Lh 2,4 startproblem

alex_152
17 juli 2013 · 183 Inlägg

Jag har kopplat dom 2 röda direkt till + via en säkring sen har jag kopplat liteb röd gul och blå så de har ström i läge II och III. Sen blågul till läge 3 på tändningslåset
Tjock röd gul till mantans pump.

Någon som märker något fel på dragningen?

omega 3000 renovering
nilsson_10
18 juli 2013 · 201 Inlägg

alex_152 skrev:
styrboxarna har ju konstant ström

när jag mätte i den 9 poliga kontakten på bilen jag tog min härva ifrån, (245 88b) så hade jag ström på tunn röd/svart i läge 2 o 3. och på blå/gul i bara läge 3 kopplade bara in dom och bilen startade. jag hade ingen ström vid felkodsläsaren innan. kolla om du har ström där först smile

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
alex_152
18 juli 2013 · 183 Inlägg

nilsson_10 skrev:

alex_152 skrev:
styrboxarna har ju konstant ström

när jag mätte i den 9 poliga kontakten på bilen jag tog min härva ifrån, (245 88b) så hade jag ström på tunn röd/svart i läge 2 o 3. och på blå/gul i bara läge 3 kopplade bara in dom och bilen startade. jag hade ingen ström vid felkodsläsaren innan. kolla om du har ström där först smile

jag hade den 11 poliga kontakten, sen vet jag ett fel jag gjort..... jag har kopplat den blå kabeln från tändspolen fel så ska testa att ändra den.

Senast redigerat av alex_152 (18 juli 2013)

omega 3000 renovering
nilsson_10
19 juli 2013 · 201 Inlägg

alex_152 skrev:

nilsson_10 skrev:

alex_152 skrev:
styrboxarna har ju konstant ström

när jag mätte i den 9 poliga kontakten på bilen jag tog min härva ifrån, (245 88b) så hade jag ström på tunn röd/svart i läge 2 o 3. och på blå/gul i bara läge 3 kopplade bara in dom och bilen startade. jag hade ingen ström vid felkodsläsaren innan. kolla om du har ström där först smile

jag hade den 11 poliga kontakten, sen vet jag ett fel jag gjort..... jag har kopplat den blå kabeln från tändspolen fel så ska testa att ändra den.

jaha okej smile ja den blå ska va 15+ sen ska de tydligen blinka  om du sätter en testlampa mellan + och - på spolen när du kör på startmotorn smile

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
alex_152
21 juli 2013 · 183 Inlägg

okej efter en kväll i garaget då jag felsökt har jag nog kommit fram till vad problemet är men vet ej hur jag ska lösa det.
felet är att kablarna som ska gå till tändspolen är döda, någon som varit med om detta fenomen och vet vad problemet är? och har kollat felkodläsaren också och den har inte registrerat några felkoder

omega 3000 renovering
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli 2013 · 14 079 Inlägg

Djo skrev:
kolla tändmodulen jag bytte på min till en polares fick jag gnista sen bytte jag tillbaks till min sen gick den igen

Detta gjorde jag efter att den hade vägrat starta en morgon kör nu med gamla men har en ny med mig utifall att kan ej svara på vad som hände men ja liv fick jag i den iallafall.

bränslet kan jag dock ej svara på men kolla kablar kolla så du får ström kolla jordningar och sådant.

Hur hade det varit med kommatecken och punkter i din text tror du? Jag tror att det hade blivit läsbart.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Djo
21 juli 2013 · 10 160 Inlägg

Vettemannen skrev:

Djo skrev:
kolla tändmodulen jag bytte på min till en polares fick jag gnista sen bytte jag tillbaks till min sen gick den igen

Detta gjorde jag efter att den hade vägrat starta en morgon kör nu med gamla men har en ny med mig utifall att kan ej svara på vad som hände men ja liv fick jag i den iallafall.

bränslet kan jag dock ej svara på men kolla kablar kolla så du får ström kolla jordningar och sådant.

Hur hade det varit med kommatecken och punkter i din text tror du? Jag tror att det hade blivit läsbart.

/Benny

Ja trådskaparen verkade då inte ha några problem med det. Och vist kanske man ska använda punkt och sådant där men jag orkar inte alltid gå igenom en text och skriva punkter och dylikt okej. Fast ibland gör jag det och ser du en sådan text skriver du fan så bra skrivet för det då eller ?

Mvh Erik

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
alex_152
21 juli 2013 · 183 Inlägg

jag ska byta och testa.

omega 3000 renovering
nilsson_10
21 juli 2013 · 201 Inlägg

alex_152 skrev:
okej efter en kväll i garaget då jag felsökt har jag nog kommit fram till vad problemet är men vet ej hur jag ska lösa det.
felet är att kablarna som ska gå till tändspolen är döda, någon som varit med om detta fenomen och vet vad problemet är? och har kollat felkodläsaren också och den har inte registrerat några felkoder

den blåa och rödvita går till tändmodulen smile vad har du för tänd box? vissa 940 har väl startspärr?

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
alex_152
21 juli 2013 · 183 Inlägg

nilsson_10 skrev:

alex_152 skrev:
okej efter en kväll i garaget då jag felsökt har jag nog kommit fram till vad problemet är men vet ej hur jag ska lösa det.
felet är att kablarna som ska gå till tändspolen är döda, någon som varit med om detta fenomen och vet vad problemet är? och har kollat felkodläsaren också och den har inte registrerat några felkoder

den blåa och rödvita går till tändmodulen smile vad har du för tänd box? vissa 940 har väl startspärr?

jag har ju det..... sad från en 945a ska ta och byta till en modul från en 240 till veckan (den som kommer från bilen jag tog elen från) för den har ju garanterat det....

Senast redigerat av alex_152 (21 juli 2013)

omega 3000 renovering
nilsson_10
21 juli 2013 · 201 Inlägg

alex_152 skrev:

nilsson_10 skrev:

alex_152 skrev:
okej efter en kväll i garaget då jag felsökt har jag nog kommit fram till vad problemet är men vet ej hur jag ska lösa det.
felet är att kablarna som ska gå till tändspolen är döda, någon som varit med om detta fenomen och vet vad problemet är? och har kollat felkodläsaren också och den har inte registrerat några felkoder

den blåa och rödvita går till tändmodulen smile vad har du för tänd box? vissa 940 har väl startspärr?

jag har ju det..... sad från en 945a ska ta och byta till en modul från en 240 till veckan (den som kommer från bilen jag tog elen från) för den har ju garanterat det....

okej, jag menar tändboxen inne i bilen den svarta smile är den ifrån härvan eller ifrån 940in?

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
alex_152
21 juli 2013 · 183 Inlägg

nilsson_10 skrev:

alex_152 skrev:

nilsson_10 skrev:
den blåa och rödvita går till tändmodulen smile vad har du för tänd box? vissa 940 har väl startspärr?

jag har ju det..... sad från en 945a ska ta och byta till en modul från en 240 till veckan (den som kommer från bilen jag tog elen från) för den har ju garanterat det....

okej, jag menar tändboxen inne i bilen den svarta smile är den ifrån härvan eller ifrån 940in?

nej nej den är från härvan. det enda som är från 945 är tändmodulen

omega 3000 renovering
nilsson_10
22 juli 2013 · 201 Inlägg

alex_152 skrev:

nilsson_10 skrev:

alex_152 skrev:

jag har ju det..... sad från en 945a ska ta och byta till en modul från en 240 till veckan (den som kommer från bilen jag tog elen från) för den har ju garanterat det....

okej, jag menar tändboxen inne i bilen den svarta smile är den ifrån härvan eller ifrån 940in?

nej nej den är från härvan. det enda som är från 945 är tändmodulen

ah okej smile

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
alex_152
24 juli 2013 · 183 Inlägg

mm man blir ganska less.......

omega 3000 renovering
nilsson_10
24 juli 2013 · 201 Inlägg

alex_152 skrev:
mm man blir ganska less.......

du har inte haft dän svänghjulet eller? smile och du kan inte mäta på bilen du tog härvan ifrån? var du har ström i den 9poliga kontakten? smile

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
alex_152
25 juli 2013 · 183 Inlägg

nej men jag har bytt tändlägesgivaren. nej den står på bildemonteringen:P
jag har ström i alla som ska ha ström.......
det är stor chans att fördelarlocket inte funkar för jag hitta de i en kompis garage å man vet ju aldrig va de va i för skick, det lår väl där av en anledning. för de jag hade var trasigt

omega 3000 renovering
nilsson_10
25 juli 2013 · 201 Inlägg

alex_152 skrev:
nej men jag har bytt tändlägesgivaren. nej den står på bildemonteringen:P
jag har ström i alla som ska ha ström.......
det är stor chans att fördelarlocket inte funkar för jag hitta de i en kompis garage å man vet ju aldrig va de va i för skick, det lår väl där av en anledning. för de jag hade var trasigt

okej vilka har du ström på då? ja testa å byt de.

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
alex_152
25 juli 2013 · 183 Inlägg

på blåröd, blå, lilla gul/röd ,blå gul

omega 3000 renovering
nilsson_10
27 juli 2013 · 201 Inlägg

alex_152 skrev:
på blåröd, blå, lilla gul/röd ,blå gul

okej men pumpen går en stund när du slår på tändningen? jag kopplade ström på röd/svart i läge 2 o 3 och blå gul i bara läge 3 sen startade min!

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
alex_152
30 augusti 2013 · 183 Inlägg

nu var det ett tag sen man skrev här men har hållt på med så mycket annat så har inte haft tid med mantan var ute en sväng idag och har väl kommit fram vart felet är men inte hur jag ska lösa det. ett problem är att jag inte har någon ström till och från tändmodulen tändmodulen den ska ju ha konstantström i läge 2 men den är helt död. testade att koppla tändspolen direkt till plus men är ändå utan gnista, och jag har kollat hur många gånger som helst och jag har ström i allt som jag kopplat i kupen från den 11 poliga kontakten och det finns inga felkoder heller, börjar bli riktigt less

omega 3000 renovering
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang