Turbokills Mercedes 300TDT Trimprojekt, MOTOR SÖKES!!! Se sida 6!

Jag ägde en BMW 525TD förut och blev förälskad i diesel, men Mercedes har i mina ögon alltid gjort finare bilar. W124 är den karossen jag tycker är snyggast och kombi ska det självklart vara. Nu har jag äntligen hittat en bra grundbil som jag kan göra det jag velat göra sen jag körde BMW:n (vilken jag självklart hade evry-mod i) vilket var att trimma mer :)
  • 84 Följare
  • 57 907 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 mars 2014
124merca
19 juni 2013 · 28 Inlägg

Manuella lådor passar rätt på(svänghjul mm..) pedalstället är också bara att byta, så de är en baggis

mercedes för de är bekvämt
volvo för att de är kul
jänkare för de är fest
Mercedes W211 e320cdi "Avantgarde HoK" (2004)
turbokill
19 juni 2013 · 347 Inlägg

124merca skrev:
Manuella lådor passar rätt på(svänghjul mm..) pedalstället är också bara att byta, så de är en baggis

Trevligt! Då har jag ett litet projekt till i vinter! Är Mercedes manuella lådor stryktåliga? Eller är det någon speciell låda man ska leta efter?

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
mbmek
19 juni 2013 · 54 Inlägg

turbokill skrev:

124merca skrev:
Manuella lådor passar rätt på(svänghjul mm..) pedalstället är också bara att byta, så de är en baggis

Trevligt! Då har jag ett litet projekt till i vinter! Är Mercedes manuella lådor stryktåliga? Eller är det någon speciell låda man ska leta efter?

Automatlådorna tål mer,Dom manuella klarar då inte av några karate växlingar.Man måste växla lugnt och harmoniskt annars far synk ringarna ganska snabbt.

mb_pucken
19 juni 2013 · 5 087 Inlägg

Du skulle haft tag på getraglådan som sitter i 320e 24v den ska vara ganska stryktålig. Kompisen kör den i sin 300tdt med myne pump och den håller än iaf smile dock spökar ladet för han så han har inte passerat 300hp sträcket ens wink
Annars bör väl en omsvetsad bmw låda funka smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
turbokill
19 juni 2013 · 347 Inlägg

mbmek skrev:

turbokill skrev:

124merca skrev:
Manuella lådor passar rätt på(svänghjul mm..) pedalstället är också bara att byta, så de är en baggis

Trevligt! Då har jag ett litet projekt till i vinter! Är Mercedes manuella lådor stryktåliga? Eller är det någon speciell låda man ska leta efter?

Automatlådorna tål mer,Dom manuella klarar då inte av några karate växlingar.Man måste växla lugnt och harmoniskt annars far synk ringarna ganska snabbt.

Okej då kör jag nog automat tills jag hittat lådan som rekommenderades under.


mb_pucken skrev:
Du skulle haft tag på getraglådan som sitter i 320e 24v den ska vara ganska stryktålig. Kompisen kör den i sin 300tdt med myne pump och den håller än iaf smile dock spökar ladet för han så han har inte passerat 300hp sträcket ens wink
Annars bör väl en omsvetsad bmw låda funka smile

Sant, visst är det ZF-lådor? BMWs alltså

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
mb_pucken
19 juni 2013 · 5 087 Inlägg

Det har ja för mig smile är väl dom som sitter på bla tds osv smile ingen expert på bmw lådor wink har förövrigt sett några som åker med 6 växlade manuella lådor från någon mercedes smile kan snacka runt lite då den går en massa rappa benzar här i byn smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
turbokill
19 juni 2013 · 347 Inlägg

mb_pucken skrev:
Det har ja för mig smile är väl dom som sitter på bla tds osv smile ingen expert på bmw lådor wink har förövrigt sett några som åker med 6 växlade manuella lådor från någon mercedes smile kan snacka runt lite då den går en massa rappa benzar här i byn smile

Vore riktigt schysst! Snappar upp all information jag kan få smile

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
asoderstroms Lackerarn
19 juni 2013 · 103 Inlägg

Du är inne på rätt spår, är bmws diesellåda du ska ha dom håller för mycket! wink

mbmek
19 juni 2013 · 54 Inlägg

turbokill skrev:

mbmek skrev:

turbokill skrev:
Trevligt! Då har jag ett litet projekt till i vinter! Är Mercedes manuella lådor stryktåliga? Eller är det någon speciell låda man ska leta efter?

Automatlådorna tål mer,Dom manuella klarar då inte av några karate växlingar.Man måste växla lugnt och harmoniskt annars far synk ringarna ganska snabbt.

Okej då kör jag nog automat tills jag hittat lådan som rekommenderades under.


mb_pucken skrev:
Du skulle haft tag på getraglådan som sitter i 320e 24v den ska vara ganska stryktålig. Kompisen kör den i sin 300tdt med myne pump och den håller än iaf smile dock spökar ladet för han så han har inte passerat 300hp sträcket ens wink
Annars bör väl en omsvetsad bmw låda funka smile

Sant, visst är det ZF-lådor? BMWs alltså

Annars kan du leta fram getrag lådan som sitter på 190 200b 16v tror jag.Passar rakt på tror jag,dock väldigt sällsynt.

Senast redigerat av mbmek (19 juni 2013)

turbokill
20 juni 2013 · 347 Inlägg

bob_volvo123 skrev:
Du är inne på rätt spår, är bmws diesellåda du ska ha dom håller för mycket! wink

Okej, det låter kanon! Tack för infon smile

mbmek skrev:

turbokill skrev:

mbmek skrev:

Automatlådorna tål mer,Dom manuella klarar då inte av några karate växlingar.Man måste växla lugnt och harmoniskt annars far synk ringarna ganska snabbt.

Okej då kör jag nog automat tills jag hittat lådan som rekommenderades under.


mb_pucken skrev:
Du skulle haft tag på getraglådan som sitter i 320e 24v den ska vara ganska stryktålig. Kompisen kör den i sin 300tdt med myne pump och den håller än iaf smile dock spökar ladet för han så han har inte passerat 300hp sträcket ens wink
Annars bör väl en omsvetsad bmw låda funka smile

Sant, visst är det ZF-lådor? BMWs alltså

Annars kan du leta fram getrag lådan som sitter på 190 200b 16v tror jag.Passar rakt på tror jag,dock väldigt sällsynt.

Sällsynt brukar resultera i högt pris haha...Får se vad det blir i framtiden, först och främst ska jag få bilen att rulla smile

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
turbokill
20 juni 2013 · 347 Inlägg

Hej!

Lite uppdates:
Desvärre så tog ivrigheten över och jag monterade ur pumpen utan att ställa motorn i rätt läge. Så idag blir det mekande i formen "gör om gör rätt". Klantigt, jag vet, men men får ju skylla mig själv. Så senare idag blir det lite nya bilder och lite mer info om hur det gick!

Over and out! smile

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
mbadriver
20 juni 2013 · 244 Inlägg

Lådorna från tex 220Cdi 6-växlade manuella e extremt stryktåliga säger dom wink
Håller själv på med att bygga i min 124 med dieselmekens 7,5mm 140cc element, va rent ut sagt rejält chockad när jag fick i pumpen och provkört, va ett jävla svar på gasen, utan turbo! yikes
Men vad har du för RS-nummer på din pump? smile
Tänk på att du ska ha elektrisk förpump för att få ut all effekt ur dieselpumpen wink
Hoppas på mycket uppdateringar smile

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
124merca
20 juni 2013 · 28 Inlägg

Strunta i omsvetsad, köp adapterplatta mellen mb-bmw. Fall om de skulle hända något med bmw lådan räcker det att byta lådan och behöver inte svetsa nästa. Lådan från 300e manuell är bra, äkta getrag med dogleg:-)

mercedes för de är bekvämt
volvo för att de är kul
jänkare för de är fest
Mercedes W211 e320cdi "Avantgarde HoK" (2004)
turbokill
20 juni 2013 · 347 Inlägg

mbadriver skrev:
Lådorna från tex 220Cdi 6-växlade manuella e extremt stryktåliga säger dom wink
Håller själv på med att bygga i min 124 med dieselmekens 7,5mm 140cc element, va rent ut sagt rejält chockad när jag fick i pumpen och provkört, va ett jävla svar på gasen, utan turbo! yikes
Men vad har du för RS-nummer på din pump? smile
Tänk på att du ska ha elektrisk förpump för att få ut all effekt ur dieselpumpen wink
Hoppas på mycket uppdateringar smile

Kul! W124 är ju förbannat snygga karosser smile Ska kolla RS-numret när jag kommer hem från jobbet.




124merca skrev:
Strunta i omsvetsad, köp adapterplatta mellen mb-bmw. Fall om de skulle hända något med bmw lådan räcker det att byta lådan och behöver inte svetsa nästa. Lådan från 300e manuell är bra, äkta getrag med dogleg:-)

Okej, hittade faktiskt en 300E manuel för 4000:- i närheten. Kanske kan vara av intresse att köpa då...

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
mbadriver
20 juni 2013 · 244 Inlägg

124merca skrev:
Strunta i omsvetsad, köp adapterplatta mellen mb-bmw. Fall om de skulle hända något med bmw lådan räcker det att byta lådan och behöver inte svetsa nästa. Lådan från 300e manuell är bra, äkta getrag med dogleg:-)

Snabb fråga angående adapterplattan bara smile
Mercalådan har längre utskjut än bmw-lådan, så enda sättet det skulle funka med en adapterplatta är väl om man gör ett eget svänghjul? tongue Rätta mej om jag har fel smile

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
turbokill
20 juni 2013 · 347 Inlägg

mbadriver skrev:
Lådorna från tex 220Cdi 6-växlade manuella e extremt stryktåliga säger dom wink
Håller själv på med att bygga i min 124 med dieselmekens 7,5mm 140cc element, va rent ut sagt rejält chockad när jag fick i pumpen och provkört, va ett jävla svar på gasen, utan turbo! yikes
Men vad har du för RS-nummer på din pump? smile
Tänk på att du ska ha elektrisk förpump för att få ut all effekt ur dieselpumpen wink
Hoppas på mycket uppdateringar smile

RS-180 stod det på pumpen smile

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
124merca
20 juni 2013 · 28 Inlägg

Japp, man behöver snickra ihop ett svänghjul, dem flesta härifrån har börjat åka med adapterplatta istället, för även om bmw lådorna är starka är dem inte odödliga. Fast åker man med 300 på kanske dryga 400hk behöver man inte oroa sig för lådan. De jag menar är att de är större risk att lådan rasar än svänghjulet:-)

mercedes för de är bekvämt
volvo för att de är kul
jänkare för de är fest
Mercedes W211 e320cdi "Avantgarde HoK" (2004)
mbadriver
21 juni 2013 · 244 Inlägg

turbokill skrev:

mbadriver skrev:
Lådorna från tex 220Cdi 6-växlade manuella e extremt stryktåliga säger dom wink
Håller själv på med att bygga i min 124 med dieselmekens 7,5mm 140cc element, va rent ut sagt rejält chockad när jag fick i pumpen och provkört, va ett jävla svar på gasen, utan turbo! yikes
Men vad har du för RS-nummer på din pump? smile
Tänk på att du ska ha elektrisk förpump för att få ut all effekt ur dieselpumpen wink
Hoppas på mycket uppdateringar smile

RS-180 stod det på pumpen smile

Fint smile då blire Dieselmekens 8mm 230cc pump eller? smile

124merca skrev:
Japp, man behöver snickra ihop ett svänghjul, dem flesta härifrån har börjat åka med adapterplatta istället, för även om bmw lådorna är starka är dem inte odödliga. Fast åker man med 300 på kanske dryga 400hk behöver man inte oroa sig för lådan. De jag menar är att de är större risk att lådan rasar än svänghjulet:-)

Ofan smile Jo det har du jävligt rätt i wink Vart får man tag på en sån här adapterplatta då? big_smile

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
gjutarolle
21 juni 2013 · 669 Inlägg

turbokill skrev:
Någon som har bra mått på vilken intercooler som skulle kunna passa? Samt om det är något speciellt man bör tänka på gällande intercooler? smile

Du mäter lite med tumstock, sen köper du så stor de bara går, sen moddar du i bilen tills de passar wink

gjutarolle
21 juni 2013 · 669 Inlägg

bob_volvo123 skrev:
Du är inne på rätt spår, är bmws diesellåda du ska ha dom håller för mycket! wink

BMW e34 525 zf är Samma på både bensin och diesel, skillnaden är att diesel lådan har lägre 1:à. Rätta. Mig om ja har helt fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang