Klonkande ljud vänster fram 740

slipbert
2 mars 2013 · 8 Inlägg

Har ett klonkande ljud vänster fram när jag kör över gupp/bulor. Bilen vibrera inget eller uppför sig lustigt på något sett. Vad kan det vara för fel? Ska under bilen och kolla i morgon. Är det något jag ska dra i eller titta extra noga på???

Drönirettab
2 mars 2013 · 21 761 Inlägg

Har du bytt stötdämpare nyligen?

Ibland när man byter dämpare så kan den nya komma aningen fel i botten på fjäderbenet, sedan kan den komma på rätt plats när man kör bilen ett tag och då klonkar det eftersom den inte sitter fast ordentligt. Råkade ut för det på en 240-77 som jag hade för en massa år sedan. smile

I övrigt är det väl bara att försöka bända och rycka lagom hårt i alla stag, då borde du märka om någonting glappar.

pewijken
2 mars 2013 · 2 Inlägg

Hade ett klockande ljud på min SAAB.
Då hade båda fjädrarna fram gått sönder.

slipbert
2 mars 2013 · 8 Inlägg

Har inte bytt något på den allt är original. Det är precis som det dunkar i hjulhuset när man kör över någon bula eller ojämnhet. Någon som vet vad det kan vara?

KolGruvan
2 mars 2013 · 1 450 Inlägg

Stötdämparen kanske är Helt slut, hade sånt ljud på min 240 och då bytte ja stötdämpare och ljudet försvann

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
slipbert
2 mars 2013 · 8 Inlägg

låter inget när jag trycker/gungar bilen just när jag kör över något? Om det hade varit stötdämparen skulle det väll låtit när jag gungade?

KolGruvan
2 mars 2013 · 1 450 Inlägg

Nej de lät ingenting på min heller när ja gungade på den, bara när man körde i typ en grop, men du kan ju gunga på bilen på båda sidorna och jämföra om någon sida är mjukare än den andra

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
slipbert
2 mars 2013 · 8 Inlägg

fjäderbenslagring kan det inte vara det? Hur kollar man det?

slipbert
4 mars 2013 · 8 Inlägg

Hur kollar jag om spindelleden är dålig?

Kooza
4 mars 2013 · 234 Inlägg

slipbert skrev:
Hur kollar jag om spindelleden är dålig?

Hissa upp bilen. Sen tittar på på hjulet, du tänker dig att du drar en linje från övre fjäderbens fästet till styrleden, sen tar du grepp tvärt emot den linjen du tänkte dig så att det blir ett symetriskt kryss. Hoppas du förstår min dåliga förklaring. Ta gärna båda händerna och tryck och dra där du har (på högersidan har du högerhanden lägst och på vänster tvärt om) handen du har lägst.

grejer som kan låta som du beskriver: glapp i leder. bussningar, krängningshämmarstag, fjäder, stötdämpare.

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
OmegaCoffe Dumpersförare.
4 mars 2013 · 970 Inlägg

på min 850 var det likadant då var det att idioten före mig som ägde den som inte hade spännt den så den glappade jävligt mycket.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang