Skrämma lite mer liv i en Volvo 940 Turbo -95

opeldrifter
27 mars 2013 · 1 253 Inlägg

Införskaffat en Volvo 940 turbo -95 den ska vara chippad med Viking Eco chip. Men laddtrycket har de tydligen inte rört utan bara satt varsin bricka på Wg klockan så den spänner aningens mer. Vad kan jag göra enklast för att få mer ladd??

Nu är jag ingen snorpalt som ska ha 1,5 bar i ladd utan tänkte mig mer upp mot max 1 bar eller vad tycker ni? Det är automatlåda i den som växlar mjukt och fint. Tänkte om man kunde få användning för sin pysventil som legat och skräpat då man på saab 9000 tiden mer eller mindre blev hatad för att man monterade den på snabeln. Gick kanon bara man pyste med förstånd och inte drog upp till max och trodde det skulle hålla många gasningar tongue

Så kom med lite tips vad jag kan göra billigt och enklast smile Ska montera i en mätare med så jag ser vad jag laddar självklart då bilen i grunden är en LTT innan chippningen

Lev livet nu innan det är för sent
wallden88
27 mars 2013 · 68 Inlägg

nr: 1 kolla om det verkligen sitter viking chip.

om det inte är nått viking i kan du ladda 0,7 med orginal chip då blir den som fultryckarn.

annars finns det tre sätt att höja laddet var av två är fel väg att gå XD
1. höja laddet med brickor (som det verkar vara nu) detta sättet är fel men billigast
2. pysa upp laddet (också ett billigt sätt) men det är fel det med.
3. åk till nån trimfirma och köp dig en ny tryck-klocka för 1bar(dom går att ställa in upp och ner som du vill) kostar runt en tusing tror jag men detta är rätt väg att gå.

då du har automat så skulle jag inte ladda mer än 1bar, dock så är det juh där man brukar hamna ändå om man vill att grejerna ska hålla.

mvh: Wallden

opeldrifter
27 mars 2013 · 1 253 Inlägg

Jodå viking chip sitter i, original chippet ligger här hemma. Ja det sitter 1 bricka så den laddar kanske 0,4 max skulle jag tippa. Ska dit med mätare för att se. Men om jag tar loss brickorna/brickan och monterar en kvalitets ventil och lägger laddet kring 0,8-0,9 så är det inga problem ?

Lev livet nu innan det är för sent
wallden88
27 mars 2013 · 68 Inlägg

problemet som kan upstå när man pyser upp en ltt är att det kan bli lite svajigt ladd då den fjärden som sitter i tryck-klockan är rätt klen.

men det funkar juh endå XD

lycka till med trimandet

opeldrifter
27 mars 2013 · 1 253 Inlägg

jo det har jag varit med om på en og900 T16 men fick rätt stabilt ändå till slut, bara man pyser med förstånd och kör med förstånd så håller det ju smile Men 1 bar är inga problem? Kommer dock lägga mig på 0,8-0,9 tror det blir en rejäl skillnad mot nu iaf

Lev livet nu innan det är för sent
turbodeath
27 mars 2013 · 2 452 Inlägg

köp en klocka antingen från turbomeck eller bsr...är runt en tusenlapp o så ställer du laddet på ca 0,8-0,9 räcker gott o väl så är du säker på att automatlådan håller med....för dom är klena tål inte mer än max 320 nm tydligen...

döden kommer tillbaka
wallden88
27 mars 2013 · 68 Inlägg

det "ska" inte vara något problem så länge allt annat är ok

menar har du en motor som gått 45k mil så kanske det inte håller men är bilen i bra skick så är det absolut inga problem. finns många som kör på 1bar.
men där utöver så börjar turbon säga stop, sridarna vill inte vara med längre och ic:n finns tendenser att spricka i plastgavlarna.

men det du planerar är helt ok att köra på

opeldrifter
27 mars 2013 · 1 253 Inlägg

bilen har rullat 43 k men ca 20.000 av dessa som taxi och taxibilar servas ju ofta och mycket så den är väl underhållen. Tyvärr börjar rosten komma men bara ytrost så det ordnar sig i vår smile

Men då kör jag på ladd på 0.9 ca och ser fram mot en skillnad smile Får se om det blir annan tryck klocka eller pys det lutar nog mot pys eftersom jag inte ska trimma mer än såhär det kommer duga fint. Den går redan nu helt okej med bra ös ändå

Lev livet nu innan det är för sent
Bejholt
28 mars 2013 · 96 Inlägg

Varför pysa sönder bilar?! Pystrim gör bönder med sina tuffa traktorer wink

Mickius
28 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Bejholt skrev:
Varför pysa sönder bilar?! Pystrim gör bönder med sina tuffa traktorer wink

+1 o snåla människor som undrar sen varför bilen går som en påse nötter efter att tag big_smile

Senast redigerat av mickius (28 mars 2013)

Bejholt
28 mars 2013 · 96 Inlägg

mickius skrev:

Bejholt skrev:
Varför pysa sönder bilar?! Pystrim gör bönder med sina tuffa traktorer wink

+1 o snåla människor som undrar sen varför bilen går som en påse nötter efter att tag big_smile

he he, så sant

Senast redigerat av Bejholt (28 mars 2013)

swooosh
28 mars 2013 · 119 Inlägg

håller med föregående talare köp en tryckklocka istället, det tjänar du på i längden!
Här kan du köpa tex:
http://turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka
http://turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940

Senast redigerat av swooosh (28 mars 2013)

opeldrifter
28 mars 2013 · 1 253 Inlägg

Har kört många bilar genom åren med just pystrim. Pyser man med förstånd ser jag inga som helst problem med det. Kommer bli en klocka vartefter men sålänge tänkte jag köra på en pysis wink

Som sagt pyser man och vet var gränsen går och lägger sig lite under ser jag inte problemet. Skillnad med de som tror de kan lägga sig på 1,5 bar och tror bilen kommer hålla länge.... 0,8-1 bar är maxgränsen jag tänker ha isf

Lev livet nu innan det är för sent
Bejholt
28 mars 2013 · 96 Inlägg

opeldrifter skrev:
Har kört många bilar genom åren med just pystrim. Pyser man med förstånd ser jag inga som helst problem med det. Kommer bli en klocka vartefter men sålänge tänkte jag köra på en pysis wink

Som sagt pyser man och vet var gränsen går och lägger sig lite under ser jag inte problemet. Skillnad med de som tror de kan lägga sig på 1,5 bar och tror bilen kommer hålla länge.... 0,8-1 bar är maxgränsen jag tänker ha isf

om du vet svaret ang pys-fnys trim och vet att det inte är skadligt m.m så behöver du inte fråga oss ovetande på garaget wink

Hoppas att kärran blir piggare och att du inte kör sönder bilen ^_^  ... Du får lägga upp lite bilder på den. Om du hinner innan nästa bil ;P

opeldrifter
28 mars 2013 · 1 253 Inlägg

Eftersom det är första Volvo turbon så ville jag ha åsikter och det fick jag ju wink Haha du byter ju bil lika ofta typ big_smile ska tvätta den imorgon så lägger jag upp bilder på den. Får se om den blir godkänd då det är så himla känsligt med om det är lite ytrost fläckar

Lev livet nu innan det är för sent
Bejholt
29 mars 2013 · 96 Inlägg

opeldrifter skrev:
Eftersom det är första Volvo turbon så ville jag ha åsikter och det fick jag ju wink Haha du byter ju bil lika ofta typ big_smile ska tvätta den imorgon så lägger jag upp bilder på den. Får se om den blir godkänd då det är så himla känsligt med om det är lite ytrost fläckar

Bra bilder och inte bara ett foto. Sen fyller du i så mycket info som du kan om bilen.  Och ja, jag bytte mycket förr.  Men nu var det ett tag sen.  Har ju hittat min pärla wink

opeldrifter
29 mars 2013 · 1 253 Inlägg

Bejholt skrev:

opeldrifter skrev:
Eftersom det är första Volvo turbon så ville jag ha åsikter och det fick jag ju wink Haha du byter ju bil lika ofta typ big_smile ska tvätta den imorgon så lägger jag upp bilder på den. Får se om den blir godkänd då det är så himla känsligt med om det är lite ytrost fläckar

Bra bilder och inte bara ett foto. Sen fyller du i så mycket info som du kan om bilen.  Och ja, jag bytte mycket förr.  Men nu var det ett tag sen.  Har ju hittat min pärla wink

Sa du ju sist med Hehe smile men hoppas du har den kvar ett tag nu wink

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
1 april 2013 · 1 253 Inlägg

Kopplade in laddtrycksmätare på slangen som går till dumpen som sitter på turbon men är det rätt väg att sätta den? Det var en polare som gjorde det.... Vi satte ett t-kors på slangen mellan turbinhuset och wg klockan och testade lite lugnt med olika lä'ngder på slangstumpen. Inget funkade dock bra. tog loss slangstumpen och hade bara t-röret men laddade upp till 0,6 halv sekund sen ner på 0,4. Då röck jag slangen till wg klockan och ut och provkörde lugnt med noga koll på laddtrycket självklart. När den gick upp på 1 bar så släppte vi på halvgasen vi hade och konstaterade att wg klockan inte orkade hålla mot mycket.

kände på wg stången och den gick att dra i rätt lätt med 2 fingrar så inte mycket till motstånd där inte.

Ska leta beg FTT klocka på skroten och sen göra som ni sa att skruva upp den till 0,9 - 1 bar max så kommer jag nog få ett fint laddtryck som också håller sig upp i varv också som inte dalar ner direkt. Hoppas man hittar en annars får jag beställa en ny på turbomeck.

Men frågan återstår var kopplar jag in Laddtrycksmätarn?? Kan jag koppla den på slangen till BTR vid insuget?

Lev livet nu innan det är för sent
Mack Forum- och sitemoderator
1 april 2013 · 26 167 Inlägg

opeldrifter skrev:
Kopplade in laddtrycksmätare på slangen som går till dumpen som sitter på turbon men är det rätt väg att sätta den? Det var en polare som gjorde det.... Vi satte ett t-kors på slangen mellan turbinhuset och wg klockan och testade lite lugnt med olika lä'ngder på slangstumpen. Inget funkade dock bra. tog loss slangstumpen och hade bara t-röret men laddade upp till 0,6 halv sekund sen ner på 0,4. Då röck jag slangen till wg klockan och ut och provkörde lugnt med noga koll på laddtrycket självklart. När den gick upp på 1 bar så släppte vi på halvgasen vi hade och konstaterade att wg klockan inte orkade hålla mot mycket.

kände på wg stången och den gick att dra i rätt lätt med 2 fingrar så inte mycket till motstånd där inte.

Ska leta beg FTT klocka på skroten och sen göra som ni sa att skruva upp den till 0,9 - 1 bar max så kommer jag nog få ett fint laddtryck som också håller sig upp i varv också som inte dalar ner direkt. Hoppas man hittar en annars får jag beställa en ny på turbomeck.

Men frågan återstår var kopplar jag in Laddtrycksmätarn?? Kan jag koppla den på slangen till BTR vid insuget?

På vilken valfri slang vid insuget som innehåller vakuum.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
opeldrifter
1 april 2013 · 1 253 Inlägg

Så BTR funkar då MAO? Nu kör jag med slangen dragen på WG klockan någon / några dagar men kör ju med förstånd, som max halvgas. den går riktigt bra när den kommer upp på 0.9 - 1 bar smile Men som sagt ska  bara köra så tills jag hittat en FTT tryck klocka och sen pysa upp den lite för går väl inte skruva stången så pass att den ger 0,9 - 1 bar?

Lev livet nu innan det är för sent
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang