F4S4N skrev:
Hegefors skrev:
Fälgar som har bultcirkel 5/110 har Ø14 hål. De allra flesta iaf.
F4S4N skrev:
Inte helt sant.
På bultcirklarna Ø108 vs Ø110 skiljer det 2 mm. Alltså är radien 1 mm större. Ett bulthål i en fälg är överborrat. En M14 har ju inte ett Ø14 hål.
I det här fallet gäller det att bulthålet i fälgen har en radie som är minst 1 mm större än bulten, dvs Ø16, för att kunna flytta in hela bultcirkeln till Ø108.
DOCK så krävs det att konans frigående hål också är minst 1 mm större än bulten. Alltså Ø16 även här. Man vill ju att konans axel ska kunna "glappa" 1 mm från bultens axel.
Ja men eftersom den förre ägaren hade fälgarna på en Ø108 cirkel får man väl förutsätta att hålet är tillräckligt stort. Annars hade han ju aldrig kunnat montera dom. Det jag skulle oroa mig över är om konan kan förskjutas tillräckligt mycket i sidled. Jag tror inte att den kan det. Inte på Volvo's egna bult iaf.
Förra ägaren hade en s70, det är 12x1,75 på den. Då är det inga problem med en pcd bult.
Nej, Volvos originalbult klarar inte den förskjutningen. Finns att beställa riktiga pcd (flex) bultar hos riktiga däckverkstäder.
Återigen, mät bulthålet innan du går vidare!
Finns ingen anledning till att göra en 5/110 fälg med Ø16 eftersom alla bilar som har den bultcirkeln enbart har m12 (SAAB, Opel, Peugeot/Citroen)