Chevelle 1970 "ChevelLs1"

Chevelle 70 Pro touring projekt med LS1 och luftfjädring.... Uppstart på sidan 35
  • 354 Följare
  • 492 914 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 januari 2018
Mangaloranga
14 november 2013 · 718 Inlägg

Nä, det är ju det som är grejen.

Det är bara att ta mod till sig.
När man väl har börjar kapa måste man ju fullfölja!!

Så kapa hej vilt och hoppas på det bästa blir nog mitt nya motto!! big_smile

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
16 november 2013 · 718 Inlägg

Tärningen är kastad...

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/D2C72D1C-6C7D-4684-80A2-82A554AAABB9-526-000000B858FCBE25_zps753d4d76.jpg

Nu finns det ingen återvändo!!

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/00C58178-8E12-496D-8AC8-4967DCFFC34F-526-000000B84D631E45_zps45229a85.jpg

Började bygga en "tratt" som ska sitta innanför ramen

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/D2D799AC-411A-468E-8184-5B2FFC382DE6-526-000000B843393B8D_zps176b31d0.jpg

Blev inte riktigt nöjd med den, så jag kommer skrota den och göra en ny...

Lite putsning av kanalen för avgassystemet så ska nog den också bli bra :-)

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/503183CC-7193-44FF-822E-13B7A361D30E-526-000000B854736CE5_zps48d357b6.jpg

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
17 november 2013 · 718 Inlägg

Man tackar !!!

Ska försöka pula någon timme idag så får vi se vad jag kan åstadkomma...

Senast redigerat av Mangaloranga (17 november 2013)

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
21 november 2013 · 718 Inlägg

Blev en lillstund ikväll.

Har klurat på konstruktionen runt utblåsen.
Ett problem är att jag vill ha absolut tätt mellan avgassystemet och kupén.
Samtidigt vill jag inte offra möjligheten att veva ner kvartsrutan.
Och som en sista utmaning vill jag ha så mycket utrymme som möjligt innanför utblåset.
Skulle nog se dumt ut om röret mynnar ut 1 cm innanför skärmen...

Lösningen på detta är denna:

Bilden tagen uppifrån där rutan normalt kommer upp...

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/C3D813E8-2E3D-43DF-A5E2-1D49AA533240_zpstxnh6gf1.jpg

Fick göra en plåt för att få tätt inuti tröskeln framåt

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/8F5955BC-4D33-47E6-8632-3E314F5555FC_zps0uzrrebq.jpg

Och en liten låda som avgassystemet senare ska dras i

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/CEF88DAF-9FE7-4016-B456-2806735F4155_zpsteyoi7xu.jpg

Om jag mätt rätt så ska rutan och guiderna för densamma passa utan modifiering, men kolla det får bli en annan kväll!

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
25 november 2013 · 718 Inlägg

69Camino skrev:
Är det du som är gubben i lådan??? :-)

big_smile

Jo, det blir en del lådor nuförtiden!

Idag brände jag av trådledaren i svetsen för tredje gången på kanske 20 minuters svetsande!
Så imorgon blir det att köpa nytt slangpaket.

Hoppas felet ligger däri, men jag kan då inte dra någon annan slutsats...

I övrigt har jag inte så mycket att rapportera om.

Har gjort klart all kapning för utblåset på förarsidan också.
Nu kan jag inte göra så mycket mer innan jag får ramarna till utblåset.

Hoppas dom blir klara imorgon neutral

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
4 december 2013 · 718 Inlägg

Medans jag väntar på dom laserskurna delarna jag beställt till sidoutblåsen så har jag ikväll roat mig med att lyfta i och ur motorn ett par gånger.

Vart riktigt bra med nya tunneln!

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/82BDB7CA-AE3A-469A-913D-C48412DD7A99_zpsimkcv8w0.jpg

Passade in motorn så jag vet hur motorfästena ska sitta ihop

Så här kommer den nedre delen av fästet att se ut

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/6F967816-FA79-487B-9B0D-B2B660C27E58_zpseob3rvh7.jpg

Även TIG svetsningen börjar ta sig till slut

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/A1BCB862-064D-40F1-909A-B8DB10290E68_zps4xsmfyex.jpg

Det var allt för ikväll folks...

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
5 december 2013 · 718 Inlägg

Longen skrev:
Inte illa, snyggt jobbat smile Nu när svetsningen går så bra så får du gärna kika förbi och laga lite rost åt mig tongue

Skulle tro att du får det ensamt i garaget...
Kanske om du bjuder på en öl??  tongue

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
5 december 2013 · 718 Inlägg

ArvidsZon skrev:
Älskar verkligen ditt projekt, vad fick du ge för din ls1a? smile (Om det nu inte är någon annan av LS/LM:orna)

Jadu, sånt som redan är betalt förtränger man...

Men jag tror att jag gav just under $2000 med lådan....

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
6 december 2013 · 718 Inlägg

Det är en LS1:a ur en -99 Camaro Z28 ( 5,7l helalu alltså...)

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
6 december 2013 · 718 Inlägg

Finns säkert någon som redan testat...

Men om du vill göra det enkelt för dig så köper du ett färdigt kabelkit med kontaktstycken och allt.
Då blir det nästan plug-n-play.

Dvs så länge motor och låda går att passa in utan modifieringar på annat än motorfästen och tråg....

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
7 december 2013 · 718 Inlägg

Idag har jag svetsat klart motorfästena och monterat dom.

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/5EEA26CB-A22F-477C-9C4A-1368B08D5474_zpsz1f9wbp0.jpg

Började sedan kika på förstärkningarna för undre kontrollarmen.
Beställde laserskurna plåtar efter egen ritning.
Dom passade nästan.......


Behöver ta ur lite mer i det stora hålet i mitten, så det blir att hälsa på en polare med plasmaskärare imorgon

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/F502D055-781F-4554-80B8-F0B9AFE6B140_zpsguwkqasx.jpg

Sedan blir det även en plåt som ska svetsas fast på insidan där stötdämparen bultas fast.
Kommer även att styva upp sidan på armen genom att bygga ett enkelt "fackverk" innan jag svetsar fast den stora plåten.

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/CC577C2E-CE38-443A-9E2F-531552B3706D_zpszzilbyzo.jpg

Sen är det bara att bocka till formen och svetsa i sinne.

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/D76DFF9E-42C5-439D-A7D4-D39EFE413D46_zpsxu5mn46i.jpg

ska vara noga med att punkta runt om och svetsa korta sträckor i taget.
Vill ju inte att det ska slå sig!!!

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/088C7330-7492-42CB-9CA6-4D924DE55890_zpsyha6dyfm.jpg

Så tills vidare får bilen bli hängandes

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/5943E1E4-FE26-49D3-AE26-DC8D838830BE_zpsakpamtd1.jpg

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
8 december 2013 · 718 Inlägg

smile

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
8 december 2013 · 718 Inlägg

T_Brolin skrev:
Nu har jag tassat runt här ett tag utan att göra något väsen från mig men nu kan jag inte hålla mig längre ..GRYMT FINT ARBETE !! smile Har själv vart inne på att göra en liknande operation ( motor/låda byte ) på min kärra men SRFO sa stopp sad  Nu när du har höjt motorn kommer du då behöva förlänga headerserna ?

Nix, funkar ändå!  smile

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
12 december 2013 · 718 Inlägg

Jaha, jag har väl inte så mycket att rapportera om, men jag har iaf fått ramarna till utblåsen.

Ungefär så här kommer det att se ut:

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/0E4AA179-05E8-4BDD-B307-FB8DE2D81B3F_zpsfqsuiupq.jpg

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/A2C001C0-4D42-4ACA-9D90-B151B5EACB75_zpsrzgnkn6u.jpg

Ha de

Senast redigerat av Mangaloranga (30 december 2013)

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
15 december 2013 · 718 Inlägg

Har börjat så smått med att bygga klart utblåsen.

Ordnade mig en extremt primitiv plåtbock :-)

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/DE188282-8D33-4D5D-9CB5-DF962A373CB8_zpsn3f2irtt.jpg

Plåten som ska bli en av trattarna...

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/5BD687B4-363B-4706-88DC-62380C9FB71B_zpsqacv37c7.jpg

Så här blir det med "trattarna" som senare ska anslutas till avgassystemet

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/79DD85E3-82B0-4AAA-BA3D-AF32F6D0A423_zpsfo5lc46h.jpg

Ska ta lite mer detaljbilder senare någon dag

Ha de

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
16 december 2013 · 718 Inlägg

Bara för att förtydliga, så ska bultarna försänkas....  cool

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
16 december 2013 · 718 Inlägg

Nu har jag skickat ramarna med en kompis som ska försänka bultarna.
Hoppas få tillbaka dom före jul...

Ett par bilder till:

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/668C5C5F-CD96-41E3-884A-ACAB80013376_zpsss2zggzt.jpg

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/49D0F16F-7D13-49C2-ADB7-ADC422F1D1B4_zpsw6dc2wqq.jpg

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
17 december 2013 · 718 Inlägg

På dom sista bilderna kanske du ser hur jag tänkt...

Bultarna är gängade i en tunnareplåt.
Denna tunna plåt kommer att svetsas fast i karossen och "tratten" kommer svetsas i den yttre tjockare plåten.
Detta gör att jag kan skruva lös den yttre delen tillsammans med Tratten, vilket underlättar en del vid monteringen av avgassystemet ( och vid besiktning....).

Hoppas du greppar hur jag menar, annars kommer det bilder så småningom.

Ha de

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
17 december 2013 · 718 Inlägg

GRH skrev:
Hehe själv fick man cudan godkänd med sidepipes roll

Prem lagd! smile

Vissa har ju tur... hmm

Jag har ju kvarts rutorna som går att öppna, vilket gör det knepigt att få ett godkännande....

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
17 december 2013 · 718 Inlägg

Hakiki skrev:
Grymt projekt! Riktigt bra jobbat smile  Kämpa på!

Tackar!
Man gör så gott man kan  cool

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang