Saab 9-5 -00 startar si så där..

rcy
9 april 2013 · 1 705 Inlägg

Men varför inte bara byta vevaxelgivaren?
Alla symptom tyder på att det är den och det finns ingenting som tyder på att det inte skulle vara det, så varför krångla?

Visst borde det gå att kyla den med vatten, men vad vinner du på det? Kunna köra en kvart till?
Om du absolut nu måste köra en kvart till så skulle jag nog använt mig av någon form av kylspray istället för vatten.

amoreex
9 april 2013 · 2 712 Inlägg

rcy skrev:
Men varför inte bara byta vevaxelgivaren?
Alla symptom tyder på att det är den och det finns ingenting som tyder på att det inte skulle vara det, så varför krångla?

Visst borde det gå att kyla den med vatten, men vad vinner du på det? Kunna köra en kvart till?
Om du absolut nu måste köra en kvart till så skulle jag nog använt mig av någon form av kylspray istället för vatten.

Anledningen till att man "krånglar" är för att man är fattig student som precis kan få ihop pengar till bensinen så man är väl ändå inte sugen på att köpa något och sen va det inte det? -.-'

Anledningen till jag läste det om vatten va att om den då fungerar när man kylt den så är det ett tecken till på att det är den.

Skall höra med en polare om jag kan låna hans tändkassett och även kolla på vevaxelgivaren då det är samma motorblock vi båda har!

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
klawd22 Bilälskare
9 april 2013 · 283 Inlägg

amoreex skrev:
Ok, finns det några fler sätt att kolla om det är vevaxelgivaren ?

Den startar ju endast när den är kall.. och sen kan man köra fram tills den dör... och då får den stå en kvart sen starta den igen som vanligt..


Tyckte inte heller det lät logiskt.. va bara något jag läste på något forum om en som hade liknanade problem..

Kan det vara värt att testa?

Eller kan vatten skada den ?

vatten skadar de mesta ju:Ptongue
men vet ej om den skadas.. vrf ej göra en sökning på vevaxelgivaren å se om den får rätt värden med multimeter?? bara en chansn igar nu.. har aldrig hatt problem med min vevaxelgivare såtongue

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang