Ställde fast Saab 9-5 Aero, kopplingsproblem som följd??

Civilarn
5 april 2013 · 249 Inlägg

Hej!
Skulle pröva ställa fast min Saab 9-5 Aero idag (DUMT) nu när sommardäcken var på och handbromsen fixad, bilen är en 2004a. -Kortfattat så la jag i handbromsen och därefter 2 ans växel och varvade upp och släppte upp kopplingspedalen, jag hann spinna i 2-3 sek vad jag trodde tills jag märkte att det inte rök utan att den spann på kopplingen, sen sa det pang och nu är kopplingspedalen ganska slapp.. Handbromsen tog alltså för bra och däcken hade för bra fäste.

Kopplingspedalen är inte helt slapp men den har helt tappat funktionen då det inte går att växla. Jag tog mig hem genom att crossväxla utan att frikoppla alltså. Jag passade på att dra på på 3-4-5 an på motorvägen och lamellerna verkar ha klarat sig då den inte gav någon tendens till att slira.

Vad kan mest troligt ha hänt?

Har urtrampningslagret smullit p.g.a detta eller kan man behöva typ lufta kopplingen??

Om det är urtrampningslagret så blir det tämligen dyrt då det sitter integrerat i slavcylindern på dessa..

Tacksam för snabba svar så jag kan beställa delar redan imorn förmiddag(fredag)

Tack på förhand!
MVH Robin Westberg! smile

Johan85 Avstängd
5 april 2013 · 1 418 Inlägg

Civilarn skrev:
Hej!
Skulle pröva ställa fast min Saab 9-5 Aero idag (DUMT) nu när sommardäcken var på och handbromsen fixad, bilen är en 2004a. -Kortfattat så la jag i handbromsen och därefter 2 ans växel och varvade upp och släppte upp kopplingspedalen, jag hann spinna i 2-3 sek vad jag trodde tills jag märkte att det inte rök utan att den spann på kopplingen, sen sa det pang och nu är kopplingspedalen ganska slapp.. Handbromsen tog alltså för bra och däcken hade för bra fäste.

Kopplingspedalen är inte helt slapp men den har helt tappat funktionen då det inte går att växla. Jag tog mig hem genom att crossväxla utan att frikoppla alltså. Jag passade på att dra på på 3-4-5 an på motorvägen och lamellerna verkar ha klarat sig då den inte gav någon tendens till att slira.

Vad kan mest troligt ha hänt?

Har urtrampningslagret smullit p.g.a detta eller kan man behöva typ lufta kopplingen??

Om det är urtrampningslagret så blir det tämligen dyrt då det sitter integrerat i slavcylindern på dessa..

Tacksam för snabba svar så jag kan beställa delar redan imorn förmiddag(fredag)

Tack på förhand!
MVH Robin Westberg! smile

ja driver det på 3 4 5 så borde väll va lådan ren på 1 2?

Senast redigerat av Johan85 (5 april 2013)

Johan85 Avstängd
5 april 2013 · 1 418 Inlägg

eller så har du ren tur att lamellen small men kila sig så du kom hem:) ner med lådan vilket som för att se:)

azid Det som inte dödar gör ont
5 april 2013 · 2 668 Inlägg

Om det nu är slaven eller lådan som givit upp så är det liks bra att du byter koppling på en gång när du har
Allt nere. Tråkigt att behöva göra om arbetet om säg 1000 mil.

2slow
GasGlad1337
5 april 2013 · 460 Inlägg

är ganska säker på att tryckplattan har spruckit.. hände precis samma grej på en kompis bil smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Civilarn
5 april 2013 · 249 Inlägg

1 an och tvåan fungerar fortfarande.. åå gosh det är ju en vetenskap att få ner lådan på dessa då hela framvagnsbalken är ivägen.....

Lyngmo
5 april 2013 · 466 Inlägg

ja det är mkt jobb..bytade precis koppling på min s60. satan vad jobb. jag fick sänka ner motorn 2 dec .. vet ej inte hur det är på saabarna men skulle nästan att det är samma opration

Senast redigerat av Lyngmo (5 april 2013)

sheriff
6 april 2013 · 4 Inlägg

eftersom du han slira så länge på kopplingen, så har den garanterat smälltitt ihop, kopplingen kan ha varit dålig en längre tid, urtrampningslagret är det garanterat inte, kopplingen har fastnat, men de går att crossväxla, för själva lådan är det inte fel på. men slavcylindern kan du gott ta en titt på oxå.

Ford Escape (2001)
F4S4N CAD-konstruktör
6 april 2013 · 1 392 Inlägg

En fråga bara. Varför dumpar man av kopplingen med tvåan i när man har ettan 10 centimeter ovanför?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Johan85 Avstängd
6 april 2013 · 1 418 Inlägg

F4S4N skrev:
En fråga bara. Varför dumpar man av kopplingen med tvåan i när man har ettan 10 centimeter ovanför?

vem vill börna på 1an?:S

F4S4N CAD-konstruktör
6 april 2013 · 1 392 Inlägg

Johan85 skrev:

F4S4N skrev:
En fråga bara. Varför dumpar man av kopplingen med tvåan i när man har ettan 10 centimeter ovanför?

vem vill börna på 1an?:S

Börnar hellre däck på 1an än koppling på 2an wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Mickius
6 april 2013 · 4 670 Inlägg

F4S4N skrev:

Johan85 skrev:

F4S4N skrev:
En fråga bara. Varför dumpar man av kopplingen med tvåan i när man har ettan 10 centimeter ovanför?

vem vill börna på 1an?:S

Börnar hellre däck på 1an än koppling på 2an wink

Vill man rasa lådor börjar man på 2an big_smile

Civilarn
7 april 2013 · 249 Inlägg

Går inte att hoppa 1>2an på en 9-5a innan däcken hinner stanna och då är det samma effekt som att starta redan på tvåan, intesant?

Pröva själv att göra det på en 9-5a 98> och återkom med svar, det tar tvärstopp och man får växelmiss eller så skrapar det i lådan. Och det beror inte på att man är kass på att köra utan att Saab har tämligen kassa växellådor som synkar dåligt. Har haft flera niofemmor och alla har varit likadan så min är inget måndagsexemplar..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang