den ska bli så som jag vill ha den till 100% eftersom jag inte hittade en BMW som hade allt.. men den här hade mkt av det jag ville iaf.. målet är en bil som fungerar både på gata och på tvären på bana :)
aja jag slänger väl upp en projekttråd om bmwn då eftersom det kommer börja hända endel smått och gott med den nu igen.. kan ju börja med lite från förra året då jag köpte bilen och började lite smått eftersom jag inte va helt nöjd med den..
här är absolut första bilden jag tog på den när jag hade köpt den..
hade redan efter några veckor lite småaker jag ville göra tex:
byta till kolfiberemblem LED ljus till nrplåten ögonlock angeleyes lacka om fälgarna nya däck liten läpp på bagageluckan.
och här är lite vad som hände:
led ljus till nrplåten
lite nya emblem
nya däck 225 fram 255 bak
bytte till klarglas angeleyes och klarglasblinkers, fälgarna på lack därav rullade det på vinterfälgarna ett tag
sen va det lite annat smått och gott som fixades till och byttes men i det stora hela är jag nöjd med vad som hände med bilen sommaren 2012. på vintern ställdes den av och in i garaget, dock utan möjlighet att fixa med den under vinterhalvåret så då får man hålla på med den under sommartiden aja, de här va väl en snabb sammanfattning om vad som hänt hitills.. nu är det 2013 och det har börjat jobbas för fullt vi får väl se vad som händer
vissa småsaker gick å göra i vintergaraget tex byta lampor..
här är lite från förra helgen då det började fixas med bilen ordentligt med tanke på att man hade lite saker låg under sängen hemma som de här blandannat
men vi började lite lugnt med lite knopp å kopp.. före
efter
hur nöjd som helst med nya knoppen:D
sen va det dax och sätta igång med det bakre fjäderbensstaget..
och det blev en å annan svordom under tiden det skulle sättas på plats..
men tillslut blev det klart
i söndags bytte vi främre krängningshämmaren
nytt å gammalt..
jag skulle ljuga om jag säger att allt gick smidigt men huvudsaken är att det gick tillslut nästa helg byter vi bakre krängningshämmaren. och ja, jag har ett fjäderbensstag till fram med men det monteras lite senare
Zazze skrev: Kul att du fick upp en tråd :-) Kommer följas såklart :-)
ja jag har ju tvekat lite om hur öppen jag ska va med vad som händer med bilen å inte men de fick bli såhär.. å nu ska vi se hur de här blev när jag svarade på dehärXD
jadå de ska göras så mycket tiden och pengarna räcker till lite lack och lite service är det som ska hinnas med innan bimmers of sweden träffen på mp iaf
haha ja jag skaXD men vi hittade ingenstans å ställa dom när vi leta pga en enda stor plastkåpa under hela fronten.. sen glömdes de bort :p bak ställde jag faktiskt dit en när det byttes.. men man tager vad man haver
då va det inlämnat för omlackering av lite smått å gott lite klarlacksläpp och revor som ska åtgärdas så det kommer inte bli ngt som märks jätte tydligt. och i brist på mobil och kamera får vi väl se hur det blir med bilder.. men Zne brukar inte va sen fram med kameran
idag skulle bilen vara klar hos lackeraren så vi tog en sväng förbi och kikade det värsta som kunde hända hade ju vart om dom inte börjat med den ännu men som tur va så va det färdigt men när jag kollade över sidokjolen så va det klarlacksrinningar som jag inte riktigt tyckte va ok så det skulle dom åtgärda imrn så nu håller jag tummarna om att jag kan hämta den imrn ist för nu är det 19 dagar kvar till Bimmers of sweden Mantorp park, och det finns fortfarande lite smått och gott som ska bytas ut innan dess
då har man vart och äntligen hämtat bilen från lackeraren:) nu har jag även fått på dom sista delarna som jag haft legat hemma..
nya njurar och ett helt kolfiberemblem fram:
sen satte vi igång och montera bakrutespoilern:
FÖRE
MONTERING (bjuder på ett sexyface
KLART
nu får vi se vad som händer framöver under sommaren, kommer bli en hel del träffar men ska väl hinna beställa hem b.la: navigation/dvd, nya fälgar, lite andra paneler i bilen m.m.
alltid kul å få veta när folk följer jo ett M-paket står väl på listan, funderar bara hur jag ska lösa det med bakspoilern och dom utblåsen snyggt iome att jag fortfarande ska ha kvar mitt avtagbara drag.. men vi får se vad de blir framöver sen
Crilly skrev: M-tech stötfångare finns till avtagbar krok med, har det på min, blir en lucka i splittern liknande den du har på din stötis.
Blev fint med takvingen. Men tycker själv att ögonlocken inte passar in till bilen, skulle nog skippat dom för en cleanare look.
jo de har jag sett frågan är om jag kan ha "m3 utblås" med kroken kvar? tackar jo ögonlocken stör sig nästan alla påXD men den ser så "ledsen" ut utan dom.. nu när jag haft dom på i ett år så blir de naket utan :p
igår drog vi till gelleråsen och kolla lite drifting och kände att man lika gärna kunde slänga på bos dekalerna innan blev riktigt bra!
sen fick den en ordentlig tvätt me
märkte dock på vägen till karlskoga att fläktarna till kliman va stendöda ngn som vet vad de kan va för fel? kollade säkringarna lite snabbt på en mack men hitta ingen som verka trasig..
nästa helg kommer bilen stå på Bimmers of sweden mantorp park 26/5 vi ses där
då har man varit på bimmers of sweden träffen på mantorp park:) och jag måste säga att de va en sjukt bra träff så nästa år hoppas jag det blir en till träff där men men.. nu lite till vad som hänt med bilen.. igår va vi inne till autopartner i linköping och lämnade in bilen för en inspection 1 och lagning av kupè fläktarna, det kostade endel men är supernöjd! nu vet jag att oljan är bytt ordentligt och att det är rätt olja i, alla filter är bytta, bromsarna kollade (handbromsen spänd) m.m m.m OCH fläktarna fungerar igen så när man kom hem kunde jag äntligen slänga på sista delen jag hade låg hemma just nu: främre fjäderbensstaget:)
nästa prioritet blir nog nya fälgar och däck.. dvs "finfälgar" med däck som räcker lite längre än en sesong blir nog 19" men vilka det blir har jag inte bestämt mig för än.. sen ska det väl ner i backen en bit med så småningom.. finns även en hel del utvändigt att byta innan allt är klart men det gäller ju och prioritera sin lön så man klarar leva me.. för när det kommer till delar tas ingenting på avbetalning ifall olyckan skulle vara framme och därav kan det ta lite tid med saker och ting men sakta och säkert kommer det fortsätta frammåt
då va årets gatebil på mantorp park avklarat och jag tog mig inte ut på banan den här gången häller och de pga däck och fälg brist så igår kolla jag igenom blocket lite snabbt efter fälgar och däck och impuls smsade på en uppsättning som såg vettiga ut (dom ska ju bara användas i leksyfte ändå så skitsamma att dom va lite kantstötta). så idag efter jobbet tog jag med mig zne (Bob__) och införskaffade mig första uppsättningen lekfälgar med däck:) 255 breda känns lite väl svårsläppt så jag provar gå ner till 225 istället
bmw orginalfälgar borde ju hålla iallafall
hoppas kunna ta ut bilen på lite bana och provapå drifting nångång i år iallafall:) sen när det blir får vi väl vänta och se det är ju fortfarande endel kvar innan vi är klara för bana..
nu va det ett tag sen som jag skrev ngt här och det är för att de inte hänt så mkt med bilen på sistonde faktiskt.. åkt runt på lite träffar och de ända som hänt med bilen är att jag bytt bakdäck då dom gamla tog slut.. men i fredags började bilen strula för första gången ordentligt sen jag köpte den. åkte i ca 90 och känner att ratten vibrerar lite.. tänkte att de kanske är att de regnar så in i helvete.. efter ett tag blev det värre och jag började bromsa och då kändes de som att ena framdäcket vobblade som satan och va på väg av :o stannade och kollade så de satt fast och de gjorde de men däcket gick att flytta framåt och bakåt i hjulhuset sen luktade ena bromsen bränt.. till preem och lyfta upp bilen för å kolla vad de va och kom fram till att den bakre bärarmsbussningen fram på vänstersidan va väldigt slut och att frambromsen ligger på. så nu är det beställt hem nya grejer som förhoppningsvis ska hålla lite bättre. har även fått tag i ett garage nu där bilen ska in över vintern sen så då komr det troligen kunna vara även ett stillastående vinter projekt
så, då har man fått hem lite delar igen främre bärarmsbussningar, redstuff belägg och ett par bogseröglor
idag har jag även fått tummen ur och kört in bilen i vårat nyinförskaffade garage där bilen komr få tillbringa vintern och även kommande modifieringar (som jag inte riktigt än är säker på vad det blir men de märks). nu är målet att ha den på vägarna igen fredag kväll/lördag så vi får väl se hur de går
de börjar bli lite smått trångt därinne redan nu :p
kommer uppdatera nu tills bromsbyte och bussningar är klara så det komr börja hända lite här nu igen
då satte man igång och fixa påliggande frambroms idag efter jobbet. gick väldigt smidigt att få isär ok och ta bort dom gamla beläggen. när dom nya skulle på kom problemen, jag hade fått hem fel belägg!! dom va alldeles för små!! jaha tänkte jag.. tur att dom gamla faktiskt såg hyffsade ut så de va bara och prova sätta dit dom igen men först skulle jag prova pressa tbx kolven och se så de gick lätt, då kom nästa problem.. eftersom jag hade tänkt byta belägg va tanken att jag hade kunnat använda ett gammalt belägg och pressa tbx kolven me ihop med en vanlig skruv tving men de vågade jag inte riktigt eftersom jag skulle dit med dom igen.. tillslut lyckades jag pressa in de ändå och satte ihop allt efter rengöring och uppsmörjning av glidytor. efter en provtur kollade jag om det fortfarande va samma problem och de va de tuvär.. bromsen låg på. så imrn blir de och dra och köpa ngt man kan smörja bromskolven me och prova igen i väntan på besked på hur beläggsproblemet ska lösas. bak såg ut å vara rätt iaf så dom kanske man kan byta så länge. annars har jag ju alltid bussningarna som väntar på att bytas ut me.
fredagar slutar man 13.15 på jobbet så då fick man några extra timmar i garaget och behöver inte häller tänka på klockan för man ska upp å jobba dagen efter så idag fortsatte jag med min strulande frambroms. smorde upp kolven och glidpinnar ordentligt sen ut och provkörde. OCH DET FUNGERADE som det skulle sen stog bussningar på tur. först fick jag få fram en vettig domkraft så jag bad maxx (maxxiz) komma över med sin. pallade upp framänden av bilen och satte igång. banka och slå. slita och vrida.
sen lossnade den helaste av bussningarna (den hade nog blivit bytt för inte så längesen)
sen trycka dit den nya. andra sidan va lättare eftersom bussningen där va i väldigt mkt sämre skick. såhär såg dom gamla ut.
nu är det bara bromsarna kvar för den här gången och nu har det även löst sig med beläggen som ska vara på väg hem. imrn drar jag nog till jkping på årets sista träff där men dock första med bmwn.. ska du dit och ser bilen så ta gärna en bild och lägg upp här