Ojämn motorgång volvo 945...

Garage313
17 juni 2013 · 536 Inlägg

Bilmodell
Volvo 945 gl

Årsmodell
1994

Miltal
42600

Modifikationer på bilen
531 topp, vx3kam, öppet filter, bortplockad pulsair

Hur yttrar sig felet?
* Bilen går väldigt dåligt när den är kall
* rycker på tomgång, lite pendlande tomgång, runt 100 varv upp/ner
* seg reaktion på gasen, ibland så händer ingenting nr jag trycker på gasen o helt plötsligt rycker den till o gasar iväg, ibland smäller de till i avgasröret
* lambdalampan lyser
* rycker väldigt mkt när man ger bilen lite gas, detta uppkommer oavsett hastighet och växel
* när bilen kommit upp i arbetstemp så beter den sig normalt, svarar bra på gasen, går ordentligt men tomgången e ryckig samt att om man frikopplar så går tomgången ner väldigt lågt innan den lägger sig hyffsat normalt igen

Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
det är som sagt när motorn är kall, känns som om att den går sämre när de e lite soppa i den, typ under kvarts tank

Vilken felsökning har redan gjorts?
bytt: Btr, huvudpumpen (dock va de biltema, låter som fasen och ska bytas ut), insugspackning o grenrörspackningar, tändstift, soppafilter, tändkablar, olja, oljefilter, luftfilter, hällt i rengöring för spridarna.
har även dubbelkollat så kamremmen står rätt efter toppbytet, toppen var inlämnad hos motorrenoverare som godkände att den var okej att köra med.

Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?
felkoder har jag kollat själv, felkoderna är 2-3-1 & 2-2-1, båda dessa säger att bränsletillförseln är för dålig vid delbelastning och på tomgång, har även ett högt lambdavärde (låg på 1,03 på senaste bes)
felkoderna 1-2-1 & 2-3-2 kommer upp när man kört ett bra tag. även dem säger att bränsletillförseln är för dålig

mina misstänkta är: förpumpen i tanken o huvudpumpen... båda dessa skall bytas.
kan hända att det finns avgasläckage innan katt, känner inget men de låter som att det finns en läcka där, men borde inte de ge för kraftig bränsletillförsel?

det blev en jävla massa text... men hoppas verkligen att någon orkar läsa allt och kan hjälpa mig o lösa detta !!
Mvh

Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
744GLT
18 juni 2013 · 809 Inlägg

lång text kort svar. kolla motortempgivaren som sitter brevid tempgivaren till till mätaren. ballar den ur så går datorn in i ett "safe" mode och bilen går väldigt dåligt särskilt kall. värt att kolla och den lilla jäveln ger inte alltid felkod.

Garage313
18 juni 2013 · 536 Inlägg

744GLT skrev:
lång text kort svar. kolla motortempgivaren som sitter brevid tempgivaren till till mätaren. ballar den ur så går datorn in i ett "safe" mode och bilen går väldigt dåligt särskilt kall. värt att kolla och den lilla jäveln ger inte alltid felkod.

fast den ger ju helt tvärt om symptom väll? smile går kass när den e varm o fettar på som fasen med soppa?

Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
hustler
18 juni 2013 · 22 Inlägg

lambdasond, avgasläckage, tjuvluft mellan lmm och motor, lmm, kolla vad du har för bränsletryck

Volvo 945 tdic "19xxxmil" (1993)
Garage313
18 juni 2013 · 536 Inlägg

hustler skrev:
lambdasond, avgasläckage, tjuvluft mellan lmm och motor, lmm, kolla vad du har för bränsletryck

mäta lambdasonden menar du då? hur? rycka kontakten o se att volten pendlar? avgasläckage skall jag kolla, tjuvluft i slangen menar du?
hur kollar jag bränsletrycket?

Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
hustler
18 juni 2013 · 22 Inlägg

Lambdasond
Får inte finnas något läckage mellan motor och sond, då blir det felaktiga värden, efter sonden spelar ingen roll, låter bara illa

Samma sak med luftmassemätaren, den mäter mängden syre i insugningsluften, har du läckage någonstans efter lmm så blir värdet fel.

Du kan mäta bränsletrycket i anslutningen som ser ut som en däckventil på bränslefördelningsröret, har för mig att alla rödblock med insprutning LH2.4 ska ha 3bar där, sen kan du även mäta vad du får på slangen som kommer direkt från tanken, bör ligga på 5,5-7bar, har du lågt där så är någon av pumparna skrot

Någon får gärna rätta mina siffror om dom inte stämmer, skruvar inte så mycket bensin längre...

Volvo 945 tdic "19xxxmil" (1993)
Garage313
18 juni 2013 · 536 Inlägg

hustler skrev:
Lambdasond
Får inte finnas något läckage mellan motor och sond, då blir det felaktiga värden, efter sonden spelar ingen roll, låter bara illa

Samma sak med luftmassemätaren, den mäter mängden syre i insugningsluften, har du läckage någonstans efter lmm så blir värdet fel.

Du kan mäta bränsletrycket i anslutningen som ser ut som en däckventil på bränslefördelningsröret, har för mig att alla rödblock med insprutning LH2.4 ska ha 3bar där, sen kan du även mäta vad du får på slangen som kommer direkt från tanken, bör ligga på 5,5-7bar, har du lågt där så är någon av pumparna skrot

Någon får gärna rätta mina siffror om dom inte stämmer, skruvar inte så mycket bensin längre...

okej, så mao ska jag koppla in en voltmeter när sonden e inkopplad smile
ska kolla över slangen mellan lmm o spjällhus
får kolla om jag hittar nån ventil smile tror de ska va 1,5 bar på sugis o 3 bar på turbo smile
läste nu att man ska koppla slangen ner i en petflaska o dra på starten, då ska den fyllas på mindre än 30 sekunder, känns länge för mitt batteri... ngtannat tips där?

tack så mycket för bra svar smile nu har jag o göra en stund! ska beställa o montera nya vakuum slangar överallt inom kort också smile

Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
Bonnjocke93
18 juni 2013 · 52 Inlägg

hade princip samma på min 945 -92 med B230fb, bytt det mesta men ingen skillnad, så köpte  945 tic ist big_smile tongue

Volkswagen Golf 3 "Goffe" (1997)
volvoglracing
20 juni 2013 · 531 Inlägg

Har många av dessa symptom på min volvo också trots att det är en 740 med B200K och vacumstyrd förgasare hmm

Senast redigerat av volvoglracing (20 juni 2013)

volvoglracing
20 juni 2013 · 531 Inlägg

Gissar också på nån av pumparna, ska kolla mina när jag får nån tid över, har nu löst det genom att köra med lite choke på, då går den bra så tyder på dålig bränsletillförsel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang