Audi-köpråd

VilsenIBilDjungeln
25 maj 2013 · 15 Inlägg

Fått mycket bra tips på olika audimodeller för mitt ändamål. Provkörde en A3 2.0tdi quattro s-line -07 med 170hk i onsdags och en annan A3a -07 igår, 2.0tdi 140, standardutförande. Gillar modellen starkt. Vill provköra A4 och A6 innan jag tar ett beslut!

Btw, någon som vet vad de olika stereopaketen heter? Vilket man minst borde ha, eller är standardstereon god nog?

Tack gottfolk

it_mutt Avstängd
25 maj 2013 · 10 388 Inlägg

octavia skrev:
Nä 390 Nm. 170 hästars kommer utan partikelfilter vad jag vet.
Jo men nu har jag 19" och det drar lite extra. Men jag kan ligga 160 km/h på 6:e växeln och den ligger straxt under 3000 varv smile gör det med din bensinare om du kan haha

Du har missat att jag kör med en CVT-låda. Jag ligger på just precis över 2000rpm i 120km/h, detta med original 16"-hjul. Så så roligt var det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Powe_R
25 maj 2013 · 414 Inlägg

octavia skrev:
Nä 390 Nm. 170 hästars kommer utan partikelfilter vad jag vet.
Jo men nu har jag 19" och det drar lite extra. Men jag kan ligga 160 km/h på 6:e växeln och den ligger straxt under 3000 varv smile gör det med din bensinare om du kan haha

Min A8 bensinare varvar i och för sig en bit under 3000rpm vid 160km/h. Och då har jag en rödmarkering på 7000rpm. Den teoretiska toppfarten vid rödmarkering blir alltså runt 400km/h. Hur ser det ut för din diesel? wink

Gillar inte riktigt när man jämför motorvarv mellan dieslar och bensinare. Jo visst har dem ofta ett lågt motorvarv. Men vart sitter rödmarkeringen? Hur många % av maxvarv bilen varvar vid en given hastighet är det inte många dieselbils ägare som vill tala om, då det ändå oftast blir runt samma som för en liknande bensinare.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
DKn
25 maj 2013 · 535 Inlägg

octavia skrev:
Nä 390 Nm. 170 hästars kommer utan partikelfilter vad jag vet.
Jo men nu har jag 19" och det drar lite extra. Men jag kan ligga 160 km/h på 6:e växeln och den ligger straxt under 3000 varv smile gör det med din bensinare om du kan haha

Testade det precis med Lexusen och vid 160 varvar den 2700 på 6an fast då var det lite uppför med så skall nog gå att få motorn att jobba lite mindre.  Och det är bensinare och automat.

octavia Power of changes
25 maj 2013 · 270 Inlägg

Powe_R skrev:

octavia skrev:
Nä 390 Nm. 170 hästars kommer utan partikelfilter vad jag vet.
Jo men nu har jag 19" och det drar lite extra. Men jag kan ligga 160 km/h på 6:e växeln och den ligger straxt under 3000 varv smile gör det med din bensinare om du kan haha

Min A8 bensinare varvar i och för sig en bit under 3000rpm vid 160km/h. Och då har jag en rödmarkering på 7000rpm. Den teoretiska toppfarten vid rödmarkering blir alltså runt 400km/h. Hur ser det ut för din diesel? wink

Gillar inte riktigt när man jämför motorvarv mellan dieslar och bensinare. Jo visst har dem ofta ett lågt motorvarv. Men vart sitter rödmarkeringen? Hur många % av maxvarv bilen varvar vid en given hastighet är det inte många dieselbils ägare som vill tala om, då det ändå oftast blir runt samma som för en liknande bensinare.

Haha du vet att bilar tappar effekt när det börjar närma sig rödmakeringen. Om bilen är trimmad eller så. Det är inte så att bara för du kan varva till 7.000rpm behöver betyda att du kör om mig.

Min gamla golf 2:a GTD men en större turbo och 4-växlad låda !!
Den körde om det mesta !

http://m.youtube.com/watch?feature=plcp … j2SE97JCoM

Power 0f You
octavia Power of changes
25 maj 2013 · 270 Inlägg

DKn skrev:

octavia skrev:
Nä 390 Nm. 170 hästars kommer utan partikelfilter vad jag vet.
Jo men nu har jag 19" och det drar lite extra. Men jag kan ligga 160 km/h på 6:e växeln och den ligger straxt under 3000 varv smile gör det med din bensinare om du kan haha

Testade det precis med Lexusen och vid 160 varvar den 2700 på 6an fast då var det lite uppför med så skall nog gå att få motorn att jobba lite mindre.  Och det är bensinare och automat.

Sweet ! Men tankar du fullt i din bil och ja i min så tror jag att jag kommer komma en bit längre.
1 tank så kommer jag ner till Tyskland. ( Från sthlm ) Men då är bensinmätaren på 0 !! Hahah
Brukar dra på bilsemster varje år och dom senaste 4 gångerna så har jag klarat mig med 1 tank ner till Puttgarden smile

Power 0f You
DKn
25 maj 2013 · 535 Inlägg

octavia skrev:

DKn skrev:

octavia skrev:
Nä 390 Nm. 170 hästars kommer utan partikelfilter vad jag vet.
Jo men nu har jag 19" och det drar lite extra. Men jag kan ligga 160 km/h på 6:e växeln och den ligger straxt under 3000 varv smile gör det med din bensinare om du kan haha

Testade det precis med Lexusen och vid 160 varvar den 2700 på 6an fast då var det lite uppför med så skall nog gå att få motorn att jobba lite mindre.  Och det är bensinare och automat.

Sweet ! Men tankar du fullt i din bil och ja i min så tror jag att jag kommer komma en bit längre.
1 tank så kommer jag ner till Tyskland. ( Från sthlm ) Men då är bensinmätaren på 0 !! Hahah
Brukar dra på bilsemster varje år och dom senaste 4 gångerna så har jag klarat mig med 1 tank ner till Puttgarden smile

Ja joo de tror ja säkert att du kommer längre. Inte alls svårt att snitta den på 1.5 l/m.
Dock tror ja vi kör ungefär lika med våra audis. Var nere i puttgarden med den. Och tog 2 tankar fram och tillbaka. Men då snitta ja ner i 160 hem gick de i 110 hade 50 lådor och lite sprit med hem. Plus att vi satt 3 i bilen. Men då åker jag bara från vänersborg. Men hade ja kört snällare ner tror ja allt ja hade kommit undan med mycket mindre diesel.

Rspeter Audi A5 quattro driver.
25 maj 2013 · 2 203 Inlägg

Trodde detta var en tråd om köpråd, inte om ölresor och vad motorer varvar vid 160 km/h !?!

VilsenIBilDjungeln
26 maj 2013 · 15 Inlägg

Rspeter skrev:
Trodde detta var en tråd om köpråd, inte om ölresor och vad motorer varvar vid 160 km/h !?!

Word.

it_mutt Avstängd
26 maj 2013 · 10 388 Inlägg

VilsenIBilDjungeln skrev:

Rspeter skrev:
Trodde detta var en tråd om köpråd, inte om ölresor och vad motorer varvar vid 160 km/h !?!

Word.

Excel! wink

Blivit något provkärande av A4 och A6 än? smile

Senast redigerat av it_mutt (26 maj 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
p-nyhlen Quattro - bar å åk
26 maj 2013 · 621 Inlägg
Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Evildan
26 maj 2013 ·

Typisk lunch i Ingolstadt

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-4c281ade31d54548375ac17bab9e1a7b.jpg


Åter till ämnet, jag skulle räkna på om det ändå är värt extrakostnaden att köpa en Dieselfolka, en dieselmotor har fler avancerade kostsamma delar som kan haverera än en självandande bensinmotor.
Sen är det mkt en smaksak ang A3 A4 A6, ge dig iväg och provkör några för att få en uppfattning och ha i åtanke att det finns en annan betydligt billigare vagn inom denna koncern som heter Superb som inte heller är oäven att pendla i.

Senast redigerat av Evildan (26 maj 2013)

VilsenIBilDjungeln
28 maj 2013 · 15 Inlägg

VilsenIBilDjungeln skrev:
Någon som vet vad de olika stereopaketen heter? Vilket man minst borde ha, eller är standardstereon god nog?

Tack gottfolk

it_mutt Avstängd
29 maj 2013 · 10 388 Inlägg

VilsenIBilDjungeln skrev:
Någon som vet vad de olika stereopaketen heter? Vilket man minst borde ha, eller är standardstereon god nog?

Tack gottfolk

Vilken/vilka årsmodell/er tänker du på? smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
VilsenIBilDjungeln
29 maj 2013 · 15 Inlägg

it_mutt skrev:

VilsenIBilDjungeln skrev:
Någon som vet vad de olika stereopaketen heter? Vilket man minst borde ha, eller är standardstereon god nog?

Tack gottfolk

Vilken/vilka årsmodell/er tänker du på? smile

Mellan 05-08. smile Sorry för mina möjligtvis dumma frågor. Jag vet att jag egentligen bara kan åka runt och testa de olika modellernas köregenskaper samt stereopaket. Men har fått en del mycket bra tips och svar hittills att allt du/ni skriver är värdefull info.

Vad heter stereopaketen samt var/hur avläser man vilket ljud just den bil man sitter i har. Behöver inga tekniska uppgifter, hellre egna erfarenheter från en ljudälskande förare!

Mvh

VilsenIBilDjungeln
29 maj 2013 · 15 Inlägg

it_mutt skrev:

VilsenIBilDjungeln skrev:

Rspeter skrev:
Trodde detta var en tråd om köpråd, inte om ölresor och vad motorer varvar vid 160 km/h !?!

Word.

Excel! wink

Blivit något provkärande av A4 och A6 än? smile

Haha.
Nej jag har inte haft möjlighet att provköra varken A4 eller A6, bara tre stycken A3or. Kör idag en Volvo S60 2,4T -02 200hk Business, endast gått 10400mil. Har undrat en sak gällande rymlighet och storlek, kan man jämföra s60 med A4 och s80 med A6 tro?

it_mutt Avstängd
29 maj 2013 · 10 388 Inlägg

VilsenIBilDjungeln skrev:
Mellan 05-08. smile Sorry för mina möjligtvis dumma frågor. Jag vet att jag egentligen bara kan åka runt och testa de olika modellernas köregenskaper samt stereopaket. Men har fått en del mycket bra tips och svar hittills att allt du/ni skriver är värdefull info.

Vad heter stereopaketen samt var/hur avläser man vilket ljud just den bil man sitter i har. Behöver inga tekniska uppgifter, hellre egna erfarenheter från en ljudälskande förare!

Mvh

Finns väl egentligen inga dumma frågor. Min erfarenhet av Audis ljud är att även vid "minsta" paketet (som inte innehåller någon stereo utan bara högtalare) är ljudet helt ok. Det är givetvis inget "väcka grannarna"-ljud, men helt ok. Går man sen upp till Concert så får man då "subben på köpet", och det höjer ljudet en hel del. Symphony är ju "samma skit" fast med cdväxlare ist (inte riktigt sant, men i princip). BOSE tycker jag personligen inte är värt pengarna för fem öre.

Och, detta gäller då A4 (ja och tidigare A6:or än du var intresserad av). Jag tror dock att det är samma "system" även i A3:orna, fast där har du, vad jag vill minnas iaf, inte "kittsystem bak" utan tvåvägshögtalare bak. Låter det dock vara osagt. Även detta låter "helt ok"

I A6 är då "nästa steg" (utöver MMI Basic);

MMI Basic Plus;  högtalarsystem DSP (10 högtalare, 160 Watt) (men den monokroma skärmen)

Efter det;

MMI "High;" färgskärm 7", högtalarsystem DSP och  CD-växlare

MMI-"systemen" har jag bara lyssnat på som hastigast dock, men, inget jag varit missnöjd med. Och det kan man väl säga gäller för alla systemen. Dock anser jag att man ska se till att få med basen/subben, den spelar som sagt inte äschlet av en, men den gör mer än man tror. För att vara originalljud är jag ex.vis väldigt nöjd med ljudet i A6:an (Concert-systemet)


VilsenIBilDjungeln skrev:
Haha.
Nej jag har inte haft möjlighet att provköra varken A4 eller A6, bara tre stycken A3or. Kör idag en Volvo S60 2,4T -02 200hk Business, endast gått 10400mil. Har undrat en sak gällande rymlighet och storlek, kan man jämföra s60 med A4 och s80 med A6 tro?

Storleksmässigt ja, utrymmesmässigt vågar jag inte svara på det faktiskt. Men det -bör- väl ligga i samma krokar även där iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DKn
29 maj 2013 · 535 Inlägg

Såg att du  inte fått prov köra någon än. Dock vet ja inte ifall min a6 med diesel är något av intresse.  Men bor du runt vänersborg så pm mig så skickar ja nr så kan du få testa om du vill.  Obs försöker ej sälja bilen det är ja INTE intresserad av. Utan bara för att vara vänlig mot en annan audi älskare.

DasAuto
29 maj 2013 · 2 751 Inlägg

DKn skrev:
Såg att du  inte fått prov köra någon än. Dock vet ja inte ifall min a6 med diesel är något av intresse.  Men bor du runt vänersborg så pm mig så skickar ja nr så kan du få testa om du vill.  Obs försöker ej sälja bilen det är ja INTE intresserad av. Utan bara för att vara vänlig mot en annan audi älskare.

Stackars han om han får testa din kärra smile De lär inte bli någon fisig 2litrare efter den provkörningen big_smile big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
VilsenIBilDjungeln
29 maj 2013 · 15 Inlägg

Hur avläser man vilket ljud just den bil man sitter i har?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang