Bra liten bas.

Cabron021
10 juni 2013 · 35 Inlägg

Hej gott folk.

Jag behöver eran ljud hjälp eftersom jag är relativt ny inom billjud. Jag sitter och vill ha en baslåda till lilla golfen men problemet är att jag fraktar barnvagn i den rätt så ofta och min fråga är då:

Finns det några små "riktigt små" basar som spelar som en stor? lol
Te.x 8" eller 10" i minilåda? Priset spelar egentligen inte så stor roll eftersom jag satt mig i denna sits själv genom att köpa golf 2 till familjebil tongue Så liten bas är ett måste.

Alla tips är välkommna. Erfarenhet likaså.

Mvh

Horsyhorse
10 juni 2013 · 1 727 Inlägg

Är det orginalstereo i övrigt?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Cabron021
10 juni 2013 · 35 Inlägg

Nej har Amega Q-Comp 60 kit ( 2st 6.5or i varje dörr 28mm samt delningsfilter.
Stereo: Alpine CDE-178BT enkeldin.

Nästan så 10" känns förstort. Finns det 8" som spelar på utav h*lv*t* ?
Är ju lådan man får tänka på mest. Liter måttet som jag måste få ner kraftigt. Då antar jag att 8" är ett bra val bara.

Senast redigerat av Cabron021 (10 juni 2013)

Horsyhorse
10 juni 2013 · 1 727 Inlägg

Cabron021 skrev:
Nej har Amega Q-Comp 60 kit ( 2st 6.5or i varje dörr 28mm samt delningsfilter.
Stereo: Alpine CDE-178BT enkeldin.

Nästan så 10" känns förstort. Finns det 8" som spelar på utav h*lv*t* ?
Är ju lådan man får tänka på mest. Liter måttet som jag måste få ner kraftigt. Då antar jag att 8" är ett bra val bara.

Vad har du för steg till det schyssta kitet?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Cabron021
10 juni 2013 · 35 Inlägg

Oj kommer inte ihåg vad det heter men jag köpte det av Amega-Micke som jag köpte högtalarna av. Han rekomendera det. Det är ett fyrkanals steg. Men blir ju självklart ett steg till basen också när den väl kommer i.

Expoze
10 juni 2013 · 2 024 Inlägg

Om 6,5orna är bra monterade och får bra effekt så räcker nog inte en 8" särskilt långt som komplement. 10" är nog minimum. Hur är dina möjligheter att offra handskfacket till förmån för en frontsub?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Cabron021
10 juni 2013 · 35 Inlägg

Expoze det var precis det jag satt och tänkte på. Det måste ju spela mer bas än kitet i sig haha smile
Handsfacket är jag inte i behov av. Vad har du nu för planer?

Horsyhorse
10 juni 2013 · 1 727 Inlägg

Cabron021 skrev:
Expoze det var precis det jag satt och tänkte på. Det måste ju spela mer bas än kitet i sig haha smile

Då verkar DET funka iaf. smile

Frontsub kan bli bra.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Expoze
10 juni 2013 · 2 024 Inlägg

Frågan är ju hur många liter du kan få fram bara. Golfen är ju inte stor som en Finlandsfärja direkt.
En riktigt trevlig bas är Gladens SQX10, http://www.gladen-audio.se/subwoofer.html#sqx , dock behöver den runt 20 liter. Har själv lekt med tanken med 2st isobarik-monterade sådana som frontsub, rent teoretiskt så bör man klara sig runt 10l då. Har dock inte provat det i praktiken än.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Cabron021
10 juni 2013 · 35 Inlägg

Det lät som lite mer jobb än vad jag klarar av tyvärr. Men vad är det för mått på en låda på 22liter som rekomenderas för deras 10" bas?  Isobarik monterade är djungelspråk för min del. smile

Expoze
10 juni 2013 · 2 024 Inlägg

Tänk dig en 25liters dunk så får du en fingervisning om måtten.
Isobarik kallas även push-pull, du "seriemonterar" 2 element skulle man kunna säga, inte seriekopplar alltså utan monterar dem rent fysiskt i serie med varandra. I teorin ska man kunna halvera sin lådvolym då men det ljudliga resultatet motsvarar 1 element i fullstor låda. Googla lite på det så hittar du bilder som förklarar bättre än mig. smile

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Cabron021
10 juni 2013 · 35 Inlägg

Okej tack. Det där lät inte bra alls i mina öron. Betala för två men få en. Men vad gör man inte när det är ont om plats. Det ska jag göra. Tack för infon. smile

Team_Bilradiohuset
11 juni 2013 · 452 Inlägg

Har du ont om plats så kika på Hertz nya passiva baslådor, dem finns i 8" utförande med en 10" slav och rockar på något helt kopiöst. http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/hert … 5_tech.pdf
Ett riktigt bra alternativ när man inte vill offra hela bagaget.

mvh Mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet
Volvo S70 T5 "Dragrace edition" (1997)
Volvo C30T5 "C30 Nurburgring Edition" (2007)
Horsyhorse
11 juni 2013 · 1 727 Inlägg

Cabron021 skrev:
Okej tack. Det där lät inte bra alls i mina öron. Betala för två men få en. Men vad gör man inte när det är ont om plats. Det ska jag göra. Tack för infon. smile

Hade ärende till Forssberg och passade på o få lite input. wink

Ny cd innan du ens tänker på baslåda.
Det kommer att bli ett enormt lyft. Du kanske rentav blir nöjd.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Cabron021
13 juni 2013 · 35 Inlägg

åker och hämtar en Nakamichi CD700 ikväll får se om det blir någon skillnad.  Hört bra om den men vi får väl höra ikväll tongue. Tack för er hjälp.

Horsyhorse
13 juni 2013 · 1 727 Inlägg

Cabron021 skrev:
åker och hämtar en Nakamichi CD700 ikväll får se om det blir någon skillnad.  Hört bra om den men vi får väl höra ikväll tongue. Tack för er hjälp.

Du kommer häpna. wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Frippe_L Gladen Audio
13 juni 2013 · 2 388 Inlägg

Cabron021 skrev:
åker och hämtar en Nakamichi CD700 ikväll får se om det blir någon skillnad.  Hört bra om den men vi får väl höra ikväll tongue. Tack för er hjälp.

Om det blir nån skillnad?
http://i1162.photobucket.com/albums/q523/TeemoSteakDoA/bth_mother-of-god.png

:-) Inte många spelare som låter bättre än Naka.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Cabron021
13 juni 2013 · 35 Inlägg

Nu sitter cd700an på plats. Jag behöver ingenting mer nu. smile FY f*n vilket jävla ljud det blev. Nu vill jag inte lyssna på aux heller utan bara cd skivor. Sen efter att Micke pillat lite på steget också så är jag i chocktillstånd över hur jävla annorlunda det kan låta. Trots att jag inte är speciellt ljudkunnig/van osv.
Mer än nöjd. big_smile

Horsyhorse
14 juni 2013 · 1 727 Inlägg

Det är just sådant här som är kul när dom rätta tipsen har kommit fram.....och följts. wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Cabron021
14 juli 2013 · 35 Inlägg

Nu tar jag upp tråden igen som jag avslutade för 1månad sen. Jag tryckte på sambon att köpa en minimal barnvagn och nu är det gjort så nu kan jag få in en 12" sub i bagaget.

Nu sitter jag här och läser och tittar på basar från alla möjliga märken och har nog konstaterat att jag ska ha en sluten låda för det spelar tydligen "fin lir" som resten av mitt system gör.

Har självklart tittat på amegas 12" bas och läst att folk haft den i så litet som 28liters slutna lådor. Men vad är egentligen att rekomendera för optimal prestering, samt vad skulle jag behöva för slutsteg ungefär för att få ut maximalt med dunka?

Kanske rekomendera någon annan 12" bas som är "bättre" och billigare? Tänkte dagens ljudutveckling går väl med en raketfart.

Ska isolera hela bagage utrymmet osv samt att jag kommer plocka bort hatthyllan för att jag ska få in bastrycket i kupen istället för att bagaget ska vibrera iväg. Även funderat på att isolera taket och lite så.

Jag lyssnar väldigt mycket på dancehall/reggae/hiphop men även en hel del house/hardstyle osv. Vänder mig till er även fast jag kan vända mig till Micke för jag vill höra flera åsikter eftersom han äger amega och vill självklart man ska köra amega i dom flesta avseenden. smile

Jag kan ge er ett maxmått på hur stor lådan får vara som störst senare idag om det ger er lite bättre ideer om att välja bas.

Trevlig Helg. Mvh Kenth

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang