zemet
11 maj 2013
· 4 049 Inlägg
Super40 skrev:
zemet skrev:
FK/FT är till 99% samma motor, det enda som skiljer dom åt är wastegaten tror jag. Så byt wastegaten på en FK och du har en FT istället.
FK hittar man i 940 LTT och FT i 940T. Finns även FK i 740 med 160(?) hk. Dom heter bara 740 turbo medans 740 med ET heter 740 Turbo intercoler AKA TIC. ET har 182 hk original.
Så ska man köpa en originalbil och bara chippa den så är nog en ET det bästa valet enligt mig. Men ska man trimma vidare och bygga mer än 220-230 hk så är det bättre med någon annan motor.
FK kom 94 om jag inte minns fel så någon 740 med fk finns inte. Oljekylning kom samtidigt med fkn och tidiga ft har samma stakar som et. Du tänker nog på glt 16valve alla 740 med turbo heter turbo intercooler.
B230FT - Elektroniskt insprut, turbo, katalysator. T-kamaxel och 530-topplock. Utvecklade 156 hk och 242 Nm (1987-1989) utvecklade på senare modeller 165 hk och 264 Nm.
Hittade infon på wikipedia men jag var helt säker på att det fanns 740 med FK men det var visst FT istället.
Jag har sett på bagaegeluckorna att turboemblemet ser annorlunda ut beroende på om det är ET lr FK.
Och nej jag tänker definitivt inte på B234F aka GLT 16V
Senast redigerat av zemet (11 maj 2013)