Lista bilar med el.-handbroms?

Auto-man
17 maj 2013 · 551 Inlägg

Vi har vanlig handbroms i en 5 år gammal bil och blev sugna på en C4 Picasso men den har el.-handbroms som vi inte vill ha. Så jag tittade på Caddy och Touran istället men tydligen risk för samma sak. Finns det en varningslista?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
ultimatemartin
17 maj 2013 · 111 Inlägg

varför vill ni inte ha el-handbroms? har dock ingen aning om det finns nån varningslista, vet bara att bmw har sånt på nyare/dyrare modeller.

Volvo S70 (2000)
mb_pucken
17 maj 2013 · 5 087 Inlägg

Golf 7 och passat har. Skoda tror ja håller sig i från det än så länge. Osäker hur det är i nya oktavian.
Har inte sett någon caddy med det än dock.

Senast redigerat av mb_pucken (17 maj 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj 2013 · 13 744 Inlägg

ultimatemartin skrev:
varför vill ni inte ha el-handbroms? har dock ingen aning om det finns nån varningslista, vet bara att bmw har sånt på nyare/dyrare modeller.

du förstår varför man inte vill ha elhandbroms den dagen du inser att skiten inte går att lägga ur eller när grejerna går sönder.


det räcker med att byta bromsbelägg på en audi med elhandbroms för att förstå varför det borde förbjudas.

räkna med en kostnad på minst 2000kr för byte av beläggen

att byta belägg är inte svårt om det inte varit för dessa skit handbromsar.

2gånger behöver du gå in med datorn för att du ska kunna byta beläggen utan felkod

dels måste du backa ur elmotorerna sen får du byta beläggen skruva in kolven osv
sen ska du kalibrera handbromsen.

kanske går bra när bilen är skaplig ny är den sen gammal så fuckar skiten ur och du kommer inte kunna byta blääggen och en kostnad på runt 10-15k tillkommer för ett enkelt bromsbeläggs byte smile

den dagen handbromsen inte läggs ur så kommer man få tillkalla en bärgare som får släpa upp bilen på ett flak
och sen vidare till verkstad där någon stackare ska försöka få bort en fastnypet ok från skivan smile
eftersom det inte går att återställa dessa om dom slutar att fungera smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
joH900
17 maj 2013 · 414 Inlägg

Hyundai i40, Renault Scenic och Volvo V70 II finns med elektrisk handbroms vet jag.

Elektrisk handbroms lär nog funka lika bra som elektrisk utfällt drag lär funka om typ 10år, dvs inte alls antagligen. big_smile

Niklas1987 NO
17 maj 2013 · 2 182 Inlägg

Tror att man kan välja bort el handbroms på Touran och Caddy, Cittran vet jag ej

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj 2013 · 13 744 Inlägg

joH900 skrev:
Hyundai i40, Renault Scenic och Volvo V70 II finns med elektrisk handbroms vet jag.

Elektrisk handbroms lär nog funka lika bra som elektrisk utfällt drag lär funka om typ 10år, dvs inte alls antagligen. big_smile

ett infälltbart elektriskt drag det förstår jag funktionen för att montera ett löstagbart drag är ingen lek på vissa bilar.

men en elektrisk handbroms fyller ingen som helst funktion förutom att verkstäderna ska öka sin omsättning.

men som sagt att köpa en modern bil beg är lika säkert som att ställa sig med ögonbindel på spåret vid närmaste tågstation

det kan bara gå åthelvete förr eller senare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Auto-man
17 maj 2013 · 551 Inlägg

Många VAGa produkter har elbroms, som tycks ha en livslängd på runt 5År. Jag har själv bytt ett par bromsok på en A6. Och nästan på en Passat där felet inte avhjälptes trots okbyte men sedan försvann av sig självt? Hyundai I40 m,fl ( nyaste årsmodellerna ) har också elbroms, Dyra som en bättre begagnad bil är de också, runt 5000Kr styck kostade de till audin sad

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Tynnerstroem
17 maj 2013 · 345 Inlägg

Nya generationens Opel Astra går att få med elhandbroms, likaså Opel Insignia. smile

marcusgnaget
17 maj 2013 · 161 Inlägg

nya saab 95 och lancia thesis har elektrisk handbroms.

Lexus GS300 (1998)
Martin 9-3 Fisketokig
17 maj 2013 · 2 997 Inlägg

Finns massor av entreprenadmaskiner som haft elektrisk parkeringsbroms som slår till när man lämnar stolen eller stänger av mm. Det kan handla om 20-30-40 ggr om dagen de används...

De vistas oftast i tuffare miljö än våra bilar och jag kan inte dra mig till minnes att man hört krångel om detta.

Används dem regelbundet ser jag inte problem i den bemärkelsen. Däremot skulle jag inte vilja ha elektrisk p-broms för att man inte har kontroll på samma sätt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 maj 2013 · 14 058 Inlägg

Growe skrev:

joH900 skrev:
Hyundai i40, Renault Scenic och Volvo V70 II finns med elektrisk handbroms vet jag.

Elektrisk handbroms lär nog funka lika bra som elektrisk utfällt drag lär funka om typ 10år, dvs inte alls antagligen. big_smile

ett infälltbart elektriskt drag det förstår jag funktionen för att montera ett löstagbart drag är ingen lek på vissa bilar.

men en elektrisk handbroms fyller ingen som helst funktion förutom att verkstäderna ska öka sin omsättning.

men som sagt att köpa en modern bil beg är lika säkert som att ställa sig med ögonbindel på spåret vid närmaste tågstation

det kan bara gå åthelvete förr eller senare

Precis så kommer det att bli!! Bilarna kommer att bli skrot efter andra ägaren för det kommer inte att bli nån tredje ägare för ingen har råd att reparera dessa missfoster till bilar!!

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (17 maj 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
cewee
18 maj 2013 · 349 Inlägg

Rorys skrev:
Vi har vanlig handbroms i en 5 år gammal bil och blev sugna på en C4 Picasso men den har el.-handbroms som vi inte vill ha. Så jag tittade på Caddy och Touran istället men tydligen risk för samma sak. Finns det en varningslista?

Det är inte elektrisk handbroms på nya Caddy modellerna om det var det du tänkte på.

Auto-man
18 maj 2013 · 551 Inlägg

cewee skrev:

Rorys skrev:
Vi har vanlig handbroms i en 5 år gammal bil och blev sugna på en C4 Picasso men den har el.-handbroms som vi inte vill ha. Så jag tittade på Caddy och Touran istället men tydligen risk för samma sak. Finns det en varningslista?

Det är inte elektrisk handbroms på nya Caddy modellerna om det var det du tänkte på.

Tittar på beg. bilar.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang