Turbokills Mercedes 300TDT Trimprojekt, MOTOR SÖKES!!! Se sida 6!

Jag ägde en BMW 525TD förut och blev förälskad i diesel, men Mercedes har i mina ögon alltid gjort finare bilar. W124 är den karossen jag tycker är snyggast och kombi ska det självklart vara. Nu har jag äntligen hittat en bra grundbil som jag kan göra det jag velat göra sen jag körde BMW:n (vilken jag självklart hade evry-mod i) vilket var att trimma mer :)
  • 84 Följare
  • 57 909 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 mars 2014
turbokill
24 juni 2013 · 347 Inlägg

Hej, lite updates!

Skruvade tillbaka pumpen igår och nollställde motorn, eller ja 15grader över nolläge som det stod in instruktionsboken (som jag i framtiden kommer använda mig mer av haha). Nu är frågan var det lämpligaste stället är att skicka pumpen, finns det någon som har kontaktuppgifter till Mynä? Hittar inte någonstans...

MVH
Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
mbadriver
24 juni 2013 · 244 Inlägg

turbokill skrev:
Hej, lite updates!

Skruvade tillbaka pumpen igår och nollställde motorn, eller ja 15grader över nolläge som det stod in instruktionsboken (som jag i framtiden kommer använda mig mer av haha). Nu är frågan var det lämpligaste stället är att skicka pumpen, finns det någon som har kontaktuppgifter till Mynä? Hittar inte någonstans...

MVH
Ludvig

Jag föredrar dieselmeken, väldans bra support och krånglar det så är det bara ringa han så hjälper han dej så gott han kan smile

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
turbokill
25 juni 2013 · 347 Inlägg

mbadriver skrev:

turbokill skrev:
Hej, lite updates!

Skruvade tillbaka pumpen igår och nollställde motorn, eller ja 15grader över nolläge som det stod in instruktionsboken (som jag i framtiden kommer använda mig mer av haha). Nu är frågan var det lämpligaste stället är att skicka pumpen, finns det någon som har kontaktuppgifter till Mynä? Hittar inte någonstans...

MVH
Ludvig

Jag föredrar dieselmeken, väldans bra support och krånglar det så är det bara ringa han så hjälper han dej så gott han kan smile

Okej, jo jag har läst rätt gott om honom. Men det är ju typ 50/50 av bilarna man ser med dieselmekens pumpar och mynä. Har inte hört något negativt de över sjös heller

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
turbokill
25 juni 2013 · 347 Inlägg

bob_volvo123 skrev:
Lägger prem här ska bli kul och se vad de blir av!smile jag letade själv efter en w124 tdt men är ju smått omöjligt att hitta med manuell låda så fick bli 525 tds istället för min del:)

Tackar! kul att du uppskattade tråden:) ja det är tyvärr automat på i stort sätt alla. har sett en manuel vad jag kan minnas men den var snuskigt dyr istället haha. 525 tds är en trevlig bil! hade en förut en e34 med evry-mod i smile

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
M-nyren
10 juli 2013 · 8 Inlägg

så, hur går projektet ? några nya framsteg ? smile

BMW E30 323i "Skattebefriat" (1983)
turbokill
5 augusti 2013 · 347 Inlägg

M-nyren skrev:
så, hur går projektet ? några nya framsteg ? smile

Det avtog lite under semestern, la ifrån mig allt vad arbete och svett hette. Men har börjat komma igång igen, kommer en update snart med avmonteringen av turbon och provpassning av den nya! Den som väntar på något gott...

//Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
mbadriver
5 augusti 2013 · 244 Inlägg

turbokill skrev:

M-nyren skrev:
så, hur går projektet ? några nya framsteg ? smile

Det avtog lite under semestern, la ifrån mig allt vad arbete och svett hette. Men har börjat komma igång igen, kommer en update snart med avmonteringen av turbon och provpassning av den nya! Den som väntar på något gott...

//Ludvig

Jag gjorde tvärt om med min merca under semestern xD Jag idiotskruvade som fan xD

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
turbokill
6 augusti 2013 · 347 Inlägg

mbadriver skrev:

turbokill skrev:

M-nyren skrev:
så, hur går projektet ? några nya framsteg ? smile

Det avtog lite under semestern, la ifrån mig allt vad arbete och svett hette. Men har börjat komma igång igen, kommer en update snart med avmonteringen av turbon och provpassning av den nya! Den som väntar på något gott...

//Ludvig

Jag gjorde tvärt om med min merca under semestern xD Jag idiotskruvade som fan xD

Guldstjärna till dig! Jag siktar på att göra mestadels av jobbet under vintern ändå. Beroende på vilken garageplats jag får kanske ombygget till manuel blir av då också smile

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Jocke_wiie
17 augusti 2013 · 424 Inlägg

ser bra ut!. lägger prem..

påtal om låda, köp en låda från en bmw, och leta en rasad låda från mercedes, och svetsa om sprängkåpan.. köra automat och mynä risken är att lådan kommer behövas förstäras och ev ställa upp trycket i dom vilket innebär att den kommer börja växla hårdare, och du kommer säkert köra med Orignal axel bak? Dvs att när den börjar va dålig och lådan växlar hårt så finns det risk för ras av axel, alt är att du köper en klump som är fräsch och som har ASD diff, om du inte tänkt köra AGA diff??

Jocke:) Lycka till!

Kolla in mitt mb 190 om606 turbo projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=296060
Mercedes 190D "Om606 turbo" (1989)
mbadriver
1 september 2013 · 244 Inlägg

6-växlad låda från 220cdi ska vara skottsäker och passar rakt på säger dom wink

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
Holmstrom1
1 september 2013 · 193 Inlägg

Vilken dröm å ha modernare 6-pet i sin gamla w124 smile dock uppfattat de lite krux med svänghjul osv, men de lär du ju göra ändå med zf

mbadriver skrev:
6-växlad låda från 220cdi ska vara skottsäker och passar rakt på säger dom wink

Mercedes 190e 2.3 "Feten" (1991)
Mercedes 300ce "Direktören" (1992)
turbokill
1 september 2013 · 347 Inlägg

Jocke_wiie skrev:
ser bra ut!. lägger prem..

påtal om låda, köp en låda från en bmw, och leta en rasad låda från mercedes, och svetsa om sprängkåpan.. köra automat och mynä risken är att lådan kommer behövas förstäras och ev ställa upp trycket i dom vilket innebär att den kommer börja växla hårdare, och du kommer säkert köra med Orignal axel bak? Dvs att när den börjar va dålig och lådan växlar hårt så finns det risk för ras av axel, alt är att du köper en klump som är fräsch och som har ASD diff, om du inte tänkt köra AGA diff??

Jocke:) Lycka till!

Tanken är att bygga om till manuell ja, är det någon speciell låda från BMW man ska leta efter? AGA diff var inte planen haha, var hittar man dessa ASD diffar? Tack för visat intresse! Ska börja uppdatera mer så fort jag får in skrället i ett garage!

//Ludvig

Holmstrom1 skrev:
Vilken dröm å ha modernare 6-pet i sin gamla w124 smile dock uppfattat de lite krux med svänghjul osv, men de lär du ju göra ändå med zf

mbadriver skrev:
6-växlad låda från 220cdi ska vara skottsäker och passar rakt på säger dom wink

Ja det vore rätt smutt, men 5-växlat duger rätt gått det med. Kör man brett behöver man inte 6 växlar tongue

//Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Jocke_wiie
2 september 2013 · 424 Inlägg

turbokill skrev:

Jocke_wiie skrev:
ser bra ut!. lägger prem..

påtal om låda, köp en låda från en bmw, och leta en rasad låda från mercedes, och svetsa om sprängkåpan.. köra automat och mynä risken är att lådan kommer behövas förstäras och ev ställa upp trycket i dom vilket innebär att den kommer börja växla hårdare, och du kommer säkert köra med Orignal axel bak? Dvs att när den börjar va dålig och lådan växlar hårt så finns det risk för ras av axel, alt är att du köper en klump som är fräsch och som har ASD diff, om du inte tänkt köra AGA diff??

Jocke:) Lycka till!

Tanken är att bygga om till manuell ja, är det någon speciell låda från BMW man ska leta efter? AGA diff var inte planen haha, var hittar man dessa ASD diffar? Tack för visat intresse! Ska börja uppdatera mer så fort jag får in skrället i ett garage!

//Ludvig

Holmstrom1 skrev:
Vilken dröm å ha modernare 6-pet i sin gamla w124 smile dock uppfattat de lite krux med svänghjul osv, men de lär du ju göra ändå med zf

mbadriver skrev:
6-växlad låda från 220cdi ska vara skottsäker och passar rakt på säger dom wink

Ja det vore rätt smutt, men 5-växlat duger rätt gått det med. Kör man brett behöver man inte 6 växlar tongue

//Ludvig

Visa mercor har ASD klumpar. väldigt vanligt på 300E 24 och 300D 24V eller om603 turbo.
dom tål hyffsat. men ingen w124 är ju byggd för 500hk.

du kan köra på 525låda. är nog hyffsad. men jag skulle nog köpt en från en m3/m5. men då spriner pengarna ivägsmile

Kolla in mitt mb 190 om606 turbo projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=296060
Mercedes 190D "Om606 turbo" (1989)
turbokill
5 september 2013 · 347 Inlägg

Jocke_wiie skrev:

turbokill skrev:

Jocke_wiie skrev:
ser bra ut!. lägger prem..

påtal om låda, köp en låda från en bmw, och leta en rasad låda från mercedes, och svetsa om sprängkåpan.. köra automat och mynä risken är att lådan kommer behövas förstäras och ev ställa upp trycket i dom vilket innebär att den kommer börja växla hårdare, och du kommer säkert köra med Orignal axel bak? Dvs att när den börjar va dålig och lådan växlar hårt så finns det risk för ras av axel, alt är att du köper en klump som är fräsch och som har ASD diff, om du inte tänkt köra AGA diff??

Jocke:) Lycka till!

Tanken är att bygga om till manuell ja, är det någon speciell låda från BMW man ska leta efter? AGA diff var inte planen haha, var hittar man dessa ASD diffar? Tack för visat intresse! Ska börja uppdatera mer så fort jag får in skrället i ett garage!

//Ludvig

Holmstrom1 skrev:
Vilken dröm å ha modernare 6-pet i sin gamla w124 smile dock uppfattat de lite krux med svänghjul osv, men de lär du ju göra ändå med zf

Ja det vore rätt smutt, men 5-växlat duger rätt gått det med. Kör man brett behöver man inte 6 växlar tongue

//Ludvig

Visa mercor har ASD klumpar. väldigt vanligt på 300E 24 och 300D 24V eller om603 turbo.
dom tål hyffsat. men ingen w124 är ju byggd för 500hk.

du kan köra på 525låda. är nog hyffsad. men jag skulle nog köpt en från en m3/m5. men då spriner pengarna ivägsmile

Pengar har ändå en tendens att bara springa iväg wink

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
turbokill
10 september 2013 · 347 Inlägg

Idag blir det lite skruva av! Efter jobbet så ska mat intagas och sedan blir det till att banka skiten ur turbon som inte vill släppa mellan husen. Äntligen kommer gasbrännaren som mamma köpte i hjulklapp till mig (hade inte önskat mig denna, men mammor vet alltid vad man kan behöva)

Stay tuned! smile

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Vurtne DEVIL
10 september 2013 · 1 171 Inlägg

Ser bra ut, hoppas du får ihop det! smile Kan säga att det är kul med automat också wink

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
turbokill
10 september 2013 · 347 Inlägg

Legosoldaten skrev:
Ser bra ut, hoppas du får ihop det! smile Kan säga att det är kul med automat också wink

Det betvivlar jag inte, har man mos så är både automat och manuell kul! Och få ihop det ska jag. Har skakat hand på en pungspark om bygget inte är klart innan maj nästa år...

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Vurtne DEVIL
10 september 2013 · 1 171 Inlägg

turbokill skrev:

Legosoldaten skrev:
Ser bra ut, hoppas du får ihop det! smile Kan säga att det är kul med automat också wink

Det betvivlar jag inte, har man mos så är både automat och manuell kul! Och få ihop det ska jag. Har skakat hand på en pungspark om bygget inte är klart innan maj nästa år...

Haha smile Men det tror jag nog att du klarar, om ekonomin tillåter dvs :-)

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
turbokill
10 september 2013 · 347 Inlägg

Legosoldaten skrev:

turbokill skrev:

Legosoldaten skrev:
Ser bra ut, hoppas du får ihop det! smile Kan säga att det är kul med automat också wink

Det betvivlar jag inte, har man mos så är både automat och manuell kul! Och få ihop det ska jag. Har skakat hand på en pungspark om bygget inte är klart innan maj nästa år...

Haha smile Men det tror jag nog att du klarar, om ekonomin tillåter dvs :-)

haha får hoppas på det, en pungprotes är nog inte allt för billigt annars. Men utöver jobbet på dieselpumpen så är det inte allt för höga utgifter. Ska inte säga för mycket dock, lär bli småsaker längs vägen som kommer kosta.

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Jocke_wiie
10 september 2013 · 424 Inlägg

vad ska du köra med för grenrör?

Kolla in mitt mb 190 om606 turbo projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=296060
Mercedes 190D "Om606 turbo" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang