Motor tickar Saab 9-3 2.0T årsm 00

Blondie
10 juni 2013 · 67 Inlägg

tjena.
under dem senaste dagarna har jag märkt att motorn tickar på tomgång och där är olja i motorn på rätt nivå.
men vet inte varför motorn tickar för jag vet att när motorn tickar är där för lite olja men jag har rätt nivå på olja så de måste vara nått annat som gör att de tickar?

vad kan de beror på att motorn tickar?
tacksam för tips och råd

SgtCrilly Hemmainstruktör
10 juni 2013 · 641 Inlägg

Tickande är oftast följd av dåligt med oljetryck till ventillyftarna, säker att det inte är ett knackande från ett lager eller rassel från kedjan?

Om det är tickande kan det vara tex kass olja, gammal olja, igensatt oljesil.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Blondie
10 juni 2013 · 67 Inlägg

de e ny olja i motorn eller ja på fyld med ny olja. inte tänkt på filtret.. de är tickande ljud så d är inte nått knackande ljud som tur är.

men är de farligt å köra mkt med en tickande motor?

oljesil e alltså oljefiltret den runda som sitter snett under motorn?
eller d är nått annat som är oljesil

Senast redigerat av Blondie (10 juni 2013)

Jerry Reparatör
10 juni 2013 · 306 Inlägg

Oljesilen sitter på oljepumpens sugledning i oljetråget så för att kolla den så får du plocka ner tråget.

Blondie
10 juni 2013 · 67 Inlägg

Jerry skrev:
Oljesilen sitter på oljepumpens sugledning i oljetråget så för att kolla den så får du plocka ner tråget.

då måste jag leta efter någon som kan mecka med bil motorer de klarar jag inte av själv.
måste man plocka ur motorn eller man kan ta de på lift?

Jerry Reparatör
10 juni 2013 · 306 Inlägg

Går att plocka ned med motorn kvar i bilen.
Blir lite lättare med lift men går fint även utan.

olof102
10 juni 2013 · 342 Inlägg

Oljesilen är det med högsta sannolikhet inte då B204x serien inte är drabbat av oil-sludge problemen som B205x.

För att den ska bli igenkoksad ska oljebytena misskötas rejält på en b204.

Jag har en likadan motor som du och upplever också ett visst tickande, det kommer dock från spridarna.

Även dom hydrualiska tryckarna kan väsnas lite.

Vad menar du med att det är "ny" olja i motorn? Nivåskillnaden mellan min och max är 1 liter, du kan sålades bara fyllt på maximalt 1 liter, då har du fortfarande 4 liter gammal olja i maskineriet.

Mitt tips, tappa ur all gammal olja och byt oljefiltret. Fyll på med 5-40 helsyntet, 4L bytesmängd.
Ny olja kan tysta tickande tryckare om det nu skulle kunna vara det.

Senast redigerat av olof102 (10 juni 2013)

Blondie
10 juni 2013 · 67 Inlägg

olof102 skrev:
Oljesilen är det med högsta sannolikhet inte då B204x serien inte är drabbat av oil-sludge problemen som B205x.

För att den ska bli igenkoksad ska oljebytena misskötas rejält på en b204.

Jag har en likadan motor som du och upplever också ett visst tickande, det kommer dock från spridarna.

Även dom hydrualiska tryckarna kan väsnas lite.

Vad menar du med att det är "ny" olja i motorn? Nivåskillnaden mellan min och max är 1 liter, du kan sålades bara fyllt på maximalt 1 liter, då har du fortfarande 4 liter gammal olja i maskineriet.

Mitt tips, tappa ur all gammal olja och byt oljefiltret. Fyll på med 5-40 helsyntet, 4L bytesmängd.
Ny olja kan tysta tickande tryckare om det nu skulle kunna vara det.

va för ca 2 månader sen jag fylde på mins 2-3 liter olja för bilen tickade lite då när jag köpte den köpte bilen för ca 4 månader sen tror jag.
men ska byta ut all olja å nytt filter.  måste de vara nån speciell märke på oljan eller man kan använda villet märke som helst bara d e 5-40 hel syntet?

jag bugar å tackar för informationen om oljesilen då behöver jag inte oroa mig för den iaf.
du sa nått om spridarna kanske ska kolla dem med när man endå ska kolla olja  i motorn, hör man tydligt om tickande kommer från spridarna eller från motorn?

Jerry Reparatör
11 juni 2013 · 306 Inlägg

Du bör höra ganska tydligt om det kommer från spridarna eller från motorn.
Skulle börja med att byta olja och filter.

Blondie
11 juni 2013 · 67 Inlägg

ja de blir till att börja med. men tycker de e lite konstigt att om de e för lite olja i motorn när d e bara ca 2 månader man fylde upp lite.
å den läcker ingen olja för där e ingen olja under bilen,

Jerry Reparatör
11 juni 2013 · 306 Inlägg

Kan ju vara att den dricker olja.
Behöver ju inte tvunget läcka.

olof102
11 juni 2013 · 342 Inlägg

Kan ju vara som Jerry säger att den dricker olja, de går ju ofta att konstatera om den blåryker.

När du säger att du fått fylla på 2-3 liter så har du kört motorn duktigt tom, kan motorn ev. ha tagit skada, och det är det du hör som ett tickande ljud nu?
Bara en teori, men har du fått fylla på 3 liter olja så har du bara haft 2 liter i motorn.

JourneymanX
11 juni 2013 · 645 Inlägg

Tickande''för lite olja el ev fel sorts olja?Vad använder du för olja?

Jag kör på ''Mobil 1 ''helsyntetolja ett bra val!

Blondie
11 juni 2013 · 67 Inlägg

köpte biltemas helsyntet 5-40

Blondie
11 juni 2013 · 67 Inlägg

olof102 skrev:
Kan ju vara som Jerry säger att den dricker olja, de går ju ofta att konstatera om den blåryker.

När du säger att du fått fylla på 2-3 liter så har du kört motorn duktigt tom, kan motorn ev. ha tagit skada, och det är det du hör som ett tickande ljud nu?
Bara en teori, men har du fått fylla på 3 liter olja så har du bara haft 2 liter i motorn.

den rycker inte vid start har inte sett blå rök komma från den.
fylde på den när jag hörde tickande ljudet. gick hur bra som helst till arbetet men när jag startade bilen å ska köra hem kom de tickande  ljudet fylde på olja då slutade d ticka. d va för va 2 månader sen.

hade ett annat problem med motorn för ett tag sen å kollade stiften så såg jag i hål 4 att stiftet var svart av motor olja å i hålet va de olja där tändstiftet ska sitta.
kan d va nån anledning att den dricker olja?

Mack Forum- och sitemoderator
11 juni 2013 · 26 151 Inlägg

Blondie skrev:

olof102 skrev:
Kan ju vara som Jerry säger att den dricker olja, de går ju ofta att konstatera om den blåryker.

När du säger att du fått fylla på 2-3 liter så har du kört motorn duktigt tom, kan motorn ev. ha tagit skada, och det är det du hör som ett tickande ljud nu?
Bara en teori, men har du fått fylla på 3 liter olja så har du bara haft 2 liter i motorn.

den rycker inte vid start har inte sett blå rök komma från den.
fylde på den när jag hörde tickande ljudet. gick hur bra som helst till arbetet men när jag startade bilen å ska köra hem kom de tickande  ljudet fylde på olja då slutade d ticka. d va för va 2 månader sen.

hade ett annat problem med motorn för ett tag sen å kollade stiften så såg jag i hål 4 att stiftet var svart av motor olja å i hålet va de olja där tändstiftet ska sitta.
kan d va nån anledning att den dricker olja?

Det låter inte friskt nej..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
JourneymanX
11 juni 2013 · 645 Inlägg

Det lät inte så bra om det är olja där..Kanske du ska göra ett komptest wink

ztamizzen
12 juni 2013 · 35 Inlägg

olof102 skrev:
Oljesilen är det med högsta sannolikhet inte då B204x serien inte är drabbat av oil-sludge problemen som B205x.

För att den ska bli igenkoksad ska oljebytena misskötas rejält på en b204.

En 9-3 -00 har inte B204 utan B205, jag har en 9-3 -00 och kassetten är svart.
Om det hade varit min motor så hade jag köpt en "Oljebyte motor service paket", bytt olja och filter och om inte det hjälper så hade jag lämnat in den.

SAAB 9-3 2,0T -00
I bra skick med vissa småsaker som måste fixas. Så därför är jag här!
Jerry Reparatör
12 juni 2013 · 306 Inlägg

Håller med föregående att det kanske är läge att göra ett komptest med tanke på att där är olja på stiftet.

Ljungberg77 Aeropilot
12 juni 2013 · 45 Inlägg

Oljan du skall använda skall vara klassad GM-LL-A025, och att du har olja vid stiften kan nog bero på att någon spillt ner när de fyllt på eller bytt olja kanske? Eller så läcker din ventilkåpspackning.

9000 Aero -96 *såld* 9-3 Aero -02 *såld*
9000 Aero MapTun Individual *skrot* 9-5 Aero MapTun Steg 2 *såld*
9-5 Aero -05 MapTun BioPower *nuvarande* 9000 Aero -95 *såld* 9-3 Aero SC TTiD -09 *nuvarande*
Saab 9-3 SC TX AERO Griffin TTiD "Hirsch Performance" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang