Turbokills Mercedes 300TDT Trimprojekt, MOTOR SÖKES!!! Se sida 6!
Jag ägde en BMW 525TD förut och blev förälskad i diesel, men Mercedes har i mina ögon alltid gjort finare bilar. W124 är den karossen jag tycker är snyggast och kombi ska det självklart vara. Nu har jag äntligen hittat en bra grundbil som jag kan göra det jag velat göra sen jag körde BMW:n (vilken jag självklart hade evry-mod i) vilket var att trimma mer :)
124merca skrev: Manuella lådor passar rätt på(svänghjul mm..) pedalstället är också bara att byta, så de är en baggis
Trevligt! Då har jag ett litet projekt till i vinter! Är Mercedes manuella lådor stryktåliga? Eller är det någon speciell låda man ska leta efter?
Automatlådorna tål mer,Dom manuella klarar då inte av några karate växlingar.Man måste växla lugnt och harmoniskt annars far synk ringarna ganska snabbt.
Du skulle haft tag på getraglådan som sitter i 320e 24v den ska vara ganska stryktålig. Kompisen kör den i sin 300tdt med myne pump och den håller än iaf dock spökar ladet för han så han har inte passerat 300hp sträcket ens Annars bör väl en omsvetsad bmw låda funka
124merca skrev: Manuella lådor passar rätt på(svänghjul mm..) pedalstället är också bara att byta, så de är en baggis
Trevligt! Då har jag ett litet projekt till i vinter! Är Mercedes manuella lådor stryktåliga? Eller är det någon speciell låda man ska leta efter?
Automatlådorna tål mer,Dom manuella klarar då inte av några karate växlingar.Man måste växla lugnt och harmoniskt annars far synk ringarna ganska snabbt.
Okej då kör jag nog automat tills jag hittat lådan som rekommenderades under.
mb_pucken skrev: Du skulle haft tag på getraglådan som sitter i 320e 24v den ska vara ganska stryktålig. Kompisen kör den i sin 300tdt med myne pump och den håller än iaf dock spökar ladet för han så han har inte passerat 300hp sträcket ens Annars bör väl en omsvetsad bmw låda funka
Det har ja för mig är väl dom som sitter på bla tds osv ingen expert på bmw lådor har förövrigt sett några som åker med 6 växlade manuella lådor från någon mercedes kan snacka runt lite då den går en massa rappa benzar här i byn
mb_pucken skrev: Det har ja för mig är väl dom som sitter på bla tds osv ingen expert på bmw lådor har förövrigt sett några som åker med 6 växlade manuella lådor från någon mercedes kan snacka runt lite då den går en massa rappa benzar här i byn
Vore riktigt schysst! Snappar upp all information jag kan få
turbokill skrev: Trevligt! Då har jag ett litet projekt till i vinter! Är Mercedes manuella lådor stryktåliga? Eller är det någon speciell låda man ska leta efter?
Automatlådorna tål mer,Dom manuella klarar då inte av några karate växlingar.Man måste växla lugnt och harmoniskt annars far synk ringarna ganska snabbt.
Okej då kör jag nog automat tills jag hittat lådan som rekommenderades under.
mb_pucken skrev: Du skulle haft tag på getraglådan som sitter i 320e 24v den ska vara ganska stryktålig. Kompisen kör den i sin 300tdt med myne pump och den håller än iaf dock spökar ladet för han så han har inte passerat 300hp sträcket ens Annars bör väl en omsvetsad bmw låda funka
Sant, visst är det ZF-lådor? BMWs alltså
Annars kan du leta fram getrag lådan som sitter på 190 200b 16v tror jag.Passar rakt på tror jag,dock väldigt sällsynt.
bob_volvo123 skrev: Du är inne på rätt spår, är bmws diesellåda du ska ha dom håller för mycket!
Okej, det låter kanon! Tack för infon
mbmek skrev:
turbokill skrev:
mbmek skrev:
Automatlådorna tål mer,Dom manuella klarar då inte av några karate växlingar.Man måste växla lugnt och harmoniskt annars far synk ringarna ganska snabbt.
Okej då kör jag nog automat tills jag hittat lådan som rekommenderades under.
mb_pucken skrev: Du skulle haft tag på getraglådan som sitter i 320e 24v den ska vara ganska stryktålig. Kompisen kör den i sin 300tdt med myne pump och den håller än iaf dock spökar ladet för han så han har inte passerat 300hp sträcket ens Annars bör väl en omsvetsad bmw låda funka
Sant, visst är det ZF-lådor? BMWs alltså
Annars kan du leta fram getrag lådan som sitter på 190 200b 16v tror jag.Passar rakt på tror jag,dock väldigt sällsynt.
Sällsynt brukar resultera i högt pris haha...Får se vad det blir i framtiden, först och främst ska jag få bilen att rulla
Lite uppdates: Desvärre så tog ivrigheten över och jag monterade ur pumpen utan att ställa motorn i rätt läge. Så idag blir det mekande i formen "gör om gör rätt". Klantigt, jag vet, men men får ju skylla mig själv. Så senare idag blir det lite nya bilder och lite mer info om hur det gick!
Lådorna från tex 220Cdi 6-växlade manuella e extremt stryktåliga säger dom Håller själv på med att bygga i min 124 med dieselmekens 7,5mm 140cc element, va rent ut sagt rejält chockad när jag fick i pumpen och provkört, va ett jävla svar på gasen, utan turbo! Men vad har du för RS-nummer på din pump? Tänk på att du ska ha elektrisk förpump för att få ut all effekt ur dieselpumpen Hoppas på mycket uppdateringar
Strunta i omsvetsad, köp adapterplatta mellen mb-bmw. Fall om de skulle hända något med bmw lådan räcker det att byta lådan och behöver inte svetsa nästa. Lådan från 300e manuell är bra, äkta getrag med dogleg:-)
mercedes för de är bekvämt
volvo för att de är kul
jänkare för de är fest
mbadriver skrev: Lådorna från tex 220Cdi 6-växlade manuella e extremt stryktåliga säger dom Håller själv på med att bygga i min 124 med dieselmekens 7,5mm 140cc element, va rent ut sagt rejält chockad när jag fick i pumpen och provkört, va ett jävla svar på gasen, utan turbo! Men vad har du för RS-nummer på din pump? Tänk på att du ska ha elektrisk förpump för att få ut all effekt ur dieselpumpen Hoppas på mycket uppdateringar
Kul! W124 är ju förbannat snygga karosser Ska kolla RS-numret när jag kommer hem från jobbet.
124merca skrev: Strunta i omsvetsad, köp adapterplatta mellen mb-bmw. Fall om de skulle hända något med bmw lådan räcker det att byta lådan och behöver inte svetsa nästa. Lådan från 300e manuell är bra, äkta getrag med dogleg:-)
Okej, hittade faktiskt en 300E manuel för 4000:- i närheten. Kanske kan vara av intresse att köpa då...
124merca skrev: Strunta i omsvetsad, köp adapterplatta mellen mb-bmw. Fall om de skulle hända något med bmw lådan räcker det att byta lådan och behöver inte svetsa nästa. Lådan från 300e manuell är bra, äkta getrag med dogleg:-)
Snabb fråga angående adapterplattan bara Mercalådan har längre utskjut än bmw-lådan, så enda sättet det skulle funka med en adapterplatta är väl om man gör ett eget svänghjul? Rätta mej om jag har fel
mbadriver skrev: Lådorna från tex 220Cdi 6-växlade manuella e extremt stryktåliga säger dom Håller själv på med att bygga i min 124 med dieselmekens 7,5mm 140cc element, va rent ut sagt rejält chockad när jag fick i pumpen och provkört, va ett jävla svar på gasen, utan turbo! Men vad har du för RS-nummer på din pump? Tänk på att du ska ha elektrisk förpump för att få ut all effekt ur dieselpumpen Hoppas på mycket uppdateringar
Japp, man behöver snickra ihop ett svänghjul, dem flesta härifrån har börjat åka med adapterplatta istället, för även om bmw lådorna är starka är dem inte odödliga. Fast åker man med 300 på kanske dryga 400hk behöver man inte oroa sig för lådan. De jag menar är att de är större risk att lådan rasar än svänghjulet:-)
mercedes för de är bekvämt
volvo för att de är kul
jänkare för de är fest
mbadriver skrev: Lådorna från tex 220Cdi 6-växlade manuella e extremt stryktåliga säger dom Håller själv på med att bygga i min 124 med dieselmekens 7,5mm 140cc element, va rent ut sagt rejält chockad när jag fick i pumpen och provkört, va ett jävla svar på gasen, utan turbo! Men vad har du för RS-nummer på din pump? Tänk på att du ska ha elektrisk förpump för att få ut all effekt ur dieselpumpen Hoppas på mycket uppdateringar
RS-180 stod det på pumpen
Fint då blire Dieselmekens 8mm 230cc pump eller?
124merca skrev: Japp, man behöver snickra ihop ett svänghjul, dem flesta härifrån har börjat åka med adapterplatta istället, för även om bmw lådorna är starka är dem inte odödliga. Fast åker man med 300 på kanske dryga 400hk behöver man inte oroa sig för lådan. De jag menar är att de är större risk att lådan rasar än svänghjulet:-)
Ofan Jo det har du jävligt rätt i Vart får man tag på en sån här adapterplatta då?
turbokill skrev: Någon som har bra mått på vilken intercooler som skulle kunna passa? Samt om det är något speciellt man bör tänka på gällande intercooler?
Du mäter lite med tumstock, sen köper du så stor de bara går, sen moddar du i bilen tills de passar