Flytta knappar/reglage 740 '90

zigzaw
4 april 2013 · 20 Inlägg

Tjena!

Ska flytta upp stolvärmeknapparna från sin ordinarie plats till de två platserna bredvid tändningen. Är ganska färsk när det kommer till elektronik så jag undrar om man helt enkelt kan kapa kablarna som sitter nu rakt av, smälla dit en förlängning på 20-30 cm och sen tvinna ihop dem och eltejpa skarven? Vad för typ av kabel ska jag använda?

MVH

simlar
4 april 2013 · 5 526 Inlägg

Inga problem att förlänga kablar, men för guds skull kör inte med tattarskarvar i from av ihoptvinnad kabel och eltejp. Tattarkopplingar = Kabelbrand som bara väntar på att hända.

Antingen så löder du på kablar med en lödpistol/lödpenna och lödtenn och sedan krympslang på skarven (den bästa skarvningen man kan göra)

Annars om du verkligen inte vill löda så köper du skarvhylsor och skarvar ihop kablarna och sedan drar på krympslang över skarvhylsorna (näst bästa skarvningen man kan göra).

Kabel du ska använda ska vara minst lika grov som originalkabeln. Och gärna med ett ytterhölje i samma färg som kabeln du skarvar om du hittar, men annars kör du med standard färgerna, röd kabel för plus och svart kabel för jord.

Kan även rekommendera att investera i en multimeter så du kan mäta vilken kabel som är plusmatningen och vilken kabel som skickar vidare strömmen till sätet.

Lycka till med skarvningen smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
zigzaw
4 april 2013 · 20 Inlägg

simlar skrev:
Inga problem att förlänga kablar, men för guds skull kör inte med tattarskarvar i from av ihoptvinnad kabel och eltejp. Tattarkopplingar = Kabelbrand som bara väntar på att hända.

Antingen så löder du på kablar med en lödpistol/lödpenna och lödtenn och sedan krympslang på skarven (den bästa skarvningen man kan göra)

Annars om du verkligen inte vill löda så köper du skarvhylsor och skarvar ihop kablarna och sedan drar på krympslang över skarvhylsorna (näst bästa skarvningen man kan göra).

Kabel du ska använda ska vara minst lika grov som originalkabeln. Och gärna med ett ytterhölje i samma färg som kabeln du skarvar om du hittar, men annars kör du med standard färgerna, röd kabel för plus och svart kabel för jord.

Kan även rekommendera att investera i en multimeter så du kan mäta vilken kabel som är plusmatningen och vilken kabel som skickar vidare strömmen till sätet.

Lycka till med skarvningen smile

Tack för svaret!

Tror jag kör på skarvhylsor och krympslang faktiskt!
Dock så har jag ingen aning om vad för sorts kabel jag ska använda. Skulle denna funka? http://www.clasohlson.com/se/Bilkopplin … r490139040

simlar
4 april 2013 · 5 526 Inlägg

Kabeln ska då funka, du får ju köpa rätt grovlek. 1,5-2,5mm2 brukar kablarna oftast vara till reglagen

Och har du pengar till det så kan du köpa en multimeter när du ändå är på clasohlson.
t.ex denna http://www.clasohlson.com/se/Multimeter … r362915000
Har en likadan själv och är riktigt prisvärd, 2års garanti på den var det också om jag inte minns fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang