B30 i 740

Tobbelindh
12 april 2013 · 20 Inlägg

Vet inte om tråden hamnade rätt men men , håller på att sätta i en b30 i min 740 som då ska turboladdas för modligen:) men kan ju bli lite svårt med förgasare eller? Kan man ta sprutet från b230an om man skarvar i 6 kablar istället för 4? Funkar det eller ska man köpa megasquirt direkt?winkbäst är ju med megasquirt men dyrast med , tacksam för svar

Lundmark
12 april 2013 · 71 Inlägg

Jag skulle råda dig till att använda Megasquirt eller liknande, och det är faktiskt billigare än med förgasare, och mycket stabilare om du får det rätt! smile Lycka till

Elving_
12 april 2013 · 675 Inlägg

Du kan ju köra förgasare och styra tändningen med megasquirt? Men det blir mer körbart med insprutning, lättare att mappa osv. Ser bara fördelar med insprut. Ska du sedan överladda så ser jag insprutning som en självklarhet wink

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
torpis Forummoderator
12 april 2013 · 10 576 Inlägg

Tobbelindh skrev:
bäst är ju med megasquirt men dyrast med , tacksam för svar

Du har rätt i att Megasquirt blir dyyyyrast. Men bäst är det absolut inte.

Det är många som valt megasquirt för att ett Nira för 10000kr "är dyrt" sen har deras Megasquirt för 3000kr strulat bort säkert 15000kr till!  Man har alltså lagt nästan 20000kr innan man har någonting som ändå inte funkar lika bra som om man hade valt exempelvis Nira.

Köper du Megasquirt så måste du antingen vara intresserad och läsa på och lära dig det innan och utan, eller ha väldigt snälla kompisar som är intresserade och läser på och lära dig det innan och utan, eller köpa tjänsten av någon som är intresserad och läst på till dem kan sprutet utan och innan.

Alternativ 3 är det vanligaste och då sticker prislappen iväg fort.  Detta är inget skämt eller överdrift utan så det är.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Tobbelindh
12 april 2013 · 20 Inlägg

Men hur mycket går ett megasquirt på ca ? Tack för alla snabba svar än så länge:)

Elving_
12 april 2013 · 675 Inlägg

Jag gav 5papp med färdig kabelhärva och givare osv. Så räkna med det. Sen mappning. Det blir snabbt det dubbla. Fråga din lokala mappare vilket sprut du ska köra. Ska du mappa själv så får du läsa lite om dom olika spruten som finns och avgöra själv vad som är smidigast och vad som passar plånboken.

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Tobbelindh
12 april 2013 · 20 Inlägg

okej ska kolla runt lite i värsta fall får det bli att sugtrimma med r-kam,portad planad topp, och 3x weber kopior finns att få tag på för alla tre under 5k,låter ju fränt de med men mäst efekt blir nog med turbo så det får bli det i första hand .

torpis Forummoderator
12 april 2013 · 10 576 Inlägg

Linkan_740 skrev:
Jag gav 5papp med färdig kabelhärva och givare osv. Så räkna med det. Sen mappning. Det blir snabbt det dubbla. Fråga din lokala mappare vilket sprut du ska köra. Ska du mappa själv så får du läsa lite om dom olika spruten som finns och avgöra själv vad som är smidigast och vad som passar plånboken.

och inkoppling av sprutet, samt felsökning där man inte vet om det är sprutet, inkopplingen eller vad som strular.... rullar på pengar på ingenting i onödan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
12 april 2013 · 10 576 Inlägg

Tobbelindh skrev:
Men hur mycket går ett megasquirt på ca ? Tack för alla snabba svar än så länge:)

Det är som att fråga vad det kostar att äta på restaurang, hur skall man veta det utan mera info om vad och var?

Den enklaste kompletta varianten som de flesta använder är MS1 V3 och kostar från 1500kr.  (Du är väl medveten om att Megasquirts vanligaste sprut är en byggsats som du själv löder ihop och programerar)

http://www.diyautotune.com/catalog/mega … p-108.html

Om det säljs färdiga Megasquirt så har någon som du inte känner suttit och lödit ihop boxen. Kanske inget problem, kanske jätteproblem. De flesta är väldigt lätta att nå innan de har fått betalt ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Tobbelindh
13 april 2013 · 20 Inlägg

Okej men allt man behöver finns i ett kit eller måste man beställa allt ett o ett ? Lödning och så är inga problem roligare tidsfördriv i garaget finns ju inte men man måste väll självklart få med ritning eller?smile men det är väll fränare med en turboladdad b30 i 740in än en gammal svettig b230f med portad och planad topp ? tack för svar

Senast redigerat av Tobbelindh (13 april 2013)

torpis Forummoderator
15 april 2013 · 10 576 Inlägg

Tobbelindh skrev:
Okej men allt man behöver finns i ett kit eller måste man beställa allt ett o ett ? Lödning och så är inga problem roligare tidsfördriv i garaget finns ju inte men man måste väll självklart få med ritning eller?smile men det är väll fränare med en turboladdad b30 i 740in än en gammal svettig b230f med portad och planad topp ? tack för svar

Det följer med instruktioner, finns även en komplett guide på www.msextra.com

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Expoze
15 april 2013 · 2 024 Inlägg

B30 i 740? Varför? Antar att du inte har tänkt att besiktiga iallfall?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
kimb0 MOPAR
17 april 2013 · 44 Inlägg

http://www.protoparts.fi säljer ms prylar till bra pris

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang