Golf cab Mk1 GTI -88 får för lite soppa?

tjox Däckspert
17 maj 2013 · 298 Inlägg

När jag gasar lite går bilen rent och fint och när jag stampar plattan i mattan går bilen ryckigt.
Ibland går den hyfsat och ibland startar den inte ens.
Stiften är vita och torra alltid.
bränslefiltret är nytt.
Justera tändningen gör inte att de blir bra.
Alla tänddelar är nya.
Om jag kopplar ur styrtrycksventilen gör de ingen som helst skillnad på motorgången.

Någon som har någon idé om vad de kan vara för fel eller om någon kan förklara hur styrtrycksventilen fungerar?

Livet börjar vid 6200rpm!!!
tjox Däckspert
18 maj 2013 · 298 Inlägg

Jag har läst på lite om styrtrycksventil och kommit fram till att kontakten har ingen funktion när motorn är varm då kontakten ser till att förvärma bimetall fjädern när motorn är kall.
Vad jag har förstått så släpper Styrtrycksventilen ut övertryck tillbaka i returen till tanken så med andra ord så borde jag kunna plugga inlopp till ventilen så ska den ge max tryck eller har jag fel?

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Lundmark
19 maj 2013 · 71 Inlägg

Kolla så inte silen i tanken är igensatt. ganska smidigt att plocka ut och blåsa ur smile

tjox Däckspert
23 maj 2013 · 298 Inlägg

Lite uppdatering:

Jag bytte styrtrycksventil från en saab 900 så bilen får högre soppatryck. bilen går då lite bättre men inte bra
Jag hittade två vakumläckor vid insuget. bilen går då ytterligare lite bättre men inte bra.
jag justerade co skruven ett varv. bilen går då ytterligare lite bättre men inte bra.
jag plockade ur pumpen i tanken och den är ny, den går fint och silen är ren.
Sen gjorde jag en upptäckt, bilen går sämre när motorfläkten går igång. Om jag sätter på kupéfläkt helljus bajskokare och allt strömförbrukande man kan tänka sig så är bilen knappt körbar.
Jag mätte då upp genaratorn som laddar 13volt vilket jag tycker ska vara tillräckligt även om den ska ladda 14volt.
Om en timma så åker jag och inhandlar en laddregulator så får vi se om problemet är löst...

Livet börjar vid 6200rpm!!!
tjox Däckspert
23 maj 2013 · 298 Inlägg

Regulator är nu bytt, den laddar 13.8 men bilen går inte med allt igång.
vad kan de då vara.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
andreas1
23 maj 2013 · 1 020 Inlägg

Har bilen stått ett tag?
Kollat att axeln i bränslefördelaren löper lätt?
Styrtrycksventilen styr trycket för att trycka ner axeln som därmed styr hur mycket bränsle du ska få in.
Om du lyfter luftmätaren o känner när du släpper ner den ska du ha samma motstånd mer än en gång annars plocka ut o polera axeln
Har desutom för mig att mindre styrtryck mer bensin men är ej säker o isåfall går din magert med 900 ventilen om trycket är högre

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
tjox Däckspert
27 maj 2013 · 298 Inlägg

Ny jordfläta och bilen går kanon.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang