Polestars effektoptimering?

Chreli
21 juni 2013 · 87 Inlägg

Hej!

Jag har en V70 2,4D -09 som jag funderar på att skaffa Polestars effektoptimering till. Från: 163 hk/340 Nm. Till: 205 hk/450 Nm.

Är det någon som har prövat det och vet om det är värt att göra det?

Mvh//Chrille
spokenratt
21 juni 2013 · 3 860 Inlägg

Polestar i all ära. Men har man inte garanti eller så kvar på bilen så kan man ju hitta likvärdiga mjukvaror till ett bättre pris samt några hk till.
ex. http://atechmotor.com/volvo/v70ii/24d/trimsteg/atm215/

Nu kan dom tydigen inte skicka handenheten för tillfället men det kanske finns någon ÅF i närheten av dig?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Chreli
1 juli 2013 · 87 Inlägg

Trollhättan är ju ett stenkast bort iofs smile

Mvh//Chrille
spokenratt
2 juli 2013 · 3 860 Inlägg

Chreli skrev:
Trollhättan är ju ett stenkast bort iofs smile

Värt att slå dom en signal om inte annat!

Senast redigerat av spokenratt (2 juli 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Pendulum
2 juli 2013 · 1 298 Inlägg

Morsan hade det på sin V70 2.4D -10, visserligen nya motorn men i stort sett samma siffror. Det var ingen enorm skillnad och som tidigare sagt, på en bil som börjar bli till åren så känns de extra pengarna man ger för Polestar som slantar i sjön när garantier ändå löpt ut. Autotech rekommenderas, mer klös för mindre pengar. Inget som syns på besiktning vare sig när dem läser ut bilen eller mäter avgasvärden.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Xuri One Man Clan
2 juli 2013 · 4 287 Inlägg

Jag hade inte köpt autotech om jag var du ! då finns de seriösare företag med bättre kundfokus än dom !

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Brådhis * Voff voff *
2 juli 2013 · 10 296 Inlägg

Xuri skrev:
Jag hade inte köpt autotech om jag var du ! då finns de seriösare företag med bättre kundfokus än dom !

Motivering till detta? Vilka ska man välja och varför?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
2 juli 2013 · 10 572 Inlägg

spokenratt skrev:
Polestar i all ära. Men har man inte garanti eller så kvar på bilen så kan man ju hitta likvärdiga mjukvaror till ett bättre pris samt några hk till.
ex. http://atechmotor.com/volvo/v70ii/24d/trimsteg/atm215/

Nu kan dom tydigen inte skicka handenheten för tillfället men det kanske finns någon ÅF i närheten av dig?

Du kan inte jämföra Autotech och Polestar.  Polestar har förmodligen full backup av Volvo, medan Autotech är hemmapulare.  Men,,, rackans vassa hemmapulare och med de fördelar det innebär då dem inte behöver följa reglerna som Polestar måste.

Min bil har i dags datum rullat 44500mil och de senaste 11000milen med Autotech Steg 1. Det är ett grymt snyt i den och jag snittar 0.54 under en tank för tillfället, men kan komma lägre på transportsträckor.

Autotech säger själva att de har världens bästa chip till Volvo dieseln och jag tror dem. Har själv sett vad Peter ändrar när han optimerar mjukvaran och det är mer än bara laddtrycket om man säger så.  Sjukt imponerande!



Som referens kan ni ta stoppuret och jämföra mot BSR utlovade siffror  http://sv.bsr.se/products/t893/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xuri One Man Clan
2 juli 2013 · 4 287 Inlägg

Brådhis skrev:

Xuri skrev:
Jag hade inte köpt autotech om jag var du ! då finns de seriösare företag med bättre kundfokus än dom !

Motivering till detta? Vilka ska man välja och varför?

//Brådhis

Jag känner ingen som har en autotech bil som varit nöjd med varken effekten eller med kundservicen dom ger.

svårare folk att få tag på får man leta efter...

väntar fortfarande på svar från dom sen 2 veckor tillbaka...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Neco
2 juli 2013 · 25 Inlägg

Xuri skrev:

Brådhis skrev:

Xuri skrev:
Jag hade inte köpt autotech om jag var du ! då finns de seriösare företag med bättre kundfokus än dom !

Motivering till detta? Vilka ska man välja och varför?

//Brådhis

Jag känner ingen som har en autotech bil som varit nöjd med varken effekten eller med kundservicen dom ger.

svårare folk att få tag på får man leta efter...

väntar fortfarande på svar från dom sen 2 veckor tillbaka...

vad jag vet så har dom flesta av dom semester på Autotech nu, så bättre att försöka ringa, står på hemsidan "mail besvaras i mån om tid" , för övrigt kan jag säga att jag skulle inte välja något annat företag över Autotech att pilla på min bil.

Volvo v70 2.5t "ATM Steg 4" (1998)
Xuri One Man Clan
2 juli 2013 · 4 287 Inlägg

Neco skrev:

Xuri skrev:

Brådhis skrev:

Motivering till detta? Vilka ska man välja och varför?

//Brådhis

Jag känner ingen som har en autotech bil som varit nöjd med varken effekten eller med kundservicen dom ger.

svårare folk att få tag på får man leta efter...

väntar fortfarande på svar från dom sen 2 veckor tillbaka...

vad jag vet så har dom flesta av dom semester på Autotech nu, så bättre att försöka ringa, står på hemsidan "mail besvaras i mån om tid" , för övrigt kan jag säga att jag skulle inte välja något annat företag över Autotech att pilla på min bil.

vi säger så här då av säkert 40 telefonsamtal har de besvarats typ 5-6 kanske, å jag började ringa i februari....
men övergick till mejl för de är enklast för mig...

Ja jag har handlat färdigt där i alla fall å ångrar lite att jag handlade där men gav dom en chans trots dålig erfarenhet av dom sen typ 08..  men blev bara mer å mer dåliga erfarenheter.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Germax
2 juli 2013 · 12 086 Inlägg

Farsan har Polestartrimmat sin S80, visserligen en bensinare men jävlar vilken skillnad det vart! Smidigt va det också då han tag det i samband med service på lokal ort.

Chreli
8 juli 2013 · 87 Inlägg

Pendulum skrev:
Morsan hade det på sin V70 2.4D -10, visserligen nya motorn men i stort sett samma siffror. Det var ingen enorm skillnad och som tidigare sagt, på en bil som börjar bli till åren så känns de extra pengarna man ger för Polestar som slantar i sjön när garantier ändå löpt ut. Autotech rekommenderas, mer klös för mindre pengar. Inget som syns på besiktning vare sig när dem läser ut bilen eller mäter avgasvärden.

Det är iofs sant det du säger att bilen börjar bli till åren och garantin har gått ut osv. Det är ju nästan dubbelt så mycket pengar som Autotech vill ha för sitt trim. Kan tänka mig att det inte blir nån enorm skillnad med den motorn eftersom den har 175hk/420Nm original. Men jag har hört att de 6 växlade lådorna inte håller för så mycket mer än 440Nm. Polestar=460Nm vs Autotech=500Nm.

Nån som är mer kunnig på detta? Alltid kul att höra både för- och nackdelar. Tack för alla svaren hittills!

Mvh//Chrille
Xuri One Man Clan
8 juli 2013 · 4 287 Inlägg

Chreli skrev:

Pendulum skrev:
Morsan hade det på sin V70 2.4D -10, visserligen nya motorn men i stort sett samma siffror. Det var ingen enorm skillnad och som tidigare sagt, på en bil som börjar bli till åren så känns de extra pengarna man ger för Polestar som slantar i sjön när garantier ändå löpt ut. Autotech rekommenderas, mer klös för mindre pengar. Inget som syns på besiktning vare sig när dem läser ut bilen eller mäter avgasvärden.

Det är iofs sant det du säger att bilen börjar bli till åren och garantin har gått ut osv. Det är ju nästan dubbelt så mycket pengar som Autotech vill ha för sitt trim. Kan tänka mig att det inte blir nån enorm skillnad med den motorn eftersom den har 175hk/420Nm original. Men jag har hört att de 6 växlade lådorna inte håller för så mycket mer än 440Nm. Polestar=460Nm vs Autotech=500Nm.

Nån som är mer kunnig på detta? Alltid kul att höra både för- och nackdelar. Tack för alla svaren hittills!

m66 lådan har inga problem att orka med lite vridmoment, själv kör jag 530nm i min bil å autotech plockar ju ut i alla fall 650nm ur bilarna med m66 lådorna...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Pendulum
8 juli 2013 · 1 298 Inlägg

Xuri skrev:

Chreli skrev:

Pendulum skrev:
Morsan hade det på sin V70 2.4D -10, visserligen nya motorn men i stort sett samma siffror. Det var ingen enorm skillnad och som tidigare sagt, på en bil som börjar bli till åren så känns de extra pengarna man ger för Polestar som slantar i sjön när garantier ändå löpt ut. Autotech rekommenderas, mer klös för mindre pengar. Inget som syns på besiktning vare sig när dem läser ut bilen eller mäter avgasvärden.

Det är iofs sant det du säger att bilen börjar bli till åren och garantin har gått ut osv. Det är ju nästan dubbelt så mycket pengar som Autotech vill ha för sitt trim. Kan tänka mig att det inte blir nån enorm skillnad med den motorn eftersom den har 175hk/420Nm original. Men jag har hört att de 6 växlade lådorna inte håller för så mycket mer än 440Nm. Polestar=460Nm vs Autotech=500Nm.

Nån som är mer kunnig på detta? Alltid kul att höra både för- och nackdelar. Tack för alla svaren hittills!

m66 lådan har inga problem att orka med lite vridmoment, själv kör jag 530nm i min bil å autotech plockar ju ut i alla fall 650nm ur bilarna med m66 lådorna...

Ja för fasen, lådan är nog de minsta problemet nästan. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Xuri One Man Clan
8 juli 2013 · 4 287 Inlägg

Pendulum skrev:

Xuri skrev:

Chreli skrev:

Det är iofs sant det du säger att bilen börjar bli till åren och garantin har gått ut osv. Det är ju nästan dubbelt så mycket pengar som Autotech vill ha för sitt trim. Kan tänka mig att det inte blir nån enorm skillnad med den motorn eftersom den har 175hk/420Nm original. Men jag har hört att de 6 växlade lådorna inte håller för så mycket mer än 440Nm. Polestar=460Nm vs Autotech=500Nm.

Nån som är mer kunnig på detta? Alltid kul att höra både för- och nackdelar. Tack för alla svaren hittills!

m66 lådan har inga problem att orka med lite vridmoment, själv kör jag 530nm i min bil å autotech plockar ju ut i alla fall 650nm ur bilarna med m66 lådorna...

Ja för fasen, lådan är nog de minsta problemet nästan. smile

Ja 470Nm har jag på hjulen å min låda tvekar inte eller låter illa.
volvos växelådor orkar mer effekt/vridmoment än 4-500Nm. de har inte varit problemet på nån av m5x-m6x serien.
man karateväxlar sönder eller spränger diffen med enhjulsbörnar. vridet dödar man dom inte med i första taget

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
FreddieL
8 juli 2013 · 278 Inlägg

Hej! Vet ej om denna tråd fortfarande är aktuell, men ger ändå en kommentar smile

När jag köpte min V70 2,5 ft -09 (köptes -11) så valde jag att installera Polestar. Gick då från 200 hk till 258 hk. Gjorde helt klart etn enorm skillnad och för detta gav jag 8500 SEK. Det som jag upplever var den stora skillnaden var att jag inte behöver "gömma" min trimning vare sig för ev service på volvo eller vid besiktning. Handlaren/verkstaden har vid installation gjort en ombesiktning med de nya värdena samt att jag från Polestar har fått garantibevis mm... Kan heller inte tycka att din bil skall räknas som "gammal" än så det är bara att väga för och emot. Jag är dock otroligt nöjd!!

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
Pendulum
8 juli 2013 · 1 298 Inlägg

FreddieL skrev:
Hej! Vet ej om denna tråd fortfarande är aktuell, men ger ändå en kommentar smile

När jag köpte min V70 2,5 ft -09 (köptes -11) så valde jag att installera Polestar. Gick då från 200 hk till 258 hk. Gjorde helt klart etn enorm skillnad och för detta gav jag 8500 SEK. Det som jag upplever var den stora skillnaden var att jag inte behöver "gömma" min trimning vare sig för ev service på volvo eller vid besiktning. Handlaren/verkstaden har vid installation gjort en ombesiktning med de nya värdena samt att jag från Polestar har fått garantibevis mm... Kan heller inte tycka att din bil skall räknas som "gammal" än så det är bara att väga för och emot. Jag är dock otroligt nöjd!!

Det har varit ganska populärt att lägga Polestarmjukvara på den maskinen du har, förmodligen eftersom de nog är den modell där Polestar ger mest kräm. Och jag har hört precis som du säger att det upplevs skillnad till skillnad mot t.ex. morsans 2.4D -10. +20hk och +40Nm.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Pendulum
9 juli 2013 · 1 298 Inlägg

Xuri skrev:

Brådhis skrev:

Xuri skrev:
Jag hade inte köpt autotech om jag var du ! då finns de seriösare företag med bättre kundfokus än dom !

Motivering till detta? Vilka ska man välja och varför?

//Brådhis

Jag känner ingen som har en autotech bil som varit nöjd med varken effekten eller med kundservicen dom ger.

svårare folk att få tag på får man leta efter...

väntar fortfarande på svar från dom sen 2 veckor tillbaka...

Missade detta inlägg. Känner till en drös bilar och nöjda ägare som varit i Trollcity och optimerat. Bland annat jag själv.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Xuri One Man Clan
9 juli 2013 · 4 287 Inlägg

Pendulum skrev:

Xuri skrev:

Brådhis skrev:

Motivering till detta? Vilka ska man välja och varför?

//Brådhis

Jag känner ingen som har en autotech bil som varit nöjd med varken effekten eller med kundservicen dom ger.

svårare folk att få tag på får man leta efter...

väntar fortfarande på svar från dom sen 2 veckor tillbaka...

Missade detta inlägg. Känner till en drös bilar och nöjda ägare som varit i Trollcity och optimerat. Bland annat jag själv.

Polarns motor rasade efter några månader med steg 2..

Min andra polares motor lämnade 280 hästar men skulle lämnat minst 350hästar typ..
å vilket jävla strul allting var den dagen när vi åkte upp med båda bilarna samtidigt.
vi var där från kl 08-23:30... åkte hem med 280hk bil som lämnade lägre effekt än den gjorde påvägen dit.
polarn var skitnöjd när han köpt grejer från a-tech för säkert 30papp. + mappning osv... å inte fick ett skit tillbaka av dom.

å själver har jag också haft en del strul med att autotech inte ger rätt info eller dålig info när man köper något.
Är något tex bolt on så är de, annars meddelar man att så inte är fallet.
å skickar man tex programeringsenhet så kan man lägga i en lapp att dom behöver vissa nr osv för att göra en licens till en istället för att man ska behöva ringa å fråga å sen vänta en dag till på grejerna.

en mycke kortfattad historia var detta.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang