Köpråd: Ford Fiesta något att ha?

pasa314
11 mars 2013 · 36 Inlägg

Hej
Jag har haft lite olika trådar men nu så har bilen pajat ännu en gång så det börjar bli dags för något nytt.

Det är väldigt svårt o hitta rätt men efter mycket sökningar hit och ditt har jag hittat denna bil.
http://www.blocket.se/sodermanland/Ford … =9&w=1
Som känns jävligt schysst.

Vad är era tankar om Ford fiesta ?
Jag är som sagt 196cm o lite osäker på hur man får plats i en sån.
Däremot så har jag övningskört och kört mycket i morsans focus -99 och en är ju helt ok ändå. Och denna fiesta är väll ungefär i den storleken ?

Andra bilar jag har i backhuvudet just nu annars är
En focus -10 Ghia halvkombi
Bmw 120 -05
Mercedes-Benz B 170 -06

Focus dyrast på ca 100-120 och benzen billigast på ca 80k
Företagsåterförsälja priser då det blir lån och bekvämast då.


Så vad tycker ni?
Är ute efter en bil som är rolig och köra, drar lite i stan och håller utan att behöva va på verkstaden stup i ett, (min saab är inne på 6 gånger på 1 år) Och ligger väl på inköpspriset i verkstads utgifter, inte kul...

Sen så vill man ju få plats xD, det är mest 1-3 personer i bilen så bakom mig räknar jag med lite plats. xD

Senast redigerat av pasa314 (11 mars 2013)

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI "Comfort S Line" (2012)
dasboot
11 mars 2013 · 441 Inlägg

Jag hade valt bmw 1-serien alla gånger före en fiesta....

joakimgabrielsson
11 mars 2013 · 18 Inlägg

Kan säga att fiestan är den värsta bil jag någonsin kört. Jag var arg bakom ratten när jag hyde en på statoil. Allt annat än rolig att köra... men billig i drift. Men vad gör det om man ändå lånar upp sig för att få en nyare bil. Köp en äldre så slipper du räntan och därmed en billigare milkostnad. Järndött att låna för att köra billigt:) Mitt bästa tips är att köpa en opel corsa eco runt -98. Sjukt bra och snål motor. Lättmekade.

Tesla Model 3 Performance "ELisabeth" (2021)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 mars 2013 · 17 562 Inlägg

Köp en vanlig skrinda i trä på Toys R us. Montera rattstyrning och en Yamnardiesel i den och du har en Fiesta. BMW alla gånger...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
11 mars 2013 · 6 585 Inlägg

Tycker det gnälls mycket om Fiestan, största arbetet på den nya jag gjort är byta öppningsknapp till bagageluckan.
Jag som är 193 med långa BEN sitter hyfsat bra i Fiestan, Ka'n kan vara bökigare.. ;P
Focusen är ju större, vilken motor pratar vi om?

Kör du mycket i stan bör du köpa bensinare..mer hälsosamt då partikelfiltret på dieseln behöver sotas ur på landsväg.

De/Dem
pasa314
11 mars 2013 · 36 Inlägg

Om ni undrar,
Dessa är de jag tänkte på
http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_1 … =9&w=1
Den känns ok och tror jag måste provkör en sån innan jag  bestämmer mig,, inget man gör på lunchen då det är några mil ditt från V-ås
http://www.blocket.se/vastmanland/Merce … =9&w=1
Denna va ja på ett tag men vet ej läste massa forum och blev lite avslagen. ?

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Fo … amp;last=1

Denna ?
Läste nån träd här i veckan att focus inte va så bra på att hålla sig från verkstaden,, ??

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI "Comfort S Line" (2012)
xXSammy
11 mars 2013 · 6 585 Inlägg

Undvik etanol om du kör korta sträckor, likså tankar från bensin till etanol och parkerar 4km senare. (Styrdonet måste lära sig skillnaden)

Hyudralenheten för ABS/ESP har gett sig på rätt många tidigare Focusar (Faceliften efter 99an), känns som det bättrat sig på nyare..eller om det är uppehållsperiod. big_smile Kamkedja på motorerna, multiremmen ("Fläktremmen" bör bytas runt 10k mil annars skriker den vackert.

Generatorn har fått bytas också, i MIN tro är det pga batterierna från fabriken hade dålig kvalitet så generatorn fick jobba så hårt tills den pajade. Ford har nya batterier så plus om det är bytt i bilen. Motorlampan tänds pga dåligt batteri också.

Nu vet du de vanligaste huvudfelen på Focus; Generator/Batteri, Bränslekvalitén och ABS/ESP.

De/Dem
Rquired Allmänt envis
11 mars 2013 · 12 512 Inlägg

Jag håller inte riktigt med om att Fiesta är en skrinda men nog får man betydligt mer bil i en BMW eller Mercedes, B-klass har rejäla utrymmen och man sitter högt med bra sikt vilket de flesta uppskattar framför allt i stadstrafik. Dessutom finns den med gasmotorer (tillägget NGT efter modellbeteckningen) vilket ger låga driftkostnader, populära som taxi och håller för det men var försiktig så du inte köper en gammal droska med skruvad mätare!

BMW i all ära men är du nästan två meter lång kan ettan upplevas som en sardinburk att sitta i. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
11 mars 2013 ·

BMW 1-serie är inte någon stor bil på insidan, en Fiesta är i princip likvärdig med premiumtysken. wink
Focus är en rätt kul kamrat, körglad och billiga att äga.

Jag gör som jag brukar i bilköpartrådar gällande liknande önskemål i denna storleksklass och slår ett slag för Toyota Corolla, ekonomiskt bilägande på alla de vis.
Honda Civic är inte heller en dum bil, likaså de starkt uppåtgående framgångsrika koreanerna Hyundai i30 och KIA Cee´d är ekonomiska att inneha.

pasa314
11 mars 2013 · 36 Inlägg

Hmmm, Mycket god information.


Toyota,kia m.m känns så tråkiga?,, gillar inte interiören m.m,,

Mellan de två focusen o fiestan är väll focusen störst men gillade hur den gröna fiestan såg ut xD

Senast redigerat av pasa314 (11 mars 2013)

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI "Comfort S Line" (2012)
Ejan
12 mars 2013 · 648 Inlägg

Kör själv en Fiesta 2010 1.25 82hp och kan dela med mig lite om vad jag tycker om den

Kunde inte vara mer nöjd med den..men givetvis kan man inte jämföra den mot en BMW eller Merca så det är helt olika bilar och prisklasser som nya

Jag är 186 och sitter väldigt bra i den då man kan justera det mesta för att hitta en bra position, den är mindre än Focus och mindre förfinad när det kommer till ljudisolering osv  men det säger ju sig själv  det är olika prisklasser på dom.


Skrinda på hjul osv  ja det är nonsens och stämmer inte alls..den är absolut ingen raket men chassit är roligt och för den effekt den har så är den körglad tycker jag och då kommer jag från en del körglada bilar före med klart mer effekt..jag upplever inte effekten som störande alls, det är först på motorvägen man märker att det är en liten motor men absolut inget problem.

Billig att äga är den, att serva den kostar inte mycket, skatten är obefintlig och mitt snitt sen jag köpte den ligger på ganska så precis under 0.7 med mestadels stadskörning men man kör den utan problem på 0.5-0.6 på landsvägen beroende på högerfoten :-),,en diesel är garanterat snålare.

Går man in med uppfattning om vad Fiestan är för bil och vad den är designad för så är det en av dom bästa bilarna i sin klass.

Senast redigerat av Ejan (12 mars 2013)

pasa314
12 mars 2013 · 36 Inlägg

Hmm ok,,
Men va tycker ni bensin eller diesel?
Kör som sagt 70% stadskörning.
http://www.blocket.se/sodermanland/Ford … =9&w=2
Denna 700mil visningsex? något o tänka på där i så fall?

Alternativt diesel,
http://www.blocket.se/sodermanland/Ford … =9&w=2
Denna var snyggare men lite dyrare o fler mil.
Skillnad på dessa motorer ?

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI "Comfort S Line" (2012)
Ejan
12 mars 2013 · 648 Inlägg

Jadu skatten ligger på ca 1100 för dieseln och bensin 1.25 på strax över 600:- , inga pengar att snacka om igentligen.

Dock har jag hört att 1.4 dieseln ska vara väldigt slö och bensin 1.25an är klart piggare ..ägande kostnader med allt vad det innebär borde inte skilja mycket tycker jag.

Dieseln kommer ju gå billigare men hur mycket ?  provkör både bensin och diesel och se vilken som känns bäst..tror det är vägen att gå

Senast redigerat av Ejan (12 mars 2013)

pasa314
12 mars 2013 · 36 Inlägg

Ejan skrev:
Jadu skatten ligger på ca 1100 för dieseln och bensin 1.25 på strax över 600:- , inga pengar att snacka om igentligen.

Dock har jag hört att 1.4 dieseln ska vara väldigt slö och bensin 1.25an är klart piggare ..ägande kostnader med allt vad det innebär borde inte skilja mycket tycker jag.

Dieseln kommer ju gå billigare men hur mycket ?  provkör både bensin och diesel och se vilken som känns bäst..tror det är vägen att gå

Hmm troligtvis,, sett ett par med 1.6 diesels om sägs vara pigg?,
Dessa ligger på olika orter men får ta ett steg i taget så blir det nog bra.
Tror nog det blir bensinaren tror nog det inte kommer göra så mycket i  prisskillnad på långa vägen.



Annars ligger ju den nya generationen på 140k, men första årets blir det kanske många barnsjukdomar?

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI "Comfort S Line" (2012)
fantomen Putsar Cosworth
12 mars 2013 · 195 Inlägg

Den nya generationen är bara en facelift. Så du behöver inte oroa dig om några barnsjukdomar. Själv kört en Fiesta -10, sitter bra i den fram (197 lång). BMW1an är mindre.

Audi hatare.
Ejan
12 mars 2013 · 648 Inlägg

1.6 dieseln är piggare än 1.25, finns ju också 1.6 bensin på 120hp  men dom är lite sällsynta

1.25 motorn är ju ny  medans 1.4 dieseln är en äldre motor som varit med ett tag


Alltså dom nya från 2013 är ju en facelift  så annat utseende i fronten och i inredningen annars så är det mer eller mindre samma bil + att den fått ett till motoralternativ en tre cylinder 1.0 turbo på över 100hp

Har inte hört nåt om barnsjukdomar men det kanske existerar, jag har inte haft några som helst problem iaf smile

Tycker det är en väldigt trevlig bil och en bra köp, var faktiskt mest orolig över effekten då jag kom från en Fiesta ST med 170hp, saknar ingen effekt såhär efter 1500mil problemfritt ägande


Enda jag tycker du ska kika specifikt efter är att det är en Titanium helst en titanium X då utrustning och utseende är trevligare än dom vanliga trend

pasa314
12 mars 2013 · 36 Inlägg

Ok, Finns inte många titanium X , va skillnad mot vanlig titanium ?
titanium är ett krav, trend inget o ha xD


http://www.blocket.se/sodermanland/Ford … =9&w=1

Denna är ju helt ok pris på , ?

Senast redigerat av pasa314 (12 mars 2013)

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI "Comfort S Line" (2012)
Evildan
12 mars 2013 ·

Eftersom du kör mestadels i stan skulle jag råda dig att inte köpa en Diesel, den hinner inte kmma upp i temperatur för att bränna ur DPF vid stadskörning.

När det diskuteras nybilar skulle jag slå ett slag för en Italienare
(om man nu inte lider av fördomar baserade på -70talets modeller rostmässigt, men du är ju sugen på en FORD så jag utgår ifrån att du är fördomsfri)
nämligen Punto, rymlig, snål, god skjutmån istolen så dina 196cm bör få rum.

http://www.blocket.se/ostergotland/Fiat … 12&w=2

eller om man vill åka den härligt ljudade karaktärsfulla 2pipen varav den 1a länkade till superpris!

http://www.blocket.se/uppsala/Fiat_Punt … 12&w=2

http://www.blocket.se/stockholm/Fiat_Pu … 12&w=2

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2013 · 17 562 Inlägg

Evildan skrev:
Eftersom du kör mestadels i stan skulle jag råda dig att inte köpa en Diesel, den hinner inte kmma upp i temperatur för att bränna ur DPF vid stadskörning.

När det diskuteras nybilar skulle jag slå ett slag för en Italienare
(om man nu inte lider av fördomar baserade på -70talets modeller rostmässigt, men du är ju sugen på en FORD så jag utgår ifrån att du är fördomsfri)
nämligen Punto, rymlig, snål, god skjutmån istolen så dina 196cm bör få rum.

http://www.blocket.se/ostergotland/Fiat … 12&w=2

eller om man vill åka den härligt ljudade karaktärsfulla 2pipen varav den 1a länkade till superpris!

http://www.blocket.se/uppsala/Fiat_Punt … 12&w=2

http://www.blocket.se/stockholm/Fiat_Pu … 12&w=2

Inte dumt alls min gode herre! Förträffliga bilar idag. Till en spottstyver.

Fast en gammal Mersa E-klass med stor jävla dieselspis under huven funkar bra det med :-))

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
robbinT
12 mars 2013 · 341 Inlägg

Kan starkt råda dig till att köpa en fiesta, har meckat ford sen -08 och problem med den modellen är nästan obefintliga, oavsett diesel eller bensinaren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang