Abs lampa

Marginalen83 den smarige
6 juni 2013 · 102 Inlägg

hejsan tänkte kolla med nån här om de finns nån som är grym på volvo 740 1991 abs system ??. min lampa har börjat lysa underköning kan köra 5 mil sen helt plösligt på ett lagninge i vägen då de guppar till så börjar lampan lysa . stänger ja av bilen så är lampan släckt tills ja 5 mil cirka ?? . Har kollat säkring ingen fel abs enhet ser ny ut. bilen är grymt välbehållen annars.

/mange

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2013 · 14 077 Inlägg

mange745 skrev:
hejsan tänkte kolla med nån här om de finns nån som är grym på volvo 740 1991 abs system ??. min lampa har börjat lysa underköning kan köra 5 mil sen helt plösligt på ett lagninge i vägen då de guppar till så börjar lampan lysa . stänger ja av bilen så är lampan släckt tills ja 5 mil cirka ?? . Har kollat säkring ingen fel abs enhet ser ny ut. bilen är grymt välbehållen annars.

/mange

Jag uppfattar dig som att får du inte ordning på detta så skrotar du bilen men samtidigt vill du inte det bara för att den är "Välbehållen". Har jag fattat dig rätt eller fel? Annars är det väl bara att försöka laga felet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Marginalen83 den smarige
6 juni 2013 · 102 Inlägg

tror du uppfatta mig fel . ja undrar om nån visste om de kan vara givarna eller abs kransana . bilen tänker ja behålla

Will_i_am
6 juni 2013 · 25 Inlägg

Det är svårt att diagnostisera felet. Kan vara en givare för nån hundring eller ett större problem för tusenlappar.
Min V70 fick samma problem och det skulle kosta 7000:- att laga hos Bilia.

Marginalen83 den smarige
6 juni 2013 · 102 Inlägg

Will_i_am skrev:
Det är svårt att diagnostisera felet. Kan vara en givare för nån hundring eller ett större problem för tusenlappar.
Min V70 fick samma problem och det skulle kosta 7000:- att laga hos Bilia.

bilia finns billigare ställen . dom tar 1200 kr i timmen

anton_mjor
10 juni 2013 · 133 Inlägg

Går blinka ut felkoderna på din bil. Gjorde det idag på en polares bil som också har problem med ABS:en.
Hans hastighetsmätare går i botten och ABS:en börjar lysa, när jag blinkade ut fick jag tre koder, båda givarna fram och givaren på bakaxeln (som även går till hastighetsmätaren).
Det handlar förmodligen bara om att kolla över kontakterna och kablaget så det inte blivit nåt kabelbrott eller oxid i kontakterna.

http://www.volvoclub.org.uk/faq/BrakesA … eRetrieval

Senast redigerat av anton_mjor (10 juni 2013)

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
beckstroem
10 juni 2013 · 871 Inlägg

Gör som jag, jag lödde över abs lampan så den går på oljetryckslampan! 3 minutersjobb, lite lötenn och 4cm kabel så va de klart! smile

kallabaz
10 juni 2013 · 362 Inlägg

beckstroem skrev:
Gör som jag, jag lödde över abs lampan så den går på oljetryckslampan! 3 minutersjobb, lite lötenn och 4cm kabel så va de klart! smile

Är ju verkligen inte att rekommendera. Vad händer när du glömmer att berätta detta för nästa ägare?
Och hur vet du när du verkligen har fått problem med ABSen? På nyare bilar är det många system som använder sig av abs-systemet och då blir det stopp.

Till TS: Börja med att gå över abs-kransar, abs-sensorer, kablage från sensorer och till sist abs-boxen. Självklart efter felsökning med felkoder.

beckstroem
10 juni 2013 · 871 Inlägg

Bara att löda på om man vill komma undan billigt! Bromsarna kommer fungera precis som på en 740 utan abs!

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang