Hårt knackande ljud från min volvo 940 16v turbo!

mattsson_swe
6 april 2013 · 28 Inlägg

hej jag har en volvo 940 16v turbo som har börjat knacka hårt från motorn undrar vad felet kan vara?? det kom efter att jag hade kört ganska hårt med den.. har lite funderingar att det kan vara vev/ramlager? Tacksam för svar!! mvh

MatteSundstrom
6 april 2013 · 97 Inlägg

Om det knackar värst när du belastar är det med stärsta sannolikhet vevlager, är det värst när du släpper av brukar det vara ramlager och knackar det konstant mer eller mindre lika mycket är det förmodligen ventilerna.

mattsson_swe
6 april 2013 · 28 Inlägg

det kanackar mer ju mer man gasar/belastar! började kanacka nu ikväll när jag var ute och åkte så jag åkte lungt hem och parkerade bilen.. så det är väl bara ta och riva isär och kolla ram/vevlagerna?
tack för snabbt svar smile

MatteSundstrom
6 april 2013 · 97 Inlägg

Japp, ska man vara seriös byter man både vevlager och ramlager när man ändå håller på, och självklart kolla efter skador på lagerbanorna också.
Är man mindre seriös går det ju att kolla upp vilket vevlager som gett upp och bara byta det utan att lyfta ut motorn med då finns det risk att du får göra om samma sak nästa helg.

mattsson_swe
6 april 2013 · 28 Inlägg

blir till att byta både vev/ramlager smile tack för hjälpen!

Maffia
7 april 2013 · 383 Inlägg

Lägg upp en film så e det lättare att avgöra, alla har olika uppfattning om vad knackande är.

mattsson_swe
9 april 2013 · 28 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=tdYVoXDB6Pg här är flimen på hur det låter från motorn..

Daniieel
9 april 2013 · 160 Inlägg

vevlager ras

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
mattsson_swe
9 april 2013 · 28 Inlägg

tack för svaret! blir till att meka lite i helgen då

hangman
9 april 2013 · 2 174 Inlägg

Kolla gärna anledningar också varför det hänt....visst det kan bara vara slitet, eller så har dom inte monterat ordentligt oljekyl på bilen när dom montera dit turbo, då går det jävligt varmt sen hej då..ganska snabbt!

mattsson_swe
9 april 2013 · 28 Inlägg

oljekylare har jag och motorn har inte gått långt alls efter allt är bytt.. botten delen är det helt nya lager + h-profils stakar. kanske kan vara en vevbult som har skruvat ut sig och slår i oljetråget? (inte jag som har fixar botten delen)

hangman
9 april 2013 · 2 174 Inlägg

mattsson_swe skrev:
oljekylare har jag och motorn har inte gått långt alls efter allt är bytt.. botten delen är det helt nya lager + h-profils stakar. kanske kan vara en vevbult som har skruvat ut sig och slår i oljetråget? (inte jag som har fixar botten delen)

Mycket möjligt om dom inte gjort det seriöst. Hände en kompis på sin faktiskt....skrot av allt blev det...

mattsson_swe
9 april 2013 · 28 Inlägg

fyfan vart det så illa? yikes hoppas inte på det då!

mattsson_swe
9 april 2013 · 28 Inlägg

klarade hans stakar o kolvar det?

Nybergrobin
9 april 2013 · 2 385 Inlägg

Precis sådär lät min fars audi 80 när vevlagret vart schletet i den tongue  stakarna och kolvarna klarare sig bra iaf smile  Men undvik att köra motorn igen förens lagret är bytt och du har mätt upp oljetryck osv

Senast redigerat av Nybergrobin (9 april 2013)

mattsson_swe
9 april 2013 · 28 Inlägg

nej för fan den bogserades från platsen tongue ska riva isär och ta en titt i helgen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang