Fråga angående bromspaket från V-parts till V70

Digital_Kicker
4 april 2013 · 3 721 Inlägg

Hej! Tänkte höra om någon har lite erfaranhet utav detta bromspaket från V-parts:

http://www.vparts.se/se/v70/volvo-v70-2 … 285mm.html

Tänkte investera i dessa men vill höra mig omkring lite innan.

F4S4N CAD-konstruktör
4 april 2013 · 1 392 Inlägg

Har dessa skivorna på min runt om. Endast haft dom på i 1 vecka så jag kan tyvärr inte säga så mycket om dom. Dom är precis som vilka skivor som helst, fast dyrare. Går ju att köpa originalskivor för under halva det priset. Jag har original belägg runt om och det tar väldigt bra. Dom håller ju dessutom grymt länge.

Vet dock att en polare köpte dessa och för honom slog sig skivorna fruktansvärt mycket. Men kör man in dom lugnt och fint innan man börjar tvärnita så ska det inte vara några problem. smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Digital_Kicker
4 april 2013 · 3 721 Inlägg

F4S4N skrev:
Har dessa skivorna på min runt om. Endast haft dom på i 1 vecka så jag kan tyvärr inte säga så mycket om dom. Dom är precis som vilka skivor som helst, fast dyrare. Går ju att köpa originalskivor för under halva det priset. Jag har original belägg runt om och det tar väldigt bra. Dom håller ju dessutom grymt länge.

Vet dock att en polare köpte dessa och för honom slog sig skivorna fruktansvärt mycket. Men kör man in dom lugnt och fint innan man börjar tvärnita så ska det inte vara några problem. smile

Okey! Då kanske man ska fundera på något annat? smile

F4S4N CAD-konstruktör
4 april 2013 · 1 392 Inlägg

Ja, jag hade inte köpt dom för det priset. Det är ju faktiskt billigare att köpa originalskivor och lämna in på slitsning. lol

Men det ser ju lite sportigare ut med slitsade skivor smile

(Skickade ett PM till dig)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Digital_Kicker
4 april 2013 · 3 721 Inlägg

F4S4N skrev:
Ja, jag hade inte köpt dom för det priset. Det är ju faktiskt billigare att köpa originalskivor och lämna in på slitsning. lol

Men det ser ju lite sportigare ut med slitsade skivor smile

(Skickade ett PM till dig)

Ok! Då kör jag på original istället, smile har inte fått något PM.

opela VD Hammar
6 april 2013 · 613 Inlägg

F4S4N skrev:
Har dessa skivorna på min runt om. Endast haft dom på i 1 vecka så jag kan tyvärr inte säga så mycket om dom. Dom är precis som vilka skivor som helst, fast dyrare. Går ju att köpa originalskivor för under halva det priset. Jag har original belägg runt om och det tar väldigt bra. Dom håller ju dessutom grymt länge.

Vet dock att en polare köpte dessa och för honom slog sig skivorna fruktansvärt mycket. Men kör man in dom lugnt och fint innan man börjar tvärnita så ska det inte vara några problem. smile

varför köra in dem för? smile

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
F4S4N CAD-konstruktör
6 april 2013 · 1 392 Inlägg

opela skrev:

F4S4N skrev:
Har dessa skivorna på min runt om. Endast haft dom på i 1 vecka så jag kan tyvärr inte säga så mycket om dom. Dom är precis som vilka skivor som helst, fast dyrare. Går ju att köpa originalskivor för under halva det priset. Jag har original belägg runt om och det tar väldigt bra. Dom håller ju dessutom grymt länge.

Vet dock att en polare köpte dessa och för honom slog sig skivorna fruktansvärt mycket. Men kör man in dom lugnt och fint innan man börjar tvärnita så ska det inte vara några problem. smile

varför köra in dem för? smile

Om du bromsar som en idiot med nya skivor så är risken stor att dom slår sig, vilket leder till att du får svarva dom. Dom måste få en chans att härda smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Rooth07 Lindahls Gräv AB
6 april 2013 · 716 Inlägg

Eller bromsar man som en tok med dom nya skivorna, sätter dom i svarven och vipps så slår dom aldrig sig mer;)

opela VD Hammar
6 april 2013 · 613 Inlägg

nja är med på hur du menar, men tror inte att de funkar så i verkligheten, tänk bara i motorsporten inte kör dem nya skivor, finns ingen tid till sånt, sen tror jag att skivorna är tillräkligt härdade från fabrik, Men den största risken att dem ska slå sig om dem blir varma, o ev kan dem spricka vid snabb nerkylning smile

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
F4S4N CAD-konstruktör
7 april 2013 · 1 392 Inlägg

Tro mig, det funkar så i verkligheten. Du måste väl själv ha hört att folk behövt svarva sina skivor någon gång?

Dock finns det ju självklart olika skivor att köpa. Vissa kommer direkt från svarven/fräsen (billiga) och andra är härdade (dyrare). Sedan finns det ju keramiska skivor osv som klarar värmen bättre smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
opela VD Hammar
7 april 2013 · 613 Inlägg

ja jag har hört det, har gjort det jag med, men har svårt att tro att de är för att dem inte är härdade.
visst de finns olika skivor också smile

Jag gjorde det för att de hade blivit spår i skivorna smile

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
spokenratt
7 april 2013 · 3 860 Inlägg

Jag körde med dessa bromsar på min förra, funkade bra, märkte ingen direkt skillnad mot org bromsarna förutom att beläggen dammade MYCKET mindre! Det var nog det ända som var om man ska säga bättre än org..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Digital_Kicker
7 april 2013 · 3 721 Inlägg

spokenratt skrev:
Jag körde med dessa bromsar på min förra, funkade bra, märkte ingen direkt skillnad mot org bromsarna förutom att beläggen dammade MYCKET mindre! Det var nog det ända som var om man ska säga bättre än org..

Okey! Men då ska man kanske använda sig utav original istället. Tvättar ändå bilen ofta så lite mer damm kan jag leva med smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang