H-profil vevstakar, b230

hagadaha
11 mars 2013 · 14 Inlägg

Hej, jag har sökt på forumet för att lista ut hur mina vevstakar ska monteras och åt vilket håll. Hittade ett svar om att de urfrästa spåren för vevstakslagrerna skall sitta en på varje sida, men på original fick jag för mig att de satt på samma sida. Den bifogade bilden visar hur jag tror att de skall sitta. Visst spelar det även roll vilket håll vevstaken moteras åt alltså det kan bli 180 grader felvänt på vevstaken?

Vill gärna veta säkert hur allt ska monteras, vevstakslagrerna, vevstakarna, samt om original kolvarna ska sitta med pilen pekandes frammåt, (på bilden uppåt)?

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=168580&image=1897794

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1897794

Vevstakarna är köpta av motor nord.

Tack på förhand

Senast redigerat av hagadaha (11 mars 2013)

magloman
11 mars 2013 · 30 Inlägg

stakarnas spår ska bara passa lagren, brukar inte spela nån roll åt vilket håll.

Kolvarnas pilar ska peka mot cyl 1, dvs mot kylaren.

Audi S4 (1992)
StlpMK Team T-Röd Racing
12 mars 2013 · 507 Inlägg

Monteras de fel kan de bli lagersnurr..

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
hagadaha
12 mars 2013 · 14 Inlägg

Ok, då vet jag hur kolvarna ska monteras. Men jag fick för mig att man ska montera så att låsningarna på lagrerna kommer en på var sida(mittemot varandra)samt monteras så att trycket på lagrerna är mot låsningen för att motverka att de rör sig men jag är fortfarande osäker och vill inte chansa med nya prylarna. Hoppas någon kan bekräfta, det är ju ändå ganska många som har monterat h-profil här på forumet...

Hoppas på ett svar som bekräftar med säkerhet.

Darkus
12 mars 2013 ·

Tycker du ska ringa till Motornord och fråga så då är du ju bombis på att det blir rätt.

hagadaha
12 mars 2013 · 14 Inlägg

De får nog bli så, får tacka för svaren ändå.

shaan
17 mars 2013 · 9 Inlägg

Original så sitter dom urfrästa spåren på samma sida.

XeptiQ Whatever :)
19 mars 2013 · 1 652 Inlägg

Monterade mina JBR stakar i helgen och fick överfallen fel och de blev lager skrot direkt bara genom att snurra för hand. så du tog isär staken så sätter du ihop den .

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang