belysning kontra att vrida ur massor med effekt på kort tid som startmotorn kräver är väldigt stor.

Min A3a fick blinkande och halvt lysande displayer när spänningen var för låg utan att ens köra startmotorn, (vilket inte ens gick då så klart). Så ut som att någon lekt med basebollträ över instrumentpanelen 50/50 som lös och blinkade.

Låter som att du enbart har plockat bort rena fysiska delar, frågan är väl om du möjligen har kopplat något som kortsluts när du får "bilen-igång-ström"? Men det borde hände på bara radioläget.

Troligen räcker det med ett fräscht batteri, hållertummarna för det!

Tack för input!

Jag har blivit lite klokare här då jag snackade med en på dbakuten.se som förklarade allting. AGM-batterier, som Optima yellow top är, är väldigt känsliga för urladdning. Laddas det ur helt och hållet är det bara att använda som bokstöd eller nåt istället för det är helt värdelöst och går inte att rädda. Det är oxider på blyplattorna som bildas när batteriet laddas ur helt. Det kan finnas lite spänning på batteriet så att dioder och annat tänds upp när man vrider nyckeln till första läget men när det belastas, som du skriver vid motorstart, så finns det inga Ampere.

Så ja, det verkar som att jag får inhandla ett nytt helt enkelt, och se till att det inte laddas ur smile För att gå till botten med problemet är det naturligtvis att felsöka vad som drar ur det som gäller, alternativt sätta in en huvudströmbrytare för hela bilen så att nåt omöjligt kan dra ur det.

Joxson Proud 350Z owner!
28 mars 2014 · 540 Inlägg

Har haft liknande, fast jag har bara hört klickande ljud från startmotorn.
För mig så är det bara när batteriet är urladdat(också haft problem med att nått drar ström)

Så nytt batteri till sommarn får det bli tongue

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
28 mars 2014 · 1 632 Inlägg

Kör på en Plenum spacer! jag märkte skillnad och de är ju folk som har Dynopapper på att de ger mer om man kör överladd, kom bara ihåg att du lär mappa den igen isf!

MPv6
28 mars 2014 · 240 Inlägg

Joxson skrev:
Har haft liknande, fast jag har bara hört klickande ljud från startmotorn.
För mig så är det bara när batteriet är urladdat(också haft problem med att nått drar ström)

Så nytt batteri till sommarn får det bli tongue

Har hört de ljuden också vissa gånger när batteriet varit dåligt, men nu blir det HELT urladdat när jag försöker starta bilen, så det är nog bara o slänga o byta, tyvärr. Optima yellow top var ju inte direkt billigt. Köpte det i somras och hur mycket har jag använt det liksom... :-/

Det är ett jävla skit när nåt drar ur, hatar det! Saker o ting SKA väl liksom inte stå och tjuvdra? Är det ett 350z-fel eller är det för att man har en massa jox som är kopplat direkt på batteriet?

MPv6
28 mars 2014 · 240 Inlägg

LuCiiifer skrev:
Kör på en Plenum spacer! jag märkte skillnad och de är ju folk som har Dynopapper på att de ger mer om man kör överladd, kom bara ihåg att du lär mappa den igen isf!

Ja det vore kul helt klart! Dock så har jag ju inte original-fjäderbensstag, så det får inte plats i min med det staget jag har nu, på tok för tight där. Går ju nog att hitta ett original hyfsat billigt dock, om jag vill prioritera effekt före look framöver smile

Ny mappning, är det super-nödvändigt? Har du gjort det efter att du satte in plenum spacern?

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
29 mars 2014 · 1 632 Inlägg

Bara att blankpolera orginal staget och sen lägga på klarlack på den wink Nej men jag har gjort lite mer uppgraderingar, Spacern, Grenrören, filtret, Kattersättare, Lättade remskivor. och så skaffade jag mig ett styrsystem så ska mappa. Tänkte mer på dig som har kompressor, vill du få ut maximalt så är de mappning som gäller.

MPv6
29 mars 2014 · 240 Inlägg

LuCiiifer skrev:
Bara att blankpolera orginal staget och sen lägga på klarlack på den wink Nej men jag har gjort lite mer uppgraderingar, Spacern, Grenrören, filtret, Kattersättare, Lättade remskivor. och så skaffade jag mig ett styrsystem så ska mappa. Tänkte mer på dig som har kompressor, vill du få ut maximalt så är de mappning som gäller.

Aah okej, ja med dom uppgraderingarna ska det nog mappas på nytt smile

MPv6
30 mars 2014 · 240 Inlägg

Lite grejande i helgen också såklart. Det verkar finnas lite granna kräm kvar i Optima-batteriet. Har kunnat starta den 2-3 gånger iaf, testat stereon lite.

Mina LED-knappar lever ett eget liv då de inte vill lysa när de trycks ner och släckas när inte är nedtryckta. Antingen lyser alla hela tiden oavsett läge, eller så lyser de inte alls, eller så lyser de och SLÄCKS när man trycker ner dem... Har haft hjälp från två olika för att försöka få ihop det där men det vill sig inte när jag väl kopplar in dom. Liten petitess men det vore kul att få dom att funka som det är tänkt.

Det tändes lite varningslampor när jag drog på tändningen, som var lite oroväckande. Like so:

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-4437918ae43a9509b5e859c5a8b2241a.jpg

Mina originalmätartavlor sitter ju för övrigt fast med kattstrypare uppochner vid pedalerna, så om jag vill kolla varningslampor eller hur mycket soppa det är kvar blir det enklast att ta en bild med mobilen, haha... Men dom släcktes iaf när jag startade motorn. Alla vätskenivåer är som de ska vara; olja, bromsvätska, power steering. Nån som vet om det är nåt självtest bilen gör när man vrider på tändningen? Känns som att det vore värre om de fortsatte lysa när man startar motorn?

Lyckades få upp den på hemmagjorda "ramper" också ifall jag ska ge mig på att plocka bort fronten för att polera lite grejer där, för då måste jag ta bort framhjulen för att komma åt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-10c064a17cff83f95e29354f051640cb.jpg

Får se hur det blir med den saken, börjar komma till ett läge där man inte vill ge sig på alltför stora projekt där man riskerar att paja nåt eller upptäcka nåt man inte vill upptäcka, haha...

Joxson Proud 350Z owner!
31 mars 2014 · 540 Inlägg

Tror inte det är bilen utan snarare något av allt det andra som är inkopplat.

Batterilampan brukar lysa innan start. Sen har jag för mig att den "testar" alla lampor.
Men det känns ju lite skumt när "brake" släktes, om du inte släppte handbromsen?

Senast redigerat av Joxson (31 mars 2014)

MPv6
1 april 2014 · 240 Inlägg

Joxson skrev:
Tror inte det är bilen utan snarare något av allt det andra som är inkopplat.

Batterilampan brukar lysa innan start. Sen har jag för mig att den "testar" alla lampor.
Men det känns ju lite skumt när "brake" släktes, om du inte släppte handbromsen?

Kanske skulle förtydliga lite där. När BRAKE lös och släcktes så stod bilen inte på ramperna utan på golvet och då hade jag inte handbromsen i smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
1 april 2014 · 1 093 Inlägg

Och den gör inte så vid varje start? smile isf är det vanliga lampkontrollen jue smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Nightmare89
1 april 2014 · 939 Inlägg

Tycker att pappret för dremeln slits sjukt fort.. var det samma för dig?
Kan ju med vara för att jag kör min på en eldriven skruvdragare^^

MPv6
3 april 2014 · 240 Inlägg

t_one21 skrev:
Och den gör inte så vid varje start? smile isf är det vanliga lampkontrollen jue smile

I och med att mina originalmätartavlor sitter nere vid pedalerna så ser jag aldrig dom när jag vrider om nyckeln, haha... men det är nog den vanliga kontrollen som du skriver smile

MPv6
3 april 2014 · 240 Inlägg

Nightmare89 skrev:
Tycker att pappret för dremeln slits sjukt fort.. var det samma för dig?
Kan ju med vara för att jag kör min på en eldriven skruvdragare^^

Exakt vad kör du på? Trissa? Grovlek på papper? Jag kunde köra rätt länge tyckte jag med denna slipmaskin:

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-1e908c8893e635794e1b606367c390c5.jpg

Sen spelar väl hastigheten in också antar jag, men lite beroende på hur man gör kan det slitas väldigt fort.

Nightmare89
3 april 2014 · 939 Inlägg

kör på liknande fast min sitter på en skruvdragare pappret håller typ max 2min..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang