Vev+stakar går ej runt efter momentdragning. B230FK

XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

Tja!

Hade en trevlig mekar kväll, och skruva ihop motorn med turbo_freak_89 ( g.org ) och vi drog veven i 110nm och gick runt hur fint som helst, men efter vi monterade in kolvarna och skulla dra dessa i 70nm enligt pappret så tog de tvärstop, gick inte att rubba varken vevaxel eller stakarna tillsammans. Så vi googla lite snabbt och hitta en länk på savar turbo och där sa de att man skulle dra vevstakarna med 60nm så vi gjorde de och gick något bättre...

Efter vi moment drog toppen så skulle vi noll blocket och det går inte?!
Vad är det som kan fela i detta ?

Det som är monterat är , nya vevstakar ( H-profil ) nya lager i vevaxel + stakar, nya wiseco kolvar med ringar.


Vill ha svar från folk som har bytt/renoverat från original till H.profil eller liknande med nya lager etc, vill inte ha någon för-stå-sig.påare eller tro-sig-kunna-allt!


Tacksam för alla svar!!

Senast redigerat av XeptiQ (17 mars 2013)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Xuri One Man Clan
17 mars 2013 · 4 287 Inlägg

jag hade ett lite roligt problem med dedär en gång.

Renoverade motorn 1 gång, drog stakarna  64nm med arpfett (mollyfett) å de gick runt hur fint som helst.

Renoverade motorn gång nummer 2, samma stakar å nya lager igen. Drog då stakarna 80Nm med motorolja som de skulle göras om man inte hade mollyfett.... De krävdes 100nm för att dra runt vevaxeln då..... Nått stämde inte å jag fick usch fy på fingrarna av många kändes de som.
drog med 2 olika momentnycklar, varav den ena kalibrerars ofta. samma resultat varje gång...

skruvade isär skiten rengjorde å drog med mollyfett, dom där 64Nm som bultarna skulle dras. Å ja då krävdes 30nm för å snurra veven.  så jag litar inte längre på att  80Nm med motorolja skulle motsvara dom där 64 Nm som de ska vara med mollyfett....

har du köpt lager från Folkraceshoppen ?

Nu när ni ska nolla kan ni inte rubba motorn eller ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

Xuri skrev:
jag hade ett lite roligt problem med dedär en gång.

Renoverade motorn 1 gång, drog stakarna  64nm med arpfett (mollyfett) å de gick runt hur fint som helst.

Renoverade motorn gång nummer 2, samma stakar å nya lager igen. Drog då stakarna 80Nm med motorolja som de skulle göras om man inte hade mollyfett.... De krävdes 100nm för att dra runt vevaxeln då..... Nått stämde inte å jag fick usch fy på fingrarna av många kändes de som.
drog med 2 olika momentnycklar, varav den ena kalibrerars ofta. samma resultat varje gång...

skruvade isär skiten rengjorde å drog med mollyfett, dom där 64Nm som bultarna skulle dras. Å ja då krävdes 30nm för å snurra veven.  så jag litar inte längre på att  80Nm med motorolja skulle motsvara dom där 64 Nm som de ska vara med mollyfett....

har du köpt lager från Folkraceshoppen ?

Nu när ni ska nolla kan ni inte rubba motorn eller ?

Alltså grejen är att när vi la i de nya lagren, GLYCO standard, köpta från xtremt för ett tag sen, och la i dom i lager spåren och la en bra oljefilm och även på vevaxel likadant med överfallen... Vi drog dom rätt av till 110nm som det stog på en länk på savar turbo för vi vart lite osäkra.
Efter dragningen så gick vevaxel hur fint som helst, snurra fint, inga hugg eller liknande så vi fortsatte med att montera vevstakarna, och dessa är köpta från xtremt med och på anvisningarna stog det att vi ska dra dessa till 70nm, 3 gånger..

Alltså dra dom i moment till 70nm sen lossa dom, och dra dom till 70nm igen och de gjorde vi och inget gick att rubba, så kollade savar turbo igen och där stog det 60nm så vi drog som i 60nm istället och då gick de runt men satans vad man får ta i..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Tomas_H
17 mars 2013 · 486 Inlägg

Jag har h-profilare från LG(förmodligen likadana som du har), och dom drog jag 61nm med arp-fett enligt anvisning och bara en gång. När jag satte ihop min motor så köpte jag en helt ny momentnyckel för att vara säker på att den skulle vara korrekt kalibrerad.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Vw-Andreas
17 mars 2013 · 633 Inlägg

är stakarna uppmätta? annars kommer du få lageras rätt fort

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

Tomas_H skrev:
Jag har h-profilare från LG(förmodligen likadana som du har), och dom drog jag 61nm med arp-fett enligt anvisning och bara en gång. När jag satte ihop min motor så köpte jag en helt ny momentnyckel för att vara säker på att den skulle vara korrekt kalibrerad.

Okej, ja dessa jag har heter JBR H-profil... Mm, för i anvisningarna jag fick till dessa stakar så skulle jag dra dessa ARP bultarna i 70nm ( nya lager ) ej slipad vevaxel.

Tror inte att det ska vara något fel på momentnyckel , men kan alltid kollas upp och få kalibrerad. Men de jag tycker är mest skumt är varför det nyper, vevaxel glider ju hur fint som helst men inte efter vi dragit vevstakarna i moment..

Pratade nyss med Daniel på Xtremt ( nya ägaren ) och han tyckte också att det var skumt att de nyper för de ska de egentligen inte göra om veven är oslipad och får på nya standard lager.. ?

Nu är vevstakarna dragna i 60nm och går fortfarande inte att snurra botten.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
tekniknissen1
17 mars 2013 · 866 Inlägg

Hur det än är så kolla med plastigage. Det har hänt att stakar och lager inte är konvertibla något större lager radie på lagerna mot staken gör att lagret förlorar rundheten något 1/100 del.
SPM stakar har jag haft problem att dom förlorar sin rundhet något med ACL lager.Lösning Vattenslippapper på plan yta och tar lätt på gavel halvorna och kollar. mät med hål micrometer och kolla runheten.
Har även justerat med honingsvertyget till cylindrarna på standers stakar som har varit lite trånga.
Även så att kallade racinglager kan ligga 1-1,5 1/100 tjokare så valet ligger på motorbyggaren och justera på vevaxel jornalena.
H- stakar ska normalt inte påvärkas av momentet på bultarna så mycket så det nyper !!
Den enda motorn som jag vet kan göra det är subaru på ramlagerna.

Tomas_H
17 mars 2013 · 486 Inlägg

Hur löper kolvarna då? Är blocket borrat och Ö.D kolvar eller?  Jag fick slipa mina wiseco-ringar en del för att få rätt kolvringsgap, men jag tror iofs inte att dom är så tighta oslipade att dom skulle nypa kolvarna..hmm

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Hur det än är så kolla med plastigage. Det har hänt att stakar och lager inte är konvertibla något större lager radie på lagerna mot staken gör att lagret förlorar rundheten något 1/100 del.
SPM stakar har jag haft problem att dom förlorar sin rundhet något med ACL lager.Lösning Vattenslippapper på plan yta och tar lätt på gavel halvorna och kollar. mät med hål micrometer och kolla runheten.
Har även justerat med honingsvertyget till cylindrarna på standers stakar som har varit lite trånga.
Även så att kallade racinglager kan ligga 1-1,5 1/100 tjokare så valet ligger på motorbyggaren och justera på vevaxel jornalena.
H- stakar ska normalt inte påvärkas av momentet på bultarna så mycket så det nyper !!
Den enda motorn som jag vet kan göra det är subaru på ramlagerna.

Okej, förstog inte så mycket av det du skrev men, blocket är borrat till första över dim, och kolvarna gick i fint och går i loppet som de ska, men det är just efter de sitter i 70 eller 60nm det inte går, så min undran är egentligen om tex startmotorn kommer orka dra runt eller framtids risken är att det kommer bli lager ras.. ? Ras kommer de bli men inte på detta sätt big_smile

Har inte kontrollmätt vevaxelhålet på stakara , men får blir att kolla de om man inte kan hitta fel på annat sätt ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

Tomas_H skrev:
Hur löper kolvarna då? Är blocket borrat och Ö.D kolvar eller?  Jag fick slipa mina wiseco-ringar en del för att få rätt kolvringsgap, men jag tror iofs inte att dom är så tighta oslipade att dom skulle nypa kolvarna..hmm

Jo kolvarna löper fint, vi började med att kontrollmäta alla ringar och märkte kolv efter cyl, så det var att slipa upp lite på kanterna så vi fick detta gapet vi skulle ha efter tabellen. Annars var de ganska bra gap från wiseco men en 10del till 100del fick slipas upp.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Vw-Andreas
17 mars 2013 · 633 Inlägg

XeptiQ skrev:

tekniknissen1 skrev:
Hur det än är så kolla med plastigage. Det har hänt att stakar och lager inte är konvertibla något större lager radie på lagerna mot staken gör att lagret förlorar rundheten något 1/100 del.
SPM stakar har jag haft problem att dom förlorar sin rundhet något med ACL lager.Lösning Vattenslippapper på plan yta och tar lätt på gavel halvorna och kollar. mät med hål micrometer och kolla runheten.
Har även justerat med honingsvertyget till cylindrarna på standers stakar som har varit lite trånga.
Även så att kallade racinglager kan ligga 1-1,5 1/100 tjokare så valet ligger på motorbyggaren och justera på vevaxel jornalena.
H- stakar ska normalt inte påvärkas av momentet på bultarna så mycket så det nyper !!
Den enda motorn som jag vet kan göra det är subaru på ramlagerna.

Okej, förstog inte så mycket av det du skrev men, blocket är borrat till första över dim, och kolvarna gick i fint och går i loppet som de ska, men det är just efter de sitter i 70 eller 60nm det inte går, så min undran är egentligen om tex startmotorn kommer orka dra runt eller framtids risken är att det kommer bli lager ras.. ? Ras kommer de bli men inte på detta sätt big_smile

Har inte kontrollmätt vevaxelhålet på stakara , men får blir att kolla de om man inte kan hitta fel på annat sätt ?

kolla rundhetern på stakarna , vet en del som haft problem med just att dem är ovala inte så roligt o köra ras direkt o skrota stakarna dem kostar ju sin slant

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

Vw-Andreas skrev:

XeptiQ skrev:

tekniknissen1 skrev:
Hur det än är så kolla med plastigage. Det har hänt att stakar och lager inte är konvertibla något större lager radie på lagerna mot staken gör att lagret förlorar rundheten något 1/100 del.
SPM stakar har jag haft problem att dom förlorar sin rundhet något med ACL lager.Lösning Vattenslippapper på plan yta och tar lätt på gavel halvorna och kollar. mät med hål micrometer och kolla runheten.
Har även justerat med honingsvertyget till cylindrarna på standers stakar som har varit lite trånga.
Även så att kallade racinglager kan ligga 1-1,5 1/100 tjokare så valet ligger på motorbyggaren och justera på vevaxel jornalena.
H- stakar ska normalt inte påvärkas av momentet på bultarna så mycket så det nyper !!
Den enda motorn som jag vet kan göra det är subaru på ramlagerna.

Okej, förstog inte så mycket av det du skrev men, blocket är borrat till första över dim, och kolvarna gick i fint och går i loppet som de ska, men det är just efter de sitter i 70 eller 60nm det inte går, så min undran är egentligen om tex startmotorn kommer orka dra runt eller framtids risken är att det kommer bli lager ras.. ? Ras kommer de bli men inte på detta sätt big_smile

Har inte kontrollmätt vevaxelhålet på stakara , men får blir att kolla de om man inte kan hitta fel på annat sätt ?

kolla rundhetern på stakarna , vet en del som haft problem med just att dem är ovala inte så roligt o köra ras direkt o skrota stakarna dem kostar ju sin slant

Jo precis, men innan jag tar isär  för att kolla mer exakt på vad det är som kan fela så får de bli en kontollmätning av vevaxelspåren till vevstakshålen, och mäta lagren så de inte diffar för mycket i tjocklek etc.. Det är ett ganska kritiskt område, då jag tillverkat vevstakar till 13 liter motorer så vet vad som kan hända om det inte är riktigt gjort.. Enligt de flesta så det det inte ha någon betydelse om jag drar dom till 70nm för det ska inte nypa som det gjort..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

lelleal skrev:
då har nog vänt på nått av överfallen?smile

Nej de ska sitta korrekt, monterade överfallen så som jag tog av dem.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
tekniknissen1
17 mars 2013 · 866 Inlägg

Det ska gå så lätt så du kan ta frontenaxelen på veven med 1-4 cy i topp och vrida med handleden utan att ta i.
Går väsentligt tyngre då kolvarna rör sig i loppet.
garanterat lagerras !! minst 2,5 1/100 delar och då är det trångt 3-5 är OK. 6-7 Då är det racingmotor men då får man ha vättig oljeförsörjning från ramlagerna.
sök på plastigage så vet du hur det funkar.
tyvärr så har jag fått delat motorer då kunder har köpt delar och sätter ihop motorerna utan att mäta upp delarna sinns i mellan. Det är till och med så att original delar är in klassade på moderna motorer.
En blueprintad motor kan man få ut 10-20 Hk mer bara för den går lätt.
Och den håller ihop .

XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Det ska gå så lätt så du kan ta frontenaxelen på veven med 1-4 cy i topp och vrida med handleden utan att ta i.
Går väsentligt tyngre då kolvarna rör sig i loppet.
garanterat lagerras !! minst 2,5 1/100 delar och då är det trångt 3-5 är OK. 6-7 Då är det racingmotor men då får man ha vättig oljeförsörjning från ramlagerna.
sök på plastigage så vet du hur det funkar.
tyvärr så har jag fått delat motorer då kunder har köpt delar och sätter ihop motorerna utan att mäta upp delarna sinns i mellan. Det är till och med så att original delar är in klassade på moderna motorer.
En blueprintad motor kan man få ut 10-20 Hk mer bara för den går lätt.
Och den håller ihop .

Okej, för grejen är att veven går fint, och det går att dra runt med spärrskaft om vevstakarna inte är dragna..
men ska kolla upp detta plastigage vad de är för något..

hmm kollade på detta med plastigage  och detta brukar ju inte förekomma när man skruvar med en rödblockare, mer när man kommer till 5erna, så det redan är färgmarkerat från fabrik vilken plastigage man ska använda..

Men iaf, om jag nu måste använda mig av detta? Hur bra och pålitligt är detta för överladds bruk ?

Senast redigerat av XeptiQ (17 mars 2013)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
tekniknissen1
17 mars 2013 · 866 Inlägg

Staken ska gå lätt när det är påspänt !big_smile
Kolla spelet så blir det bra till sist.
Lycka till !

XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Staken ska gå lätt när det är påspänt !big_smile
Kolla spelet så blir det bra till sist.
Lycka till !

Jo precis, gaah, gillar inte detta haha smile trodde allt skulle gå smärtfritt som man säger ^^ Men ska kolla upp måtten så jag kan få komma vidare smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
StlpMK Team T-Röd Racing
17 mars 2013 · 507 Inlägg

Hona lite i storänden så löser det sig..

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
lelleal
17 mars 2013 · 1 150 Inlägg

ja skulle kollat lagerspel mm för utan topp monterat ska de gå lätt att vrida runt smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang