Passat 1.9tdi -2003, startar 1 sekund och dör sedan!

elsmurfo
15 mars 2013 · 412 Inlägg

Hej, efter en utvändig tvätt med högtryckspolning samt svamp tvätt så slutade min bil att fungera.

Symptom:

Klockan och trip- / vägmätarn lyser endast vissa segment i displayen, oftast inte alls.
Lyser svagt att jag har slut bränsle fast jag vet att det är halv tank.
Provar att starta, när jag vrider på tändningen och bilen startar och går ca 1 sekund innan den dör (motorn dödas typ). Bra fart i batteriet, startmotorn gick lätt och snabbt.
Instrumentbelysning fungerar inte. Dock lyser klimatanläggningens display och belysning.
Ute temp. på klimatanl. står på "---"
Har kollat alla säkringar - dom är hela.

Jag har lyckats googla mig fram till en person som hade precis samma symptom som mig.
Tydligen så är det ett stöldskydd i kombiinstrumentet som strular..

Enda tipset denna personen fått var att ta av polerna från batteriet och vänta väldigt länge för att den skulle resettas (12h var tipset), och det fungerade för den personen.

Bilen står nu kvar på jobbet utan + & - polerna på batteriet.

Jag är ute efter mer tips på vad jag skulle kunna göra för att få bilen att starta igen!

Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2013 · 17 630 Inlägg

När stöldskyddet griper in så uppför sig bilen så, helt riktigt. Men detta ska inte påverka att instrumentlampor lyser dåligt/inte alls. En nyckel ska tända sig i instrumentet som talar om att din nyckel har tappat kodningen.

Ett elfel i instrumentpanel kan ju påverka startspärren givetvis om den inte får ordentligt med kräm. Titta i instruktionsboken om det går att koda om nyckeln själv till att börja med. Startspärrar grejer man annars inte själv om man inte besitter stora kunskaper och har tillgång till avancerad utrustning för att koppla upp sig i bilens dator.

Eftersom felet uppkom i samband med tvätt kan det vara idé att göra samma sak fast tvärt om: Dra in den i ett garage där du kan ha bra med värme på över en natt och låt huv/dörrar stå öppna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
elsmurfo
15 mars 2013 · 412 Inlägg

Hej! Ska åka iväg till bilen i eftermiddag, och ta med en till nyckel samt hoppas att det löste sig då bilen stått strömlös sedan 06.00 denna morgon.

Ingen lampa tänds som påvisar att någon nyckel tappat kodningen..

Ringde och pratade med aukt vw verkstad och dom tyckte att det var konstigt att detta skulle ha hänt vid en tvätt men fick samma tips där, strömlöst/annan nyckel/låta bilen torka.

Livet känns rätt bra orättvist ibland.
Biljävel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2013 · 17 630 Inlägg

elsmurfo skrev:
Hej! Ska åka iväg till bilen i eftermiddag, och ta med en till nyckel samt hoppas att det löste sig då bilen stått strömlös sedan 06.00 denna morgon.

Ingen lampa tänds som påvisar att någon nyckel tappat kodningen..

Ringde och pratade med aukt vw verkstad och dom tyckte att det var konstigt att detta skulle ha hänt vid en tvätt men fick samma tips där, strömlöst/annan nyckel/låta bilen torka.

Livet känns rätt bra orättvist ibland.
Biljävel.

En krånglande bil är värre än rätt mycket. man inser hur beroende man trots allt är. Visst skriver du att det är bra med mos i startmotorn men kan dock vara en god idé att ta en annan bil och startkablar. Konstigare saker har hänt... Nyare bilar är känsliga. De tål inte vatten. Motortvättar aldrig längre och passar mig för att spruta högtryck rakt in i hjulhus fram numera. Fast den läxan är väl redan klar?

Ska du startkabla liket så rekommenderas att du sätter pluskabel över så mycket "småkablar" som möjligt på pluspolens anslutning. Vissa bilar har några stycken som går iväg redan därifrån. Jag vill utesluta att startmotorn har kraft men det är glapp/spänningsfall till andra förbrukare såsom CPU, instrument, startspärr, osv... Du är med i min tankegång?

Lycka till! Avvaktar resultat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
elsmurfo
15 mars 2013 · 412 Inlägg

Precis hemkommen, stoppade tillbaka polerna och använde den andra nyckeln och allting fungerade kanon, ställde in klockan i bilen samt diselvärmaren och så fick den stå ett tag på diselvärmaren och sen bar det av hemmåt med en stor lättnad!

Nu blir det vanlig vattenslang vid tvätt i framtiden!

Tack för nerlagd tid och omtanke Diselsmurfen!

Mvh Nils

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang