Skrämma lite mer liv i en Volvo 940 Turbo -95

swooosh
1 april 2013 · 119 Inlägg

Tror inte det går att ställa en ftt klocka, dock inte säker! tycker fortfarande du ska köpa en ställbar klocka istället för att krabba med pys.

opeldrifter
1 april 2013 · 1 253 Inlägg

En FTT klocka är ju stälbar/justerbar det är inte LTT då det bara är en fast stång

Lev livet nu innan det är för sent
swooosh
1 april 2013 · 119 Inlägg

Ja att en ltt klocka inte är ställbar vet jag, men är du säker på att ftt går att ställa?

opeldrifter
1 april 2013 · 1 253 Inlägg

Vad de sagt här så ja och jag tror mig veta att så är fallet då alla FTT bilar jag ägt har haft justerbar stång

Lev livet nu innan det är för sent
Bejholt
2 april 2013 · 96 Inlägg

Om du vet allt så sluta fråga wink
För det första, pys är skit då du har problem med att ställa in det så pass att kunna stämpla vid rödljus t.ex...bara för att du höjer ladd så höjer du inte soppan som ett chip gör. Att sätta dit wg ftt är ett alternativ. Men annats så byter du ut rubb och stubb till en fulltryckare. Du har en bra wg här.http://www.turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka

Bejholt
2 april 2013 · 96 Inlägg

Ett bra citat från en annan sida.
Bilens sprut är ju adaptivt, dvs det kan ändra bland annat mängden luft/soppa för att bilen skall gå optimalt och den kommer också feta upp blandningen om bilen går för magert TILL EN VISS GRÄNS!
Bilen är antagligen också utrustad med knacksensor som skyddar motorn vid eventuella problem med t.ex laddtrycksstyrning, den känner av om bilen skulle "spika". För det är det inte sagt att det är safe att pilla med laddtrycket, än mindre köra runt med skiten .
Att förlita sej på det är som att aldrig stänga av kaffekokaren när du går hemifrån.

Högre laddtryck/effekt medför ju för det mesta alltid större slitage på maskinen och risken för ett "förtidsras" ökar ju därefter. Hur illa ett högre laddtryck är beror på hur välskött maskinen är tidigare, miltal samt hur väl anpassat chip du har efter din motorkonfiguration.

Pystrimma är ju långt ifrån en exakt och optimalt trimning och har du inte råd att göra det ordentligt har du heller inte råd med motorrenovering... så strunta i det

opeldrifter
2 april 2013 · 1 253 Inlägg

Bejholt skrev:
Om du vet allt så sluta fråga wink
För det första, pys är skit då du har problem med att ställa in det så pass att kunna stämpla vid rödljus t.ex...bara för att du höjer ladd så höjer du inte soppan som ett chip gör. Att sätta dit wg ftt är ett alternativ. Men annats så byter du ut rubb och stubb till en fulltryckare. Du har en bra wg här.http://www.turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka

jag har ju chip i därav jag vill höja laddet :p WG från FTT är ju det som skiljer dom åt inget annat. Och en FTT wg är ju justerbar vad jag fått veta när man ringt runt iaf men jag kan ha fel smile

Lev livet nu innan det är för sent
Bejholt
2 april 2013 · 96 Inlägg

Du har så rätt.  men ett chip höjer rätt. Man ska aldrig röra wg armen om man inte måste.  Eller har bytt turbo och kammar m.m samt ställt kammarna någon procent så kan man behöva ändra wg

Germax
2 april 2013 · 12 086 Inlägg

wallden88 skrev:
nr: 1 kolla om det verkligen sitter viking chip.

om det inte är nått viking i kan du ladda 0,7 med orginal chip då blir den som fultryckarn.

annars finns det tre sätt att höja laddet var av två är fel väg att gå XD
1. höja laddet med brickor (som det verkar vara nu) detta sättet är fel men billigast
2. pysa upp laddet (också ett billigt sätt) men det är fel det med.
3. åk till nån trimfirma och köp dig en ny tryck-klocka för 1bar(dom går att ställa in upp och ner som du vill) kostar runt en tusing tror jag men detta är rätt väg att gå.

då du har automat så skulle jag inte ladda mer än 1bar, dock så är det juh där man brukar hamna ändå om man vill att grejerna ska hålla.

mvh: Wallden

Vadå fel?



Jag hade en ltt automat, 0.8 laddtryck och en A-kam gav en trevlig karaktär med kraft så det räckte!
Tycker folk här överdramatiserar något väldigt. Åh, rör inte WG. Pystrimma är livsfarligt, jorden kan gå under!
Vafan det är en gammal trög slö rödblocksmotor, det går alldeles utmärkt att pysa upp laddet några hekto.
Jag hade förvisso en WG från en BMW diesel bolt on, ger 0.8kg grundtryck. Tips.

Senast redigerat av Germax (2 april 2013)

Equinox Kicka Laddtryck !
2 april 2013 · 319 Inlägg

Bejholt skrev:
Ett bra citat från en annan sida.
Bilens sprut är ju adaptivt, dvs det kan ändra bland annat mängden luft/soppa för att bilen skall gå optimalt och den kommer också feta upp blandningen om bilen går för magert TILL EN VISS GRÄNS!
Bilen är antagligen också utrustad med knacksensor som skyddar motorn vid eventuella problem med t.ex laddtrycksstyrning, den känner av om bilen skulle "spika". För det är det inte sagt att det är safe att pilla med laddtrycket, än mindre köra runt med skiten .
Att förlita sej på det är som att aldrig stänga av kaffekokaren när du går hemifrån.

Högre laddtryck/effekt medför ju för det mesta alltid större slitage på maskinen och risken för ett "förtidsras" ökar ju därefter. Hur illa ett högre laddtryck är beror på hur välskött maskinen är tidigare, miltal samt hur väl anpassat chip du har efter din motorkonfiguration.

Pystrimma är ju långt ifrån en exakt och optimalt trimning och har du inte råd att göra det ordentligt har du heller inte råd med motorrenovering... så strunta i det

På LH 2.4 finns ingen " closed-loop " reglering på fullgas. Där går den direkt av vad som är inskrivet i huvudtabellen för soppa & tändning.

Alltså det är inte adaptivt, Endast dellaster & tomgång när lamdareglering är aktiv.

Angående knackreglering har jag skrivit lite om hur den just funkar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=268504

Värt att ta sig tid att läsa och förstå hur detta gamla system reagerar och fungerar. Det enda "elektroniska begränsningen" i sprutet för laddtrycket är flödebegränsaren. Är den funktionen avstängd så kommer bilen inte klippa när man bottnar lmm.
Beror helt och hållet på vem som gjort chippet och om dem bara höjt orginal begränsaren eller stängt av funktionen.

Åter till topic, Köp en riktig tryckklocka. Varför spilla tid på att leta upp en gammal FTT klocka som säkert har gjort sitt ? smile
Men är budgeten strikt så röstar jag åtminstone för FTT klocka. Ltt är ju tok för klen smile

Mvh

Senast redigerat av Equinox (2 april 2013)

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
pim_pim
2 april 2013 ·

Har en ställbar tryckklocka som sitter på en gt17, den kan du ta om det passar.

Bejholt
2 april 2013 · 96 Inlägg

För att få slut på alla olika svar och funderingar. Skriv svaren på dessa frågor. ...1: vad har du för ekonomi att röra dig med? ....2: vart vill du komma med trim och hur mycket.? Vilka hk ska du satsa på att nå?  Och med vilka mål? .... nu kanske folk kan ge dig råd på vad du ska ha för att nå ditt resultat utan att låta budget gå över gränsen.  Vad du ska börja med och sluta med m.m .... ett tips från mig är skaffa 3"dp och du får en trevlig spol up. smile min kärra var org sånär som dp oxh jag drog en med chip steg 1. Dock bara i början.  Men ändå smile

opeldrifter
2 april 2013 · 1 253 Inlägg

Bejholt skrev:
Du har så rätt.  men ett chip höjer rätt. Man ska aldrig röra wg armen om man inte måste.  Eller har bytt turbo och kammar m.m samt ställt kammarna någon procent så kan man behöva ändra wg

Men chippet ökar ju inte laddtrycket automatiskt det är ingen saab... Laddtrycket är ju styrt helt mekaniskt utan hjälp av vare sig programvara elller magnetventil.

Chippar man så får man ingen effekt av bara det utan du måste antingen på och skruva på wg armen eller skaffa en kraftigare wg klocka eller pystrimma som inte min wg orkade med. Hade den varit frisk så hade jag fortsatt pysa tongue

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
2 april 2013 · 1 253 Inlägg

Bejholt skrev:
För att få slut på alla olika svar och funderingar. Skriv svaren på dessa frågor. ...1: vad har du för ekonomi att röra dig med? ....2: vart vill du komma med trim och hur mycket.? Vilka hk ska du satsa på att nå?  Och med vilka mål? .... nu kanske folk kan ge dig råd på vad du ska ha för att nå ditt resultat utan att låta budget gå över gränsen.  Vad du ska börja med och sluta med m.m .... ett tips från mig är skaffa 3"dp och du får en trevlig spol up. smile min kärra var org sånär som dp oxh jag drog en med chip steg 1. Dock bara i början.  Men ändå smile

Det sitter chip och 3" dp redan så ja jag vill då utnyttja det och lägga trycket på 0,9-1 bar som inte är några som helst problem. jag kör inte skiten ur bilen varje dag utan kan vara kul att ha lite att ta av vid tillfällen. Jag siktar inte på några mer trim än detta . Jag klarar mig nog fint med de dryga 200 hk detta trimmet ger.

I framtiden kanske det ev blir annan kam och så men det är långt fram det. Just nu vill jag bara ha en spark i röven när det behövs. De går rätt fint med runt 1 bar det suger till ordentligt.

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
2 april 2013 · 1 253 Inlägg

pim_pim skrev:
Har en ställbar tryckklocka som sitter på en gt17, den kan du ta om det passar.

Tar den gärna om den passar men se om någon skriver det smile

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
2 april 2013 · 1 253 Inlägg

Equinox skrev:

Bejholt skrev:
Ett bra citat från en annan sida.
Bilens sprut är ju adaptivt, dvs det kan ändra bland annat mängden luft/soppa för att bilen skall gå optimalt och den kommer också feta upp blandningen om bilen går för magert TILL EN VISS GRÄNS!
Bilen är antagligen också utrustad med knacksensor som skyddar motorn vid eventuella problem med t.ex laddtrycksstyrning, den känner av om bilen skulle "spika". För det är det inte sagt att det är safe att pilla med laddtrycket, än mindre köra runt med skiten .
Att förlita sej på det är som att aldrig stänga av kaffekokaren när du går hemifrån.

Högre laddtryck/effekt medför ju för det mesta alltid större slitage på maskinen och risken för ett "förtidsras" ökar ju därefter. Hur illa ett högre laddtryck är beror på hur välskött maskinen är tidigare, miltal samt hur väl anpassat chip du har efter din motorkonfiguration.

Pystrimma är ju långt ifrån en exakt och optimalt trimning och har du inte råd att göra det ordentligt har du heller inte råd med motorrenovering... så strunta i det

På LH 2.4 finns ingen " closed-loop " reglering på fullgas. Där går den direkt av vad som är inskrivet i huvudtabellen för soppa & tändning.

Alltså det är inte adaptivt, Endast dellaster & tomgång när lamdareglering är aktiv.

Angående knackreglering har jag skrivit lite om hur den just funkar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=268504

Värt att ta sig tid att läsa och förstå hur detta gamla system reagerar och fungerar. Det enda "elektroniska begränsningen" i sprutet för laddtrycket är flödebegränsaren. Är den funktionen avstängd så kommer bilen inte klippa när man bottnar lmm.
Beror helt och hållet på vem som gjort chippet och om dem bara höjt orginal begränsaren eller stängt av funktionen.

Åter till topic, Köp en riktig tryckklocka. Varför spilla tid på att leta upp en gammal FTT klocka som säkert har gjort sitt ? smile
Men är budgeten strikt så röstar jag åtminstone för FTT klocka. Ltt är ju tok för klen smile

Mvh

Hittar man en FTT klocka beg i bra skick så blir det den men annars blir det att beställa en ordentlig som har grundladdet på 0,7-0,8 bar och sen antingen pysa det lilla eller justera wg:n

Lev livet nu innan det är för sent
Equinox Kicka Laddtryck !
2 april 2013 · 319 Inlägg

opeldrifter skrev:

Equinox skrev:

Bejholt skrev:
Ett bra citat från en annan sida.
Bilens sprut är ju adaptivt, dvs det kan ändra bland annat mängden luft/soppa för att bilen skall gå optimalt och den kommer också feta upp blandningen om bilen går för magert TILL EN VISS GRÄNS!
Bilen är antagligen också utrustad med knacksensor som skyddar motorn vid eventuella problem med t.ex laddtrycksstyrning, den känner av om bilen skulle "spika". För det är det inte sagt att det är safe att pilla med laddtrycket, än mindre köra runt med skiten .
Att förlita sej på det är som att aldrig stänga av kaffekokaren när du går hemifrån.

Högre laddtryck/effekt medför ju för det mesta alltid större slitage på maskinen och risken för ett "förtidsras" ökar ju därefter. Hur illa ett högre laddtryck är beror på hur välskött maskinen är tidigare, miltal samt hur väl anpassat chip du har efter din motorkonfiguration.

Pystrimma är ju långt ifrån en exakt och optimalt trimning och har du inte råd att göra det ordentligt har du heller inte råd med motorrenovering... så strunta i det

På LH 2.4 finns ingen " closed-loop " reglering på fullgas. Där går den direkt av vad som är inskrivet i huvudtabellen för soppa & tändning.

Alltså det är inte adaptivt, Endast dellaster & tomgång när lamdareglering är aktiv.

Angående knackreglering har jag skrivit lite om hur den just funkar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=268504

Värt att ta sig tid att läsa och förstå hur detta gamla system reagerar och fungerar. Det enda "elektroniska begränsningen" i sprutet för laddtrycket är flödebegränsaren. Är den funktionen avstängd så kommer bilen inte klippa när man bottnar lmm.
Beror helt och hållet på vem som gjort chippet och om dem bara höjt orginal begränsaren eller stängt av funktionen.

Åter till topic, Köp en riktig tryckklocka. Varför spilla tid på att leta upp en gammal FTT klocka som säkert har gjort sitt ? smile
Men är budgeten strikt så röstar jag åtminstone för FTT klocka. Ltt är ju tok för klen smile

Mvh

Hittar man en FTT klocka beg i bra skick så blir det den men annars blir det att beställa en ordentlig som har grundladdet på 0,7-0,8 bar och sen antingen pysa det lilla eller justera wg:n

Låter kanon !
Hittar man så hittar man.

Lycka till !

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
opeldrifter
2 april 2013 · 1 253 Inlägg

Tackar smile

Lev livet nu innan det är för sent
turbodeath
2 april 2013 · 2 452 Inlägg

det är inte elektroniskt styrt på 940 bilar med laddtryck utan man måste höja laddet själv,nu hade ju han chip i sin bil sa han så ,hans fråga var ju skrämma lite till.

döden kommer tillbaka
opeldrifter
2 april 2013 · 1 253 Inlägg

Exakt varför ska jag ha chip om jag inte ska utnyttja det smile Är ju ett Viking Eco chip så bra skit smile

Lev livet nu innan det är för sent
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang