Namninsamling om a-kassan

ST200
18 december 2006 · 63 Inlägg

En moderat är alltid en moderat.
Och det går fan inte att polera SKIT! :-)

Varför inte köra Kombi ;-)
Ford Cortina Turbo "Cosworth Power" (1967)
Edman Busdriver
18 december 2006 · 389 Inlägg

ST200 skrev:
En moderat är alltid en moderat.
Och det går fan inte att polera SKIT! :-)

Det GÅR visst att polera skit. har faktiskt sett detta också. Var en kemilärare som visade nån galen japan som hade gjort spegelblanka bollar av både bajs och jord och diverse annat "opolerbart" tongue

pUs Ûbersturmstekare
18 december 2006 · 534 Inlägg

ST200 skrev:
En moderat är alltid en moderat.
Och det går fan inte att polera SKIT! :-)

Du har troligtvis haft näsan petandes i exkrementer alldeles för länge för att vädra upp skit där det eventuellt kan tänkas förekomma. Med största sannolikhet går du därför runt och tror att allting luktar bajs.

Tips, tänk på hygienen. wink  Annars blir du aldrig någon spårhund, min vän.

jonesono Personal- och beteendevetare
18 december 2006 · 1 082 Inlägg

nicke_b2 skrev:

Sandman skrev:

nicke_b2 skrev:
Läste i veckan om tre sk "fattiga" studenter de fick 7250 i månaden!!!!!
så kom för fan inte och säg att ni är fattiga!! jag får kanske 8000 på stämpling men inte fan säger jag att jag är fattig!!!
mvh niclas

*host*
Så... jag antar av det utalandet att du själv aldrig läst högre nivå än gymnasienivå eller ens känner någon som har gjort det?
Annars tycker jag det låter som en... minst sagt märklig inställning.

Du får ut runt 2000kr i månaden i studiemedel.
Under jul och sommar får du inte ett rött öre.

Om du däremot väljer att ta ut studieLÅN kan du få ut runt 7000kr i månaden.
Dock fortfarande inte ett rött öre under jul och sommar.

Dom där extra tusenlapparna du får ut i månaden förväntas du alltså börja betala tillbaka så fort du börjar jobba.
Detta är en av anledningarna till att högutbildade människor med något högre lön inte nödvändigtivs har det bättre ställt.
Istället står de med en studieskuld på en halv miljon kronor. En del mindre, en del mer.

Medelstudenten lever i en liten etta, eller ett studentrum där hon tvingas dela kök med tjugo andra.
Medelstudenten tar bussen eftersom hon inte har råd att hålla med en bil.
Om medelstudenten mot förmodan har bildat familj är det troligt att en av parterna redan jobbar. Annars kan barnen troligtvis se fram emot ett liv där deras föräldrar lever med skulder genom hela sitt liv i en något större lägenhet än den etta dom föddes i.

Så vad är då att vara fattigast?
Att gå omkring och låna pengar varenda månad och känna sina skulder växa och växa medans du får ut 7200kr eller att få ut 8000kr som du INTE behöver betala tillbaka?

Du får ut 800kr mer, och förväntas inte betala tillbaka detta i annan form än skatt och avgifter.
För de där pengarna studenterna får ut ska de desutom bekosta eget studiematerial vilket i vissa fall kan uppgå till flera tusen kronor i böcker.


Studenten är fattig, men det finns väl alltid dom som har det värre.

Tänk efter lite innan du säger att folk som har det ekonomiskt sämre ställt än dig inte har rätt att klaga. Speciellt när det enda underlag du har är en tidningsartikel.

Ps. Jag kallar mig inte heller fattig. Men "den fattige studenten" är ett faktum.

jag skrev bara det jag läste! om det är fel så ber jag om ursäkt om jag upprörde nån!!! ja 2000 kr är inte mycket att leva på men det är ju ett val att plugga vidare så det är ingen som tvingar er till det! men visst att plugga kan hu löna sig i längden, det ska jag inte sticka under stolen, men jag jobbar hellre än plugga!!
mvh niclas

Kan inflika som en liten parentes att vi får betalt för 9 månader!! Satans j**la k*k-csn tänker med andra ord att vi slutar att existera de där andra 3 månaderna.. bra inställning, det håller nog. Visst är det frivilligt (nåja), men skall man behandlas som skit för det? Ligga under gränsen för vad som kan kallas fattig? Det ÄR 100% sysselsättning och jag vill fan ha betalt för 100% och inte jävla 75%! Gah, kan bli vansinnig för mindre! Hur många partier brydde sig och tog upp det inför valet? Inför studerandelön säger jag bara.. nått måste ju göras.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
pUs Ûbersturmstekare
18 december 2006 · 534 Inlägg

jonesono skrev:
Det ÄR 100% sysselsättning och jag vill fan ha betalt för 100% och inte jävla 75%! Gah, kan bli vansinnig för mindre! Hur många partier brydde sig och tog upp det inför valet? Inför studerandelön säger jag bara.. nått måste ju göras.

Njah, jag håller nog inte med om att det är en hundraprocentig sysselsättning. Du har ju knappast semester under halva juni, hela juli och halva augusti på ett vanligt kneg..  jag kan hålla med om att vissa utbildningar är våldsamt krävande, men samtidigt finns det flumkurser, mer eller mindre, där man kan larva sig igenom ganska många poäng utan större ansträngning.

Dessutom känns det lite väl generöst med "studerandelön" ? Hur skulle den fungera menar du? 7000 spänn i "lön" för att studera? Det känns väl inte helt rättvist mot de människor som, trots allt, väljer att inte studera vidare, utan istället börjar arbeta och betalar in skatt till samhället?

Alla kan nämligen, och ska inte heller, studera på högskola. Tanken med högre studier är inte att det ska vara nån halvt obligatorisk fortsättning på gymnasiet. Det ska vara just högre studier och ett grymt bra sätt att devalvera den, och urholka dess värde, är att sänka kraven radikalt.

Men med det sagt så tycker jag förvisso att CSN kunde vara betydligt mer generösa. Lånedelen kunde man gott få över sommaren också, det är ju trots allt ett lån.

jonesono Personal- och beteendevetare
19 december 2006 · 1 082 Inlägg

pUs skrev:

jonesono skrev:
Det ÄR 100% sysselsättning och jag vill fan ha betalt för 100% och inte jävla 75%! Gah, kan bli vansinnig för mindre! Hur många partier brydde sig och tog upp det inför valet? Inför studerandelön säger jag bara.. nått måste ju göras.

Njah, jag håller nog inte med om att det är en hundraprocentig sysselsättning. Du har ju knappast semester under halva juni, hela juli och halva augusti på ett vanligt kneg..  jag kan hålla med om att vissa utbildningar är våldsamt krävande, men samtidigt finns det flumkurser, mer eller mindre, där man kan larva sig igenom ganska många poäng utan större ansträngning.

Dessutom känns det lite väl generöst med "studerandelön" ? Hur skulle den fungera menar du? 7000 spänn i "lön" för att studera? Det känns väl inte helt rättvist mot de människor som, trots allt, väljer att inte studera vidare, utan istället börjar arbeta och betalar in skatt till samhället?

Alla kan nämligen, och ska inte heller, studera på högskola. Tanken med högre studier är inte att det ska vara nån halvt obligatorisk fortsättning på gymnasiet. Det ska vara just högre studier och ett grymt bra sätt att devalvera den, och urholka dess värde, är att sänka kraven radikalt.

Men med det sagt så tycker jag förvisso att CSN kunde vara betydligt mer generösa. Lånedelen kunde man gott få över sommaren också, det är ju trots allt ett lån.

Med lån får man, utslaget på 12 månader (eftersom jag lever 12 månader om året, csn hävdar ju 9.. men) omkring 5250. Detta varierar ett par hundra eftersom man vissa månader får ett par hundra +/- osv.
Socialbidrag t.ex, ges inte det ut 12 månader om året?
Jag tycker det är helt ok att inte få för alla månader, MEN som det är nu så håller det inte.
Det går inte att spara ihop för att täcka sommaren, det funkar bara inte. Och jag vet dem som har det hundra ggr värre. Jag har bara tur som får hjälp av föräldrarna.. men det är väl fan inte tanken att alla studerande skall vara beroende av sina släktingar, eller?
Sen tycker jag inte att man skall straffa alla, för att vissa kurser är flum och andra inte! Det är ungefär lika tragiskt som att sänka a-kassan för att några fuskar medan de flesta inte gör det.
Jag sliter arslet av mig med mina studier och har högt uppsatta mål dessutom! 240 poäng kommer det antagligen att hamna på, till slut men vägen dit är lång och jävlig på sina ställen.
Håller definitivt med om att alla inte skall studera på högskola/universitet, det är inte hållbart! Och det är riktigt jävligt när folk pluggar, därför att de inte kan få något jobb istället. Förresten, tack sittande regeringen för att ni tar bort studerandebidraget för dem (28 000 personer förra året) som tar examen och inte får något jobb direkt. Det är ju ganska många som trots allt inte har arbetslivserfarenhet som en 50-åring, när man examineras. Underbart, det löser nog problemet! För nu kommer ju inte fler att fortsätta att läsa "onödiga" kurser medan man söker jobb, för vem fan hinner söka jobb om man sitter med d-uppsatser etc?
Och sen vill jag bara säga att merparten av de pengar vi får, skall betalas tillbaks.. det går alltså inte att jämföra med ett jobb där man f å r lönen! En jävla skillnad med andra ord!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
ST200
19 december 2006 · 63 Inlägg

pUs skrev:

ST200 skrev:
En moderat är alltid en moderat.
Och det går fan inte att polera SKIT! :-)

Du har troligtvis haft näsan petandes i exkrementer alldeles för länge för att vädra upp skit där det eventuellt kan tänkas förekomma. Med största sannolikhet går du därför runt och tror att allting luktar bajs.

Tips, tänk på hygienen. wink  Annars blir du aldrig någon spårhund, min vän.

Kanske de kanke. Men om du hade din näsa fri från skitluckten, så förstår jag fan inte vad du luktar med, när du har doppat näsan nyligen i den djupaste skithögen :-)
Och den skiten kommer sitta kvar där längre en du tror.
Kungen och du kan ju gå hand i hand, mot solnedgången (eller var det undergången)

Varför inte köra Kombi ;-)
Ford Cortina Turbo "Cosworth Power" (1967)
skogenracing xcOOb
19 december 2006 · 388 Inlägg

ST200 skrev:

pUs skrev:

ST200 skrev:
En moderat är alltid en moderat.
Och det går fan inte att polera SKIT! :-)

Du har troligtvis haft näsan petandes i exkrementer alldeles för länge för att vädra upp skit där det eventuellt kan tänkas förekomma. Med största sannolikhet går du därför runt och tror att allting luktar bajs.

Tips, tänk på hygienen. wink  Annars blir du aldrig någon spårhund, min vän.

Kanske de kanke. Men om du hade din näsa fri från skitluckten, så förstår jag fan inte vad du luktar med, när du har doppat näsan nyligen i den djupaste skithögen :-)
Och den skiten kommer sitta kvar där längre en du tror.
Kungen och du kan ju gå hand i hand, mot solnedgången (eller var det undergången)

haha är du här också med din politik crille..

Danijel
19 december 2006 · 237 Inlägg

jonesono skrev:

pUs skrev:

jonesono skrev:
Det ÄR 100% sysselsättning och jag vill fan ha betalt för 100% och inte jävla 75%! Gah, kan bli vansinnig för mindre! Hur många partier brydde sig och tog upp det inför valet? Inför studerandelön säger jag bara.. nått måste ju göras.

Njah, jag håller nog inte med om att det är en hundraprocentig sysselsättning. Du har ju knappast semester under halva juni, hela juli och halva augusti på ett vanligt kneg..  jag kan hålla med om att vissa utbildningar är våldsamt krävande, men samtidigt finns det flumkurser, mer eller mindre, där man kan larva sig igenom ganska många poäng utan större ansträngning.

Dessutom känns det lite väl generöst med "studerandelön" ? Hur skulle den fungera menar du? 7000 spänn i "lön" för att studera? Det känns väl inte helt rättvist mot de människor som, trots allt, väljer att inte studera vidare, utan istället börjar arbeta och betalar in skatt till samhället?

Alla kan nämligen, och ska inte heller, studera på högskola. Tanken med högre studier är inte att det ska vara nån halvt obligatorisk fortsättning på gymnasiet. Det ska vara just högre studier och ett grymt bra sätt att devalvera den, och urholka dess värde, är att sänka kraven radikalt.

Men med det sagt så tycker jag förvisso att CSN kunde vara betydligt mer generösa. Lånedelen kunde man gott få över sommaren också, det är ju trots allt ett lån.

Med lån får man, utslaget på 12 månader (eftersom jag lever 12 månader om året, csn hävdar ju 9.. men) omkring 5250. Detta varierar ett par hundra eftersom man vissa månader får ett par hundra +/- osv.
Socialbidrag t.ex, ges inte det ut 12 månader om året?
Jag tycker det är helt ok att inte få för alla månader, MEN som det är nu så håller det inte.
Det går inte att spara ihop för att täcka sommaren, det funkar bara inte. Och jag vet dem som har det hundra ggr värre. Jag har bara tur som får hjälp av föräldrarna.. men det är väl fan inte tanken att alla studerande skall vara beroende av sina släktingar, eller?
Sen tycker jag inte att man skall straffa alla, för att vissa kurser är flum och andra inte! Det är ungefär lika tragiskt som att sänka a-kassan för att några fuskar medan de flesta inte gör det.
Jag sliter arslet av mig med mina studier och har högt uppsatta mål dessutom! 240 poäng kommer det antagligen att hamna på, till slut men vägen dit är lång och jävlig på sina ställen.
Håller definitivt med om att alla inte skall studera på högskola/universitet, det är inte hållbart! Och det är riktigt jävligt när folk pluggar, därför att de inte kan få något jobb istället. Förresten, tack sittande regeringen för att ni tar bort studerandebidraget för dem (28 000 personer förra året) som tar examen och inte får något jobb direkt. Det är ju ganska många som trots allt inte har arbetslivserfarenhet som en 50-åring, när man examineras. Underbart, det löser nog problemet! För nu kommer ju inte fler att fortsätta att läsa "onödiga" kurser medan man söker jobb, för vem fan hinner söka jobb om man sitter med d-uppsatser etc?
Och sen vill jag bara säga att merparten av de pengar vi får, skall betalas tillbaks.. det går alltså inte att jämföra med ett jobb där man f å r lönen! En jävla skillnad med andra ord!

hmm, har egentligen ingen åsikt om detta men måste påpeka att man "f å r" inte lönen, man jobbar till sig den.. och sen, om man väljer att läsa vidare på högskola/universitet varför väljer man då utbildningar där man vet det inte finns ngn framtid i?
Man får planera sin framtid om man inte har råd att ta dagen som den kommer

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]
pUs Ûbersturmstekare
19 december 2006 · 534 Inlägg

jonesono skrev:
Med lån får man, utslaget på 12 månader (eftersom jag lever 12 månader om året, csn hävdar ju 9.. men) omkring 5250. Detta varierar ett par hundra eftersom man vissa månader får ett par hundra +/- osv.
Socialbidrag t.ex, ges inte det ut 12 månader om året?

Jo, men du pluggar inte året runt. Du får helt enkelt försörja dig som alla andra på sommaren. Det är kanske hårt, men inte ett dugg orimligt.

Jag har bara tur som får hjälp av föräldrarna.. men det är väl fan inte tanken att alla studerande skall vara beroende av sina släktingar, eller?

Sjävklart inte, men det är väl utmärkt om man kan hjälpa varandra?

Sen tycker jag inte att man skall straffa alla, för att vissa kurser är flum och andra inte! Det är ungefär lika tragiskt som att sänka a-kassan för att några fuskar medan de flesta inte gör det.

Det är inte därför a-kassan sänks. Den sänks dels för att öka drivkrafterna att söka jobb mer aktivt, dels för att finansiera andra jobbskapande åtgärder, och dels för att det alltid ska löna sig att arbeta. Och att pengar är en viktig drivkraft är väl rätt uppenbart? Det tyder ju om inte annat ditt eget inlägg på..  wink

Håller definitivt med om att alla inte skall studera på högskola/universitet, det är inte hållbart! Och det är riktigt jävligt när folk pluggar, därför att de inte kan få något jobb istället. Förresten, tack sittande regeringen för att ni tar bort studerandebidraget för dem (28 000 personer förra året) som tar examen och inte får något jobb direkt.

Då är vi ju lite inne på samma linje. Fråga: vad tror du dessa skulle göra om det blev ännu mer ekonomiskt attraktivt att studera?

Är det då inte ganska givet att samma generösa lösning helt enkelt inte är applicerbar för alla typer av studier?

Jag skulle gärna se ett system som värderar typen av studier som bedrivs (visst låter det hemskt, usch..) så att dina 240 poäng faktiskt känns mer angelägna än Kalle Kula som läser 10 poäng ortsnamn bara för att ha nåt att göra.

ST200
19 december 2006 · 63 Inlägg

skogenracing skrev:

ST200 skrev:

pUs skrev:

Du har troligtvis haft näsan petandes i exkrementer alldeles för länge för att vädra upp skit där det eventuellt kan tänkas förekomma. Med största sannolikhet går du därför runt och tror att allting luktar bajs.

Tips, tänk på hygienen. wink  Annars blir du aldrig någon spårhund, min vän.

Kanske de kanke. Men om du hade din näsa fri från skitluckten, så förstår jag fan inte vad du luktar med, när du har doppat näsan nyligen i den djupaste skithögen :-)
Och den skiten kommer sitta kvar där längre en du tror.
Kungen och du kan ju gå hand i hand, mot solnedgången (eller var det undergången)

haha är du här också med din politik crille..

Jo, alltid retar man någon ;-)

Varför inte köra Kombi ;-)
Ford Cortina Turbo "Cosworth Power" (1967)
Martin 9-3 Fisketokig
19 december 2006 · 2 997 Inlägg

orkar inte bry mig om a-kassa.

Jobbar inte jag så har jag inte en krona och så borde det vara för alla andra bortsett från de som har sjukdom.

Ersätt A-kassa med försäkringarna där premien helt betalar de andras lathet...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
ST200
19 december 2006 · 63 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
orkar inte bry mig om a-kassa.

Jobbar inte jag så har jag inte en krona och så borde det vara för alla andra bortsett från de som har sjukdom.

Ersätt A-kassa med försäkringarna där premien helt betalar de andras lathet...

Haha, låter som du bor hemma, och aldrig behöft betala för dej.

Om man tex: inte bor hemma, har två bar, och blir arbeslös. Hur har du tänkt dej då?
Jo, finns ju socialen, men det blir ju samma sak om alla går dit.

Men vill du ha som i USA, så tycker jag du kan flytta dit.
Tittar du på de som har råd med alla försäkringar där, så tror jag du kommer innom en snar framtid, att leta din mat bland de förmögnas sopor (kanske mina)

Varför inte köra Kombi ;-)
Ford Cortina Turbo "Cosworth Power" (1967)
2jzinside Fartygsingenjör
19 december 2006 · 550 Inlägg

Men alltså jonesono gå till arbetsförmedlingen om du vill samla in namn detta är helt fel ställe!

Senast redigerat av wrapman (19 december 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
ST200
19 december 2006 · 63 Inlägg

wrapman skrev:
Men alltså jonesono gå till arbetsförmedlingen om du vill samla in namn detta är helt fel ställe!

En på ett Forum, på Off topic. 
Hmmmm!  då så, då kan ni lägga ner det här forumet, eller off topic!!!
För du vet vad det betyder eller?

Senast redigerat av ST200 (19 december 2006)

Varför inte köra Kombi ;-)
Ford Cortina Turbo "Cosworth Power" (1967)
2jzinside Fartygsingenjör
19 december 2006 · 550 Inlägg

ST200 skrev:

wrapman skrev:
Men alltså jonesono gå till arbetsförmedlingen om du vill samla in namn detta är helt fel ställe!

En på ett Forum, på Off topic. 
Hmmmm!  då så, då kan ni lägga ner det här forumet, eller off topic!!!
För du vet vad det betyder eller?

Ja men det är trots allt lite fel ställe vill han ha en namninsamling mot a-kassa höjningen så finns det mängder med bättre ställen.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
sävja
19 december 2006 · 4 Inlägg

Vadå Gnäller På Moderaterna!!!!
Vad Har Dom Gjort Som Är Så Jävla Bra Då?
Säger Inte Att Soc.är Bättre Men Det Måste Ju Finnas Något Annat Att
Rösta På Men Alla Kanske Är Höginkomsttagare I Dag Jag Vet Inte Men Jag
Är Det Inte Moderaterna (suger) Sänkt Bensin Skatt Vart Tog Det Vägen?

Fredrik.Gustavsson
19 december 2006 · 2 123 Inlägg

sävja skrev:
Vadå Gnäller På Moderaterna!!!!
Vad Har Dom Gjort Som Är Så Jävla Bra Då?
Säger Inte Att Soc.är Bättre Men Det Måste Ju Finnas Något Annat Att
Rösta På Men Alla Kanske Är Höginkomsttagare I Dag Jag Vet Inte Men Jag
Är Det Inte Moderaterna (suger) Sänkt Bensin Skatt Vart Tog Det Vägen?

Fan vad jobbigt det måste vara att ha stor bokstav i varje ord : /

Slovenian
19 december 2006 · 482 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

sävja skrev:
Vadå Gnäller På Moderaterna!!!!
Vad Har Dom Gjort Som Är Så Jävla Bra Då?
Säger Inte Att Soc.är Bättre Men Det Måste Ju Finnas Något Annat Att
Rösta På Men Alla Kanske Är Höginkomsttagare I Dag Jag Vet Inte Men Jag
Är Det Inte Moderaterna (suger) Sänkt Bensin Skatt Vart Tog Det Vägen?

Fan vad jobbigt det måste vara att ha stor bokstav i varje ord : /

Mjo, fann det ganska svårt att läsa det där. Speciellt när det inte fanns några punkter ^^

Sen att alla helt plötsligt börjar demonstrera och skit är ju så j*vla typiskt (min åsikt) vänstern i Sverige. De får inte som de vill, nä då jävlar ska de gå och demonstreras stort! För fan! Låt den sittande regeringen göra sitt jobb. Folket röstar väl tillbaks eran Robin Hood politik om de nu vill det nästa mandat.

Senast redigerat av Slovenian (19 december 2006)

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
pUs Ûbersturmstekare
19 december 2006 · 534 Inlägg

ST200 skrev:

pUs skrev:

ST200 skrev:
En moderat är alltid en moderat.
Och det går fan inte att polera SKIT! :-)

Du har troligtvis haft näsan petandes i exkrementer alldeles för länge för att vädra upp skit där det eventuellt kan tänkas förekomma. Med största sannolikhet går du därför runt och tror att allting luktar bajs.

Tips, tänk på hygienen. wink  Annars blir du aldrig någon spårhund, min vän.

Kanske de kanke. Men om du hade din näsa fri från skitluckten, så förstår jag fan inte vad du luktar med, när du har doppat näsan nyligen i den djupaste skithögen :-)
Och den skiten kommer sitta kvar där längre en du tror.
Kungen och du kan ju gå hand i hand, mot solnedgången (eller var det undergången)

Tsk, tsk. Så du skriver. Hade jag varit ilika ouppfostrad som du nu, så hade jag troligtvis skrivit någon lika fånig förlämpning tillbaka.

Nöjer mig istället med att påpeka att det stavas "kanske", "lukt" samt "än". Är det nån här som går hand i hand med kungen, så verkar det vara du och ingen annan. wink God jul, medborgare!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang