Är belysningen på Kia Sportage olaglig?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2013 · 13 758 Inlägg

Slash skrev:
Om bakljusen är släckta för bränslebesparingens skull är det underligt att dimljusen fram tänds så fort man vrider ratten (detta måste förövrigt vara en av de fånigaste funktioner på nya bilar).

enda sättet man vet att skiten håller på att svänga eftersom blinkerslampan endå inte syns som på valfri vag bil.

även om lampor drar energi så är försumellsen så liten att det inte gör någon skillnad för oss användare.

många gånger man reagerar på framför allt nyare vag bilar att dom inte syns eftersom bakljusen är avstängda även när det börjar skymma eller vid dimma dagtid.
där ljuset anses tillräckligt för den korkade bilen. men iverkligeheten inte syns alls

faktist märkligt att det anses lagligt. för kör jag min bil utan bakljus får jag böter för min bil är gammal.



räknade lite på skillnaden mellan led och vanliga lampor på en vanlig bil och där blir skillnaden larvig. det räcker med att fläkten är på vriden ett hack högre så försvinner den sparade energien.
eller att man kör elbakrutan för länge
eller rövvärmen.

lika smart som att köpa en prius eller valfri ny toyota hybrid ny idag.. vadå laddhybrid nej vi laddar elmotorn med en helt ologisk BENSIN motor som man t.o.m kan få att gå på tongång med.

höll på med en väktarbil som var någon toyota och den där hoppade igång och gick helt ologiskt när vi flyttade runt den. dessutom ingen laddhybrid.

en bil från 2013 som inte går att ladda...och drar väl typ 0.5liter bensin milen med elmotorn?! inte så mycket bättre än min Arosa från 1998 som drar 0.8liter mer som bara är 15år gammal ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
8 september 2013 ·

Growe skrev:

Slash skrev:
Om bakljusen är släckta för bränslebesparingens skull är det underligt att dimljusen fram tänds så fort man vrider ratten (detta måste förövrigt vara en av de fånigaste funktioner på nya bilar).

enda sättet man vet att skiten håller på att svänga eftersom blinkerslampan endå inte syns som på valfri vag bil.

även om lampor drar energi så är försumellsen så liten att det inte gör någon skillnad för oss användare.

många gånger man reagerar på framför allt nyare vag bilar att dom inte syns eftersom bakljusen är avstängda även när det börjar skymma eller vid dimma dagtid.
där ljuset anses tillräckligt för den korkade bilen. men iverkligeheten inte syns alls

faktist märkligt att det anses lagligt. för kör jag min bil utan bakljus får jag böter för min bil är gammal.



räknade lite på skillnaden mellan led och vanliga lampor på en vanlig bil och där blir skillnaden larvig. det räcker med att fläkten är på vriden ett hack högre så försvinner den sparade energien.
eller att man kör elbakrutan för länge
eller rövvärmen.

lika smart som att köpa en prius eller valfri ny toyota hybrid ny idag.. vadå laddhybrid nej vi laddar elmotorn med en helt ologisk BENSIN motor som man t.o.m kan få att gå på tongång med.

höll på med en väktarbil som var någon toyota och den där hoppade igång och gick helt ologiskt när vi flyttade runt den. dessutom ingen laddhybrid.

en bil från 2013 som inte går att ladda...och drar väl typ 0.5liter bensin milen med elmotorn?! inte så mycket bättre än min Arosa från 1998 som drar 0.8liter mer som bara är 15år gammal ;-)

Helu.
Självklart att LED sparar energi, det där extra hacket på fläkten eller bacongrillen hade ändå brukats oavsett vilken lampa som är monterad, sedan har du även minskade transporter vilket innnebär minskad miljöpåverkan, detta även vid tillverkningen av lamporna då LED har en längre livslängd än en traditionell glödtråd.

Då du nämner just Prius och jag har erfarenhet av dessa kan jag förklara lite angående det för dig ologiska med denna bil.
Det stämmer att man laddar batteriet med bränslemotorn när bilen körs i jämn hastighet, denna kraft som går åt till att ladda brukas senare vid lägre hastigheter eller vid fartökning då det laddade batteriet hjälper till att driva bilen vilket i sin tur ger en minskad bränsleåtgång, batteriet laddas även vid retardation.

Är batteriets laddnivå låg kan bränslemotorn slå igång även när bilen är stillastående, detta är styrt och inte något som sker helt sporadiskt, delvis för att ladda batteriet delvis för att uppnå arbetstemperatur på bränslemotorn då dessa är snålare när dom är varma samt för att få den värme man ställt in på klimatanläggningen.

Nej, en Prius drar inte 0.5 när den körs på elmotorn, då drar den inget bränsle alls för stunden, däremot får man räkna med att bilen förbrukar ngt mera bränsle vid laddning efteråt om man kör ned batteriet via EV-mode eller har bilen i "READY" läge som förbrukar ström då samtliga funktioner är i drift, precis som en bensinmotor förbrukar energi när den står på tomgång.

Är det inte något missvisande att jämföra en automatväxlad krocksäker bil med brukbart bagage (även om det inte är stort) 4460mm lång och 1745mm bred med en AROSA 3537mm lång och 1639mm bred bränsleförbrukningsmässigt? Yaris hybrid 3905mm lång 1695mm bred är väl något närmare trots att även den är större.

I EU-cykeln vill den
Prius du nämnde utan plugin förbrukar 0.4l/mil utsläppandes 92g/km med ett 445liter stort bagage, medans en
AROSA 1.4 från -98 0.62l/mil utsläppandes 148g/km med ett 131liter "stort" bagageutrymme.
Yaris hybrid: 0.37l/mil utsläppandes 85g/km med ett 286liter stort bagageutrymme.

Tror tryckfelsnissse var och stuvade om i ditt inlägg, en AROSA drar väl förhoppningsvis inte 0.8liter mer/mil än en Prius?

SEATs nuvarande minibil som tar vid efter AROSa Mii 3557mm lång och 1641mm bred med 251liter bagage vill med 60hk motor förbruka 0.41 96g/km så visst går det framåt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2013 · 13 758 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Slash skrev:
Om bakljusen är släckta för bränslebesparingens skull är det underligt att dimljusen fram tänds så fort man vrider ratten (detta måste förövrigt vara en av de fånigaste funktioner på nya bilar).

enda sättet man vet att skiten håller på att svänga eftersom blinkerslampan endå inte syns som på valfri vag bil.

även om lampor drar energi så är försumellsen så liten att det inte gör någon skillnad för oss användare.

många gånger man reagerar på framför allt nyare vag bilar att dom inte syns eftersom bakljusen är avstängda även när det börjar skymma eller vid dimma dagtid.
där ljuset anses tillräckligt för den korkade bilen. men iverkligeheten inte syns alls

faktist märkligt att det anses lagligt. för kör jag min bil utan bakljus får jag böter för min bil är gammal.



räknade lite på skillnaden mellan led och vanliga lampor på en vanlig bil och där blir skillnaden larvig. det räcker med att fläkten är på vriden ett hack högre så försvinner den sparade energien.
eller att man kör elbakrutan för länge
eller rövvärmen.

lika smart som att köpa en prius eller valfri ny toyota hybrid ny idag.. vadå laddhybrid nej vi laddar elmotorn med en helt ologisk BENSIN motor som man t.o.m kan få att gå på tongång med.

höll på med en väktarbil som var någon toyota och den där hoppade igång och gick helt ologiskt när vi flyttade runt den. dessutom ingen laddhybrid.

en bil från 2013 som inte går att ladda...och drar väl typ 0.5liter bensin milen med elmotorn?! inte så mycket bättre än min Arosa från 1998 som drar 0.8liter mer som bara är 15år gammal ;-)

Helu.
Självklart att LED sparar energi, det där extra hacket på fläkten eller bacongrillen hade ändå brukats oavsett vilken lampa som är monterad, sedan har du även minskade transporter vilket innnebär minskad miljöpåverkan, detta även vid tillverkningen av lamporna då LED har en längre livslängd än en traditionell glödtråd.

Då du nämner just Prius och jag har erfarenhet av dessa kan jag förklara lite angående det för dig ologiska med denna bil.
Det stämmer att man laddar batteriet med bränslemotorn när bilen körs i jämn hastighet, denna kraft som går åt till att ladda brukas senare vid lägre hastigheter eller vid fartökning då det laddade batteriet hjälper till att driva bilen vilket i sin tur ger en minskad bränsleåtgång, batteriet laddas även vid retardation.

Är batteriets laddnivå låg kan bränslemotorn slå igång även när bilen är stillastående, detta är styrt och inte något som sker helt sporadiskt, delvis för att ladda batteriet delvis för att uppnå arbetstemperatur på bränslemotorn då dessa är snålare när dom är varma samt för att få den värme man ställt in på klimatanläggningen.

Nej, en Prius drar inte 0.5 när den körs på elmotorn, då drar den inget bränsle alls för stunden, däremot får man räkna med att bilen förbrukar ngt mera bränsle vid laddning efteråt om man kör ned batteriet via EV-mode eller har bilen i "READY" läge som förbrukar ström då samtliga funktioner är i drift, precis som en bensinmotor förbrukar energi när den står på tomgång.

Är det inte något missvisande att jämföra en automatväxlad krocksäker bil med brukbart bagage (även om det inte är stort) 4460mm lång och 1745mm bred med en AROSA 3537mm lång och 1639mm bred bränsleförbrukningsmässigt? Yaris hybrid 3905mm lång 1695mm bred är väl något närmare trots att även den är större.

I EU-cykeln vill den
Prius du nämnde utan plugin förbrukar 0.4l/mil utsläppandes 92g/km med ett 445liter stort bagage, medans en
AROSA 1.4 från -98 0.62l/mil utsläppandes 148g/km med ett 131liter "stort" bagageutrymme.
Yaris hybrid: 0.37l/mil utsläppandes 85g/km med ett 286liter stort bagageutrymme.

Tror tryckfelsnissse var och stuvade om i ditt inlägg, en AROSA drar väl förhoppningsvis inte 0.8liter mer/mil än en Prius?

SEATs nuvarande minibil som tar vid efter AROSa Mii 3557mm lång och 1641mm bred med 251liter bagage vill med 60hk motor förbruka 0.41 96g/km så visst går det framåt.

tror du missar poängen..ingen laddhybrid 2013 och folk köper skiten?!
istället för att välja xc60 hybriden en d5+elmotor och laddhybrid.
så länge siffrorna inte är bättre på dagens bilar förstår jag inte ens tanken på att man köper skiten för besparningen man gör försvinner i vad bilen kostar att äga i värdeminskingar osv.

00-01 om inte tidigare så släppte vag en lupo 3l som drog 0.29 det var inte i går det utan RIKTIGT länge sen.
endå har jag inte sätt någon som visar dom siffrorna fast det är hybrid och annat smäck.
så man blir rätt lurad av nya bilar som ska vara så snåla det står istort sätt stilla.

jag skiter i utsläpp och sånt jag ser allt till kostnaden för mig som ägare. för det är det som avgör för min plånbok.

det jag menar med ledlampor och fläktar är att slarvar man med sånt så har man ingen vinning.
och att då bygga om en orginal gammal bil med led lampor överallt kommer du endå inte märka någon mätbar skillnad...

självklart ska det vara 0.8dl/10mil
men jag bortser från allt som komfort osv.. är ganska säker att tex den där Yarisen skulle dra mindre om man kastade ur elen och körde med motorn som den var. vad är då vitsen? man tar en liten lätt bil och sätter i ett par hundra kilo elektronik i bilen. så bilen drar mer bensin. vet att elmotorn är effektivare än bensinmotorn. man får ur mer för varje kw du öser in. men det hjälper inte om man inte kan ladda den utan en Benisinmotor.
en dieselmotor är effektivare som ett exempel högre verkningsgrad endå kör toyota med en bensin motor

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
8 september 2013 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
en dieselmotor är effektivare som ett exempel högre verkningsgrad endå kör toyota med en bensin motor

Är det verkligen så?  I praktiken alltså.  En bensinare på optimalt varvtal är rätt så bra verkningsgrad på, eller iaf tilläkligt. Resten kan man ju göra värme i bilen utav. Dieslen behöver ju en extra brännare för detta.  Dieseln är tyngre och brännaren är tyngre än ingen brännare.

Allt är inte helt självklart. smile

Det genialiska med Prius är väl att man kan köra som en tjuv utan att det drar mera eftersom man återvinner bromsenergin och låter elmotorn putta på i starten.

Gillar Renault Zoe som har värmepump för kupékomforten. 1kW in och 3kW ut :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Glesmark
8 september 2013 · 1 938 Inlägg

Det är verkligen skillnad i när dom olika bilarnas system sätter på halvljusen vid mörker, ser när man kör in i tunnlar osv att vissa sätter igång långt in i tunneln och andra blinkar det igång på nästan direkt man kört in.

Vissa bilar har dagljus men inte automatik verkar det som, där ställs det aldrig om till halvljus vid mörker om inte föraren gör det eller om systemet helt enkelt är trasigt, många kör runt på kvällar/i mörker utan något ljus bakåt, tväridiotiskt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2013 · 13 758 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
en dieselmotor är effektivare som ett exempel högre verkningsgrad endå kör toyota med en bensin motor

Är det verkligen så?  I praktiken alltså.  En bensinare på optimalt varvtal är rätt så bra verkningsgrad på, eller iaf tilläkligt. Resten kan man ju göra värme i bilen utav. Dieslen behöver ju en extra brännare för detta.  Dieseln är tyngre och brännaren är tyngre än ingen brännare.

Allt är inte helt självklart. smile

Det genialiska med Prius är väl att man kan köra som en tjuv utan att det drar mera eftersom man återvinner bromsenergin och låter elmotorn putta på i starten.

Gillar Renault Zoe som har värmepump för kupékomforten. 1kW in och 3kW ut :-)

det är riktigt smart att köra värmepump.. använder ac omvänt sitter endå där rätt praktiskt smile

vad jag vet så har dieseln mer effektutag för varje enhet du pytsar in

40-45% verkningsgrad på diesel
bensinmotorer beskrivs som 30% ibästa fall

eftersom toyotas motor inte går på ett givet varvtal så vetetusan hur verkningsgraden ser ut.
för lägger man en motor där den optimeras på tex 2500rpm så kan maximera verkningsgraden medans motorn är väldigt oeffektiv vid andra varv. så vet inte riktigt hur det ser ut med toyotas tanke..

volvo kör iaf sin dieselmotor rent utan inblanding av elmotorn och elmotorn driver bakhjulen. ger kanske ingen otrolig förbrukningsiffror när man börjar stå på men bra med effekt.
fördelen att där kan du köra enbart på elmotorn för att sedan ladda när elen är förukad perfeket när man åker lagom långa sträckor där man kan köra med en effektiv elmotor medans toyotan alltid kommer behöva en oeffektiv bensin motor för att ladda



sen kanske man även ska fundera på vart våran el kommer ifrån för i tyskland där vi köper en del el ifrån och andra länder där svenska företag äger mycket elverk  lastar man pannorna med kol. och det är inte mycket bättre för miljön än en bensin motor smile
fast det är inget som tillskrivs sverige för utsläppen utan det är landet som tar fram elen som tar den smällen =/

Senast redigerat av Growe (8 september 2013)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2013 · 13 758 Inlägg

Glesmark skrev:
Det är verkligen skillnad i när dom olika bilarnas system sätter på halvljusen vid mörker, ser när man kör in i tunnlar osv att vissa sätter igång långt in i tunneln och andra blinkar det igång på nästan direkt man kört in.

Vissa bilar har dagljus men inte automatik verkar det som, där ställs det aldrig om till halvljus vid mörker om inte föraren gör det eller om systemet helt enkelt är trasigt, många kör runt på kvällar/i mörker utan något ljus bakåt, tväridiotiskt.

tycker att bakljus ska vara på oavsätt dag eller natt.
man ser ALLTID en bil bättre med ljus på än inte. möjligen när solen står jäkligt lågt och lyser rakt in i bilen det kvittar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Glesmark
8 september 2013 · 1 938 Inlägg

Growe skrev:

Glesmark skrev:
Det är verkligen skillnad i när dom olika bilarnas system sätter på halvljusen vid mörker, ser när man kör in i tunnlar osv att vissa sätter igång långt in i tunneln och andra blinkar det igång på nästan direkt man kört in.

Vissa bilar har dagljus men inte automatik verkar det som, där ställs det aldrig om till halvljus vid mörker om inte föraren gör det eller om systemet helt enkelt är trasigt, många kör runt på kvällar/i mörker utan något ljus bakåt, tväridiotiskt.

tycker att bakljus ska vara på oavsätt dag eller natt.
man ser ALLTID en bil bättre med ljus på än inte. möjligen när solen står jäkligt lågt och lyser rakt in i bilen det kvittar smile

Sålänge det är ljust ute så tycker jag det kvittar, i början var det nytt för ögat att se en bil utan bakljus.
Men som sagt, man (iaf jag) vande mig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2013 · 13 758 Inlägg

Glesmark skrev:

Growe skrev:

Glesmark skrev:
Det är verkligen skillnad i när dom olika bilarnas system sätter på halvljusen vid mörker, ser när man kör in i tunnlar osv att vissa sätter igång långt in i tunneln och andra blinkar det igång på nästan direkt man kört in.

Vissa bilar har dagljus men inte automatik verkar det som, där ställs det aldrig om till halvljus vid mörker om inte föraren gör det eller om systemet helt enkelt är trasigt, många kör runt på kvällar/i mörker utan något ljus bakåt, tväridiotiskt.

tycker att bakljus ska vara på oavsätt dag eller natt.
man ser ALLTID en bil bättre med ljus på än inte. möjligen när solen står jäkligt lågt och lyser rakt in i bilen det kvittar smile

Sålänge det är ljust ute så tycker jag det kvittar, i början var det nytt för ögat att se en bil utan bakljus.
Men som sagt, man (iaf jag) vande mig.

fast vad syns bäst på avstånd?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
8 september 2013 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:

enda sättet man vet att skiten håller på att svänga eftersom blinkerslampan endå inte syns som på valfri vag bil.

även om lampor drar energi så är försumellsen så liten att det inte gör någon skillnad för oss användare.

många gånger man reagerar på framför allt nyare vag bilar att dom inte syns eftersom bakljusen är avstängda även när det börjar skymma eller vid dimma dagtid.
där ljuset anses tillräckligt för den korkade bilen. men iverkligeheten inte syns alls

faktist märkligt att det anses lagligt. för kör jag min bil utan bakljus får jag böter för min bil är gammal.



räknade lite på skillnaden mellan led och vanliga lampor på en vanlig bil och där blir skillnaden larvig. det räcker med att fläkten är på vriden ett hack högre så försvinner den sparade energien.
eller att man kör elbakrutan för länge
eller rövvärmen.

lika smart som att köpa en prius eller valfri ny toyota hybrid ny idag.. vadå laddhybrid nej vi laddar elmotorn med en helt ologisk BENSIN motor som man t.o.m kan få att gå på tongång med.

höll på med en väktarbil som var någon toyota och den där hoppade igång och gick helt ologiskt när vi flyttade runt den. dessutom ingen laddhybrid.

en bil från 2013 som inte går att ladda...och drar väl typ 0.5liter bensin milen med elmotorn?! inte så mycket bättre än min Arosa från 1998 som drar 0.8liter mer som bara är 15år gammal ;-)

Helu.
Självklart att LED sparar energi, det där extra hacket på fläkten eller bacongrillen hade ändå brukats oavsett vilken lampa som är monterad, sedan har du även minskade transporter vilket innnebär minskad miljöpåverkan, detta även vid tillverkningen av lamporna då LED har en längre livslängd än en traditionell glödtråd.

Då du nämner just Prius och jag har erfarenhet av dessa kan jag förklara lite angående det för dig ologiska med denna bil.
Det stämmer att man laddar batteriet med bränslemotorn när bilen körs i jämn hastighet, denna kraft som går åt till att ladda brukas senare vid lägre hastigheter eller vid fartökning då det laddade batteriet hjälper till att driva bilen vilket i sin tur ger en minskad bränsleåtgång, batteriet laddas även vid retardation.

Är batteriets laddnivå låg kan bränslemotorn slå igång även när bilen är stillastående, detta är styrt och inte något som sker helt sporadiskt, delvis för att ladda batteriet delvis för att uppnå arbetstemperatur på bränslemotorn då dessa är snålare när dom är varma samt för att få den värme man ställt in på klimatanläggningen.

Nej, en Prius drar inte 0.5 när den körs på elmotorn, då drar den inget bränsle alls för stunden, däremot får man räkna med att bilen förbrukar ngt mera bränsle vid laddning efteråt om man kör ned batteriet via EV-mode eller har bilen i "READY" läge som förbrukar ström då samtliga funktioner är i drift, precis som en bensinmotor förbrukar energi när den står på tomgång.

Är det inte något missvisande att jämföra en automatväxlad krocksäker bil med brukbart bagage (även om det inte är stort) 4460mm lång och 1745mm bred med en AROSA 3537mm lång och 1639mm bred bränsleförbrukningsmässigt? Yaris hybrid 3905mm lång 1695mm bred är väl något närmare trots att även den är större.

I EU-cykeln vill den
Prius du nämnde utan plugin förbrukar 0.4l/mil utsläppandes 92g/km med ett 445liter stort bagage, medans en
AROSA 1.4 från -98 0.62l/mil utsläppandes 148g/km med ett 131liter "stort" bagageutrymme.
Yaris hybrid: 0.37l/mil utsläppandes 85g/km med ett 286liter stort bagageutrymme.

Tror tryckfelsnissse var och stuvade om i ditt inlägg, en AROSA drar väl förhoppningsvis inte 0.8liter mer/mil än en Prius?

SEATs nuvarande minibil som tar vid efter AROSa Mii 3557mm lång och 1641mm bred med 251liter bagage vill med 60hk motor förbruka 0.41 96g/km så visst går det framåt.

tror du missar poängen..ingen laddhybrid 2013 och folk köper skiten?!
istället för att välja xc60 hybriden en d5+elmotor och laddhybrid.
så länge siffrorna inte är bättre på dagens bilar förstår jag inte ens tanken på att man köper skiten för besparningen man gör försvinner i vad bilen kostar att äga i värdeminskingar osv.

00-01 om inte tidigare så släppte vag en lupo 3l som drog 0.29 det var inte i går det utan RIKTIGT länge sen.
endå har jag inte sätt någon som visar dom siffrorna fast det är hybrid och annat smäck.
så man blir rätt lurad av nya bilar som ska vara så snåla det står istort sätt stilla.

jag skiter i utsläpp och sånt jag ser allt till kostnaden för mig som ägare. för det är det som avgör för min plånbok.

det jag menar med ledlampor och fläktar är att slarvar man med sånt så har man ingen vinning.
och att då bygga om en orginal gammal bil med led lampor överallt kommer du endå inte märka någon mätbar skillnad...

självklart ska det vara 0.8dl/10mil
men jag bortser från allt som komfort osv.. är ganska säker att tex den där Yarisen skulle dra mindre om man kastade ur elen och körde med motorn som den var. vad är då vitsen? man tar en liten lätt bil och sätter i ett par hundra kilo elektronik i bilen. så bilen drar mer bensin. vet att elmotorn är effektivare än bensinmotorn. man får ur mer för varje kw du öser in. men det hjälper inte om man inte kan ladda den utan en Benisinmotor.
en dieselmotor är effektivare som ett exempel högre verkningsgrad endå kör toyota med en bensin motor

Folk kan då köpa Prius plugin som är en laddhybrid och har nu funnits på marknaden ett tag, den är dyrare än en Prius utan laddsladd.

Volvo XC60 finns inte som hybrid, Volvo säljer inga på sin sida iaf.

Volvo V60 finns som hybrid från futtiga 524000kr.

Utsläpp påverkar även din plånbok.

Om en Yaris skulle dra mindre utan batterier och elmotorer skulle givetvis Toyota byggt den på det viset och kunnat sålt den utan merkostnaderna det innebär att montera HSD.

Läs på mer om HSD och hur Toyota använder bränslemotorn så kommer du att få större inblick i hur det fungerar, det är faktiskt riktigt kul läsning.

Glesmark
8 september 2013 · 1 938 Inlägg

Growe skrev:

Glesmark skrev:

Growe skrev:

tycker att bakljus ska vara på oavsätt dag eller natt.
man ser ALLTID en bil bättre med ljus på än inte. möjligen när solen står jäkligt lågt och lyser rakt in i bilen det kvittar smile

Sålänge det är ljust ute så tycker jag det kvittar, i början var det nytt för ögat att se en bil utan bakljus.
Men som sagt, man (iaf jag) vande mig.

fast vad syns bäst på avstånd?

Som jag skrev, tycker det kvittar, vilket som för mig.

torpis Forummoderator
8 september 2013 · 10 572 Inlägg

Glesmark skrev:

Growe skrev:

Glesmark skrev:

Sålänge det är ljust ute så tycker jag det kvittar, i början var det nytt för ögat att se en bil utan bakljus.
Men som sagt, man (iaf jag) vande mig.

fast vad syns bäst på avstånd?

Som jag skrev, tycker det kvittar, vilket som för mig.

Ingen som mött eller kommit ifatt en silvrig mercedes utan lyse en mulen dag? Den ser man ju inte för ens det är förseeeent :-/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
8 september 2013 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
vad jag vet så har dieseln mer effektutag för varje enhet du pytsar in

40-45% verkningsgrad på diesel
bensinmotorer beskrivs som 30% ibästa fall

Jao, men slaggprodukten blir ju värme till kupén, något du annars behöver en separat brännare till. :-)

Sen vet i tusan om inte en prius med sin variator har ett bättre arbetsområde än de flesta andra bilar iaf.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Glesmark
8 september 2013 · 1 938 Inlägg

torpis skrev:

Glesmark skrev:

Growe skrev:

fast vad syns bäst på avstånd?

Som jag skrev, tycker det kvittar, vilket som för mig.

Ingen som mött eller kommit ifatt en silvrig mercedes utan lyse en mulen dag? Den ser man ju inte för ens det är förseeeent :-/

Jobbar som chaufför i yrket och har inte lyckats krocka med några silvriga mercor på mulna dagar än iaf, varken i dimma eller klart solljus.
Tycker det funkar bra, än om lite ovant för ögat första tiden.

Evildan
8 september 2013 ·

torpis skrev:

Growe skrev:
en dieselmotor är effektivare som ett exempel högre verkningsgrad endå kör toyota med en bensin motor

Är det verkligen så?  I praktiken alltså.  En bensinare på optimalt varvtal är rätt så bra verkningsgrad på, eller iaf tilläkligt. Resten kan man ju göra värme i bilen utav. Dieslen behöver ju en extra brännare för detta.  Dieseln är tyngre och brännaren är tyngre än ingen brännare.

Allt är inte helt självklart. smile

Det genialiska med Prius är väl att man kan köra som en tjuv utan att det drar mera eftersom man återvinner bromsenergin och låter elmotorn putta på i starten.

Gillar Renault Zoe som har värmepump för kupékomforten. 1kW in och 3kW ut :-)

Stämmer gott, Priusens bränslemotor körs alltid på det optimala varvtalet med tanke på förbrukning och effekt när motorn blivit varm, en av fördelarna med en steglös låda.
Jodå, det går att köra som ett litet svin utan att förbrukningen drar iväg nämnvärt, så fort man släpper gasen återvinns retardationsenergin till att ladda batteriet och driva elektriska komponenter samt att bränslemotorn genast stängs av.
Kör man däremot på ett vettigt vis belönas man med en låg förbrukning runt 0.4 och nedåt vilket är bra för miljön och givetvis glädjer det även plånboken.
Jag har provat att köra på EV-läget direkt från kallstart en kilometer innan jag kopplat igång bränslemotorn och Toyotas tekniker slår mig på fingrarna var gång när jag kört mina ca8km till jobbet, den blir snålare om jag låter den sköta systemet själv och värma bränslemotorn som den vill.
Zoe är en frän bil, dock är räckvidden ett minus för mig, vill kunna köra 25mil och längre nonstop även på helger när Renaulthandlarn gått hem för dagen, men som närtransport tveklöst.

Evildan
8 september 2013 ·

Nu när vi ändå diskuterar energieffektivitet och information kring detta smile
Information kring Prius och hur tekniken fungerar samt en del allmän välkomponerad information i den nedre länken.
http://eahart.com/prius/psd/
http://goto.glocalnet.net/larsthomee/hybrid.html

twin_cam Smålänning
8 september 2013 · 7 877 Inlägg

Sålänge en stor tillverkare gör något blir det godkänt i trafik, frågor på det?

DRL är ett steg framåt för Europa, ett steg bakåt för Sverige.

Men känns som att det skulle spara mer soppa att köra belysningen över ett relä och strömbrytare istället för en databox...

All onödig datakraft tar rätt mycket energi... För 20 år sen räckte 70A generator långt i en bil, idag sitter sällan mindre än 100A, men ibland uppåt 200. Dom hade insprutning, AC, hel/halvljus, dimljus, elhissar då också, men det gick via strömbrytare och relä istället för databoxar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rquired Allmänt envis
8 september 2013 · 12 512 Inlägg

En dieselmotor ligger inte 10-20 procentenheter högre i verkningsgrad än en bensinmotor tvärt om ligger bägge motortyperna för personbilsbruk runt 40% så att kalla bensinmotorer för ineffektiva är inte helt rätt, sedan finns det bra och dåliga bensinmotorer och detsamma gäller dieselmotorer. Skillnaden i förbrukning kommer främst från skillnaden i energiinnehåll, en liter diesel av den typen som säljs på macken innehåller helt enkelt mycket mer energi än en liter bensin.

Vi säger att en personbil som körs en mil uträttar ett arbete på 9*10^6 Joule per mil, det gör den oavsett om den har en dieselmotor eller en bensinmotor under huven i energi räknat är arbetet exakt samma. Räknar vi med verkningsgraden blir det ungefär 22.5*10^6 J som behöver tillföras i bägge fallen men här kommer skillnaden:

För en bensinmotor får det divideras på 30*10^6 Joule per liter bensin vilket ger en förbrukning på 0.76L/mil, men med en diesel får vi dela det på 33*10^6 Joule per liter diesel vilket ger en förbrukning på 0.68L/mil. I praktiken kanske skillnaden blir något större för bensinmotorer har något lägre verkningsgrad i genomsnitt än vad dieselmotorerna har, och med något lägre menas ett par procentenheter inte 10-20st.

Om vi istället räknar med de siffrorna på verkningsgraden som du nämner Growe hade förbrukningen blivit 0.54L/mil för dieselbilen och 1.1L/mil för bensinbilen. Det ser inte rätt ut i mina ögon, och när det gäller Toyota Prius är miljövänlighet ett av dess starkaste argument vilket gör valet av en bensinmotor desto mer logiskt. En dieselmotor och kompressionständning genererar utsläpp av ett trettiotal partiklar utöver koldioxid.

Dessa partiklarna är farliga eftersom de är cancerframkallande och bidrar kraftigt till försurningen av sjöar och mark. Som en jämförelse släpper en bensinmotor ut lite mer koldioxid men med en bra katalysator består utsläppen i teorin av vattenånga och koldioxid (HC+o2=H2O och CO2) endast, i praktiken går vissa partiklar inte att undvika men utsläppen är försvinnande små och knappt nämnvärda jämfört med en diesel.

Sedan kan man gå in på punkten komfort och säkerhet en Lupo 3L som du jämför med har väldigt lite av den varan när låg vikt prioriterats över en krockkudde i förarratten, när den har en robotväxellåda som växlar väldigt ryckigt och en högröstad diesel under huven. Prius är tyst, bekväm och säker samtidigt som den inte dricker mycket mer i praktiken med tanke på att den är bensindriven med skillnaden i energiinnehåll ovan.

För övrigt skall en Prius inte gå på tomgång och bete sig som du beskriver, men bryter du strömmen från det lilla 12v-batteriet behöver systemet initieras på nytt annars stänger inte förbränningsmotorn av sig som den skall och det du beskriver uppstår. Men det är knappast bilens fel att folk är där och pillar utan att läsa instruktionsboken.

Angående belysningen på KIA Sportage har jag inget att tillföra mer än att DRL-funktionen borde komma med ett krav på att bilen själv slår över till halvljus vid med hjälp av en ljussensor, för uppenbarligen glömmer många ägare detta på de bilmodeller där man själv får växla (Ex. många VW, Ford och just KIA/Hyundai beroende på utrustning).

Senast redigerat av Rquired (8 september 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Kungen-EssE
8 september 2013 · 993 Inlägg

naak2803 skrev:

torpis skrev:
Well min egentliga fråga med, KAN någon lagen om lamporna? är det verkligen lagligt att åka utan bakljus tända?

ja, jag ringde transportstryelsen, och det är lagligt att åka runt utan baklamporna på dagtid.

Belysning vid färd på väg
68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.

tack!!!!

alla andra inlägg är skit onödiga och läsa, så rekommenderar er ej läsa dom
tog mig 20min hitta svaret på TS fråga och du har skrivit svaret...

alla andra snackar om energi och bensinförbrukning...

ts fråga en fråga om lagligt olagligt ljus på sin sportage

inte varför den dricker mer eller mindre eller hur mycket.... shjet ni gör en myra till en flygplan

Mercedes CLS 55 AMG V8 Kompressor "Performance Package" (2006)
Evildan
8 september 2013 ·

Rquired skrev:
En dieselmotor ligger inte 10-20 procentenheter högre i verkningsgrad än en bensinmotor tvärt om ligger bägge motortyperna för personbilsbruk runt 40% så att kalla bensinmotorer för ineffektiva är inte helt rätt, sedan finns det bra och dåliga bensinmotorer och detsamma gäller dieselmotorer. Skillnaden i förbrukning kommer främst från skillnaden i energiinnehåll, en liter diesel av den typen som säljs på macken innehåller helt enkelt mycket mer energi än en liter bensin.

Vi säger att en personbil som körs en mil uträttar ett arbete på 9*10^6 Joule per mil, det gör den oavsett om den har en dieselmotor eller en bensinmotor under huven i energi räknat är arbetet exakt samma. Räknar vi med verkningsgraden blir det ungefär 22.5*10^6 J som behöver tillföras i bägge fallen men här kommer skillnaden:

För en bensinmotor får det divideras på 30*10^6 Joule per liter bensin vilket ger en förbrukning på 0.76L/mil, men med en diesel får vi dela det på 33*10^6 Joule per liter diesel vilket ger en förbrukning på 0.68L/mil. I praktiken kanske skillnaden blir något större för bensinmotorer har något lägre verkningsgrad i genomsnitt än vad dieselmotorerna har, och med något lägre menas ett par procentenheter inte 10-20st.

Om vi istället räknar med de siffrorna på verkningsgraden som du nämner Growe hade förbrukningen blivit 0.54L/mil för dieselbilen och 1.1L/mil för bensinbilen. Det ser inte rätt ut i mina ögon, och när det gäller Toyota Prius är miljövänlighet ett av dess starkaste argument vilket gör valet av en bensinmotor desto mer logiskt. En dieselmotor och kompressionständning genererar utsläpp av ett trettiotal partiklar utöver koldioxid.

Dessa partiklarna är farliga eftersom de är cancerframkallande och bidrar kraftigt till försurningen av sjöar och mark. Som en jämförelse släpper en bensinmotor ut lite mer koldioxid men med en bra katalysator består utsläppen i teorin av vattenånga och koldioxid (HC+o2=H2O och CO2) endast, i praktiken går vissa partiklar inte att undvika men utsläppen är försvinnande små och knappt nämnvärda jämfört med en diesel.

Sedan kan man gå in på punkten komfort och säkerhet en Lupo 3L som du jämför med har väldigt lite av den varan när låg vikt prioriterats över en krockkudde i förarratten, när den har en robotväxellåda som växlar väldigt ryckigt och en högröstad diesel under huven. Prius är tyst, bekväm och säker samtidigt som den inte dricker mycket mer i praktiken med tanke på att den är bensindriven med skillnaden i energiinnehåll ovan.

För övrigt skall en Prius inte gå på tomgång och bete sig som du beskriver, men bryter du strömmen från det lilla 12v-batteriet behöver systemet initieras på nytt annars stänger inte förbränningsmotorn av sig som den skall och det du beskriver uppstår. Men det är knappast bilens fel att folk är där och pillar utan att läsa instruktionsboken.

Angående belysningen på KIA Sportage har jag inget att tillföra mer än att DRL-funktionen borde komma med ett krav på att bilen själv slår över till halvljus vid med hjälp av en ljussensor, för uppenbarligen glömmer många ägare detta på de bilmodeller där man själv får växla (Ex. många VW, Ford och just KIA/Hyundai beroende på utrustning).

God eftermiddag.
Jag har inget att erinra här ovan, förutom att en Prius eller valfri HSD faktiskt ska starta av sig själv lite till synes för en ovan förare "sporadiskt" om exempelvis bilen lämnas i "Ready" läge vilket motsvarar tomgångskörning med en traditionell bränslebil som har sina förbrukare igång såsom klima, stereo, innerbelysning osv, då tas energi ur batteriet och motorn startar för att hålla detta på en lämplig nivå samt om kupen behöver värme och kylvätskans temperatur inte räckte till.
Likaså om bilen stängs av med låg laddning, då drar bränslemotorn igång direkt vid nästa körtillfälle för att ladda upp "ackpaketet" till normal driftsnivå för att säkerställa energitillgången senare då HSD-systemet inte kan förutse hur föraren tänkt köra eller hur länge.

Senast redigerat av Evildan (8 september 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang