Volvo 940 ltt -97 ryker väldigt mycket!

Zzoink
15 april 2013 · 1 229 Inlägg

Tjao! Det är så att jag tycker min bil ryker mer än den ska göra.. Det är vit rök som kommer ut, alltså inte mörk! Topplockspackning är bytt så det är inte det som är fel.. Drar minimalt med olja, inga mängder.. Drar inget vatten! Kan det vara turbon som börjar ge sig? Bilen går bra i övrigt och inget annat märks förutom att den ryker.. Lite tips om åtgärder uppskattas! smile mvh

Glesmark
15 april 2013 · 1 938 Inlägg

Gissningsvis kondens i avgasröret om den inte drar olja eller vatten.

Zzoink
15 april 2013 · 1 229 Inlägg

Hur blire kondens i avgassystemet då? Har ju sportkat om det kan ha med det att göra?

Mack Forum- och sitemoderator
15 april 2013 · 26 193 Inlägg

Zzoink skrev:
Hur blire kondens i avgassystemet då? Har ju sportkat om det kan ha med det att göra?

Alla bilar får mer eller mindre kondens i avgassystemet.
Kondensen blir sedan varm av avgaserna och kommer ut = vit rök.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Glesmark
15 april 2013 · 1 938 Inlägg

Mack skrev:

Zzoink skrev:
Hur blire kondens i avgassystemet då? Har ju sportkat om det kan ha med det att göra?

Alla bilar får mer eller mindre kondens i avgassystemet.
Kondensen blir sedan varm av avgaserna och kommer ut = vit rök.

Frågan är bara hur mycket den ryker, "ryker väldigt mycket" tycker herr trådskapare,  då måste den dricka stora mängder olja eller vatten, vilket den enligt han inte gör.


Tror du får felsöka själv, kanske fått olja i förbränningsrum som gått ut i avgaserna, avtar med tiden, du kanske har kassa ventiltätningar, dina kolvringar kanske är döda, din turbo kanske är slut och läcker olja, din retur från turbon kanske e tät och oljan går ut genom turbon utan att den egentligen är kass, du får helt enkelt titta runt lite, vi kan bara gissa.

Skeden Mekaniker/Fordonstek
17 april 2013 · 80 Inlägg

Mycket förbränd olja ger vit rök, titta turbon, kompprov för kolvringar och även tryckrören för olja. Med mycket menar jag inte jätte mängder men nog för att ge vit rök. Mvh

Senast redigerat av Skeden (21 april 2013)

Kör 940Sleeper
gaaraget
20 april 2013 · 22 Inlägg

min 945:a hade samma symtom o det var turbon:p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang