Factory Five 33

Racerod, mer snabb än snygg. Svart Virus
  • 214 Följare
  • 895 064 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 maj 2017
Hollowman666
16 augusti 2014 · 103 Inlägg

Vågar man köra för fullt har man trimmat för lite!

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?
Chevrolet Corvette Stingray "Raelette" (1971)
Ford A Sedan "Ella" (1930)
scaryeyes
16 augusti 2014 · 855 Inlägg

Jag tror en ffr 33 är bra balanserad. Själv har jag bara ca 280 hästar på hjulen i transamen, och ca 46% vikt bak. Om jag trampar på i utgången av kurvorna så släpper den våldsamt. Det är alltså så våldssmt att jag inte gör så mer.
Men kan man ha ett begränsat och kontrollerat ställ med en 33:a så tå tål den säkert massor med hästar.

Så jag röstar för 454 alla dar i veckan!

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Racingse
16 augusti 2014 · 1 423 Inlägg

scaryeyes skrev:
Jag tror en ffr 33 är bra balanserad. Själv har jag bara ca 280 hästar på hjulen i transamen, och ca 46% vikt bak. Om jag trampar på i utgången av kurvorna så släpper den våldsamt. Det är alltså så våldssmt att jag inte gör så mer.
Men kan man ha ett begränsat och kontrollerat ställ med en 33:a så tå tål den säkert massor med hästar.

Så jag röstar för 454 alla dar i veckan!

Jo en FFR33 är hyfsad balanserad men det går att få den att släppa våldsamt om man är för tuff på gasen och det är det som är svårigheten med att köra den, man får lära sig var, hur och när man ska dra på, det är inte bara att brutalgasa om det vore så enkelt så hade det inte funnits Alonso, Häkkinen osv.

Gårdagskvällen ängnades åt att ta bort skärmarna, en riktig räserbil har ju inte skärmar cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-8a34cd8ce949e696e4f0122a828e2ea3.jpg

Bort med skärmar och huv, tycker dock den ser bättre ut med huv på så den åkte på igen.

Och idag var jag ute luftade den tillsammans med ett gäng andra badkar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-6a36a5e65473d3674fbecfdcc3073004.jpg

Samling inför parad på Vallåkra träffen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-c6378a4d2293e8e840cb3674fc1519d7.jpg

Uppställning på flygrakan på Thulins flygfält.

Naturligtvis kommer det en video så småningom.

-

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Cortina1
16 augusti 2014 · 1 026 Inlägg

Så du funderar på ännu större motor lol
Är väl så, mycket vill ha mer !

Bra film du fick ihop från körningen, skoj att kolla på

Häftigt det ni gjorde på träffen , blev ju en hel del roddar.
Eventuellt blir det en runda dit imorgon

Racingse
16 augusti 2014 · 1 423 Inlägg

Cortina1 skrev:
Så du funderar på ännu större motor lol
Är väl så, mycket vill ha mer !

Bra film du fick ihop från körningen, skoj att kolla på

Häftigt det ni gjorde på träffen , blev ju en hel del roddar.
Eventuellt blir det en runda dit imorgon

Saken är ju att jag måste lägga tillbaka motorn i Corvetten annars har jag snart bara en bunke okörbart skräp i mina gömmor och jag vill INTE lägga tillbaks besiktningsmotorn i rodden så då återstår bara att skaffa en ny till rodden och eftersom man då kan utgå från ett "blankt papper" så är det väl bara att drömma på. Även om det inte blir en 700 HP motor så är det ju kul att spåna lite om vad man skulle kunna göra smile

Vi blev nära 50 roddar som körde så det var ju skoj. Det konstiga var att även i detta sällskap så kändes min bil som en udda fågel i boet och det är kanske inte konstigt då min är "mer snabb än snygg"big_smile

Filmen på roddarna ser ni här
https://www.youtube.com/watch?v=CpDaVZDWjic

-

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Cortina1
16 augusti 2014 · 1 026 Inlägg

Just det ja, motorn tog du därifrån.
Är väl lite grejen med en Rod, att det är just mycket motor

Tyckte jag såg en Caresto Rod där , var det Tuvesson (heter han så?)

Racingse
16 augusti 2014 · 1 423 Inlägg

Jo Tuvesson hade ett antal roddar där varav en med motorcyckelmotor som jag tyckte var ganska cool, egentligen ska man se den bredvid en annan bil den är väldigt liten och väger inte mycket mer än 500 kg.



https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-222d7666c092842e5ed7c64270522cd5.jpg
Titta på däcken i förhållade till bilen så förstår ni hur liten den är

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-723035d4025b92eb646018d124b96883.jpg
Otroligt välbyggd och fin

Men inte "Mer snabb än snygg" cool

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Slimbastard
16 augusti 2014 · 510 Inlägg

Byt styr system o kör med maxxecu som jag. Där kan du även bygga på med en tractionkontroll modul. Vad är de för mening med en massa hästar om man aldrig får ner dom i marken???

scaryeyes
16 augusti 2014 · 855 Inlägg

Msd efi system har ju åxå traction. Finns även med central sprut om man vill ha traditionellt insug även på LS baserade motorer.
Det är ju faktiskt något att överväga ur viktsynpunkt. Sen ser ju inte den motorn ut som en cheva smallblock. Så kan ju bli en chansning vid besiktning.....

Annars är det ju fräckt med en 427 smallblock alumotor.

Senast redigerat av scaryeyes (16 augusti 2014)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
17 augusti 2014 · 6 474 Inlägg

427 smallblock? hur strokad är den?? eller är det ett annat block ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Racingse
17 augusti 2014 · 1 423 Inlägg

farbrorbozze skrev:
427 smallblock? hur strokad är den?? eller är det ett annat block ?

4,125 i borr och 4,0 i slag ger 427=7,0 liter går att göra i ett GM Bowtie block men numera använder man normalt Dart SHP/Little M eller World Products Motown block. Finns även kinesiska block av tvivelaktig kvalite. Darts block finns även i aluminium.

Bara att handla på Ebay big_smile Men innan vi kan göra det så måste det fjäskas lite(toffel som man är) så just nu pågår en renovering av sovrummet med upptagning i vägg till nya fönster igenmurning av gamla fönster, rivning av väggar, nytt tak och golv, garderober osv man får ligga i om det ska bli någon ny motor lol

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Racingse
17 augusti 2014 · 1 423 Inlägg

Slimbastard skrev:
Byt styr system o kör med maxxecu som jag. Där kan du även bygga på med en tractionkontroll modul. Vad är de för mening med en massa hästar om man aldrig får ner dom i marken???

E inte det fusk?

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
scaryeyes
17 augusti 2014 · 855 Inlägg

farbrorbozze skrev:
427 smallblock? hur strokad är den?? eller är det ett annat block ?

En LS7 är en production 427 smallblock.
Går att bygga 454 åxå. Grejjen är ju att LS style börjar komma ner i pris nu ju.
Det är åxå riktigt bra grejjor.
Man kan även använda gm eget efi system. Det är mycket flexibelt och allt man behöver.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Racingse
15 september 2014 · 1 423 Inlägg

Då har vi varit ute och rastat den lille svarte igen i Bromölla. Nu är man så pass säker på att den funkar så vi körde den dit. Var tyvärr tvungen att sticka efter lunch pga andra aktiviteter, men lyckades sänka min tid från 40 blankt till 38,8 sek mycket tack vare att jag körde lugnare då jag kommit på att långa uppställ med skrikande däck ser fräckt ut men gör att det går rätt sakta. Nu är man ju inte helt väck bland Japsen lol så här såg tiderna ut.

Alfa Romeo gtv - 39.0
Ford 33 - 38.8
Mitsubishi evo10 - 37.0
Ford focus rs - 37.7
Subaru impreza svart - 38.0
BMW 328 - 39.6
Honda Civic - 38.2
Saab 93 - 41.2
Toyota corolla - 40.5
BMW 328 touring 38.7
Nissan 350 - 41.1
Vw passat - 40.0
Opel Corsa - 41.0
Toyota gt86 - 42.1
Subaru impreza röd - 40.3

Fatta hur roligt detta är trots att bilen inte är optimal för just sådan här racing, en bättre förare hade säkert pressa tiden en bra bit till.

https://www.youtube.com/watch?v=9GOw2uJolus

Hoppas ni kan se filmen själv blir jag mest åksjuk tongue

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Racingse
16 september 2014 · 1 423 Inlägg

Ingen aning om någon ids titta på detta men här är i alla fall körning ur ett helt annat perspektiv.

https://www.youtube.com/watch?v=Pa2EdxXFU2c

Håll till godo smile

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
scaryeyes
16 september 2014 · 855 Inlägg

Joho du jonny. Skitkul ju!

Fan! Skulle ju nästan vatt med och kört cadillacen ju! cool

Senast redigerat av scaryeyes (16 september 2014)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Racingse
17 september 2014 · 1 423 Inlägg

scaryeyes skrev:
Joho du jonny. Skitkul ju!

Fan! Skulle ju nästan vatt med och kört cadillacen ju! cool

Inte nästan, du skulle varit med wink. Behövs lite motpoler till alla Subarus.

Tänkte se om man får lov att köra lite på Knutan. Kan säga att det finns inte mycket glasull kvar i mina dämpare nu så jag är lite orolig att jag kan falla för 95 dB gränsen så jag monterar tillbaka mina "besiktningsrör" i slutrören. När jag var på Ljungbyhed så sa dom att jag låg på gränsen och det har inte precis blivit bättre sedan dess, men gudarna ska veta att det är ett gött ljud när man drar den genom växlarna smile men det högsta ljudet uppstår faktiskt när man går ner genom växlarna med maximal motorbroms. Insatserna tar säkert ner effekten rejält sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-e60ab256c403d8fe525fcecffa687c08.jpg
Hoppas detta räcker för att få ner ljudet lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-ec03e2d37feb9863ac29f89dcf3ec220.jpg
Temporär oljeavskiljare för bankörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-8b0b20514c1a84416effa69278c4c38f.jpg
Börjar få sådana här "extramönster" i däcken. Ser inte kul ut men har googlat det och det är tydligen jättevanligt och helt ofarligt, men det ser skumt ut.


.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Slimbastard
17 september 2014 · 510 Inlägg

Fin lösning på oljeavskiljaren, men jag e rätt säker på att det inte är godkänt. Måste väll vara sluten vevhus vent?

Racingse
17 september 2014 · 1 423 Inlägg

Slimbastard skrev:
Fin lösning på oljeavskiljaren, men jag e rätt säker på att det inte är godkänt. Måste väll vara sluten vevhus vent?

Ja vid besiktning måste den absolut vara sluten, men vid racing är det ok att ha. Körde med liknande setup många år i dragracing.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Slimbastard
17 september 2014 · 510 Inlägg

Racingse skrev:

Slimbastard skrev:
Fin lösning på oljeavskiljaren, men jag e rätt säker på att det inte är godkänt. Måste väll vara sluten vevhus vent?

Ja vid besiktning måste den absolut vara sluten, men vid racing är det ok att ha. Körde med liknande setup många år i dragracing.

Där har du nog faktiskt fel. Både Timeattack, samt drifting, eller någon form av racing som går under Svenska Bilsportsförbundet kräver sluten vevhus vent.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang