Hjul bult- hjälp

GeneralStrong
9 april 2013 · 24 Inlägg

Hej.
Har nu suttit och letat efter Hjulbult med flytande kona och hittar inte mkt och skulle vilja ha dom som passar volvo s60 01 (M14 ..... någon ting)
har lästa att det funkar bra, för har nämligen ett par fälgar som är 5-110 och det ska ju vara 5-108.
en del har även skrivit att det går med orginal bultarna men låter tveksamt.

så jag undra om någon vet var man kan beställa sådan bultar som passar min bil.

MVH

Senast redigerat av GeneralStrong (9 april 2013)

F4S4N CAD-konstruktör
10 april 2013 · 1 392 Inlägg

Alla Volvo's nyare bult har flytande kona, även muttrarna. Finns att köpa hos Volvo, dock är dom inte gratis.

Finns även här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/tillb … 12720.html

För övrigt är det riktigt dumt att köra med fel bulcirkel. Du måste korsdra väldigt noga när du monterar dom och om bultens kona hamnar fel är risken väldigt stor att du skadar fälgen. Det gäller att konans hål är tillräckligt stort så att den kan flytta sig tillräckligt mycket åt sidorna.

När man flyttar bultens axelcentrum från fälgens blir det också mindre plats runt bulten. Bulten hamnar närmare väggarna på fälgen. Värt att tänka på om du har Volvo's låsbult. Det är väldigt stor. Det är PRECIS så att den får plats i mina fälgar.

Senast redigerat av F4S4N (10 april 2013)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
GeneralStrong
10 april 2013 · 24 Inlägg

F4S4N skrev:
Alla Volvo's nyare bult har flytande kona, även muttrarna. Finns att köpa hos Volvo, dock är dom inte gratis.

Finns även här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/tillb … 12720.html

För övrigt är det riktigt dumt att köra med fel bulcirkel. Du måste korsdra väldigt noga när du monterar dom och om bultens kona hamnar fel är risken väldigt stor att du skadar fälgen. Det gäller att konans hål är tillräckligt stort så att den kan flytta sig tillräckligt mycket åt sidorna.

När man flyttar bultens axelcentrum från fälgens blir det också mindre plats runt bulten. Bulten hamnar närmare väggarna på fälgen. Värt att tänka på om du har Volvo's låsbult. Det är väldigt stor. Det är PRECIS så att den får plats i mina fälgar.

ah okej, nä vet att dom var rätt dyra.

men dom på http://shop.speedparts.se/sv/prod/tillb … 12720.html passar dom till volvo s60?

jo men fick fälgar för ett riktig bra pris så fick bli så. förra ägaren hade haft dom fälgarna på s70 och sa att det hade funka bra
okej, nä tror jag får skippa låsbulten isf
tack för svar

F4S4N CAD-konstruktör
10 april 2013 · 1 392 Inlägg

Just dom passar inte då det är M12. Du har M14x1.5

Tror Volvo tar runt 35kr/st för sina. Hade nog kört på dom jag.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Hegefors
10 april 2013 · 99 Inlägg

Släpp det projektet. Bulthålen är för små i fälgen. Bulten får alltså inte plats. Inte utan tvång, och då är du på hal is.

F4S4N CAD-konstruktör
11 april 2013 · 1 392 Inlägg

Hegefors skrev:
Släpp det projektet. Bulthålen är för små i fälgen. Bulten får alltså inte plats. Inte utan tvång, och då är du på hal is.

Inte helt sant.

På bultcirklarna Ø108 vs Ø110 skiljer det 2 mm. Alltså är radien 1 mm större. Ett bulthål i en fälg är överborrat. En M14 har ju inte ett Ø14 hål.

I det här fallet gäller det att bulthålet i fälgen har en radie som är minst 1 mm större än bulten, dvs Ø16, för att kunna flytta in hela bultcirkeln till Ø108.

DOCK så krävs det att konans frigående hål också är minst 1 mm större än bulten. Alltså Ø16 även här. Man vill ju att konans axel ska kunna "glappa" 1 mm från bultens axel.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Hegefors
11 april 2013 · 99 Inlägg

Fälgar som har bultcirkel 5/110 har Ø14 hål. De allra flesta iaf.

F4S4N skrev:

Hegefors skrev:
Släpp det projektet. Bulthålen är för små i fälgen. Bulten får alltså inte plats. Inte utan tvång, och då är du på hal is.

Inte helt sant.

På bultcirklarna Ø108 vs Ø110 skiljer det 2 mm. Alltså är radien 1 mm större. Ett bulthål i en fälg är överborrat. En M14 har ju inte ett Ø14 hål.

I det här fallet gäller det att bulthålet i fälgen har en radie som är minst 1 mm större än bulten, dvs Ø16, för att kunna flytta in hela bultcirkeln till Ø108.

DOCK så krävs det att konans frigående hål också är minst 1 mm större än bulten. Alltså Ø16 även här. Man vill ju att konans axel ska kunna "glappa" 1 mm från bultens axel.

F4S4N CAD-konstruktör
11 april 2013 · 1 392 Inlägg

Hegefors skrev:
Fälgar som har bultcirkel 5/110 har Ø14 hål. De allra flesta iaf.

F4S4N skrev:

Hegefors skrev:
Släpp det projektet. Bulthålen är för små i fälgen. Bulten får alltså inte plats. Inte utan tvång, och då är du på hal is.

Inte helt sant.

På bultcirklarna Ø108 vs Ø110 skiljer det 2 mm. Alltså är radien 1 mm större. Ett bulthål i en fälg är överborrat. En M14 har ju inte ett Ø14 hål.

I det här fallet gäller det att bulthålet i fälgen har en radie som är minst 1 mm större än bulten, dvs Ø16, för att kunna flytta in hela bultcirkeln till Ø108.

DOCK så krävs det att konans frigående hål också är minst 1 mm större än bulten. Alltså Ø16 även här. Man vill ju att konans axel ska kunna "glappa" 1 mm från bultens axel.

Ja men eftersom den förre ägaren hade fälgarna på en Ø108 cirkel får man väl förutsätta att hålet är tillräckligt stort. Annars hade han ju aldrig kunnat montera dom. Det jag skulle oroa mig över är om konan kan förskjutas tillräckligt mycket i sidled. Jag tror inte att den kan det. Inte på Volvo's egna bult iaf.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Hegefors
11 april 2013 · 99 Inlägg

F4S4N skrev:

Hegefors skrev:
Fälgar som har bultcirkel 5/110 har Ø14 hål. De allra flesta iaf.

F4S4N skrev:

Inte helt sant.

På bultcirklarna Ø108 vs Ø110 skiljer det 2 mm. Alltså är radien 1 mm större. Ett bulthål i en fälg är överborrat. En M14 har ju inte ett Ø14 hål.

I det här fallet gäller det att bulthålet i fälgen har en radie som är minst 1 mm större än bulten, dvs Ø16, för att kunna flytta in hela bultcirkeln till Ø108.

DOCK så krävs det att konans frigående hål också är minst 1 mm större än bulten. Alltså Ø16 även här. Man vill ju att konans axel ska kunna "glappa" 1 mm från bultens axel.

Ja men eftersom den förre ägaren hade fälgarna på en Ø108 cirkel får man väl förutsätta att hålet är tillräckligt stort. Annars hade han ju aldrig kunnat montera dom. Det jag skulle oroa mig över är om konan kan förskjutas tillräckligt mycket i sidled. Jag tror inte att den kan det. Inte på Volvo's egna bult iaf.

Förra ägaren hade en s70, det är 12x1,75 på den. Då är det inga problem med en pcd bult.
Nej, Volvos originalbult klarar inte den förskjutningen. Finns att beställa riktiga pcd (flex) bultar hos riktiga däckverkstäder.

Återigen, mät bulthålet innan du går vidare!
Finns ingen anledning till att göra en 5/110 fälg med Ø16 eftersom alla bilar som har den bultcirkeln enbart har m12 (SAAB, Opel, Peugeot/Citroen)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang