Motorn startar inte behöver hjälp snabbt

okkar
19 oktober 2006 · 694 Inlägg

har ett jävla problem. ligger i lumpen och behöver min kärra.. bilen har stått i ca 2 veckor morsan min tänkte starta bilen mitt i veckan den går igång men dör direkt"finns bensin" nu när ja försöker starta den låter det som att generatorn snurrar men motorn går inte runt va kan ha hänt?! all hjälp är tacksam. men inte skrota aset!!
bilen är en volvo 960-95 a

Lindgren_
19 oktober 2006 · 2 644 Inlägg

Du kan ju alltid testa me lite startgas får ja ta på min när den inte vart igång på ett tag för att den ska hoppa igång smile

Johan Lindgren
Drönirettab
19 oktober 2006 · 21 761 Inlägg

okkar skrev:
nu när ja försöker starta den låter det som att generatorn snurrar men motorn går inte runt va kan ha hänt?

Du menar startmotorn va? Inte generatorn. Då kan det tex vara solenoiden på startmotorn som inte slår in drevet i svänghjulets kuggkrans, det kan bero på oxiderade anslutningar på solenoidens kontaktanslutningar.

okkar
20 oktober 2006 · 694 Inlägg

Drönirettab skrev:

okkar skrev:
nu när ja försöker starta den låter det som att generatorn snurrar men motorn går inte runt va kan ha hänt?

Du menar startmotorn va? Inte generatorn. Då kan det tex vara solenoiden på startmotorn som inte slår in drevet i svänghjulets kuggkrans, det kan bero på oxiderade anslutningar på solenoidens kontaktanslutningar.

japp precis det menar ja tror det är det med.. varit ute och kollat lite.. och kan mycket väl vara det för alla remmar snurrar som dom ska kollat det nu.. och ja menade startmotorn;) lite vilsen där..hehe.. hur kan man göra rent den eller va ska man göra:P? behöver lite hjälp:) mvh oscar

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
20 oktober 2006 · 1 852 Inlägg

det kan också vara soleniden som är mekaniskt utsliten och inte orkar pressa fram drevet mot svänghjulet.

ett vanligt problem på volvo har jag för mig, behöver du bilen så brukar den fungera om du vrider om nyckeln gång på gång, alltså flera startförsök. vill du fixa det så är det bara å ta loss och eventuellt rengöra/fräsha upp. fungerar inte det så skulle jag köpt en ny på skroten och försökt igen!

lycka till /Andreas

man lever bara en gång så lev väl!
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
20 oktober 2006 · 1 660 Inlägg

okkar skrev:

Drönirettab skrev:

okkar skrev:
nu när ja försöker starta den låter det som att generatorn snurrar men motorn går inte runt va kan ha hänt?

Du menar startmotorn va? Inte generatorn. Då kan det tex vara solenoiden på startmotorn som inte slår in drevet i svänghjulets kuggkrans, det kan bero på oxiderade anslutningar på solenoidens kontaktanslutningar.

japp precis det menar ja tror det är det med.. varit ute och kollat lite.. och kan mycket väl vara det för alla remmar snurrar som dom ska kollat det nu.. och ja menade startmotorn;) lite vilsen där..hehe.. hur kan man göra rent den eller va ska man göra:P? behöver lite hjälp:) mvh oscar

Alltså: Allt roterar som det ska men motorn vill inte hoppa igång?
Kolla tändningen *plocka loss kabel mellan tändpole o fördelare o håll den några mm från bra jordpunkt, t.ex. topplocket. Gnistrar det när du gör "startförsök" (någon till hjälp) så fortsätt på samma sätt genom "linan" (.....demontera tändstift o kolla gnistan)

okkar
20 oktober 2006 · 694 Inlägg

tja fick igång bil jäveln precis.. hittade inget fel så körde på starten ca 40 sekunder så började bilen hoppa och typ sen startade fan efter några sekunder.. kan det vara att soppan runnit tillbaka i tanken och pumpen var tvungen att jobba fram bensinen igen:S? eller va kan varit felet?

Pastorn
21 oktober 2006 · 141 Inlägg

okkar skrev:
tja fick igång bil jäveln precis.. hittade inget fel så körde på starten ca 40 sekunder så började bilen hoppa och typ sen startade fan efter några sekunder.. kan det vara att soppan runnit tillbaka i tanken och pumpen var tvungen att jobba fram bensinen igen:S? eller va kan varit felet?

Kan inte vara så att bilen blivit sur av att ni tex startat den flera gånger utan att köra den varm och kommer det för mycket bensin så kan det kanske sköljt bort olja?! o så blir de ingen komp o då låter de som om bara startmotorn går runt nästan.

Så var det nämligen på min mammas bmw 320. Fick köpa nya tändstift sen startade den efter ett tag.

Bmw 325 e36 Turbo
okkar
21 oktober 2006 · 694 Inlägg

Pastorn skrev:

okkar skrev:
tja fick igång bil jäveln precis.. hittade inget fel så körde på starten ca 40 sekunder så började bilen hoppa och typ sen startade fan efter några sekunder.. kan det vara att soppan runnit tillbaka i tanken och pumpen var tvungen att jobba fram bensinen igen:S? eller va kan varit felet?

Kan inte vara så att bilen blivit sur av att ni tex startat den flera gånger utan att köra den varm och kommer det för mycket bensin så kan det kanske sköljt bort olja?! o så blir de ingen komp o då låter de som om bara startmotorn går runt nästan.

Så var det nämligen på min mammas bmw 320. Fick köpa nya tändstift sen startade den efter ett tag.

kan varit något sånt för nu går den hur bra som helst igen.. startar och allt:S vet i fan va det var:) tack för all hjälp.. mvh oscar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang