Dodge Challenger SRT8

Dodge Challenger SRT8 Manuell 2009, till slut registrerad...
  • 46 Följare
  • 60 632 Visningar
  • Projektet avslutat 22 oktober 2014
MBGUS
23 maj 2013 · 255 Inlägg

Tänkte få svar på lite frågor och samtidigt se hur projektet utvecklar sig...

Jag kom för ca en månad sedan hem efter att ha varit i USA i 3,5 veckor, köpte en Dodge Challenger SRT8 Manuell 2009 i Phoenix och körde sen till Miami. Bilen står nu i en container och skall väl anlända i Göteborg om ca 3 veckor. Blev totalt drygt 600 mil

Inga direkta planer än annat än att få den igenom tullen och besiktningen.

Här står den hos bilhandlaren i Scottsdale:
http://pictures.dealer.com/a/airparkcdjvtg/1191/4ccbe50b8a776a294a76f077e0d7e656x.jpg

Här är den i Tucson efter jag lagt 70 mil med den ungefär:
http://longway.to/Gallery/gs/handler/getmedia.ashx?moid=4447&dt=2&g=1

http://longway.to/Gallery/gs/handler/getmedia.ashx?moid=4459&dt=2&g=1

http://longway.to/Gallery/gs/handler/getmedia.ashx?moid=4463&dt=2&g=1

http://longway.to/Gallery/gs/handler/getmedia.ashx?moid=4464&dt=2&g=1

Resan finns att se här om man nu orkar läsa:
http://longway.to/miami/

MBGUS
23 maj 2013 · 255 Inlägg

Pysslar ju lite med andra bilar också, denna skall snarast få komma ut ur garaget:
http://longway.to/mb560sl/

Denna lär nog inte komma ut i år, visserligen bara köra ut den och åka, men måste ju besiktigas...:
http://longway.to/mbsl600/

Sen har vi ju projektet, inte min, jag är bara mekaniker:
http://longway.to/mbsl60072/

MBGUS
23 maj 2013 · 255 Inlägg

De stora frågorna som kommer att dyka upp här är väl vad som måste fixas för besiktning. Det blinkar ju bara rött i bak, antar att det inte är godkänt. Likaså behövs ju sidokörriktningsvisare. Inte nog med det så har den ju helxenon, så lyktspolning lär väl vara ett krav.

Tar gärna emot råd hur detta lösts, jag har fått igenom bilar förr, så jag kan reglerna, men vill ha råd om hur andra löst detta på just Challenger.

MBGUS
23 maj 2013 · 255 Inlägg

Båda min MB är från USA, men ingen av dem hade jag sett innan de anlände till Göteborg. SL600 är ju registreringsbesiktigad och bara att åka med 560SL är inget sådan gjort åt ännu, den lär nog hinna bli veteran innan... =P

Så detta blir faktiskt tredje bilen jag importerar från USA, men de andra gångerna har ju någon skickat den åt mig, denna gång har jag ju gjort allt själv.

Dessutom, på MB så behövdes bara sidokörriktningsvisare.

MBGUS
23 maj 2013 · 255 Inlägg

Hyfsat stark kandidat till sidomarkering:
http://grufmanbil.se/produkt/6195/#

En tråkig detalj är att den fortfarande kräver att man borrar hål, man kan inte dra ut kabeln på sidan tydligen.

Senast redigerat av MBGUS (23 maj 2013)

MBGUS
23 maj 2013 · 255 Inlägg

Bullerintyg?

Har jag aldrig behövt tidigare, är det något fjant som är ett krav?

Verkar ju onekligen som jag behöver det på en bil efter -96 och jag verkar ju dessutom åka dit på Xenon-intyg också, om det ens är möjligt, varkar vara lite sådär om bilen är mer än 2-sitsig.

MBGUS
24 maj 2013 · 255 Inlägg

Undrar hur väl sådana gör sig genom det röda glaset, blinkar det fortfarande orange, någon som vet?

http://www.diodhuset.se/diod-led-lampor … -3157-3057

Fram lär det ju få bli sådana i varje fall.

Senast redigerat av MBGUS (24 maj 2013)

MBGUS
10 juni 2013 · 255 Inlägg

Sånt där gör ju att man blir förbannat less, godtyckliga regler, vissa går igenom, andra inte...

Om det finns regler skall de tolkas lika.

MBGUS
10 juni 2013 · 255 Inlägg

Om man är på plats i USA och köper av en handlare tillkommer det en massa avgifter och skräp, så efter en stund ledsnade jag och vi gjorde upp om ett pris där allt ingick, vilket var $2000 under begärt pris + alla avgifter.

Köpa bilen är ju inte den tråkiga utgiften, den kommer när du skall igenom tullen, 25% moms + 10% införselavgift på ALLT som bilen kostat dig sedan köp för att komma till Sverige, försäkring, transport, avgifter mm.

MBGUS
3 juli 2013 · 255 Inlägg

Hämtade bilen i Göteborg innan lunch idag, kul att se den igen, väldigt smutsig:
http://longway.to/wp-content/uploads/2013/07/wpid-20130703_112037.jpg

Mindre skoj var den fina bucklan på framskärmen, den var ju försäkrad, men tråkigt ändå:
http://longway.to/wp-content/uploads/2013/07/wpid-20130703_112045.jpg

Den drog 1 liter/mil på vägen hem, 95 oktan och var inte jättesnäll mot den + en hel del packning.

Senast redigerat av MBGUS (3 juli 2013)

MBGUS
4 juli 2013 · 255 Inlägg

Sista dagarna i Florida började den få lite vibrationer, konsulterade mitt däckproffs idag och som jag trodde, framdäcken är slut och den behöver definitivt en 4-hjulsinställning.

MBGUS
8 juli 2013 · 255 Inlägg

Skadorna från transporten hopar sig, har hängt upp den i lyften och kontrollerat den grundligt nu, resultat:
-Buckla och repor framskärm
-Buckla tak
-Repor på huv
-Repor på backspegel
-Sprucket stänkskydd
-Löst stänkskydd
-Sprucken skyddplast (sidokjol)

Sen är det ju en buckla på ena dörren, men var ju innan transporten.

Plåt & Lack i Kramfors har inspekterat och vill åtgärda detta så fort försäkringsbolaget sagt sitt.

Bilder kommer...

MBGUS
24 juli 2013 · 255 Inlägg

Sådär, nu är bilen redo för registreringsbesiktning, dragit om en massa el och annat, sidokörritningsvisare på 55cm höjd från marken:

http://longway.to/wp-content/uploads/2013/07/wpid-20130723_091303.jpg

Parkeringsljus:
http://longway.to/wp-content/uploads/2013/07/wpid-20130723_091407.jpg

Körriktningsvisare bak:
http://longway.to/wp-content/uploads/2013/07/wpid-20130723_091350.jpg

Tejpat för bakre sidomarkering och tagit ur glödlampan, silvertejp funkade ju rätt bra till färgen:
http://longway.to/wp-content/uploads/2013/07/wpid-20130723_091333.jpg

Halogen istället för Xenon:
http://longway.to/wp-content/uploads/2013/07/wpid-20130723_091317.jpg

Har även stoppat i en varningstriangel, däremot lär jag få nedslag på framdäcken, helt slut, man ser corden, men nya kommer nästa vecka.

MBGUS
26 juli 2013 · 255 Inlägg

Registreringsbesiktningen gick åt h-e...

Nedslag på 4 punker:

-Först kunde jag inte styrka effekten, inte allvarligt, det kunde ha löst sig.
-Gillades inte att mina framdäck hade blivit slicks, visste ju detta, men kunde inte få fram däck i tid, nya till veckan.
-Inget rattlås, hade noll koll på detta, tydligen lag på mekaniskt stöldskydd = rattlås från 2003, det verkar vara inaktiverat på min bil.
-Avgassystemet, har ju ett Mopar Cold Air Intake och likaså något avgassystem, han köpte inte att jag säger att det var ett tillval och bilen levererades på detta sätt. Anledningen är att det inte framgår på bullerintyget från Dekra. Endera måste jag visa i en utrustningslista från Dodge att den levererades på detta sätt, eller ett intyg från Dekra att den är testad med detta system, alternativt byta avgassystem.

Så, någon som vet något om rattlåset?

Någon som är sugen på att bytlåna avgassystem en vecka?
Jag står givetvis för allt och har verkstad att tillgå i Kramfors och Stockholm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang