Köra obesiktad bil men försäkrad. Behöver snabbt svar

Normannn
16 april 2013 · 28 Inlägg

Funderar på att köra ner min bil från älvdalen imorgon till falun. Innan jag ställde in den i garaget där den har stått under vintern så besiktade jag den och fick underkänt på avgasystemet för det läckte och bromsarna bak för att dom hade ojämn bromsverkan.

Ifall jag kör ner den till falun imorgon obesiktad, Jag tänker isåfall försäkra den MEN gäller försäkringen ifall nått skulle inträffa?

Mvh

aqulio
16 april 2013 · 1 146 Inlägg

får bara köra till och ifrån verkstad/ bes
annars får du inte köra den alls

Nyman1337 Hhehehehhest
16 april 2013 · 375 Inlägg

aqulio skrev:
får bara köra till och ifrån verkstad/ bes
annars får du inte köra den alls

Du får endast köra bilen till verkstad om den är påställd (skattad&försäkrad) men från verkstaden får du endast köra bilen till bilprovningen. Inte åka hem med den eller likande så att säga.§

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
meibrant
16 april 2013 · 11 Inlägg

Boka en besiktningstid i staden du ska till så får du köra! Boka av den sen när du är framme!

MVH

Martin

Slash Saabifierad
16 april 2013 · 2 026 Inlägg

Nyman1337 skrev:

aqulio skrev:
får bara köra till och ifrån verkstad/ bes
annars får du inte köra den alls

Du får endast köra bilen till verkstad om den är påställd (skattad&försäkrad) men från verkstaden får du endast köra bilen till bilprovningen. Inte åka hem med den eller likande så att säga.§

Nej.
Man får:
Köra bilen närmaste vägen till och från besiktning och verkstad (alltså till och från kan betyda hemmet, garaget, parkeringen etc. där den brukar stå), finns inget som reglerar att man enbart får åka från verkstaden till besiktningen! Däremot får man inte åka runt och shoppa delar, skjutsa kompisar, åka till jobbet, åka långa sträckor m.m.
Bilen behöver inte vara påställd men den måste vara trafikförsäkrad! Ja man kan teckna en trafikförsäkring även om bilen är avställd!

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Emiiilz
16 april 2013 · 908 Inlägg

Om bilen har körförbud för man inte besiktat. Fast bilen är försäkrad o påställd.
jag åker blir tagen av farbror blå, vad blir följderna? böter? indraget körkort? beslag tagen bil?

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Henrik-N
16 april 2013 · 450 Inlägg

Emiiilz skrev:
Om bilen har körförbud för man inte besiktat. Fast bilen är försäkrad o påställd.
jag åker blir tagen av farbror blå, vad blir följderna? böter? indraget körkort? beslag tagen bil?

svaret på denna fråga måste du ju ändå kunna googla fram dig till.

Emiiilz
16 april 2013 · 908 Inlägg

Henrik-N skrev:

Emiiilz skrev:
Om bilen har körförbud för man inte besiktat. Fast bilen är försäkrad o påställd.
jag åker blir tagen av farbror blå, vad blir följderna? böter? indraget körkort? beslag tagen bil?

svaret på denna fråga måste du ju ändå kunna googla fram dig till.

Har gjort ett par gånger.
Men alla säger olika.
Bästa är väl o ringa in o fråga.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Nyman1337 Hhehehehhest
16 april 2013 · 375 Inlägg

Emiiilz skrev:
Om bilen har körförbud för man inte besiktat. Fast bilen är försäkrad o påställd.
jag åker blir tagen av farbror blå, vad blir följderna? böter? indraget körkort? beslag tagen bil?

1500:- i böter för obesiktat

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Nyman1337 Hhehehehhest
16 april 2013 · 375 Inlägg

Slash skrev:

Nyman1337 skrev:

aqulio skrev:
får bara köra till och ifrån verkstad/ bes
annars får du inte köra den alls

Du får endast köra bilen till verkstad om den är påställd (skattad&försäkrad) men från verkstaden får du endast köra bilen till bilprovningen. Inte åka hem med den eller likande så att säga.§

Nej.
Man får:
Köra bilen närmaste vägen till och från besiktning och verkstad (alltså till och från kan betyda hemmet, garaget, parkeringen etc. där den brukar stå), finns inget som reglerar att man enbart får åka från verkstaden till besiktningen! Däremot får man inte åka runt och shoppa delar, skjutsa kompisar, åka till jobbet, åka långa sträckor m.m.
Bilen behöver inte vara påställd men den måste vara trafikförsäkrad! Ja man kan teckna en trafikförsäkring även om bilen är avställd!

Nya reglerna från Januari 2012 säger att du endast får köra bilen från verkstad/garaget till besiktningen.. Fick jag förklarat av mig nere på polisstationen när jag överklagade min dom..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Emiiilz
16 april 2013 · 908 Inlägg

Nyman1337 skrev:

Emiiilz skrev:
Om bilen har körförbud för man inte besiktat. Fast bilen är försäkrad o påställd.
jag åker blir tagen av farbror blå, vad blir följderna? böter? indraget körkort? beslag tagen bil?

1500:- i böter för obesiktat

Okej.

vet du något om vad som skulle hända om det upprepades kanske 2 till?

Senast redigerat av Emiiilz (16 april 2013)

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Nyman1337 Hhehehehhest
16 april 2013 · 375 Inlägg

Emiiilz skrev:

Nyman1337 skrev:

Emiiilz skrev:
Om bilen har körförbud för man inte besiktat. Fast bilen är försäkrad o påställd.
jag åker blir tagen av farbror blå, vad blir följderna? böter? indraget körkort? beslag tagen bil?

1500:- i böter för obesiktat

Okej.

vet du något om vad som skulle hända om det upprepades kanske 2 till?

1500:- igen .. Vad som händer efter 3 gånger vet jag inte för det har jag inte lyckats med big_smile

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
wallingstam
11 juni 2013 · 474 Inlägg

polaren torska nyligen igen på obes. Det var hans 4e gång har jag för mig, 3 förra året och så första nu i år. Har inte ens försökt besiktiga något under tiden alltså. Han fick välja på 3 dagar bakom galler eller typ 4700 kr i böter har jag för mig.

Jag har en liten fundering ang. detta.
Tänkte köpa mig en bmw turbo i helgen som är obes. Perioden gick ut i november förra året. Har ca 13 mil att köra från där affären troligtvis kommer göras upp till jag är hemma. Om jag fixar trafikförsäkringen och rullar hemåt och blir stoppad, blir det böter då?
Jag menar, jag måste ju köra hem bilen för att kunna skruva av turbo för att kunna besiktiga den. Så det är ju närmsta vägen till verkstaden som i mitt fall är hemma.
Tror ni man ens får böter för det?

Ska ringa trafikpolisen imorrn och höra, men ifall någon här vet helt säkert så slipper jag ju fråga dom smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
elektronikfreak tummen mitt i handen
11 juni 2013 · 162 Inlägg

meibrant skrev:
Boka en besiktningstid i staden du ska till så får du köra! Boka av den sen när du är framme!

MVH

Martin

Exakt så gjorde jag när jag köpte den här hojen för ett par veckor sedan. Säljaren hade aldrig ställt av den så den var både skattad o försäkrad dock obesiktigad sedan tre år tillbaka. Så vi bokade in en besiktningstid... första bästa som fanns tillgänglig i min stad som ligger 12 mil ifrån där säljaren o hojen befann sig. Med besiktningsbekräftelse bokad 5 dagar senare var det bara att köra de 12 milen hem o hade jag blivit stoppad hade det bara varit att visa upp besiktningsbokningen för snutarna. För övrigt gick den igenom besiktningen felfritt för 5 år sedan. Det enda påpekande jag själv fick var sad en trasig halvljus(strålkastar)lampa.   sad

bild på hojen: http://yamaha.site50.net

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
11 juni 2013 · 1 201 Inlägg

wallingstam skrev:
polaren torska nyligen igen på obes. Det var hans 4e gång har jag för mig, 3 förra året och så första nu i år. Har inte ens försökt besiktiga något under tiden alltså. Han fick välja på 3 dagar bakom galler eller typ 4700 kr i böter har jag för mig.

Jag har en liten fundering ang. detta.
Tänkte köpa mig en bmw turbo i helgen som är obes. Perioden gick ut i november förra året. Har ca 13 mil att köra från där affären troligtvis kommer göras upp till jag är hemma. Om jag fixar trafikförsäkringen och rullar hemåt och blir stoppad, blir det böter då?
Jag menar, jag måste ju köra hem bilen för att kunna skruva av turbo för att kunna besiktiga den. Så det är ju närmsta vägen till verkstaden som i mitt fall är hemma.
Tror ni man ens får böter för det?

Ska ringa trafikpolisen imorrn och höra, men ifall någon här vet helt säkert så slipper jag ju fråga dom smile

Enligt lagboken är det böter, enligt den ska du ta den på trailer om du har bil och kort för de. Du får inte ens bogsera den.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
elektronikfreak tummen mitt i handen
11 juni 2013 · 162 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:

wallingstam skrev:
polaren torska nyligen igen på obes. Det var hans 4e gång har jag för mig, 3 förra året och så första nu i år. Har inte ens försökt besiktiga något under tiden alltså. Han fick välja på 3 dagar bakom galler eller typ 4700 kr i böter har jag för mig.

Jag har en liten fundering ang. detta.
Tänkte köpa mig en bmw turbo i helgen som är obes. Perioden gick ut i november förra året. Har ca 13 mil att köra från där affären troligtvis kommer göras upp till jag är hemma. Om jag fixar trafikförsäkringen och rullar hemåt och blir stoppad, blir det böter då?
Jag menar, jag måste ju köra hem bilen för att kunna skruva av turbo för att kunna besiktiga den. Så det är ju närmsta vägen till verkstaden som i mitt fall är hemma.
Tror ni man ens får böter för det?

Ska ringa trafikpolisen imorrn och höra, men ifall någon här vet helt säkert så slipper jag ju fråga dom smile

Enligt lagboken är det böter, enligt den ska du ta den på trailer om du har bil och kort för de. Du får inte ens bogsera den.

Är bilen bara skattad o försäkrad så är det helt lugnt att köra hem den för att reparera den o för att senare köra till bilprovningen. Lagen säger att man får köra "kortaste väg till verkstad o bilprovning" o det är ju inget som talar för att bilägaren som blir ertappad med att köra omkring med en obesiktigad bil inte är på väg till verkstaden... ELLER till en redan inbokad tid hos SBP.

Sedan kan man ju naturligtvis inte bo i Kiruna... köpa en obesiktigad men skattad o försäkrad bil i Malmö... boka en besiktningstid i Kiruna 48 timmar senare o dra järnet genom hela Sverige o hoppas på att snutarna köper detta.  big_smile

Man ska dock skilja på obligatoriskt körförbud då bilen inte blivit besiktigad i tid OCH körförbud som bilprovningen o snutarna utfärdar. Om bilprovningen eller snuten utfärdar körförbud MÅSTE bilen bärgas från platsen!

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
wallingstam
11 juni 2013 · 474 Inlägg

ja alltså, jag har ju inge BE-kort så jag får inte dra trailer.
Så får väl dra en chansning och hoppas att det inte är någon nyexaminerad j*vla lagryttare man möter, för då får dom smaka den bittra frukten: ifrånkörda

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Hool
11 juni 2013 · 1 067 Inlägg

Penningbot..  1500..   Du får inte köra från platsen..   Iaf inte om den är avställd och obes.. 

De lär inte stå och kolla dig speciellt länge.. Så när de är utom synhåll..   Go for it! big_smile

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
wallingstam
11 juni 2013 · 474 Inlägg

man kan väl dra en nödlögn annars:
Så fort man ser dom så parkerar man direkt efter kanten och slår av bilen. Påpekar dom att den är avställd och obes. så får man väl säga att man blev osams så innihelvete med polaren som körde bilen med trailer, så han lassa av bilen och drog och här står jag big_smile

Va ska dom göra liksom, om dom nu inte sett mig köra bilen.

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Hamilton
11 juni 2013 · 8 865 Inlägg

wallingstam skrev:
man kan väl dra en nödlögn annars:
Så fort man ser dom så parkerar man direkt efter kanten och slår av bilen. Påpekar dom att den är avställd och obes. så får man väl säga att man blev osams så innihelvete med polaren som körde bilen med trailer, så han lassa av bilen och drog och här står jag big_smile

Va ska dom göra liksom, om dom nu inte sett mig köra bilen.

Dom känner på huven....
Helt seriöst finns det verkligen folk som sysslar med sånt här, varför inte göra rätt från början.

Senast redigerat av Hamilton (11 juni 2013)

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang