Grundladd är högre än när magnetventilen är inkopplad.

MikkoHansen
2 april 2013 · 265 Inlägg

Okej, jag ska göra de enkelt för er.
Läs en 7.5 Poängs Termodynamik och strömningslära på chalmers, men tillhörande kurslitteratur med Henrik Alvarez, Energi Teknik.

Där kommer ni både för läsa om flöde, massflöde, massvolym, motstånd i rör, reduceringar och böjar av olika diametrar, samt, dynamsikt och statiska tryck o system.

Att man byter turbo är för att en liten turbo bottnar vid höga varvtal och speciellt lämplig när man skall mappa bilen och vill plocka ut lite hästar.

Visst en större turbo ger ett ökat flöde, ett ökat flöde innebär att trycket ökar, men om trycket är konstant så är också flödet konstant när vi pratar om tryck och flöde i ett och samma system, sedan beror flöde och tryck mycket på öppningstider på ventiler samt storlek på ventiltallrikarna.

Trycker du in 10 Liter vatten/s i ett system med Persons pumpar  så säger vi att de ger upphov till ett tryck på 0.8 Bar.
Trycker du in 10 L vatten /s i samma system fast med Mega Johanssons pumpar, så ger det fortfarande bara 0.8 bars tryck.

Men däremot maxar du pumparna, dvs låter tryck och flöde vara fritt så kommer ju givetvis den som har den större pumpen att pumpa mera vatten.

Om man tittar på en pumpkurva med tryck och flöde så är den nästintill linjär.

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
MikkoHansen
2 april 2013 · 265 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Okej, jag ska göra de enkelt för er.
Läs en 7.5 Poängs Termodynamik och strömningslära på chalmers, men tillhörande kurslitteratur med Henrik Alvarez, Energi Teknik.

Där kommer ni både för läsa om flöde, massflöde, massvolym, motstånd i rör, reduceringar och böjar av olika diametrar, samt, dynamsikt och statiska tryck o system.

Att man byter turbo är för att en liten turbo bottnar vid höga varvtal och speciellt lämplig när man skall mappa bilen och vill plocka ut lite hästar.

Visst en större turbo ger ett ökat flöde, ett ökat flöde innebär att trycket ökar, men om trycket är konstant så är också flödet konstant när vi pratar om tryck och flöde i ett och samma system, sedan beror flöde och tryck mycket på öppningstider på ventiler samt storlek på ventiltallrikarna.

Trycker du in 10 Liter vatten/s i ett system med Persons pumpar  så säger vi att de ger upphov till ett tryck på 0.8 Bar.
Trycker du in 10 L vatten /s i samma system fast med Mega Johanssons pumpar, så ger det fortfarande bara 0.8 bars tryck.

Men däremot maxar du pumparna, dvs låter tryck och flöde vara fritt så kommer ju givetvis den som har den större pumpen att pumpa mera vatten samt till ett högre tryck.

men så gör vi inte i bilarna, där låter vi inte laddet vara fritt.

Om man tittar på en pumpkurva med tryck och flöde så är den nästintill linjär.

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Nyman1337 Hhehehehhest
2 april 2013 · 375 Inlägg

Så du menar att en kk24 leverar lika mycket luft som en 15T i din bil med ett laddtryck på 1bar?

Senast redigerat av Nyman1337 (2 april 2013)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Johan85 Avstängd
2 april 2013 · 1 418 Inlägg

så du styr laddtrycket genom att byta ventilerna i toppen?smile
billigt att labba med det laddet:P

spokenratt
2 april 2013 · 3 860 Inlägg

Göra det enkelt för oss?!

Vi kan göra det enkelt för dig... du fattar inte hur bilen fungerar...

Att byta hårdvara och inte förstå att bilen behöver mappas, köra utan MV inkopplad och i stället tänka på att justera WG. Som jag skrev tidigt i tråden, hur styrs ditt laddtryck?

EDIT:
Helt meningslöst att bajsa ur sig en massa siffror hit och dit och vilke kurser man läst, orelevat i fråga till trådens syfte från början.

Senast redigerat av spokenratt (2 april 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Mickius
2 april 2013 · 4 670 Inlägg

big_smile haha denna tråd får gärna leva länge

olof102
2 april 2013 · 342 Inlägg

Det roliga är ju att han inte ger upp smile

NiclasAudi
2 april 2013 · 60 Inlägg

alltså du förstår inte, 1bars tryck är bara själva benämningen på skalan låt oss säga att du har ett rör på 1x1cm som leverear 1bars tryck och ett rör på 30x30cm med 1barstryck det betyder att de stora röret leverar mer luft fast med samma luft tryck.

Kristian_L
2 april 2013 · 1 893 Inlägg

Han pratade om en hiss? (Inlägg #07.)
Vi kan väll sammanfatta med att "hissen går inte alltid ända upp"! cool

Senast redigerat av Kristian_V (2 april 2013)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
NiclasAudi
2 april 2013 · 60 Inlägg

tänker ju inte börja ta kurser på chalmers iaf, ja e nöjd med att jobba med tunga efterfordon som använder sig utav tryckluftsbromsar.

Nyman1337 Hhehehehhest
2 april 2013 · 375 Inlägg

Anledningen varför man får mer effekt vid samma laddtryck med en större turbo beror på 2 saker.
Ena är att den större turbon har högre verkningsgrad på kompressorn vid samma PR.
Andra är att avgasmottrycket skiljer, och då både dynamiskt och statiskt.

Så att den får mer flöde av luft är ju rätt då avgasmottrycket och den högre densiteten (pga bättre kompressorverkningsgrad) kommer att hjälpa till med just detta. Dvs fyllnadsgraden kommer att öka.


http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=59279 Där har du lite och läsa så du förstår..

Hoppas du inte har hunnit spika sönder bilen ;-)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Johan85 Avstängd
2 april 2013 · 1 418 Inlägg

NiclasAudi skrev:
tänker ju inte börja ta kurser på chalmers iaf, ja e nöjd med att jobba med tunga efterfordon som använder sig utav tryckluftsbromsar.

chalmers verkar inte vara nå vidare på att utbilda folk:P

torpis Forummoderator
2 april 2013 · 10 572 Inlägg

Johan85 skrev:
chalmers verkar inte vara nå vidare på att utbilda folk:P

Du kan lära vem som helst vad som helst, men det är inget som säger att dem lär sig...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MikkoHansen
3 april 2013 · 265 Inlägg

NiclasAudi skrev:
alltså du förstår inte, 1bars tryck är bara själva benämningen på skalan låt oss säga att du har ett rör på 1x1cm som leverear 1bars tryck och ett rör på 30x30cm med 1barstryck det betyder att de stora röret leverar mer luft fast med samma luft tryck.

Men va förstår du inte? ska inte ändra på röret du ska ändra på turbon!

Jag har bara ändrat turbon har inte ändrat systemet i sig...

de rätt som du säger, men jag har fortfarande röret på 1x1cm men en annan turbo.
alltså är 1 bar lika mkt nu som innan.

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
torpis Forummoderator
3 april 2013 · 10 572 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Men va förstår du inte? ska inte ändra på röret du ska ändra på turbon!

Jag har bara ändrat turbon har inte ändrat systemet i sig...

de rätt som du säger, men jag har fortfarande röret på 1x1cm men en annan turbo.
alltså är 1 bar lika mkt nu som innan.

Du skojar inte alltså?  Du ändrar ju på "röret" om du byter turbo.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Nyman1337 Hhehehehhest
3 april 2013 · 375 Inlägg

MikkoHansen skrev:

NiclasAudi skrev:
alltså du förstår inte, 1bars tryck är bara själva benämningen på skalan låt oss säga att du har ett rör på 1x1cm som leverear 1bars tryck och ett rör på 30x30cm med 1barstryck det betyder att de stora röret leverar mer luft fast med samma luft tryck.

Men va förstår du inte? ska inte ändra på röret du ska ändra på turbon!

Jag har bara ändrat turbon har inte ändrat systemet i sig...

de rätt som du säger, men jag har fortfarande röret på 1x1cm men en annan turbo.
alltså är 1 bar lika mkt nu som innan.

Du måste driva?
Hur förklarar du då att jag ökade 100whp på endast turbo byte och mappning? Samma laddtryck samma tryckrör, samma ventiler, samma spjällhus.

Senast redigerat av Nyman1337 (3 april 2013)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Mickius
3 april 2013 · 4 670 Inlägg

torpis skrev:

MikkoHansen skrev:
Men va förstår du inte? ska inte ändra på röret du ska ändra på turbon!

Jag har bara ändrat turbon har inte ändrat systemet i sig...

de rätt som du säger, men jag har fortfarande röret på 1x1cm men en annan turbo.
alltså är 1 bar lika mkt nu som innan.

Du skojar inte alltså?  Du ändrar ju på "röret" om du byter turbo.

Haha han är nog dödligt seriös! Dags för att han sätta sig vid skolbänken igen kanske big_smile

Större turbo ger mindre mottryck, dvs är kallare än en liten. Kallare luft, mindre mottryck osv ger mer effekt vid samma laddtryck. Förstår du seriöst inte alla förklararingar i denna tråd?

Senast redigerat av mickius (3 april 2013)

Johan85 Avstängd
3 april 2013 · 1 418 Inlägg

dumt av alla som sätter på större dyrare turbos när det bara behövs större tryckrör för mer häst haha:)

silversnurran
3 april 2013 · 773 Inlägg

Johan85 skrev:
dumt av alla som sätter på större dyrare turbos när det bara behövs större tryckrör för mer häst haha:)

Idd;D

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Elot
3 april 2013 · 493 Inlägg

ahahaha skrattar så ja gråter!!! Om bilen i fråga är en 2,5t med större avgas och större turbo emn med endast en steg 2 mjukvara så kanske man ska lägga ner sitt lilla projekt om man inte förstår varför man har konstigt ladd och en instrumentpanel som ser ut som en amerikansk julgran! Helt jävla underbart!!!

Googlemaster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang