SAAB 900: Service, reparation och uppfräschning.

Upprfräschning och service på bruksbilen.
  • 77 Följare
  • 162 389 Visningar
  • Projektet avslutat 16 mars 2018
JohnWayne
27 september 2013 · 5 071 Inlägg

Gussam skrev:

JohnWayne skrev:

Henkix skrev:
haha dammar lite big_smile
glöm nu inte bara att tömma dörren på sand som kommit in där handtaget ska vara även samma med framskärmen så det inte drar till sej fukt o skapar ny rost tongue

Jag täckte för hålen så ingen sand skulle komma in smile

Tänkte precis samma sak. Gäller nu att det är snustorrt när väl primer och lack går på så du inte får sånna finna bubblor. vill ju inte att bilen ska se ut som en finnig tonåring tongue

Haha, ja det vore ju inte så kul smile

JohnWayne
27 september 2013 · 5 071 Inlägg

Inom en halvtimme efter att man blästrat vanlig plåt börjar den korridera, så jag behöver en grund. Och det fort roll

Jag brukar använda Duponts Epoxy, tycker den funkar jättebra. Fördelen med den är att det går att spackla ovanpå den och så har den ett gott rostskyd. Därtill är den relativt lättslipad.

Jag brukar vanligtvis spruta den, men är det så här små fläckar går det fortare att pensla på den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-97bbb01796066d1f7e616ad28eb897f0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c56591c3cb3bafe4c5dbefb0bd912553.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b776f2077bf6de7a0bc5ae97f3c6ca29.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0da22fbdef29652e39acb718bf4c9458.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ae67ef60ed7ee9ce1b2f484fc8dd23b4.jpg

JohnWayne
4 oktober 2013 · 5 071 Inlägg

Gussam skrev:

JohnWayne skrev:
Inom en halvtimme efter att man blästrat vanlig plåt börjar den korridera, så jag behöver en grund. Och det fort roll

Jag brukar använda Duponts Epoxy, tycker den funkar jättebra. Fördelen med den är att det går att spackla ovanpå den och så har den ett gott rostskyd. Därtill är den relativt lättslipad.

Duponts Epoxy... hamnar i minnesbanken. alternativet jag har haft är kallzink på sprayburk och en pensel för att arbeta ut alla små luftbubblor. Din lösning verkar dock vara betydligt mer stryktålig.

.. alltid lika kul när någon säger nått och man genast tänker "varför har jag aldrig tänkt på det" lol

Enda nackdelen med denna Epoxyn är priset sad

Förr använde jag också zinkspray, men det visade sig att det inte höll måttet sad Zinkgrundade man någon plåtbit som sen fick ligga i kallt så började det rosta sad Dessutom går det inte att spackla på zinkgrunden sad

JohnWayne
4 oktober 2013 · 5 071 Inlägg

Nu har vi kommit så långt att vi kan dra fram Migen smile

Först så slipar jag plåtrent där det skall svetsas.

Nu när det är så här små hål så börjar jag inte kapa ur någon bit utan väljer att helt sonika punkta igen hålen smile

Vi ska se om det lyckas. Är det för mycket rost ( = för tunt plåt) så kommer svetsen bara att bränna större hål

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fcc6555e2b6c6ddc7255f0e8f56fb6ca.jpg

Jag täcker över rutorna med en gammal filt så jag inte får svetsgnistor på dem.

Dessutom drar jag tejp över bensinpåfyllningen, för att förhindra att svetsen antänder gasångor

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2623d4033c813ca29094a63852a7bbc9.jpg


och så kör vi

svetsandet gick bra smile

jag slipar ner svetsen med en kaptrissa och vinkelslip

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3d64fcea0b5ff43cda38981ba3d90b12.jpg

JohnWayne
9 oktober 2013 · 5 071 Inlägg

Henkix skrev:

JohnWayne skrev:

Gussam skrev:

Duponts Epoxy... hamnar i minnesbanken. alternativet jag har haft är kallzink på sprayburk och en pensel för att arbeta ut alla små luftbubblor. Din lösning verkar dock vara betydligt mer stryktålig.

.. alltid lika kul när någon säger nått och man genast tänker "varför har jag aldrig tänkt på det" lol

Enda nackdelen med denna Epoxyn är priset sad

Förr använde jag också zinkspray, men det visade sig att det inte höll måttet sad Zinkgrundade man någon plåtbit som sen fick ligga i kallt så började det rosta sad Dessutom går det inte att spackla på zinkgrunden sad

jag har spacklar på zinkgrund för 2 år sen, och det håller än idag wink

De gånger jag spacklat på zinkgrunden har toppfärgen börjat krackelera efter nått år sad och jag har prövat olika zinktillverkare.

JohnWayne
9 oktober 2013 · 5 071 Inlägg

Gussam skrev:
Hur har det gått med rostlagningen? känns som att det börjar bli dags att fixa klart det innan det blir alltför fuktigt och kallt.

Mvh
Gustaf

Ursäkta dröjsmålet men nu kommer en ny uppdatering smile

JohnWayne
9 oktober 2013 · 5 071 Inlägg

Gussam skrev:

Henkix skrev:
jag har spacklar på zinkgrund för 2 år sen, och det håller än idag wink

Vad körde du för spackel då? Jag skulle behöva fixa lite vi ena dörren men har dragit mig från att börja.

Förr använde jag Soudal soft vilket var otorligt lättslipat men lämnade en massa porer. Nu kör jag med Uni-Soft.

JohnWayne
9 oktober 2013 · 5 071 Inlägg

Men före jag börjar att spackla så ska alla ytor som ska målas mattas ner. Detta gör jag med oscillerande slipmaskin och för hand (där jag inte kommer åt med slipmaskinen.

Det går att använda så grovt pappper som 320 men då kommer det att synas sliprepor genom lacken. Normalt brukar jag använda 500:ans grovlek, men detta blir ingen utställningsbil så det får bli 400 smile

Jag använder alltid friskluftmask för att skona hälsan cool

Jag börjar med framskärmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-389142fde12a720fa62b2c17c9eb082b.jpg


går vidare till bakdörren

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-97d8958d30abd63c983834ecc51fb1b6.jpg

och andra bakdörren, tills alla ytorna är matta och silkeslena tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3ea6996a3a12645a72bc04c936ef2f55.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d1752d83e010ceaf6e959f44b54d5200.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8492b5bd080558c41ecfeb2ffa7f7d96.jpg

JohnWayne
11 oktober 2013 · 5 071 Inlägg

Henkix skrev:

JohnWayne skrev:

Henkix skrev:

jag har spacklar på zinkgrund för 2 år sen, och det håller än idag wink

De gånger jag spacklat på zinkgrunden har toppfärgen börjat krackelera efter nått år sad och jag har prövat olika zinktillverkare.

spraymaster funkade iaf fint för mej wink

Borde kanske prova då smile

JohnWayne
13 oktober 2013 · 5 071 Inlägg

Henkix skrev:

JohnWayne skrev:

Henkix skrev:

spraymaster funkade iaf fint för mej wink

Borde kanske prova då smile

dock vet jag inte hur detta fungerar på större ytor. ytan jag lagade på detta sätt var ca lika stor som 3st fem-kronor tongue

Ska tänka på det smile

JohnWayne
13 oktober 2013 · 5 071 Inlägg

För att blanda spackel använder jag en rostfriplåt som är lätt att rengöra. Bara att röra ihop spacklet med härdare. Sedan när man spacklat klart är det bara att torka av plåten med en thinnertrasa och så kan man blanda nytt spackel smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f69da64bf8773c37e1dff30776fb9138.jpg

Jag fösöker att aldrig slipa med fingrarna, det kan ge spår i lackeringen sad  I stället använder jag diverse slipklossar, plana, och böjda

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5c6191d72208b999c983f6fe4ee2c347.jpg

och skall man slippa större ytor behöver man ha en hyvel. Men nu när det är så lite som här så tänker jag använda mini-klossen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fae63dbc597efb1f2fdaee8d2dc761bd.jpg

JohnWayne
18 oktober 2013 · 5 071 Inlägg

Trekmeister skrev:
För en amatör som jag ser det ut som ett seriöst jobb! Undrar lite varför du inte tar bort listerna också när du ändå ska lacka större delen av dörren. Finns säkert lite bonus-rost som gömmer sig där dessutom! smile

Eftersom detta ska gå så fort som möjligt (jag behöver verkstaden åt mitt Meteor-projekt) så får det bli så här. Och så vill jag hålla kostnaderna nere så jag kommer att lacka så lite som möjligt.

Det brukar sällan finnas rost under limmade lister, men om de hade varit fastsatta med clips hade jag ju självklart tagit bort dem smile

JohnWayne
25 oktober 2013 · 5 071 Inlägg

När jag anser att spacklandet är tillräckligt bra blir det dags att ta fram färgsprutan big_smile

Först blir det ett tunt lager epoxy, för att täcka alla partier som är plåtrena. Sedan blir det tre till fyra lager slipfärg för att täcka alla slipreporna efter slipningen.

Men jag börja med att maskera bilen. Färg har en tendens att tränga in överallt så man måste vara väldigt noggrann.

Jag börjar med att tejpa dörrarnas insidor. Färgen trängen lätt igenom dörrspringorna och läggar sig på dörrarnas insidor

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-97639351a4361822a949ce690f85f128.jpg

Även dörrkanterna tejpas

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-71b56f742c15ba6cadb7c58e53b176ea.jpg

Mellan motorhuv och framskärm lägger jag ett specialtejp som ser ut som en skummgummirulle smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ad1541fe0cce35f5763a330193199939.jpg

Huvens insida tejpas

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-349e7791996dd1f5e449a3891c562953.jpg


Och så är det maskeringspapprets tur

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2777776c51a251c7743524fb857da378.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e37cd3901f5ae359cd4e9b60d0c55290.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-afc27ece5fdbb7d1aaa80298889683b9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d34f3ebbdcd282634843f36c07e91b60.jpg


För att inte behöva använda papper över hela bilen drar jag ett tunt plast över resten av bilen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7f20229cf43a9c62856dc11595405ad2.jpg


Dags för målning smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang