Köpråd: Andra bil med väghållning ca 50,000kr

Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

Rquired skrev:

Emil16 skrev:

Rquired skrev:

BMW 5-serie finns endast som sedan och kombi, är det en 328i Coupé du tänker på? De väger strax under 1500kg och är riktigt roliga att köra, en fördel är att man kan plocka ut en bra bit över original 193Hk med enkla medel från 2.8an eftersom BMW höll tillbaka den från fabrik genom ett insug med begränsat flöde.

ursäktar fel skrivningen det va 323cupe jag menade det va ju en relativt lätt bil och det gick ju att få dom i fint skick för den pengen jag ville ge har du någon aning om vad man kan få ut motorn om man skulle ta bort bmw s strypningar?smile känns som en bra kandidat tycker om tyska bilar känns som att det e en hög lägsta standard över lag om man gämmför med andra märken

Det är lätt att gå vilse bland bilars modellbeteckningar och en 323i är en rolig bil även den, personligen bryr jag mig inte så mycket om prestanda utan känslan viktigare och jag tycker BMW är duktiga på just det utan att vara långsamma bilar. 23i har inte samma begränsning så där är det inte lönt att ge sig på motorn, men över 200Hk på bakhjulen har ägare mätt upp med enkla medel i M52B28 (28i) vilket borde vara åtminstone 220Hk i motorn sedan finns det fler mer eller mindre enkla medel att ta till.

På Bimmerforums.com finns en lång tråd som heter E36 Dynosheet Library eller något liknande, där finns mängder med information om vilka modifikationer ägare gjort och vilka resultat de fått. Vill du ha fler alternativ så ta en titt på Alfa Romeo 156, det är inte många standardmodeller som har ett lika fint uppträdande som italienskan och med den klassiska Busso-sexan har du en av Italiens finaste maskiner under huven.

jo det e ju lätt att snurra bort sig lite men jag ska ta en titt på det där forumet:)
en fundering kring alfa så har jag hört att de har mycket barn sjukdommar gäller det de flesta moddeler eller e det bara skitsnack

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

Komu skrev:
Har du tagit en titt på Mitsubishi Evosarna eller Subaru imprezorna?
Går att få schyssta för runt 50.000, högerstyrda och 280häst, 4hjulsdrift och riktigt bra väghålning, dem väger bara run 12-1.300 kilo också så dem drar på som satan.
Finns vänster styrda Subarus också, men dem ligger originalt på 220häst. (samma pris dock)
Dessutom brukar dem ligga på runt 10-15.000km, så det är inte så farligt.

Subba, Högerstyrd, 300 häst, 16.000km, 42.000 http://www.blocket.se/skane/Subaru_Impr … 385826.htm
Subba, Högerstyrd, 260 häst, 8.500km buckla höger fram 35.000 http://www.blocket.se/goteborg/Subaru_i … 12&w=3
Subba, högerstyrd, 300 häst, 11.500km, 39.000 http://www.blocket.se/kalmar/Subaru_Imp … 12&w=3
Subba, Vänsterstyrd, 210häst, 18.500 km, 43.000 http://www.blocket.se/gavleborg/Subaru_ … 12&w=3

Finns många fler liknande i samma prisklass.


Evo 3, Högerstyrd, 270 häst, 12.000km, 50.000, http://www.blocket.se/vasternorrland/Mi … 12&w=3
Evo 4, Högerstyrd, 280häst, 18.500km, 50.000, http://www.blocket.se/sodermanland/Mits … 12&w=3
Evo 4, Högerstyrd, 280 häst, 13.000km, 52.000 http://www.blocket.se/alvsborg/Mitsubis … 12&w=3


Glöm inte bort att prutta också wink

jag har jämt förutsatt att de modelerna för den pris lappen skulle ha långa miltal och fått bekänat en del färg men där får jag säga att du mot bevisade mig absolut nå¨got att fundera mer på tacka för att du la upp lite länkar

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

steifan skrev:

Rquired skrev:

Emil16 skrev:

ursäktar fel skrivningen det va 323cupe jag menade det va ju en relativt lätt bil och det gick ju att få dom i fint skick för den pengen jag ville ge har du någon aning om vad man kan få ut motorn om man skulle ta bort bmw s strypningar?smile känns som en bra kandidat tycker om tyska bilar känns som att det e en hög lägsta standard över lag om man gämmför med andra märken

Det är lätt att gå vilse bland bilars modellbeteckningar och en 323i är en rolig bil även den, personligen bryr jag mig inte så mycket om prestanda utan känslan viktigare och jag tycker BMW är duktiga på just det utan att vara långsamma bilar. 23i har inte samma begränsning så där är det inte lönt att ge sig på motorn, men över 200Hk på bakhjulen har ägare mätt upp med enkla medel i M52B28 (28i) vilket borde vara åtminstone 220Hk i motorn sedan finns det fler mer eller mindre enkla medel att ta till.

På Bimmerforums.com finns en lång tråd som heter E36 Dynosheet Library eller något liknande, där finns mängder med information om vilka modifikationer ägare gjort och vilka resultat de fått. Vill du ha fler alternativ så ta en titt på Alfa Romeo 156, det är inte många standardmodeller som har ett lika fint uppträdande som italienskan och med den klassiska Busso-sexan har du en av Italiens finaste maskiner under huven.

~210hk på bakhjulen med mappning, nya grenrör (+avgas) & kamaxlar så nog finns det potential i sura "170hk" M52(TU)B25 om man vill och har en ~20000lapp till övers tongue

http://forum.e46fanatics.com/attachment … 1309249386

går mer och mer i bmw funderingar nu trode inte att det va sådan potensial i de motorerna och sedan tycker jag det e mycket fräckare med sugis motorer än köra med turbo

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

Iderth skrev:
En honda integra typ R passar in perfekt efter dina önskemål. 190 hk på 1200 kg är himla roligt. Motorn är på 1,8 liter o
V-tecen går in vid 5700 rpm o slutar inte för än 8700 rpm. väghållningen är så klart knivskarp.
Finns en i lund för 50000kr just nu.

Angående vankelmotorn i RX-8or så ger sig apextätningarna vid runt 10,000 mil och är till en börja svårstartade innan det rasar ihop. Går att fixa med 3mm apextätningar o då håller det men det är inte billigt.

okej då kanske man ska hoppa rx 8 när det finns så mycket anat kul att köpa

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

Munkis skrev:
Vad jag kan se så har ingen hittils rekomenderat en av dom absolut roligaste bilarna för 50000:- . Jag ger min röst för Mazda MX5 / Miata / Eunos Roadster.

Säger någon att en sådan bil inte är skitskoj så har vedebörande aldrig kört en sådan.


PLUS:

Liten och lätt
Billig att äga och serva.
Finns mängder med kul prylar för en bra slant.
Väghållning som en gocart.
Cab.
Pålitlig och driftsäker.
o.s.v

MINUS:

Rost på tidiga modeller.
Lite klena motorer, men stora motorn räcker gött till den lätta bilen.


Några förslag:
http://www.blocket.se/lund/Mazda_mx_5_m … =9&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Mazda_M … =9&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Mazda_MX_5 … =9&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_M … =9&w=3

tycker inte om tyg kabbar men har hört från många håll att det ska va en kul bil

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

Frippe08 skrev:
Om jag var dig skulle jag kolla på BMW 325,323 Compact. Små bilar med "rätt" drivning

ska ta och se vad det är för något

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

Lozinmust skrev:
Rejsa.nu ifall du vill ha en bil med väghållning, ifall du menar att faktiskt bruka väghållningen också. Man kan bara ha kul till en viss gräns på gatan, på banan så får bilen, och du, verkligen bekänna färg. Rösten går till Miata eller E36, ev. Civic Type-R(men de är nog över prisklassen tror jag?) i min mening. Däck, chassi, bromsar. Sen ger du dig på motorstyrka!

Jo det e så jag tänkt börja med väg styrka och köpa en bil med motor som är hyfsat efekt stark från i förhållande till bilens vikt

Volvo 940 Jag rullar
endorfinslaven
29 maj 2013 · 671 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Volvoraggersnubbe skrev:
Köp större turbo, hårdare fjädring, fixa o trixa lite för 20 lakan då kan du ju ha din volvo istället? Och så har du 200-250 hk?

Han efterfrågade en rolig bil med bra väghållning. Oavsett om det är mer kraft i en gammal Volvo kombi så får du aldrig den 'rätta sportkänslan' som en välbalanserad bil har.

Hrrrrrrrmmm !
Mummel mummel
Med min 940 åkte jag ifrån en sådan däringa välbalanserad häck som din på kurvig asfalt.
Den hade JRM dekal där bak....
Har åkt ifrån de enklare varianterna av din och även Evos på isbana.
Med och utan isdäck.....
Välbalanserad ja 940 har 55/45 i viktfördelning och hur mycket rallyprylar finns det till en 940....
Googla lite innan det blir fler löjliga kommentarer...

Om 2 veckor har Sellholm Tuning troligen en lucka och jag kör dit min andra 940 med bur,wattlänk,sellholm ben, sellholm diff, rörbärarmar, kort styrväxel, när väl motorkonceptet är klart så kommer jag slakta snorungar i sk. sportbilar....

Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Aerodynamik skrev:

Volvoraggersnubbe skrev:
Köp större turbo, hårdare fjädring, fixa o trixa lite för 20 lakan då kan du ju ha din volvo istället? Och så har du 200-250 hk?

Han efterfrågade en rolig bil med bra väghållning. Oavsett om det är mer kraft i en gammal Volvo kombi så får du aldrig den 'rätta sportkänslan' som en välbalanserad bil har.

Hrrrrrrrmmm !
Mummel mummel
Med min 940 åkte jag ifrån en sådan däringa välbalanserad häck som din på kurvig asfalt.
Den hade JRM dekal där bak....
Har åkt ifrån de enklare varianterna av din och även Evos på isbana.
Med och utan isdäck.....
Välbalanserad ja 940 har 55/45 i viktfördelning och hur mycket rallyprylar finns det till en 940....
Googla lite innan det blir fler löjliga kommentarer...

Om 2 veckor har Sellholm Tuning troligen en lucka och jag kör dit min andra 940 med bur,wattlänk,sellholm ben, sellholm diff, rörbärarmar, kort styrväxel, när väl motorkonceptet är klart så kommer jag slakta snorungar i sk. sportbilar....

jag tror väl egentligen att inte så mycket hänger på bilen till en början spelar ingen roll hur grym bil man har så hänger man aldrig av en duktig förare men som det är nu så e min bil svampig och inget rolig på kurviga vägar efter som jag inte vågar pressa den.
något tips på lite uppgraderingar som skulle göra skilnad på min så länge vet att det finns mycket till denna bil och ska nog ha den till nästa vår och pyssla lite med den tills dess.
men vill ändå se mig om och testa lite olika märken och bilar sedan när budget finns men hadde som sagt vart kul om du kan ge mig lite tips på pris värda uppgraderingar på väghållnings sidan mer än hårdare fjädring tack på förhand

Volvo 940 Jag rullar
zemet
29 maj 2013 · 4 047 Inlägg

Emil16 skrev:

endorfinslaven skrev:

Aerodynamik skrev:

Han efterfrågade en rolig bil med bra väghållning. Oavsett om det är mer kraft i en gammal Volvo kombi så får du aldrig den 'rätta sportkänslan' som en välbalanserad bil har.

Hrrrrrrrmmm !
Mummel mummel
Med min 940 åkte jag ifrån en sådan däringa välbalanserad häck som din på kurvig asfalt.
Den hade JRM dekal där bak....
Har åkt ifrån de enklare varianterna av din och även Evos på isbana.
Med och utan isdäck.....
Välbalanserad ja 940 har 55/45 i viktfördelning och hur mycket rallyprylar finns det till en 940....
Googla lite innan det blir fler löjliga kommentarer...

Om 2 veckor har Sellholm Tuning troligen en lucka och jag kör dit min andra 940 med bur,wattlänk,sellholm ben, sellholm diff, rörbärarmar, kort styrväxel, när väl motorkonceptet är klart så kommer jag slakta snorungar i sk. sportbilar....

jag tror väl egentligen att inte så mycket hänger på bilen till en början spelar ingen roll hur grym bil man har så hänger man aldrig av en duktig förare men som det är nu så e min bil svampig och inget rolig på kurviga vägar efter som jag inte vågar pressa den.
något tips på lite uppgraderingar som skulle göra skilnad på min så länge vet att det finns mycket till denna bil och ska nog ha den till nästa vår och pyssla lite med den tills dess.
men vill ändå se mig om och testa lite olika märken och bilar sedan när budget finns men hadde som sagt vart kul om du kan ge mig lite tips på pris värda uppgraderingar på väghållnings sidan mer än hårdare fjädring tack på förhand

Testat ta fram vinkelkapen? 2-3 varv runt om gör enorm skillnad och det går utan problem att köra över gupp osv. Jag sänkte min 65 mm första gången och sedan lite till. Prova kapa fjädrarna lite så märker du snabbt stor skillnad.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

Frippe08 skrev:
Om jag var dig skulle jag kolla på BMW 325,323 Compact. Små bilar med "rätt" drivning

nämen titta två trevliga bmw modeler till har alldrig riktigt gillat bmw men min uppfattning har ändrats ordentligt sen jag starta denna tråden

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

zemet skrev:

Emil16 skrev:

endorfinslaven skrev:

Hrrrrrrrmmm !
Mummel mummel
Med min 940 åkte jag ifrån en sådan däringa välbalanserad häck som din på kurvig asfalt.
Den hade JRM dekal där bak....
Har åkt ifrån de enklare varianterna av din och även Evos på isbana.
Med och utan isdäck.....
Välbalanserad ja 940 har 55/45 i viktfördelning och hur mycket rallyprylar finns det till en 940....
Googla lite innan det blir fler löjliga kommentarer...

Om 2 veckor har Sellholm Tuning troligen en lucka och jag kör dit min andra 940 med bur,wattlänk,sellholm ben, sellholm diff, rörbärarmar, kort styrväxel, när väl motorkonceptet är klart så kommer jag slakta snorungar i sk. sportbilar....

jag tror väl egentligen att inte så mycket hänger på bilen till en början spelar ingen roll hur grym bil man har så hänger man aldrig av en duktig förare men som det är nu så e min bil svampig och inget rolig på kurviga vägar efter som jag inte vågar pressa den.
något tips på lite uppgraderingar som skulle göra skilnad på min så länge vet att det finns mycket till denna bil och ska nog ha den till nästa vår och pyssla lite med den tills dess.
men vill ändå se mig om och testa lite olika märken och bilar sedan när budget finns men hadde som sagt vart kul om du kan ge mig lite tips på pris värda uppgraderingar på väghållnings sidan mer än hårdare fjädring tack på förhand

Testat ta fram vinkelkapen? 2-3 varv runt om gör enorm skillnad och det går utan problem att köra över gupp osv. Jag sänkte min 65 mm första gången och sedan lite till. Prova kapa fjädrarna lite så märker du snabbt stor skillnad.

jo har allt funderat på det men fundera en då på att lägga 1200 kr på 60/40 sänkning det e ju ingen farlig summa
vad tror du om stumhet efter en sådan sänkningssats fanns på lmr tror jag det var

Volvo 940 Jag rullar
Emiiilz
29 maj 2013 · 908 Inlägg

bmw, enda rätta helt enkelt smile slänger du på ett par styvare dämpare/fjädrar lär du få riktigt bra väghållning.

Senast redigerat av Emiiilz (29 maj 2013)

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

jo men fundera lite för de flesta bmw moddeler som jag kikat på nu så ligger miltalet runt 20k mil men kikar man på asiatiska bilar så har en del för den pengen gått ca 15k mil men det kanske inte går att jämföra på det viset med tyska högklass märken stor service så e la en beemer lojal många mil till:D

Volvo 940 Jag rullar
Emiiilz
29 maj 2013 · 908 Inlägg

mil är inteallt. min 523 har gått 32 000 mil, o den går lika fint som en som gått ex 15 000 mil.
går inte o jämföra en gammal härsken 940 med över 30k mil på nacken, de går som de går..

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

min har gått ca 18k mil så den går allt som en klocka fortfarande:D
men känns som att bmw är stabila bilar som bara går och går
en fråga gälande bmw(de moddeler som har tagits upp här) är det så dyrt att äga bmw som många säger eller är det bara en myt nu när de börjar bli ett par år

Volvo 940 Jag rullar
Emiiilz
29 maj 2013 · 908 Inlägg

Emil16 skrev:
min har gått ca 18k mil så den går allt som en klocka fortfarande:D
men känns som att bmw är stabila bilar som bara går och går
en fråga gälande bmw(de moddeler som har tagits upp här) är det så dyrt att äga bmw som många säger eller är det bara en myt nu när de börjar bli ett par år

Har bytt kylare samt dämpare på min BMW. Sånt man får räkna med på en "gammal" bil.
Kollar man på pappas 740 så har han bytt koppling/vattenpump/bromsar fram/kamrem/balansrem/sträckare o allt va de är på inte ens 1 år. Annars tycker jag den bara rullar o rullar, stadig o pålitlig pjäs efter vägen smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

Rquired skrev:

Emil16 skrev:

Rquired skrev:

BMW 5-serie finns endast som sedan och kombi, är det en 328i Coupé du tänker på? De väger strax under 1500kg och är riktigt roliga att köra, en fördel är att man kan plocka ut en bra bit över original 193Hk med enkla medel från 2.8an eftersom BMW höll tillbaka den från fabrik genom ett insug med begränsat flöde.

ursäktar fel skrivningen det va 323cupe jag menade det va ju en relativt lätt bil och det gick ju att få dom i fint skick för den pengen jag ville ge har du någon aning om vad man kan få ut motorn om man skulle ta bort bmw s strypningar?smile känns som en bra kandidat tycker om tyska bilar känns som att det e en hög lägsta standard över lag om man gämmför med andra märken

Det är lätt att gå vilse bland bilars modellbeteckningar och en 323i är en rolig bil även den, personligen bryr jag mig inte så mycket om prestanda utan känslan viktigare och jag tycker BMW är duktiga på just det utan att vara långsamma bilar. 23i har inte samma begränsning så där är det inte lönt att ge sig på motorn, men över 200Hk på bakhjulen har ägare mätt upp med enkla medel i M52B28 (28i) vilket borde vara åtminstone 220Hk i motorn sedan finns det fler mer eller mindre enkla medel att ta till.

På Bimmerforums.com finns en lång tråd som heter E36 Dynosheet Library eller något liknande, där finns mängder med information om vilka modifikationer ägare gjort och vilka resultat de fått. Vill du ha fler alternativ så ta en titt på Alfa Romeo 156, det är inte många standardmodeller som har ett lika fint uppträdande som italienskan och med den klassiska Busso-sexan har du en av Italiens finaste maskiner under huven.

du skulle inte tänka dig leta upp den där tråden och länka den letat dom f..n men hittar den ej

Volvo 940 Jag rullar
zemet
29 maj 2013 · 4 047 Inlägg

Emil16 skrev:

zemet skrev:

Emil16 skrev:

jag tror väl egentligen att inte så mycket hänger på bilen till en början spelar ingen roll hur grym bil man har så hänger man aldrig av en duktig förare men som det är nu så e min bil svampig och inget rolig på kurviga vägar efter som jag inte vågar pressa den.
något tips på lite uppgraderingar som skulle göra skilnad på min så länge vet att det finns mycket till denna bil och ska nog ha den till nästa vår och pyssla lite med den tills dess.
men vill ändå se mig om och testa lite olika märken och bilar sedan när budget finns men hadde som sagt vart kul om du kan ge mig lite tips på pris värda uppgraderingar på väghållnings sidan mer än hårdare fjädring tack på förhand

Testat ta fram vinkelkapen? 2-3 varv runt om gör enorm skillnad och det går utan problem att köra över gupp osv. Jag sänkte min 65 mm första gången och sedan lite till. Prova kapa fjädrarna lite så märker du snabbt stor skillnad.

jo har allt funderat på det men fundera en då på att lägga 1200 kr på 60/40 sänkning det e ju ingen farlig summa
vad tror du om stumhet efter en sådan sänkningssats fanns på lmr tror jag det var

Slöseri med tid och pengar om du frågar mig. Dina fjädrar är 20 år gamla. Dom har tryckts ihop under dessa 20 år. Sätter du på en 40/60 sänkning så blir bilen nog lika hög som den är idag typ. Den blir iaf inte mycket lägre.

Sätt kapen i fjädrarna först. Blir du inte nöjd så kan du ju köpa sänkningssats.

Men dom flesta som köper sänkningssats till 7/940 kapar i sänkningsfjädrarna också...

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Emil16
29 maj 2013 · 154 Inlägg

zemet skrev:

Emil16 skrev:

zemet skrev:

Testat ta fram vinkelkapen? 2-3 varv runt om gör enorm skillnad och det går utan problem att köra över gupp osv. Jag sänkte min 65 mm första gången och sedan lite till. Prova kapa fjädrarna lite så märker du snabbt stor skillnad.

jo har allt funderat på det men fundera en då på att lägga 1200 kr på 60/40 sänkning det e ju ingen farlig summa
vad tror du om stumhet efter en sådan sänkningssats fanns på lmr tror jag det var

Slöseri med tid och pengar om du frågar mig. Dina fjädrar är 20 år gamla. Dom har tryckts ihop under dessa 20 år. Sätter du på en 40/60 sänkning så blir bilen nog lika hög som den är idag typ. Den blir iaf inte mycket lägre.

Sätt kapen i fjädrarna först. Blir du inte nöjd så kan du ju köpa sänkningssats.

Men dom flesta som köper sänkningssats till 7/940 kapar i sänkningsfjädrarna också...

jo det e la som du säger e la lika bra att ta fram fjäder kapen och ta något varv :p

Volvo 940 Jag rullar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang