Spärrtid - när slutar den gälla, datumet eller dagen efter?

DanneSundin
5 april 2013 · 682 Inlägg

Hej, blev ju av med kk i 6 månader, och spärrtiden var från 5'e oktober > 5'e april. Nu undrar jag, får man hoppa ut med farsan å glida runt lite redan idag eller gäller spärrtiden hela 5'e? smile

simlar
5 april 2013 · 5 526 Inlägg

Inte säker på hur det är där, men går ju att tolka olika.

Så här tolkar jag det:
Är spärrtiden från 5e oktober till 5e april skulle jag säga att det är ok att köra idag då jag tolkar det som att spärrtiden tog slut när 5e april började.
Men är spärrtiden från 5e oktober till och med 5e april så får du inte köra förrän det slagit om till 6e april.

Edit:
Men för att vara på säkra sidan skulle jag rekommendera att hålla dig tills imorgon.

Senast redigerat av simlar (5 april 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
DanneSundin
5 april 2013 · 682 Inlägg

Ringde till Transportstyrelsen / eller vad dom nu heter och de sa att spärrtiden gäller hela dagen idag, alltså får jag köra först imorgon.   

Så för er som i framtiden(?) googlar er hit; Du är helt spärrad under dagarna det står, går din spärrtid ut 5'e får du köra 6'e. As of 05/04/2013. Ringde två gånger också för att vara säker. smile

KolGruvan
5 april 2013 · 1 450 Inlägg

Registreras körkortet automatiskt när spärrtiden tar slut? Är själv av med kortet och min spärr tid går ut på en helg, måste man vänta t måndag eller registreras det på en helg?:p

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
DanneSundin
5 april 2013 · 682 Inlägg

Det tordes uppdateras automatiskt. Polaren åkte ut 00:01 och blev stoppad senare på natten, de sa ingenting.. Bara du har legitimation med dig och förklarar läget så tror jag att det är lugnt! Ungefär som när du tar körkortet, du har ju bara en "lapp" att köra med. Jag hade nog tagit med mig beslutet om omhändertagandet från Transportstyrelsen med i bilen samt legitimation, och visa att spärrtiden de facto går ut..   

Men hade du prövotid så måste du ta om skiten.. Jag själv har uppkörning 12'e.. Och du måste även göra om riskettan & tvåan.. Riktigt sega kurser att ta 2 ggr!

Hade ju varit ett redigt skitjobb att kolla igenom & aktivera folks körkort varje dag..

Mickius
5 april 2013 · 4 670 Inlägg

"För att du ska få rätt att köra igen efter en spärrtid måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra om inte ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut."

http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … /sparrtid/

Senast redigerat av mickius (5 april 2013)

KolGruvan
5 april 2013 · 1 450 Inlägg

Ja får tillbaka allting, ja ringde transport styrelsen och frågade om ja fick köra dagen efter spärrtiden , då sa hon ja med giltigt leg är det ok, men glömde fråga eftersom min spärrtid går ut på en helg så blev ja lite osäker om det uppdateras automatiskt:p

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Germax
5 april 2013 · 12 086 Inlägg

mickius skrev:
"För att du ska få rätt att köra igen efter en spärrtid måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra om inte ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut."

http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … /sparrtid/

Jag tycker det är knepigt när de inte anger källan, svenska lagen finns ju på internet.

Mickius
5 april 2013 · 4 670 Inlägg

5 kap - Orkar inte läsa själv om de står nått om hur lagarna säger

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm

Senast redigerat av mickius (5 april 2013)

Germax
5 april 2013 · 12 086 Inlägg

Jag kan faktiskt inte någonstans läsa i körkortslagen att man inte under några omständigheter får köra bil utan körkort efter en spärrtid. Däremot kan jag läsa i 3 Kap 15 § att;

Skyldighet att medföra körkort

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller polis begär det. Lag (2011:1580).


http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag … -1998-488/

Senast redigerat av Germax (5 april 2013)

dwestos
9 juni 2013 · 5 Inlägg

DanneSundin skrev:
Det tordes uppdateras automatiskt. Polaren åkte ut 00:01 och blev stoppad senare på natten, de sa ingenting.. Bara du har legitimation med dig och förklarar läget så tror jag att det är lugnt! Ungefär som när du tar körkortet, du har ju bara en "lapp" att köra med. Jag hade nog tagit med mig beslutet om omhändertagandet från Transportstyrelsen med i bilen samt legitimation, och visa att spärrtiden de facto går ut..   

Men hade du prövotid så måste du ta om skiten.. Jag själv har uppkörning 12'e.. Och du måste även göra om riskettan & tvåan.. Riktigt sega kurser att ta 2 ggr!

Hade ju varit ett redigt skitjobb att kolla igenom & aktivera folks körkort varje dag..

Märkligt, jag tolkar detta som att du måste invänta att nytt körkort utfördats.
"För att du ska få rätt att köra igen efter en återkallelse måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra innan ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut."

källa:
http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … t-korkort/

/D

Martin 9-3 Fisketokig
9 juni 2013 · 2 997 Inlägg

Har kortet omhändertagits och spärrtiden har gått ut så har man inte automatiskt körkort.

Då får man skicka in och få nytt körkort gjort.

Inte ens när det ligger på posten och ska lösas ut får du köra dit. Inte en meter innan nya körkortet är kvitterat.

Då blir det grov olovlig körning. dvs grövre än om du aldrig haft körkort innan...

Chefen var måttligt road när exakt samma sak hände honom. Körkortet låg på posten men åkte för grov olovlig körning. Till slut blev det nedlagt av åklagare pga omständigheterna.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
dwestos
9 juni 2013 · 5 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Då får man skicka in och få nytt körkort gjort.

Skicka in, hur menar du? Förklara gärna.

/D

KolGruvan
9 juni 2013 · 1 450 Inlägg

När min spärrtid hade gått ut ringde ja dagen efter till transportstyrelsen, ävem polisen för att vara på den säkra sidan.  Då sa dom att man får köra med en gång spärrtiden gått ut. Ja fick alltså köra kl 12 på natten, så sa dom till mig:-) bara man hade giltig legitimation med sig

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
DKn
9 juni 2013 · 535 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Har kortet omhändertagits och spärrtiden har gått ut så har man inte automatiskt körkort.

Då får man skicka in och få nytt körkort gjort.

Inte ens när det ligger på posten och ska lösas ut får du köra dit. Inte en meter innan nya körkortet är kvitterat.

Då blir det grov olovlig körning. dvs grövre än om du aldrig haft körkort innan...

Chefen var måttligt road när exakt samma sak hände honom. Körkortet låg på posten men åkte för grov olovlig körning. Till slut blev det nedlagt av åklagare pga omständigheterna.

Konstigt för samma sak hände kompisen och han ringde och frågade om han fick körq för att hämta ut körkortrt och det fick han. Bara han hade med giltig legitimation.  När han körde innan han hämtat det. Och detta va nu i vintras.

DanneSundin
9 juni 2013 · 682 Inlägg

Okej ifall någon har googlat denna tråden, det var ju ett tag sen detta hände.

1. Jag ringde till Transportstyrelsen, där fick jag beskedet att jag fick börja övningsköra dagen efter spärrtiden gått ut, att jag var spärrad hela 5'e och först fick köra 6'e.

Den 11'e hade jag teoriskrivning och den tolfe uppkörning, och runt 15'e hade jag körkortet i hand. (Gick jäääkligt fort den här gången!)

Så nu sitter man med körkort igen, men det är iallafall vad som hände mig! smile

dwestos
13 juni 2013 · 5 Inlägg

Motsägande uppgifter här, men är väl bara ringa själv men hur ska man kunna lita på svaret.
Tillbaka till min fråga, Vad ska man skicka in? Man skickar väl inte in nåt foto å så längre, åker väl in och fotar sig och skriver på! Iaf i stockholm. Hur är det med syn undersökning?

Senast redigerat av dwestos (16 juni 2013)

Flanders74
13 juni 2013 · 86 Inlägg

När jag blev av med mitt kort fick jag skicka en ansökan om lämpet igen med foto innan spärrtiden gått ut. Sen fick jag köra dagen efter min spärrtid gått ut. Dagen innan julafton.

DanneSundin
14 juni 2013 · 682 Inlägg

dwestos skrev:
Motsägande uppgifter här, men är väl bara ringa själv men hur ska man kunna lita på svaret.
Tillbaka till min fråga, Vad ska man skicka in? Man skickar väl inte in nåt foto å så länge, åker väl in och fotar sig och skriver på! Iaf i stockholm. Hur är det med syn undersökning?

Som det gick till för mig, så fotades man & skrev under ett papper att man inte hade ett körkort från ett annat land innan.. Gick jäkligt fort, satt framför en dator, skulle kolla in i nån lampa, sen tripptrapptrull så var allt klart. smile Jag skrev i Nyköping körde upp i Södertälje..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang