MrH's Volvo C70 Turbo Westcoast Edition -- Vidareutvecklingen.

I den här projekttråden tänkte jag visa min vidareutveckling av den redan ombyggda bilen jag köpte i februari 2013. Föregående ägare har byggt om den nästan exakt så som jag hade velat göra med min andra C70, "Milou", om jag bara hade haft kunskapen, så när chansen dök upp slog jag till och köpte den här röda skönheten. :)
  • 46 Följare
  • 40 559 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 februari 2015
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
17 september 2013 · 735 Inlägg

mhylander skrev:
Ett otroligt grymt jobb du har gjort och håller på med. Har precis läst igenom din gamla tråd och denna. Blir kanon bra! smile

Tack!
Kul att du tog dig tid att läsa trådarna. smile

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
8 februari 2014 · 735 Inlägg

Jaha, då var vi en bit in på ett nytt år och i den här tråden har det inte hänt något på väldigt länge. Dags för en liten uppdatering alltså!


Utställningssäsongen 2013 var en verklig rolig tid med ett underbart sommarväder! Förutom alla trevliga pratstunder och möten med massor av härliga mer eller mindre biltokiga människor kan jag även räkna ihop ett antal pokaler.
Det finaste minnet av alla mötena ute på träffarna och utställningarna är pratsunden med det äldre paret utanför Biltemas butik i Västervik i samband med Västerviksträffen. En liten vithårig farbror, som ömt höll sin lika vithåriga fru i handen, stod lite vid sidan om och tittade på min bil. Jag gick fram och det visade sig att båda var bilintresserade och att det var hans PV som fört dom samman vid midsommardansen i slutet av 40-talet. Och PV'n fanns kvar hemma i garaget än i dag! "Den säljer jag aldrig" sa han. Den pratstunden kommer jag att bära med mig länge!
Det största och häftigaste minnet är naturligtvis Bilsport Performance & Custom Motor Show! Bara att få bli en av utställarna var något jag fantiserat och drömt om ända sedan jag besökte mässan för första gången påsken 1985. Att jag sen ovanpå det dessutom fick gå upp på scenen och ta emot pris som en av 10 "Runner Up" i A-hallen kändes nästan overkligt. Totalt blev det 8 priser på 11 utställningar! Avslutningen skedde....


http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/20130927_110239c.jpg
.... i Trollhättan, på Westcoast Motorshow.



http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/20131013_132831b.jpg
Någon vecka senare fick bilen en tvätt och lite allmän omvårdnad innan jag drog över vintertäcket och stängde garagdörren för vintervila.



Nu är vi alltså en bit in i februari 2014 och vintertäcket har lyfts av då och då och dammlagret på hyllorna i garaget har blivit allt tjockare. Tanken från början var att plocka ner ljudbygget i bagaget och bygga upp det likadant igen men i ett mer servicevänligt utförande. Det blev inte riktigt så. tongue

De två 12"-basarna har spelat mot hålen i ryggstödsplåten där det på vissa C70-bilar satt två 8"-basar. Dessa hål sitter dock så långt ner att mina 12-tummare till större delen har spelat rakt in i en plåtvägg. När jag hade lyft ur all teknik ur bagaget blev jag stående ett tag och tittade in i det låga bagageutrymmet. "Undrar om det går att få in en bas ända in under den där kanten" tänkte jag. Längst in under hatthyllan går det ner en "plåtlåda" som begränsar den redan dåliga höjden ännu mer. ("Plåtlådan" utgör fästpunkt för baksätets bälten och nackstöd.)


http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1078b.jpg
Tog en MDF-bit och en av basarna och provade. Se på f-n! Det kan nog gå att få in den där.


Det blir tajt att få till det men jag kände att jag helt enkelt var tvungen att testa! Går det så innebär det att jag visserligen får låta en bas ligga på hyllan, men jag kan få en bas som spelar rakt in i kupén via genomlastningsluckan istället för två som spelar rakt in i plåtväggen.
En byggplan började gro i min skalle!


http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1080b.jpg
En bas i mitten och så slutstegen på vardera sidan! Det kör vi på!


Fast sen kom insikten ikapp mig. Det kommer ju inte att se klokt ut med två slutsteg på ena sidan och ett på den andra. hmm  Hur göra nu då?
Resultatet av ytterligare funderande, något jag ägnat skrämmande många timmar åt den här vintern, kom jag fram till att det får bli ett slutsteg till. Det ger både symetri i bygget i bagaget och en möjlighet att köra hela framsystemet med aktiv delning. Så får det bli!


Vi är nu i ett par dagar in i november och jag börjar bygga på en baslåda. Klurar mycket på hur jag skall bygga för att både få rätt volym på lådan, så slimmade yttermått som möjligt samtidigt som framänden på lådan skall sluta så tätt som möjligt runt genomlasningsluckans hål.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1098b.jpg
Första idén var att bygga en yttre låda som skulle ansluta till ryggstödet och sen en baslåda som precis gick att skjuta in i den yttre lådan. Här syns baslådans båda sidor ställda på "lösen".


http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1112b.jpg
Jodå, det funkar! Det är inte gott om plats men den får plats på höjden och jag kan reglera avståndet till ryggstödet genom var på bottenplattan jag fäster sidorna.


Som vanligt far ju naturligtvis tankarna iväg långt i förväg. Börjar redan fundera på olika alternativ för hur slutstegen skall sitta. Dom jä-la kablarna måste ju gå och dra på ett vettigt sätt också. Tänk om det gick att köra helt "trådlöst"! Så mycket enklare det hade blivit då. lol

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1103b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1104b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1107b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1119b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1120b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1160b.jpg


Det blev dock ingen av dessa alternativ. Inte heller en "dubbel" baslåda. Fortsättning följer! wink

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
mhylander
9 februari 2014 · 310 Inlägg

Alltid skoj med nya uppdateringar. Kör hårt! smile

BMW M3 F80 (2015)
Nissan R35 GT-R "Godzilla" (2011)
Derbi
11 februari 2014 · 1 531 Inlägg

Alltid lika roligt att följa ditt projekt big_smile

MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
11 februari 2014 · 735 Inlägg

Tack grabbar! smile
Kul att det är några som orkar skriva några rader i alla fall.

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
Hakantorp
11 februari 2014 · 324 Inlägg

Fint med uppdatering! smile

MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
16 februari 2014 · 735 Inlägg

Vi kör väl en uppdatering till nu när 3:an har avslutat dagens OS-sändningar. Är fortfarande helt slut efter tjejernas sanslösa staffett! big_smile  Vilka brudar! Grymt kört av alla fyra!


Som jag skrev sist i förra uppdateringen så blev det ingen "dubbel" baslåda. Istället tog jag fram fräsen och byggde en ny baslåda där inte bara bottenplattan når ända fram till ryggstödsplåten utan även sidorna och översidan. Frontbaffeln sitter därför i frästa spår inuti lådan. Återstår att se om det håller, men ordentligt med lim och skruv så ska det nog funka. wink

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1129b.jpg
Baslåda i byggsats! Detta är på "teststadiet" så vissa delar är nytillverkade efter att bilden togs.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1132b.jpg
Det är inte gott om plats på höjden, men basen tar inte i botten på lådan. Det finns en liten marginal. Väldigt liten! big_smile

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1134b.jpg
Betydligt friare luftvägar för basen än vad det var tidigare. Ska bli spännande att höra hur det blir!


När jag nu hade löst baslådans utformning gick jag över till placeringen av slutstegen. Som jag skrev tidigare hade jag ju en tanke från början om att ha en bas i mitten och sen slutstegen på vardera sidan om basen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1139b.jpg
Här har jag börjat med en "slutstegslåda", och i det här läget är jag fortfarande inställd på att slustegen skall ha en liggande placering. Ett större underst och ett mindre på hyllan ovanför.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1148b.jpg
Jag anpassade avståndet mellan sidoväggarna för att precis få plats med de större slutstegen mellan sidoväggarna. Sedan sågade jag ut ett hål i sidorna som passar exat till slutstegens sidoplåtar men som också är mindre än slutstegens sidor.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1149b.jpg
Här står det stora slutsteget på den nedre, lätt lutande hyllan och sidorna sluter tätt intill stegets gavlar.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1151b.jpg
Och så det mindre steget ovanpå.


Här börjar jag tvivla på den här lösningen. Dels tycker jag det ser lite tråkigt ut och dels börjar jag fundera på om den här designen kan göra att det stora steget kommer att få det för varmt. Så kommer jag plötsligt på ytterligare en variant på placering!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1167b.jpg
Jag sågar till ett par nya, lite högre sidostycken, och tar det båda mindre slutstegen. Lägger in den nedre hyllan på lösen och placerad slutstegen så här. Det blev en betydligt "luftigare" känsla och inget av stegen blir lika instängt som när dom låg ovanpå varandra. Dessutom syns dom bättre rent visuellt.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1169b.jpg
Fräsen får jobba och efter en stund har jag även den vänstra "slutstegslådan" på plats.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1173b.jpg
Jag bygger i 19 mm MDF och efter en del mätande och funderande insåg jag att det skulle gå att använda MDF'n som distanser också.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1181b.jpg
2x19 mm på vardera sidan om det mindre slutsteget och 1x19 mm på ena sidan om det stora blev i det närmaste exakt lika. Nu innebar ju det bara ett problem. Slutstegens loggor hamnade inte i linje med varandra, och det funkar inte. wink

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1177b.jpg
Båda stegen skall vara centrerade mellan sidoväggarna!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1175b.jpg
Så här ser det för övrigt ut från sidorna. Stegens sidoplåtar passar in precis i hålen medan stegets gavel är något större. På så vis står det kvar på plats trots att det inte är fastskruvat.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1183b.jpg
Här är de två första sidostöden på plats. Dessa kopierade jag sedan med hjälp av fräsen så jag fick fyra likadana av båda varianterna.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1184b.jpg
Jodå, urtaget i sidostödet för stora steget passade också.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1186b.jpg
Då är vi framme vid stunden då det stora steget skall få sin centrerade placering.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1187b.jpg
Här har jag påbörjat frihandsfräsningen av de försänkningar som behövdes. Här syns också tydligt skillnaden mellan slutstegets yttre gavelform och sidoplåtarnas.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1189b.jpg
Hur lång tid det tog att göra försänkningarna vet jag inte. Jag var så fokuserad att jag helt tappade tidsuppfattningen. big_smile  Tittar man noga på sidostöden ser man en blyertslinje som visar hur djupt det är försänkt.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1190b.jpg
Jag lyckades få till det så exakt så båda stegen sitter fast enbart av att sidoplåtarna passar i sina respektive urtag. Skall dock skruva fast det stående steget i bakstycket. Det liggande får klara sig utan fästskruvar då dessa hamnar exakt i skarven mellan sidostyckena och hyllan det ligger på.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1193b.jpg
Här syns stora stegets försänkning. Jag kommer att sätta självhäftande filttejp på sidostödens ytor som kommer i kontakt med stegen för att undvika skavmärken innan slutmonteringen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140208/IMG_1200b.jpg
Så här kommer det alltså att bli i sommar. Återstår nu bara finliret runtomkring, limma det som skall limmas, finputsa delarna och ge dom en slutfinish innan allt skall monteras. Det kommer givetvis att belysas även den här gången och jag kommer att återanvända glasrutan, även om jag får göra en ny "rutram" då glaset placering måste justeras något.


Vi är alltså framme i nutid nu och i bagaget står det still sedan en tid tillbaka. Dels hade det varit så intensivt och extremt mycket funderande att jag kände att jag behövde släppa den delen en stund och dels protesterade min slitna rygg ganska rejält efter alla timmarna böjd in i bagaget och över fräsen. Har därför påbörjat en annan installation, inne i cupén, men den återkommer jag till senare. smile

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
Derbi
16 februari 2014 · 1 531 Inlägg

Fan vilket underbart projekt big_smile Blir så satans bra. Detalj arbete på hög nivå. Tummen upp smile

ts007
16 februari 2014 · 1 777 Inlägg

Riktigt snyggt o Inovativt:-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
16 februari 2014 · 735 Inlägg

Tack grabbar! smile

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
Rille-K Plåtis
17 februari 2014 · 948 Inlägg

Kommer bli kanon Mange.... Gillar utsendet.... =P

Volvo S80 "Recycled Rainbow" (1999)
Brinka Meus ipsius Deus sum
17 februari 2014 · 636 Inlägg

Riktigt snyggt jobbat!! big_smile

MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
17 februari 2014 · 735 Inlägg

Rille & Brinka, tack kompisar! smile

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
22 februari 2014 · 735 Inlägg

Dags att gå till garaget igen men först en liten uppdatering.

Jag har ju uppdaterat ljudbygget lite som jag skrev tidigare. Det har alltså blivit ett slutsteg till men det blev även en DSP för att kunna dela hela systemet aktivt på ett optimalt sätt och dessutom justera in det ordentligt. Valet av DSP föll på en Rockford Fosgate 3sixty.3. Jag har därför ägnat en tid åt att klura på en lämplig placering av den. Den har bland annat möjlighet att ta emot signaler via blåtand vilket gör att jag kan streama musik direkt till DSP'n från tex mobilen. Därför vill jag ha den inne i cupén för bästa möjliga kontakt. Valet föll på att placera den uppe på hatthyllan.
Häng med!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1208b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1209b.jpg
Jag tog upp ett hål i hatthyllan och fixade till en liten kantlist då DSP'n sticker upp lite i framkant.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1211b.jpg
Lite högtalartyg spänt och smällimmat över hålet/kantlisten.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1213b.jpg
Även högtalargallrena kläddes in med tyg.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1214b.jpg
Dags för polyester.


Jag insåg dock, direkt efter att jag penslat på polyestern, att jag tänkt fel, och dessutom haft lite för bråttom när det gällde utformningen runt DSP'n. Jag hade aldrig fått bort kantlisten efter att polyesterna hade härdat i och med att den dels låg uppe på hatthyllan och inte var infälld i hålet och dels hade jag glömt att lägga tejp på den så att inte polyestern skulle fastna i MDF'n. Kantlisten var bara till för att få formen och skulle tas bort för att göra plats för signalkablarnas kontakter.


http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1215b.jpg
Tog därför upp hålet i hatthyllan lite till och gjorde en ny kantlist. Här har jag påbörjat fräsningen av innermåttet. Tyvärr glömde jag att ta fler bilder på den. big_smile

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1216b.jpg
Den nya kantlisten på plats och fleecen dränkt i polyester.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1218b.jpg
Hatthyllan strippad på originalklädseln.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1219b.jpg
Provar så att högtalargallrena passar även efter att dom är bearbetade. Tack vare det tunna högtalartyget hade dom klarat sig från att slå sig under härdningen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1220b.jpg
Provade, och justerade in, DSP-ramen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1221b.jpg
Med DSP'n på plats. Kan bli bra det här, tror jag.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1222b.jpg
Även provet på plats i bilen ser lovande ut.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1225b.jpg
Efter att ha satt fast högtalargallrena igen och smältlimmat DSP-ramen så var det dags för mer fleece.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140221/IMG_1228b.jpg
Det blir en stilren hatthylla med i det närmaste oförändrade former. I alla fall ser det så ut när man inte har en orörd hatthylla att jämföra med.


Så här ser den kommande konfigurationen ut.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140222/konfig_V4b.jpg


Det var allt för nu! Dags som sagt att gå ut till garaget nu och börja slipa på hatthyllan. smile

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
Derbi
22 februari 2014 · 1 531 Inlägg

Som vanligt, tummen upp smile

Brinka Meus ipsius Deus sum
22 februari 2014 · 636 Inlägg

Du
Är
Bara

Jävla
Bäst

Detta!

Ska bli grymt kul att se detta live sen! smile Kommer att bli galet snyggt!

Mange1972 RättviksTräffen
24 februari 2014 · 454 Inlägg

Ser riktigt bra ut som vanligt, riktigt läckert med slutstegsracken 😃 kommer bli riktigt grymt detta 👍

Volvo 264 De Luxe "Alpine blue" (1976)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
25 februari 2014 · 735 Inlägg

Tackar!
Blev dock lite bakslag under helgen så det återstår att se om jag kan fixa till det eller om jag får göra om en del. Tur att jag inte har någon dedline att passa i år. smile

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
23 mars 2014 · 735 Inlägg

Dags igen för en liten uppdatering!

Bakslaget jag skrev om ovan handlade om hatthyllan. Jag gjorde bort mig i samband med att jag polyesterdränkte fleecen. Glömde att fixera hatthyllan i underlaget vilket innebar att den slog sig "big time". Bara att skrota och bygga en ny med andra ord. Bilder kommer när jag har något att visa.

Den senaste veckan har jag gått och funderat på hur jag skall lösa dragningen av strömkablarna till slutstegen. I teorin vet jag hur det skall se ut, men att lösa det praktiskt visade sig bli klurigare än jag räknat med. Så klurigt att jag faktiskt var på väg att ge upp igår. Men, så plötsligt kom jag på hur jag skall göra! smile

Men över till lite bilder!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140323/IMG_1259b.jpg
En batteribox tillverkades förra helgen och....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140323/IMG_1260b.jpg
....hängdes på plats.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140323/IMG_1261b.jpg
Insåg dock att jag tänkt fel, igen, och att den måste sänkas så att jag får ett utrymme att dra strömkablarna i.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140323/IMG_1264b.jpg
Två MDF-skivor fixades till och på dessa kommer strömkablaget att ligga.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140323/IMG_1266b.jpg
Slutresultatet av mycket funderande och ritande skymtar på MDF-skivorna.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140323/IMG_1277b.jpg
Idag har jag stått ute i solen och tillverkat två strömskenor.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140323/IMG_1278b.jpg
Strömskenornas placering i kabelutrymmet och med batterierna under i sin box....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2014/140323/IMG_1279b.jpg
....och så med skivorna i rätt läge.

Dags att inhandla lite strömkabel och kabelskor, och komplettera strömskenorna med resterande skruvar.

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
whose
23 mars 2014 · 1 330 Inlägg

Roligt projekt kommer följas kanske väcker någon ide till mitt egna tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang