Ang. Bosch dumpventil.

Myzkoo
3 juni 2005 · 6 Inlägg

En kompis och jag skärmade av hans JR-filter på hans S4 (-92) ikväll och då stod vi och tittade på orginal dumpen (Bosch) nere vid turbon. Vi vet inte om förra ägaren lyckats montera dumpen åt fel håll eller inte. Den ska väll öppna för luften från tryckröret och släppa in den igen mellan LMM och turbons sugsida?

Jag bifogar en bild på hur den är monterad nu. Ska den vändas eller inte?!

Slang NR3 sitter mellan LMM och turbons sugsida.
Slang NR4 går till tryckröret.

Jag har sett många SAAB Turbo här på garaget.org och vissa har den åt ett hål och andra åt ett annat? Funkar den som den ska än på vilket sätt man ansluter slangarna?!

http://www.zatzy.com/attachment.php?attachmentid=6530&stc=1

... För vidare info sätt in 200:- på mitt konto.
Switch
3 juni 2005 · 95 Inlägg

Vänder man på "dumpen" håller den för högre laddtryck.

Men jag tycker att den sitter åt rätt håll.

Inte så optimalt, bättre med en avlastningsventil som klarar högre ladd.

Min Bosch (likadan som din) klarade 1.5 Bar i ett par hundra mil sedan gick membranet sönder.

Myzkoo
3 juni 2005 · 6 Inlägg

Ok, tack för svaret. Jo, man har ju hört en del om den här boschprylen smile Dåligt membran och iom. att den är i plast så kan den smälta. Kompisen har kört den i säkert 2000-3000mil nu på 1,4 bars laddtryck och den fungerar än :>

Tror han ska byta till en Evo VIII dump dock.

... För vidare info sätt in 200:- på mitt konto.
Switch
3 juni 2005 · 95 Inlägg

Jag kan annars rekomendera Forge återcirkulerande avlastningsventil, den har kolv istället för membran och man kan byta fjäder beroende på vilket laddtryck man har.

(finns på www.motornord.se )

Myzkoo
3 juni 2005 · 6 Inlägg

Den ventilen ska monteras åt andra hållet antar jag. Så kolven öppnas av övertrycket.

... För vidare info sätt in 200:- på mitt konto.
ludwiglionell
6 juli 2010 · 588 Inlägg

tjena jag kollar upp min dump på min saab 9000 2,3 turbo och  min satt åt andra hållet om man kollar på den bilden sen när jag plockade isär den och bytte turbo så sattte jag den så på bilden men ser inte så mkt skilnad på ''dump ljudet'' dock så sa förra ägaren attdet ligger runt 240 häster i den ;P

Kamulen
6 juli 2010 · 930 Inlägg

Den sitter likadant på saab 9-5 och på 9000 sitter den åt andra hållet.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
dadde
4 november 2012 · 2 164 Inlägg

Har du fått reda på hur den ska sitta?? Min satt som din, och två polare sa att de va fel, så vi vände på den... Och det låter illa som fan nu enligt mig, men polaren tror att det beror på att dumpen tagit skada av att sitta åt fel håll...

"Life´s too short to drive a boring car"
Retromance
4 november 2012 · 23 Inlägg

Dom sitter så orginal i ur-S4orna. Jag köpte en dahlbäck-dump och satte åt andra hållet, höll väl ett halvår innan den började släppa laddtryck när man laddade på. Satte den åt orginaldumpens håll och den har fungerat hittills utan läckage, vet inte om det är dumpens fel eller om det helt enkelt fungerar bättre åt orginalets håll på dom här bilarna.

Audi S4 "Down to earth" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang