Skoda Octavia RS vs Saab 9-5 Aero?

Jevlaranamma
23 oktober 2006 · 172 Inlägg

Som rubriken lyder, vilken skulle du ha valt av dessa två bilar? Visst har Aeron mer klös i motorn än RS:n, men när vi tittar på hela konceptet som dessa två bilar bjuder på så är det jämnt, i slutändan vilken av dessa två bilar får man mest bil för pengarna?

Vad är det positiva när de gäller dessa två bilar?
Och
Vad är det negativa när det gäller dessa två bilar?
(Skriv så mycket ni kan)

Alla Skoda/Saab älskare, experter och allt det andra som hör till tongue skriv på så mycket som möjligt om dessa två bilar, har själv ingen erfarenhet utav någon av dessa bilar därför skapade jag denna tråd så att jag kan få den hjälp jag behöver. Piiz Martin smile

Daniel
23 oktober 2006 · 671 Inlägg

Två halvsnabba falmiljebilar...
Saaben vinner i alla lägen för att den är vad den är. Skodan är en långsam ful, billig bil som dom har försökt göra snabb snygg och dyr. Hela konceptet är fel. Köp en audi istället.
Fast audi är genomtråkigt och saab är inte mycket bättre det heller.
Cykla istället.

Jevlaranamma
23 oktober 2006 · 172 Inlägg

Vilken jävla fjant haha!

Redbull Moderator+
23 oktober 2006 · 1 081 Inlägg

Årsmodell?

Om du tar 00-01 eller så så ligger ju prisbilden relativt lika och jag måste säga att du troligen får mycket mer bil med en 9-5 Aero, på en ny bil ligger en Octavia RS från 225 000kr och en 9-5 Aero från 340 000kr så där kan ju läget vara ett helt annat...

Mvh

Vem jag?
raz
23 oktober 2006 · 9 Inlägg

Vill du ha mkt bil för pengarna tycker jag absolut du ska satsa på Skoda.
Saaben är säkert jättefin men kostar alldeles för mkt jämfört med Skodan, både att köpa och äga.
Själv är ja väldigt nöjd med min RS och ångrar inte att ja inte köpte nån Saab wink

sveddan
23 oktober 2006 · 1 453 Inlägg

Detta är en våg

PRIS----------:(eller):----------KVALITET

Vad väljer du?

onej84
23 oktober 2006 · 1 854 Inlägg

SKODAN helt klart,

Förklaring
Saab blä äter växellåder

Skodan
Snyggare, meeeeeega bagagelucka, tycker du den e slö åk till dahlbäck smile

pilocereus Ptysch
23 oktober 2006 · 74 Inlägg

onej84 skrev:
SKODAN helt klart,

Förklaring
Saab blä äter växellåder

Skodan
Snyggare, meeeeeega bagagelucka, tycker du den e slö åk till dahlbäck smile

Tror inte du ägt en saab nyligen va? tongue

Redbull Moderator+
23 oktober 2006 · 1 081 Inlägg

onej84 skrev:
SKODAN helt klart,

Förklaring
Saab blä äter växellåder

Skodan
Snyggare, meeeeeega bagagelucka, tycker du den e slö åk till dahlbäck smile

Härliga argument, äter växellådor? Detta grundar du på?

Snyggare? Ptja det är ju svårt för mig att säga emot, det är ju en smaksak

Slö, åk till dahlbäck? Du menar att SAABen inte går att trimma roll

Vem jag?
raz
23 oktober 2006 · 9 Inlägg

Visst hade Skoda skitkvalitet förr i tiden men så är det inte längre.
Jag kan inte tänka mig att Saab har så mkt högre kvalitet att det motiverar det höga priset.
Man betalar ju för det lilla emblemet i fronten också.

Mr_C134N
23 oktober 2006 · 47 Inlägg

Precis som vilken annan bil som helst så spelar det en väldigt stor roll hur bilen blir skött, servad osv. Btw, löste inte saab sitt växellådsproblem 97 när dom börja sälja A50:n ?

Hellre än kork i skumpan än en sork i rumpan
Xoff Volvo tönt... =)
23 oktober 2006 · 2 344 Inlägg

När jag gick i köskola för några år sedan hade dom Octavia RS å jag tyckte det va en riktigt trevlig bil... Vill man ha en lite mindre bil med lite klös i kan ju skodan vara ett val... jag personligen gillar inte skoda (märksebög) men just RS fastnade jag vid... trevlig...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Horizon
23 oktober 2006 · 296 Inlägg

onej84 skrev:
SKODAN helt klart,

Förklaring
Saab blä äter växellåder

Skodan
Snyggare, meeeeeega bagagelucka, tycker du den e slö åk till dahlbäck smile

Att folk fortfarande påstår att Saab äter växellådor big_smile hahah

Ärligt så tror jag det är hugget som stucket. Skoda är nog i dagsläget ingen sämre bil än någon annan,  men är jag tvungen o välja så lutar det åt en Aero smile

zortep
23 oktober 2006 · 911 Inlägg

Har för mig att vw , audi och skoda är likadana ??????????????? iaf motormässigt ! ni får rätta mig om jag har fel !

pic up the phone, wazzzaaa
Pepe Ölbryggare
23 oktober 2006 · 339 Inlägg

Ja du, jag skulle ju garanterat köpa en aero om det var så..Har själv kollat på och kört RS oktavia, men jag gillar dom inte direkt...Känns mycket trevligare att styra 9-5:an..Den går ju som en dröm. Dessutom är det väl en del mer komfort i Saaben.

Dessutom är dom undervärderade på begagnatmarknaden eftersom folk fått för sig att det är dålig kvalité på dom..Dock så vinner Saab över Mercedes, Volvo, BMW och Audi i "Bilens egenskaper och kvalitet" i Vi bilägare nr.7/2004.

Jag citerar från tidnignen: "Saab och Volvo tar de stora stegen uppåt när kunderan bedömer bilarnas kvalitet och egenskaper. Framför allt är ägarna till Saab 9-5 ofantligt nöjda. Ägarna prisar framför allt en tystgående bil med utmärkta köregenskaper. Saab får också toppbetyg för slitstyrka, finish på kvaliteten och säkerheten."

Som sagt, Saaben piskar väl RS:n en bra bit även i krocksäkerhet.

Och det är ju inte ett så värst stort gap i bränsleförbrukningen, 0,6 kontra 0,64 landsväg. 

Men det du ska göra är att prova båda bilarna, då kommer du nog förstå tror jag...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Pepe Ölbryggare
23 oktober 2006 · 339 Inlägg

För att inte tala om vilken som är den enda bilen i sin klass att hamna under 1,0% gränsen i antal underkända bilar på första besiktingen...Just det, det var visst en risig gammal Saab som gjorde det...Ingen tysk bil, och framför allt ingen volvo :p dom låg visst runt 10%...tråkigt tråkigt ;-)

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
dusty Living in the fastlane
24 oktober 2006 · 2 616 Inlägg

enligt mig så hittar du ingen bättre komfort än på saaben det är den skönaste bilen jag nånsin åkt i går så mjukt och fint och sitter skönt. men jag trivs riktigt bra med min skoda mitt val hade stått mellan sport och komfort smile tycker saaben är mer bekväm och skodan mer sport.

dusty Living in the fastlane
24 oktober 2006 · 2 616 Inlägg

dusty skrev:
enligt mig så hittar du ingen bättre komfort än på saaben det är den skönaste bilen jag nånsin åkt i går så mjukt och fint och sitter skönt. men jag trivs riktigt bra med min skoda mitt val hade stått mellan sport och komfort smile tycker saaben är mer bekväm och skodan mer sport.

btw vw skoda samma grej smile octavian är ju byggd i vwfabrik tongue

Ckosworth Mr
24 oktober 2006 · 607 Inlägg

Vågar man överhuvudtaget köpa en Saab? Jag är tveksam då jag tycker motorerna haverar titt som tätt, speciellt på 9-5 an. Även bärgarna tycker de är mycket nyare saabar som blir ståendes vid vägkanten. Har inga bra erfarenheter av saab. Jag tycker att de kan ju inte bara vara en tillfällighet att just i min umgängeskrets att dom strular.

1.8T har jag dock inget negativt att säga om, har en polare som plockar ut 250hk ur 1.8tq och den håller väldigt bra, skickat nån drivknut och urtrampningslagret är väl lite trött men de är nog mest pga att han gillar att göra ringar tongue

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Ckosworth Mr
24 oktober 2006 · 607 Inlägg

Redbull skrev:

onej84 skrev:
SKODAN helt klart,

Förklaring
Saab blä äter växellåder

Skodan
Snyggare, meeeeeega bagagelucka, tycker du den e slö åk till dahlbäck smile

Härliga argument, äter växellådor? Detta grundar du på?

Snyggare? Ptja det är ju svårt för mig att säga emot, det är ju en smaksak

Slö, åk till dahlbäck? Du menar att SAABen inte går att trimma roll

Du kan ju inte påstå att saab haft nå vidare framgång med sina vxl lådor, även om dom nu verkat ha löst "problemet" men dom får tyvärr lida för de i många år framöver precis som Mercedes får lida för sina rost problem i många år framöver.

Lite synd för saaben är grymt skön att åka i sad

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang